Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tenkte mer på å gi beskjed om at det blir vegansk mousakka osv. Så er det opp til hver og en å gi beskjed om evt allergier.

Anonymkode: 9fca1...044

Vi har sendt mail til alle og bedt de om å opplyse om matallergier. Én skal ikke ha laktose og én har cøliaki. Resten kan spise alt. Vi kommer ikke til å opplyse om menyen på forhånd. Det er det ingen som gjør

Anonymkode: b8b84...1e2

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har sendt mail til alle og bedt de om å opplyse om matallergier. Én skal ikke ha laktose og én har cøliaki. Resten kan spise alt. Vi kommer ikke til å opplyse om menyen på forhånd. Det er det ingen som gjør

Anonymkode: b8b84...1e2

Og jeg regner med alle vet at dere er veganere fra før og vet de kan forvente kun vegansk :)

Anonymkode: 8f822...19c

• Liker 5
Skrevet

Hva med vegansk «beef» wellington?

Skrevet

Jeg tror jeg ville revurdert kake utvalget litt, raw kaker er virkelig ikke for hvem som helst og jeg ville ikke hatt nesten bare det. Hvorfor ikke ha ei saftig sjokoladekake, kanelsnurrer/-knuter/-kringle, cookies og vafler i tillegg, for eksempel? 

Anonymkode: 6f044...e1c

• Liker 21
Skrevet

Jeg liker forslaget om tapas/mezze/koldtbord, altså en del forskjellige retter. Om dere har et par varmretter, pluss godt brød, gode rører å bre på/ved siden av (tapenade, hummus, vegansk aioli), noen kalde retter/salater, så er jeg sikker på at alle finner noe de liker og blir mette 😊

Anonymkode: bd7f4...8e3

• Liker 12
Skrevet

Veganske vårruller og sommerruller (med peanøttdipp) er populært, særlig blant de yngre. 

Anonymkode: 0cf48...ec9

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veganske vårruller og sommerruller (med peanøttdipp) er populært, særlig blant de yngre. 

Anonymkode: 0cf48...ec9

Ikke bare de yngre, jeg elsker det og er 40 år 😄

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt greit. Fordelen med oss alt-etere er at vi ikke er så himla vanskelig i matveien og tenker at mat er mat. 

Anonymkode: 57d20...cd6

Veganere er heller ikke vanskelige i matveien. Du har litt å lære om livssyn, virker det som.

Anonymkode: bcec3...85b

• Liker 3
Skrevet

Det synes jeg er helt innafor, ingen som har vondt av å få utvidet horisonten sin litt og spise litt annerledes mat enn de er vant til ved én anledning i livet sitt. Alle tåler å ikke få servert kjøtt eller fisk én eneste gang! Og jeg er ikke veganer selv. 

Anonymkode: 77b0a...a8d

• Liker 14
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg regner med alle vet at dere er veganere fra før og vet de kan forvente kun vegansk :)

Det tenker jeg og. Om hele familien er veganer ville jeg ikke forventet annet, men kanskje håpet på vegetar.

Anonymkode: 6c81d...915

• Liker 2
Skrevet

Har vært på vegansk julebord og komfirmasjon tidligere.

Da har det vært buffet med ulike retter- og det var masse godt.

Er ikke veganer eller vegetarianer.

Syner det er bra at dere kjører hel-vegansk konfirmasjon siden konfirmanten ønsker det.

Alle klarer finne noe de liker- og det er bare sundt å utvide horisonten litt.

Sjekk ut vegan pop-up cafe på instgram. Hun har masse godt.

• Liker 10
Skrevet
Blålilla skrev (Akkurat nå):

Har vært på vegansk julebord og komfirmasjon tidligere.

Da har det vært buffet med ulike retter- og det var masse godt.

Er ikke veganer eller vegetarianer.

Syner det er bra at dere kjører hel-vegansk konfirmasjon siden konfirmanten ønsker det.

Alle klarer finne noe de liker- og det er bare sundt å utvide horisonten litt.

Sjekk ut vegan pop-up cafe på instgram. Hun har masse godt.

I will :) 

(ikke ts)

Skrevet

Hvis jeg hadde vært gjest i dette selskapet, hadde jeg gledet meg! Så spennende med vegansk tapas/koldtbord! Jeg klarer meg uten kjøtt én dag. 

• Liker 18
Skrevet

Jeg hadde også vært positiv. Jeg spiser kjøtt, men er veldig glad i vegetarisk mat (men ikke så veldig glad i sånne erstatningsprodukter for melkeprodukter).  Men tenker at de som er veldig skeptiske trenger en dag med bare veganske alternativer for å få opp øynene.

