Gå til innhold

Hva er hemmeligheten bak hjemmelaget lasagne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at de aller fleste hjemmelagede lasagner har hermetiske tomater. Jeg har aldri likt hermetiske tomater. Syns alltid sausen (enten det er pizza, bolognese, pastasaus etc) blir vassent og smaker vann (nå er jeg ikke spesielt glad i tomater, så kan ha noe med det å gjøre). Det blir aldri noe god smak. Så hva er hemmeligheten her? 

Hvordan lager jeg verdens beste lasagne? Hvor lenge skal jeg koke hermetiske tomater? Hvilket krydder skal jeg bruke? 

Anonymkode: c679e...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koke så lenge at vannet blir "borte" og den hemmelige ingrediensen for å fjerne den bitre tomatsmaken er

 

sukker. Ha litt sukker i tomatblandingen, så får du balanser vekk litt av den tomatsmaken, jeg er ikke så glad i den jeg heller. Men sukker gjør susen! Og litt balsamico ;) 

Anonymkode: 2e130...dbc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Koke så lenge at vannet blir "borte" og den hemmelige ingrediensen for å fjerne den bitre tomatsmaken er

 

sukker. Ha litt sukker i tomatblandingen, så får du balanser vekk litt av den tomatsmaken, jeg er ikke så glad i den jeg heller. Men sukker gjør susen! Og litt balsamico ;) 

Anonymkode: 2e130...dbc

Herlig! Sukker og balsamico skal testes ut! :)

Anonymkode: c679e...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All tomatsaus bør putre godt for å få vekk den litt bitre tomatsmaken, og som nevnt over gjør litt sukker trikset. Nå er det kvalitetsforskjell på hermetiske tomater også, jeg liker godt Mutti sine (gjerne cherrytomatene), syns de er bedre enn billigmerkene. Ellers er krydder og andre ingredienser også viktig for å få en god lasagne. 

Anonymkode: 04f79...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finhakket løk og hvitløk får surre i olivenolje over (veldig) svak varme i sju-ti minutter, før jeg tilsetter små terninger av pastinakk og gulrot (virkelig små - omtrent 2x2 mm), og lar det hele surre videre i ti minutter (hvis dette gjøres over svak nok varme, vil grønnsakene karamelliseres og gi nok sødme til tomatene). Tilføyer så 1/2 ts hver av, paprika og/eller røkt paprika, og fennikelfrø; og 1/4 ts malt nellik og pepper. Tilsetter en boks (400 g) hermetiserte tomater (Mutti økologiske), og samme mengde vann. Gir det hele et oppkok og lar det så stå og småkoke til halvparten av væsken er fordampet. Rører litt rundt nå og da

Kjøttet (300 g) steker jeg i panna sammen med salt og pepper til det er godt brunet. Har så kjøttet oppi gryta/kasserollen med tomatsausen, og lar det hele putre sammen mens jeg lager bechamel-sausen. Smaker kjøttsausen evt. til med salt før jeg begynner å legge lagene for lasagnen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

All tomatsaus bør putre godt for å få vekk den litt bitre tomatsmaken, og som nevnt over gjør litt sukker trikset. Nå er det kvalitetsforskjell på hermetiske tomater også, jeg liker godt Mutti sine (gjerne cherrytomatene), syns de er bedre enn billigmerkene. Ellers er krydder og andre ingredienser også viktig for å få en god lasagne. 

Anonymkode: 04f79...66a

Ja, signerer Mutti her, det er stor forskjell. De får man gjerne på 10-kronersmarked når det er det på Meny! Prøv dette!
 

krydder skal også oppi helt i starten. Jo nærmere oljen krydderet er, jo mer kommer smaken ut. Altså skal man krydre tidlig, og ikke på slutten! 

Anonymkode: 2e130...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som gjør hjemmelaget lasagne bedre enn kjøpelasagne for min del er kvalitetskjøtt, og et godt utvalg oster. Jeg liker å ha i litt pancetta og spicy pølse i tillegg til oksekjøttet. Aller best er både mozzarella, parmesan og provolone. 

Ang. tomatene så må de bare koke opp godt nok, med krydder, for at de ikke skal bli vannete.

Anonymkode: a3cb8...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sausen må koke i minst 4 timer for å få den gode smaken på tomatene, vi lager 15 liter saus av gangen og koker hele dagen. Da har vi nedfryst saus som smaker nydelig!

bruker finckenhagen sin oppskrift😊🤤

Anonymkode: f8ba4...140

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under på at en god sofrito er avgjørende (løk, selleri, gulrøtter, hvitløk), og sverger dessuten til bacon i lasagnen min. Italienske oppskrifter har ofte en miks av storfekjøtt og svinekjøtt.

