Gå til innhold

Andregangsprøver


Julie97

Anbefalte innlegg

Oi så spennende her da!! Herlig med EL-helg rett rundt hjørnet da 😊 Og gratulerer med leilighetskjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for gratulasjoner på leilighetskjøp 😊

Jeg klarte selvfølgelig ikke å holde meg fra å ta eggløsningstest da jeg trodde tiden var inne for eggløsning. Ble veldig skuffet på fredag da testen var helt blank siden jeg var såå sikker på at den var rett rundt hjørnet. Tok en ny test i dag, og ser at den nå iallefall har en svak strek, så kanskje det blir etterhvert?

Har jo aldri vært borti dette med eggløsningstester og slikt tidligere så må si at jeg er ganske blank på alt dette. Jeg var ganske fortvilet på fredag da jeg tenkte at det kom til å ta laang tid å få eggløsning igjen etter p-pilleslutt, men siden det nå er en kjempesvak strek så betyr det vel at jeg er på vei mot eggløsning hvis jeg har forstått rett?

Screenshot_20210314-132256_Premom.thumb.jpg.cc1713acddb538f93d81815e0e80207c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie97 skrev (2 timer siden):

Takk for gratulasjoner på leilighetskjøp 😊

Jeg klarte selvfølgelig ikke å holde meg fra å ta eggløsningstest da jeg trodde tiden var inne for eggløsning. Ble veldig skuffet på fredag da testen var helt blank siden jeg var såå sikker på at den var rett rundt hjørnet. Tok en ny test i dag, og ser at den nå iallefall har en svak strek, så kanskje det blir etterhvert?

Har jo aldri vært borti dette med eggløsningstester og slikt tidligere så må si at jeg er ganske blank på alt dette. Jeg var ganske fortvilet på fredag da jeg tenkte at det kom til å ta laang tid å få eggløsning igjen etter p-pilleslutt, men siden det nå er en kjempesvak strek så betyr det vel at jeg er på vei mot eggløsning hvis jeg har forstått rett?

Screenshot_20210314-132256_Premom.thumb.jpg.cc1713acddb538f93d81815e0e80207c.jpg

Her har du nok desverre forstått feil 🤷🏻‍♀️

LH nivået i kroppen som disse testene måler det går opp og ned hver dag hele syklusen. Du kan derfor gå fra halvsterke strek til helt blank strek fra en dag til en annen. Nivået er sterkest i kroppen på ettermiddagen og anbefaler deg derfor å helst kun teste 1 gang for dagen mellom kl 15 og 18 ca. Prøv å hold deg fra å tisse noen timer før testing og ikke drikk mye i det samme tidsrommet. 

Du får bare ha tolmodighet, og plutselig er den positiv for deg også 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå er det bra lenge siden jeg har skrevet her i dagboken min. Men nå følte jeg at jeg trengte å skrive litt her igjen da det er mange tanker og følelser som surrer.

Siden februar har vi prøvd å bli gravide med hjelp av el-tester, og vi har vært så håpefulle hver måned. I april trodde vi kanskje at vi hadde blitt gravid da vi så en supersvak strek på testen, men denne forsvant da vi testet to dager etter. Ble såklart veldig lei meg, men tenkte at jaja, vi får bare prøve på nytt.

06.06.21 var jeg ca. 9dpo og startet dagen med å ta en test, noe jeg også hadde gjort dagen før. Men denne dagen var det en svak strek, men mye tydeligere enn det den var i april. Jeg hoppet av glede da jeg hadde ingen forventninger om en positiv test. Det var litt skummelt å begynne å glede seg, men siden jeg tok 3 tester denne morgenen og alle hadde en svak strek så var jeg ganske sikker.

Screenshot_20210617-102609_Gallery.thumb.jpg.55124986824ca244cd7f7c98b6b1699e.jpg

På kvelden tok jeg en ny test, og streken var betydelig mye sterkere enn den var på morgenen, så jeg bestemte meg for å ta en digital. 

