Gå til innhold

Flere som hatet juleball/nyttårsball som ungdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var så utrolig intetsigende. Stivt og kjedelig, Danse vals.  Husker at jeg sa til min dansepartner at jeg ikke kunne danse mer, etter en dans. Holder skolene på med det fortsatt? 

Anonymkode: 09c3b...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja for jeg ønsket meg noe lignende som i en amerikansk ungdoms romantikk film. Der den litt lubne nerdete stille jenta faktisk ble invitert på ball av noen. Men det skjedde ikke 😕

Anonymkode: 9b29b...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var skikkelig dritt. Men jeg regner med de populære ungene hadde det morsommere. 

Anonymkode: 2a75b...7a8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsket det. Jeg var på ingen måte superpopulær. Men det var jo gøy å pynte seg opp, oppleve noe annet, snike inn litt alkohol, en og annen klein dans. 

Men har helt ærlig ikke mimret over dette på 15 år, eller i det hele tatt siden jeg flyttet ut og ble student. Så takk for minnet. 

Anonymkode: 3f4cd...bb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gledet meg første gang, tenkte det kom til å bli litt sånn Askepott-aktig men det ble det jo ikke. Foreldrene mine hadde ikke råd til å kjøpe ny kjole til meg så jeg måtte låne en av de som mamma hadde, som forsåvidt var fine nok i seg selv men  for underdressed til et skoleball. Men jeg hadde ikke hjerte til å si til mamma at den kjolen ikke var noe fin til ball, så ble til at jeg tok på meg den. Jeg så jo bare malplassert ut ved siden av de andre jentene som hadde leid seg store, nydelige bløtkakeaktige ballkjoler.

Jeg fikk en populær gutt på skolen som kavaler. Vi skulle legge den ene skoen vår oppi en stor sekk og så skulle guttene trekke en sko og finne eieren av skoen som ble hans kavaler. Jeg fikk litt stjerner i øynene over at det var han som kom gående med skoen min. 

Han var selvfølgelig forelsket i en jente i klassen min som egentlig de fleste guttene likte. Hun var en av disse som kom i dyr ballkjole, hun så helt nydelig ut det så jeg jo selv også. Middagen gikk greit og han var en snill kavaler, men det var dansen etterpå jeg gledet meg mest til. Første dans etter middagen skulle danses sammen med kavaleren. Når musikken ble skrudd på og jeg forventningsfullt stilte meg opp foran han så gikk han bort og bydde opp hun populære jenta til dans istedenfor og jeg ble stående der alene som en flott. 

Har inntrykk av at skoleball er helt supert hvis du er pen, populær og har mye penger. 

Anonymkode: f05ca...3b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja for jeg ønsket meg noe lignende som i en amerikansk ungdoms romantikk film. Der den litt lubne nerdete stille jenta faktisk ble invitert på ball av noen. Men det skjedde ikke 😕

Anonymkode: 9b29b...61f

Samme her 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi møtte ikke opp, hadde våre egne fester med alkohol istedet. 

Anonymkode: ac816...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gadd ikke å dra engang :)

Anonymkode: 3a40d...30a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den populære gjengen satt stort sett bare og snakket i ett hjørnesånn som de alltid pleide å gjøre i friminuttene på skolen også.                          

og var det nærmest null og niks "dans" eller annen underholdning. Selvfølgelig gørr kjedelig opplegg. Dessuten tilbringer jo studentene mer enn nok tid på skolen (og sammen med de andre studentene) i løpet av den vanlige skole-tiden. 

Anonymkode: 9c4ac...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 17.11):

Foreldrene mine hadde ikke råd til å kjøpe ny kjole til meg så jeg måtte låne en av de som mamma hadde, som forsåvidt var fine nok i seg selv men  for underdressed til et skoleball. Men jeg hadde ikke hjerte til å si til mamma at den kjolen ikke var noe fin til ball, så ble til at jeg tok på meg den. Jeg så jo bare malplassert ut ved siden av de andre jentene som hadde leid seg store, nydelige bløtkakeaktige ballkjoler.

