Gå til innhold

Musikk i kirka - umulig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 13.53):

Hvor personlig kan man gjøre det?

Hvis kirken har utstyr som virker, kan dere få spilt av CDer med den musikken dere ønsker. Det må nok godkjennes av prest og organist, men sånt har blitt mye mer liberalt med årene, både i bryllup og begravelser.  Så hvis dere ikke er uheldige med disse personene i akkurat deres bryllup (og styrer unna musikk med ekstremt støynivå, satanistiske tekster og annet som kan virke provoserende), er det gode muligheter for personlig musikkvalg hvis kirken har avspillingsutstyr. Til inngang og utgang står dere også ganske fritt - organistene er vant til å spille litt av hvert i bryllup og gravferd. Bare sett opp noen forslag, så finner hen ut hva som egner seg best for orgel. 

Men så skal det være allsang, sannsynligvis minimum to, slik andre har nevnt. Da er det en fordel å velge noe folk har hørt før, slik at de tør å synge med. I salmeboka er det register etter tema, du har også fått en liste med forslag. Se om dere finner noe under "Vigsel" eller "Mennesket i Guds verden". Det kan også være en god idé å sjekke forfatterregisteret bakerst i salmeboka. Se f.eks. på tekstene til Eyvind Skeie, der er ikke det religiøse så påtrengende.  

Endret av baldrian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var i et par begravelser tidlig på 2000 tallet i ei lita bøgd på østlandet hvor det ble spilt musikk over anlegg i kirken.  Da jeg prøvde meg på det samme i min mors begravelse i en by på vestlandet så bare presten rart på meg og sa nei...nei.  Hun døde ung. Angrer på at jeg ikke var mer bestemt og insisterte på det. Vi fikk noen til å synge da....ble greit. 

Anonymkode: 3e212...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...