Screenshot_20210617-102717_Gallery.thumb.jpg.4169b7fdc12183fba81f316b374a8d11.jpgScreenshot_20210617-102725_Gallery.thumb.jpg.58a669032adb830355a1cf98d0634b78.jpg

Jeg var såå lykkelig, endelig hadde vi også fått det til. 4 måneder med prøving høres kanskje lite ut, men det føltes ut som en evighet. 

Jeg tok tester hver dag (noen ganger flere ganger om dagen) for å være sikker på at hcg steg. Jeg hadde jo mange tester, og tenkte at jeg trengte jo mest sansynligvis ikke noen flere på en stund da jeg nå hadde blitt gravid. 

Jeg begynte å kjøpe noen babyklær, mammaklær og til og med gravidpute slik at jeg hadde noen ting litt klart. 

Screenshot_20210617-103132_Gallery.thumb.jpg.d5f8c2db5ac3ada3190fbc9b421fb2de.jpg

Jeg begynte også å kjenne noen symptomer da jeg ble kvalm om jeg ikke spiste nok, og jeg var sulten heele tiden! Jeg hadde også hatt ømme bryster helt siden eggløsning. 

På tirsdag morgen 15.06 våknet jeg opp med litt lysebrunt utflod i trusa. Var først ikke spesielt bekymret da jeg har hørt at det er vanlig tidlig i svangerskapet. Jeg tok meg en dusj, og begynte å kjenne om brystene fortsatt var ømme, noe de ikke var. Jeg ble raskt bekymret da jeg plutselig fikk en følelse over meg hvor jeg ikke lenger følte meg gravid. Jeg gikk ut av dusjen, ordnet meg og det var fortsatt ingen friskt blod, men jeg hadde en dårlig følelse. Jeg var nesten klar til å gå ut døra for å dra på jobb før jeg tenkte at jeg måtte sjekke en gang til. Jeg tørket meg med papir, og der kom det. Ferskt rødt blod på papiret. Jeg knakk sammen da jeg skjønte raskt at dette var noe galt. Jeg ringte inn syk til jobb, for å så ringe kjæresten min for å fortelle. 

Vi er helt knust. Jeg vet at det var veldig tidlig da jeg bare var 4+4, men det gjør fortsatt så sinnsykt vondt. Vi hadde begynt å planlegge året fremover og vi så sån fram til februar 2022 når den lille skulle komme 🌹

Jeg tok blodprøver til legen på tirsdag og i dag for å måle hcg, men har tatt en test hjemme for å se og denne var desverre helt blank. 

Nå er jeg så redd for å prøve på nytt, men jeg vet at det ikke er annet å gjøre. Noen hadde kanskje ville tatt en pause, men det tror jeg ville blitt enda vondere for min del da jeg ønsker at det skal skje så raskt som mulig. Jeg er så redd for at når jeg endelig blir gravid igjen så vil jeg bare gå rundt å bekymre meg. Hva hvis noe skjer enda lengere ut i svangerskapet? Jeg tar dette så tungt nå, men hvis jeg hadde vært enda lengere på vei så vet jeg ikke hva jeg skulle gjort...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, så innmari trist å høre 💔 jeg kan bare tenke meg hvor stor sorgen deres er nå!😢 ser for meg at man rekker å tenke utrolig mange fine tanker og legger alt mulig av planer for den kommende tiden, også blir alt plutselig revet bort så brutalt ☹️ Sender deg en stor klem ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at du mistet 😔sender deg gode klemmer 💛 jeg har selv mistet (i uke 7 & 19) og det er vondt uansett hvor langt man har kommet ut i svangerskapet synes jeg. man knytter bånd til den lille i magen, handler inn og planlegger. så jeg forstår deg veldig godt! 

om du burde vente med å prøve igjen er det bare du som kan ta en vurdering på! 😊 det er bare opp til deg, og skulle noen andre mene noe annet, så drit i de! 😌 når man nettopp har mistet så sies det at man blir gravid igjen ganske kjapt også! 😊 vi ble gravide mnd etter vi mistet i uke 7. 