Jeg har nettopp kjøpt boken som heter: En skikkelig digg kokebok 2, der er det masse godt. Bl.a en lasagne som smakte veldig godt. Mannen min har vært litt skeptisk til vegetarmat tidligere, men har blitt mye mer positiv nå. 

Hver obs på at det er en god del veganske produkter som inneholder gluten. Oatly sine produkter kan ikke spises av folk med cøliaki f.eks. Du skriver at dere ikke kan merke produktene. Det hadde vært et usikkerhetsmoment for vår del, som har en datter med cøliaki. Men det kan jo løses med litt dialog på forhånd. 

Anonymkode: 3ff42...c7b

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde laget en buffet med forskjellige veganske gryter (feks. daal, vestafrikansk peanøttsuppe, chana masala ol.) kokt ris, bakt foccatia og laget en god salat osv. La folk få smake litt forskjellig vegansk mat, så kanskje de blir hekta.

Anonymkode: 1c74d...e7b

• Liker 16
Skrevet

Det er veldig vanlig med snitter i konfirmasjon. Men i stede for røkelaks kan du bytte det ut med feks avocadoblanding. Finnes mye godt pålegg. I tillegg kan dere ha veganske sliders (små burgere). Det faller nok i smak. Vegansk sushi er også en mulighet (fikk servert sushi blant flere ting i sist konfirmasjon jeg var i).

Nøttestek forbinder jeg med jul. 

Anonymkode: b45ec...935

• Liker 1
Skrevet

Egentlig kan det vel ikke komme noen i den konfirmasjonen om den er vegansk... 

Anonymkode: 8cb25...292

• Liker 6
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg hadde blitt skuffet om jeg kom i en konfirmasjon og det bare ble servert vegansk. For meg er et konfirmasjonsselskap (i tillegg til å feire konfirmanten selvsagt) et selskap for alle gjestene også. En dag vi samles og koser oss. Hadde vært rart for meg å bare tenke hvordan vi kjernefamilien har det hjemme, og så skulle videreført dette til et selskap med kanskje 30 mennesker og mer. Min bestemor er f.eks diabetiker og vi ordnet jo sukkerfri dessert og kake til henne. Og hadde en som var pescetarianer, så sørget for fisk til hovedrett til han. Så selv om VI spiser kjøtt så presset vi ikke det på han. Så hadde vi vært vegansk, så hadde vi ikke presset dèt på alle våre gjester. I et slik tilfelle som dere har TS så hadde jeg absolutt ordnet noe buffèaktig greier - bord med masse forskjellig mat, så kunne man valgt selv hva man hadde forsynt seg med. Da blir alle glade - og glade gjester liker vi :)

• Liker 13
Skrevet

Helt greit for meg. Jeg er ikke veganer eller vegetarianer, men spiser mye plantebasert mat likevel. 

Koldtbord eller tapas ville vært bra! Sørg da for tydelig merking av rettene så folk vet hva de velger. 

Ikke server snitter eller smørbrød. Det forbinder jeg med begravelse, ikke festmat. 

• Liker 8
Skrevet
Amatariel skrev (Akkurat nå):

Jeg må innrømme at jeg hadde blitt skuffet om jeg kom i en konfirmasjon og det bare ble servert vegansk. For meg er et konfirmasjonsselskap (i tillegg til å feire konfirmanten selvsagt) et selskap for alle gjestene også. En dag vi samles og koser oss. Hadde vært rart for meg å bare tenke hvordan vi kjernefamilien har det hjemme, og så skulle videreført dette til et selskap med kanskje 30 mennesker og mer. Min bestemor er f.eks diabetiker og vi ordnet jo sukkerfri dessert og kake til henne. Og hadde en som var pescetarianer, så sørget for fisk til hovedrett til han. Så selv om VI spiser kjøtt så presset vi ikke det på han. Så hadde vi vært vegansk, så hadde vi ikke presset dèt på alle våre gjester. I et slik tilfelle som dere har TS så hadde jeg absolutt ordnet noe buffèaktig greier - bord med masse forskjellig mat, så kunne man valgt selv hva man hadde forsynt seg med. Da blir alle glade - og glade gjester liker vi :)

Alle gjestene vet at de er veganere og at det blir kun severt vegansk, er det virkelig slik at folk har blitt så uhøflige at de ikke kan spise det som blir servert.

Vi som er voksende hadde blitt glade uansett hva vi hadde blir servert og takknemlig for bli inkludert :)

Er ikke alle som like kravstore som enkelte her er.

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...