Gå til innhold

I tvil om hvor mye han bør betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten har solgt boligen sin og flyttet inn her hos meg. Planen er å bo her frem til vi finner noe nytt. 
Jeg har totalt ca. 12500,- i bo utgifter pr. mnd (lån+ husleie som dekker tv/internett, kommunale avgifter osv). 
Han satt igjen med ca 1,2 mill. etter boligsalget. 
Han betaler meg nå 2000,- i mnd til meg. 
Jeg er dessverre arb. ledig nå, han er i full jobb med årsinntekt på 700.000+ . 
Maten deler vi på, han kjøper litt mer enn meg. Jeg betaler sånne ting som Netflix, Spotify og nettavis. 

Er det greit med 2000? Føler kanskje det er litt lite? 

Anonymkode: 1348b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den helt korrekte måten å gjøre dette på er å finne ut hva markedsleie er på en slik leilighet i området og dele på to.

Har du spurt hva han tenker er rimelig selv? Det sier jo litt om han som person og hva du kan forvente hvis dere fortsetter sammen. Jeg ville ha spurt litt rundt og åpent og lyttet nøye. Er han i stand til å se situasjonen fra din side og ta hensyn til deg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blr minimum betale halvparten av husleie/felles utgifter. Men siden lønnen er så forskjellig bør han også betale litt ekstra gusleie til deg. Lånet derimot må du dekke 100% selv.

Anonymkode: ad705...368

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et vennepar i en lignende situasjon. Der betaler den som ikke eier hele "husleien", og den som eier betaler ned på lånet. Alle andre utgifter bør deles på to. Anbefaler felleskonto der dere setter inn et fast beløp hver mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje smart med en sånn mellomfase i din bolig, for om han er så kjip som du sier nå så hadde jeg tenkt meg om noen ganger før jeg hadde kjøpt bolig sammen med han. Skammelig å betale 2000,- i måneden med inntekt på 700k.

Anonymkode: ce10c...c0d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje smart med en sånn mellomfase i din bolig, for om han er så kjip som du sier nå så hadde jeg tenkt meg om noen ganger før jeg hadde kjøpt bolig sammen med han. Skammelig å betale 2000,- i måneden med inntekt på 700k.

Anonymkode: ce10c...c0d

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje smart med en sånn mellomfase i din bolig, for om han er så kjip som du sier nå så hadde jeg tenkt meg om noen ganger før jeg hadde kjøpt bolig sammen med han. Skammelig å betale 2000,- i måneden med inntekt på 700k.

Anonymkode: ce10c...c0d

Ja, føler det er litt lite, spesielt nå da jeg går på NAV og veldig lite. Men, vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp med han. Det er jo egentlig enda mindre også, iom at jeg betaler Spotify, Netflix og avis i tillegg for oss begge. 

Anonymkode: 1348b...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han bør betale halvparten av faste utgifter, og du dekker lånet, om han ikke ønsker å kjøpe seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva måtte han betalt for å leie en leilighet- sammen med deg? En hver mann med litt respekt hadde betalt 5-6000 pluss mat ol. Dette er smålig! 

Anonymkode: ce10c...c0d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig å betale 2000. Hadde bedt om halvparten av utgiftene! Han bor jo så og si gratis, lever av deg og det lille du har når han tjener mer.. Har null respekt for sånne. 

Anonymkode: 50c3e...440

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han blr minimum betale halvparten av husleie/felles utgifter. Men siden lønnen er så forskjellig bør han også betale litt ekstra gusleie til deg. Lånet derimot må du dekke 100% selv.

Anonymkode: ad705...368

Hvorfor skal han slippe unna mye billigere? Han bør betale halv markedsleie og halvparten av maten.

Anonymkode: c568e...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var lite. Jeg har litt samme situasjon som han, men går på nav nå (ikke 100%, og det er pga corona, men tjener ca 600 000 et vanlig år), og jeg betaler 5000,- og var redd det var litt lite, men kjæresten vil ikke ha mer. 

Alt under 5000,- er latterlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det mest rettferdige er at begge sparer like mye på at han bor hos deg. Summer lån, forsikring, strøm, husleie++ som han hadde før dere flyttet sammen og så setter han inn det beløpet på en felles sparekonto eller halvparten av beløpet på din konto og halvparten til seg selv. Syns det er urettferdig om en skal spare mer enn den andre på å flytte sammen. 

Anonymkode: 5c0dc...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan kom dere frem til beløpet på 2000?

Anonymkode: a586b...f50

Dette er kjernespørsmålet! 
 

2000,- er ekstremt billig for å bo...! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NymeriaRhoynar skrev (6 timer siden):

Den helt korrekte måten å gjøre dette på er å finne ut hva markedsleie er på en slik leilighet i området og dele på to.

Jeg er enig i denne metoden.

Det sagt, så synes jeg det er et KJEMPEDÅRLIG tegn at han bare betaler 2000 per i dag. 2000 er garantert MYE MINDRE enn det dere finner frem til med denne utregningen. Og det at han bare har latt dette skje, uten å være redelig nok til å ordne opp, men overlatt det til deg, er et rødt flagg i min bok. Hvordan skal fremtiden med en sånn mann bli, lurer jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2000,- virker altfor lite, ja. Spesielt om han har midler til å betale mer

Anonymkode: 1d25e...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dette for strøm også??

Anonymkode: 3260c...32b

Ja, det er det jeg får hver mnd. Det begynte med det mens han fortsatt hadde sin leilighet iom at han betalte på den, men bodde her. Så er det bare fortsatt slik etter han solgte. 

Anonymkode: 1348b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er det jeg får hver mnd. Det begynte med det mens han fortsatt hadde sin leilighet iom at han betalte på den, men bodde her. Så er det bare fortsatt slik etter han solgte. 

Anonymkode: 1348b...4cf

Har dere i det hele tatt snakket om å forandre på ordningen da?

Anonymkode: e1be1...f2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...