jeg kan også forstå at du er nervøs for bekymringene du tenker du kommer til å ha ved neste svangerskap. tro meg, jeg føler med deg! vi skal prøve igjen nå på juli og jeg gru-gleder meg. men jeg får veldig hjelp av jordmoren i kommunen min. hun har tilbydd meg å komme inn med en gang jeg får positiv test, slik at jeg kan måle hcg stigning så ofte jeg har behov for det. jeg får også henvisning til ultralyd før uke 12 og rundt uke 12 ( og mer ved behov ) for at jeg skal kunne slappe av så mye som mulig 😊 kanskje du har mulighet for å snakke med jordmor/lege om bekymringene dine, slik at de kan hjelpe deg best mulig? 😊 bare send meg en personlig melding om du vil spørre/snakke 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så trist på dine vegne :( Det er så utrolig tungt å miste, uansett når i svangerskapet! Alle tidspunkt og lenger har "sine greier". Uansett hvor tidlig man mister så rekker man å drømme og planlegge utrolig mye. Så vi er mange som forstår deg der :hug: Og første gang er også vanskelig, fordi når man blir gravid så lever man litt i sin egne naive boble og tenker at noe slikt fælt ikke kan skje med en selv... da blir man ekstra slått ned i bakken og mister nesten "sin uskyld". Jeg syns det var utrolig vanskelig med min første SA i alle fall, selv om den også var tidlig.

Tankene dine omkring fremtiden nå er i alle fall veldig like slik som jeg hadde det da. Jeg syns det var vondt å begynne helt på starten igjen, men det var kjempeviktig for meg å bli gravid igjen så raskt som mulig. Følte det eneste som kunne døyve sorgen min var å bli gravid på nytt, så prøvepause var derfor helt uaktuelt. Gikk straks i gang med EL-testing og alt for å kartlegge den. Men enig med 89jenta, folk er veldig forskjellige og hvordan man skal takle sorgen må hver og en håndtere selv. Andre gang jeg opplevde en SA ble jeg f.eks sykemeldt en stund. Sikkert rart for noen så tidlig, men for meg var det helt nødvendig.

Men ja, stemmer at mange ofte er ekstra fruktbar etter en SA. Jo tidligere man mister, jo enklere å bli gravid igjen. Jeg var nok en av de ekstremt heldige, for jeg klarte å bli gravid på første eggløsning igjen etter mine to tidlige SA'er, og det er jeg evig takknemlig for. For noen kan det gå litt mer tid. Men når man har klart å bli gravid èn gang, så er oddsen høy for å klare det igjen. Og det er også lov å søke hjelp tidlig i evnt. nytt svangerskap. Om det er blodprøver fra positiv test eller henvisning til tidlig UL som må til, så er det sjeldent et problem når man har vonde erfaringer bak seg.

Ønsker deg masse hell og lykke i tiden fremover :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så fine svar ❤ det er godt å høre at jeg ikke er alene eller "dum" for å føle den sorgen jeg kjenner på! 

Jeg har vært sykmeldt forrige uke, og er fortsatt 60% sykmeldt denne uka. Første dag på jobb etter SA var i dag, og det gikk helt greit. Kjenner at jeg er veldig sårbar og tåler det ikke hvis noen snakker til meg litt for brått (selv om de kanskje ikke mener det). Jeg har ikke fortalt eller tenkt å fortelle kollegaene mine om hva som har skjedd, men de har forståelse for at jeg har vært gjennom noe. De er veldig gode og forteller meg at de har tenkt på meg mens jeg har vært borte 💕

Ellers har jeg merket at humøret går veldig opp og ned. I det ene øyeblikket gleder jeg meg over tanken av å bli gravid på nytt, og i det andre øyeblikket er jeg bare trist og lei. Samboeren min behandler meg som ei dronning og tar godt vare på meg da.

Jeg tror at når jeg blir gravid igjen så kommer jeg til å få mulighet til tidlig ultralyd og måling av hcg når jeg ønsker det. Er heldigvis veldig fornøyd med både legekontoret og legen min. Nå er jeg nødt til å bare peke nesa fremover og krysse fingre og tær for at jeg blir raskt gravid igjen 🤞🤰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med el-testing igjen, og jeg håper at el ikke har blitt forskjøvet så mye etter SA. Graviditetstestene mine ble ganske raskt negative etter jeg begynte å blø, så det er jo på en måte positivt vil jeg tro. I følge appene mine har jeg EL på onsdag, men jeg er forberedt på at det kan ta litt lengere tid. Slenger med bilde av testene så langt.