Har samme erfaring. Synes det er helt merkelig at skolene arrangerer dette når det ellers er så bred enighet i Norge om at skole skal være gratis, likhet mellom elevene og at de ikke skal være for store sosioøkonomiske forskjeller osv. Utifra egen erfaring var de sosioøkonomiske forskjellene aldri større enn på disse ballene. Synes skolene burde slutte med det, og heller arrangere en enklere type skolefest der det ikke er så stort fokus på å leie/kjøpe dyr kjole, leie limousin, drikke seg fulle på sprit og ha sex på do osv. men heller ha fokus på å bygge samhold i klassen/på skolen.

Anonymkode: 05ff9...8eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 17.00):

Ja, det var skikkelig dritt. Men jeg regner med de populære ungene hadde det morsommere. 

Anonymkode: 2a75b...7a8

Det hadde vi ikke. Det var gørr for alle. 

Anonymkode: baf2d...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket det. Vi hadde brukt mye tid på å kjøpe kjoler på nelly😂, snek inn alkohol, drakk oss for fulle, danset hardt og hadde noen få rolige danser. De yngste guttene var for sjenerte og ville bare spille fotballspill og sånn, mens de eldste guttene gikk rett bort til oss og spurte om vi ville danse. Rett og slett elsket juleball❤️ Tror ikke vi hadde nyttårsball

Anonymkode: 0a8e6...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 17.11):

 

Har inntrykk av at skoleball er helt supert hvis du er pen, populær og har mye penger. 

Anonymkode: f05ca...3b1

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, ja.. Eviglange runder i byen for å finne en billig nok kjole som kunne funke på juleball, følelsen av skam når det gikk opp for meg at den ikke funka likevel. 

Å ikke bli "bedt opp til dans", følelsen av gråten i halsen når mamma spurte meg med forventning I stemmen om hvor mange danser jeg hadde dansa, og med hvem. 

Jeg hadde det helt forferdelig på juleball, og det ble med én gang. 

Anonymkode: fb87a...f79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke kjolepresset. Man skulle også sette opp håret hos frisør. Fikk rett og slett litt prestasjonsangst av hele den sosiale greia, så jeg og venninna mi droppet det.

Anonymkode: 3f0e9...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har skoleball som funker for alle. Elevrådet som arrangerer, ikke klein dans, underholdning og leker, konkurranser og kahooter... kåringer der vi lærere har godkjent, kun positive og alle påmeldte blir kåret til noe. 10.klasse er verter og har ansvar for å underholde og ta vare på de yngre, og skal by opp til dans. Ta seg særlig av de som kanskje er litt forsiktige. Foreldre og lærere er vakter/til stede hele kvelden.

De fleste elevene melder seg på, fordi det skjer mye gøy. Innleid dj, lysshow, enkel middag, og lav terskel :) Årets happening!

Nordnorge, bygd-så limo og ballkjole har ikke nådd hit ennå! 😄 og jeg er heldig som er lærer på skolen.

Anonymkode: 3b511...09d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg valgte å droppe det - på ungdomsskolen fordi jeg uansett ikke passet inn sosialt, og på videregående fordi jeg ikke syntes det var verdt pengene. Men jeg var på russeball, det var gøy - litt mer voksent og formelt med 3-retters middag og levende musikk i skikkelig festlokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror vi har skoleball som funker for alle. Elevrådet som arrangerer, ikke klein dans, underholdning og leker, konkurranser og kahooter... kåringer der vi lærere har godkjent, kun positive og alle påmeldte blir kåret til noe. 10.klasse er verter og har ansvar for å underholde og ta vare på de yngre, og skal by opp til dans. Ta seg særlig av de som kanskje er litt forsiktige. Foreldre og lærere er vakter/til stede hele kvelden.

De fleste elevene melder seg på, fordi det skjer mye gøy. Innleid dj, lysshow, enkel middag, og lav terskel :) Årets happening!

Nordnorge, bygd-så limo og ballkjole har ikke nådd hit ennå! 😄 og jeg er heldig som er lærer på skolen.

Anonymkode: 3b511...09d

Skulle stå: ikke klein dans, men underholdning bla bla... :)

Anonymkode: 3b511...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke slikt i Stavanger da jeg gikk på ungdomsskolen. Heldigvis. Aldri likt å pynte meg og hvert fall ikke gå med kjole. 

Ikke noe slikt på vgs heller, antakeligvis pga det var en meget guttedominert skole. 

Anonymkode: d2a6d...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...