Mht Mutti-tomater har jeg ikke rørt dem siden det for noen år siden ble avslørt at de benytter seg av moderne slavearbeid: https://www.dagbladet.no/mat/migrantene-er-den-nye-narkoen-for-mafiaen--slavetomatene-kan-ha-havnet-i-norge/69021159

Anonymkode: 3fd5d...149

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å bruke godt modne, ferske tomater som jeg skålder og flår før bruk. Så tilsetter jeg litt tomatpuré for å få litt mer dybde. Men liker ikke at tomatsmaken blir for skarp og dominerende. Ellers er det kjøtt,  hvitløk, løk og paprika som er surret litt før krydder og tomater tilsettes (og litt vann for å gi litt fuktighet til tomatene begynner å avgi væske til sausen).  Er veldig glad i å gi sausen litt ekstra sting med cayennepepper. Og så er det viktig med en god bechamelsaus med muskat. Ingenting slår en god hjemmelaget lasagne ❤️

Anonymkode: 18b30...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en variant med og en uten hermetiske tomater. 
 

Enten et par bokser hermetiske tomater, eller steker ulike tomater (vanlige, cherrytomater osv) og paprika i ovnen til de slipper saften. Kjører de med stavmikser og lar de putre i gryte sammen med surret løk, hvitløk og en revet gulrot. Har i salt, pepper, litt rødvin , litt kjøttbuljong, og en dæsj honning for å balansere smaken ☺️
 

Nøkkelen er og la det godgjøre seg i gryten lenge, en god ostesaus på toppen. Og la det ligge i formen en times tid før steking. ☺️

Anonymkode: e7f1b...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp gode hermetiske tomater. Økologiske eller de der italienske. Finnes nok også andre gode. 

Anonymkode: a806f...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid. Man får ikke en god lasagnesaus på en halvtime, den må småputre i minst 2 timer. Da har man heller ikke problemet med væske lengre.

Og for en god lasagne må man ha en ordentlig bechamelsaus også. Helmelk, ikke skummet. Kan ikke telle kalorier når man vil spise lasagne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tomatsaus må koke lenge. Gjerne flere timer. Jeg bruker stavmikser før jeg har i kjøttet, siden enkelte i familien får sammenbrudd hvis de finner noe som kan identifiseres som grønnsaker i sausen (de skulle bare visst...). Og så smaker jeg før jeg heller sausen i formen, og justerer med krydder for å få riktig smak.

Anonymkode: 7d0f4...115

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spar på råvarene! Jeg syns hjemmelaget lasagne kan bli skikkelig kjipt hvis man skal holde igjen på olja, pastaen, osten og alt annet med kalorier. Maten skal selvfølgelig ikke putre i fett, men man må være raus og ikke tenke på kalorier som noen over her sier. Osten må eksempelvis dekke hele lasagneformen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skriver under på at en god sofrito er avgjørende (løk, selleri, gulrøtter, hvitløk), og sverger dessuten til bacon i lasagnen min. Italienske oppskrifter har ofte en miks av storfekjøtt og svinekjøtt.

Mht Mutti-tomater har jeg ikke rørt dem siden det for noen år siden ble avslørt at de benytter seg av moderne slavearbeid: https://www.dagbladet.no/mat/migrantene-er-den-nye-narkoen-for-mafiaen--slavetomatene-kan-ha-havnet-i-norge/69021159

Anonymkode: 3fd5d...149

Helt greit at du dropper Mutti, da dropper du avocado også regner jeg med? Og alle andre merker og produkter det kan ligge noe snusk bak? 

Anonymkode: 04f79...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt greit at du dropper Mutti, da dropper du avocado også regner jeg med? Og alle andre merker og produkter det kan ligge noe snusk bak? 

Anonymkode: 04f79...66a

Teit innvending. De fleste av oss navigerer etter det vi har kunnskap om. Ingen kan styre unna alt som kanskje er uetisk i et uoversiktlig internasjonalt marked, men når vi faktisk har dokumenterbar informasjon om noe som er langt over den moralske grensa og gjør oss kvalme, kutter vi ut den varen. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

Til TS; jeg bruker ofte en god klunk rødvin oppi min pastasaus, som jeg lar koke inn sammen med grønnsakene før jeg tilsetter tomater. Synes også noen skjeer tomatpuré gjør susen, samt en god klype sukker og et par laurbærblader. En annen hemmelig ingrediens er en spiseskje soyasaus. Ikke heeelt italiensk, men det gir en mer kompleks og "umami" saltsmak enn bare salt gir. Sausen bør få putre i en jerngryte i noen timer, lasagne er typisk lørdagsmat :) 

Anonymkode: 8fb17...0fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...