 

Screenshot_20210627-222521_Premom.thumb.jpg.265adfbbfcf719077c2fc9433b223edc.jpg

Fortsatt veldig svake og negative, men krysser fingrene for at de blir sterkere snart 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie97 skrev (10 timer siden):

Graviditetstestene mine ble ganske raskt negative etter jeg begynte å blø, så det er jo på en måte positivt vil jeg tro.

Ja det er veldig positivt. Tydelig at kroppen er klar for å bli gravid igjen. Etter mine to SA'er på ca. samme tidspunkt som deg her, så ble EL forskøvet med 2-4 dager. Ikke så veldig mye altså... men lurt å kartlegge nøye ja, så blir du forhåpentligvis raskt gravid igjen 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å lese at spiren ikke holdt 😪  Jeg begynte å blø nå 4+2 og det er helt utrolig hvor mye man begynner å planlegge og drømme på så kort tid! Sender deg all hell og lykke for denne prøveperioden! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver under på det @Amatariel sier 😊 min el kom ca 4-5 dager enn normalt etter min SA. ønsker deg masse lykke til denne måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg er veldig heldig med eggløsning denne syklusen, da jeg fikk en (nesten?) positiv test nå i dag på morgenurin. 

Screenshot_20210629-083719_Premom.thumb.jpg.8c29968d528bd8cf3e2547b070b717ea.jpg

Premom scorer den 0,86, men jeh synes den ser ganske positiv ut 🤔 hvis ikke tror jeg likevel den blir positiv i ettermiddag! Jeg har også eggløsningsslim og litt småkramper nederst i magen, så det lyder jo godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gikk jo ganske så raskt da. Fikk positiv test midt på dagen, og negativ igjen på kvelden. Vil det si at jeg kan beregne EL til å være allerede i går eller ville dere sagt at den er i dag? 

Screenshot_20210630-060850_Premom.thumb.jpg.666f83af28d8e91bd9d7936dc3a8ea57.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie97 skrev (46 minutter siden):

Dette gikk jo ganske så raskt da. Fikk positiv test midt på dagen, og negativ igjen på kvelden. Vil det si at jeg kan beregne EL til å være allerede i går eller ville dere sagt at den er i dag? 

Jeg tenker EL tidligst i dag. Ikke så vanlig å ha EL samme dag man har positiv test egentlig. De fleste har dagen etterpå, men ha i bakhodet at det også er veldig vanlig med EL to dager etter sist positive test. Uansett er det bare å kose seg 😊 :sengekos:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 dpo

Denne ventetiden i dpo-land er så utrolig lang! Kjenner nesten ingen tegn til noe enda, bare litt murringer og småkramper. Tenkte først at jeg kom til å klare  å vente med å teste til fredag da jeg er 9 dpo, men kjenner jeg meg selv rett så tester jeg nok allerede torsdag. Er så spent på om det klaffer denne gangen, men prøver å ikke ha noen forventninger. Samtidig er jeg så redd for at jeg skal oppleve det samme igjen som jeg gjorde sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 dpo

Da var dagen for testing her. Og vet dere hva? Jeg tror jeg ser en svak svak strek. 

Screenshot_20210708-162322_Gallery.thumb.jpg.b0bf96aedbb48fc8cdce56007af6ec97.jpg

Den ser jo nesten blendahvit ut på bildet, men jeg synes jeg ser en strek i virkeligheten altså! Skjønner ikke hvorfor jeg piner meg selv med å teste så tidlig, men jeg klarer bare ikke la være! Er jo nesten mer frustrerende å se en så svak strek da jeg bare går rundt og venter på i morgen når jeg kan ta en ny test! Sist PP fikk jeg positiv test på 9 dpo, så jeg krysser fingrene for et tydelig positivt svar i morgen 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå så spennende! gleder meg til oppdatering i morgen! 🤩🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...