Gå til innhold

Musikk i kirka - umulig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er så vanskelig å velge salmer. Vi er ikke spesielt religiøse, men skjønner jo at Gud og Jesus må med når man gifter seg i kirka.

(Dette er ikke en invitasjon til religions-/etikkdebatt om hvorvidt det er greit å gifte seg i kirka når man ikke er religiøs, det er nok av disse trådene hvis du vil diskutere dette.)

Vi er begge veldig glad i og opptatt av musikk, men det går jo helst i rock, pop, metal, klassisk, og ingenting av det som vanligvis spilles i kirka. Synes mange av salmene har ganske klein melodi og føler det blir veldig lite oss. Det viktigste for meg er melodien, men vil jo ikke synge om korsfestelsen og mørke ting akkurat den dagen heller, så jeg har tenkt litt på "Kjærlighet er livets kilde" og "Kjærlighet fra Gud", for dette er det nærmeste jeg kommer noe som fungerer litt.

Presten sa at man kunne velge noen sanger som ikke sto i salmeboka så lenge det ikke var vanskelig for organisten å finne noter, altså en kjent sang. Han foreslo Amazing Grace.

Har dere noen tips til sanger som egner seg? Hvor personlig kan man gjøre det? Skulle gjerne leid inn noen til å spille noe, men det har vi ikke budsjett til. Så vi har bare organisten.

Anonymkode: d9f05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å spille fra cd deres sang som er "deres" som par, og så bare la organisten spille de to du nevnte. 

Anonymkode: a6c19...7e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har det egentlig å bety i det store og det hele?

Anonymkode: d7256...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sanger liker dere best da? Om dere har en romantisk kjent sang dere liker, så ville jeg spurt om den gikk. Gøy at det føles litt personlig. De har ofte gjort det veldig personlig i kirkebryllup jeg har vært i, men mest med venner etc som synger/spiller, kommer ikke på hvilke ikke-salmer organisten har spilt.

Anonymkode: 6ac2d...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor mye har det egentlig å bety i det store og det hele?

Anonymkode: d7256...cf4

Vel, det varierer nok fra par til par, men for oss betyr det faktisk ganske mye. Har ikke lyst til å stå der på en så stor dag etter seks år sammen og slite med ikke å le fordi musikken er så klein. Så er det nok også noe med at vi er så pass interessert i musikk at akkurat den biten blir viktig for oss :)

Anonymkode: d9f05...3e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger absolutt ikke å ha med Gud og Jesus i sangene dere velger i bryllupet deres. Dere velger de sangene som passer for dere - og en organist i kirka er utdannet og har sjelden problemer med å godta omtrent hva som helst... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Teatrica said:

Dere trenger absolutt ikke å ha med Gud og Jesus i sangene dere velger i bryllupet deres. Dere velger de sangene som passer for dere - og en organist i kirka er utdannet og har sjelden problemer med å godta omtrent hva som helst... 

Liturgien krever vel en samle eller to?

Anonymkode: 4087b...be5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (5 minutter siden):

Dere trenger absolutt ikke å ha med Gud og Jesus i sangene dere velger i bryllupet deres. Dere velger de sangene som passer for dere - og en organist i kirka er utdannet og har sjelden problemer med å godta omtrent hva som helst... 

Dette tror jeg dessverre ikke stemmer, hva baserer du det på?
Jeg ringte nemlig presten her (ikke den vi skal ha, har ikke fått utdelt ennå), og han svarte på generelt grunnlag at man måtte ha salmer med. Og vis meg gjerne en salme hvor ikke Gud og Jesus i hvert fall spiller en liten rolle 😄

Anonymkode: d9f05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å finne salmer folk kan om dere vil at forsamlingen skal være med å synge. Vet mange velger måne og sol f eks fordi folk kan den.

Anonymkode: 4087b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, faktisk ikke. Takk skal du ha, skal lese og høre litt :)

Anonymkode: d9f05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, faktisk ikke. Takk skal du ha, skal lese og høre litt :)

Anonymkode: d9f05...3e6

Bare hyggelig. Den så veldig lik ut den listen vi fikk da vi giftet oss i en helt annen del av landet :)

Anonymkode: 4087b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha 2-3 salmer. Så kan dere feks velge en solist som kan spille det dere ønsker i tillegg til salmene. Det koster litt, men da får dere en personlig pri på vielsen. Mange prester godtar mye forskjellig av musikk, men vil nok gi et nei på rock, og heavymusikk. 

Organisten spiller stort sett de vanlige inn- og utgangsmarsjene, men skulle dere tenke på noe spesielt der, bør dere kommunisere direkte med organisten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye rock man kan få spilt i kirka også, men man tar jo da ikke det råeste. 

Kan ikke se for meg at det skulle være et problem med f.eks. November Rain av Guns N'Roses. (var sånne sanger et problem, så hadde jeg byttet prest...) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at vi måtte ha tre salmer. Gifter oss (forhåpentligvis) tidlig på sommeren i år, og to av salmene vi har valgt beskriver naturen på denne årstiden. Den ene av disse salmene er nevnt i oversikten lenger opp, mens den andre er en hyllest til landsdelen vi bor i. I tillegg har vi valgt en av salmene i kategorien "trygge valg". 

Noen salmer måtte jeg utelukke rett og slett fordi de ble spilt i begravelsene til nære familiemedlemmer, og jeg sliter bestandig med å ikke gråte når jeg hører de. 

Når det gjelder øvrig musikk har jeg inntrykk av at mye er lov (hvis ikke organisten er veldig streng) i disse dager. Har hørt mye rart i begravelser f.eks.

Anonymkode: 12628...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi fikk beskjed om at vi måtte ha tre salmer. Gifter oss (forhåpentligvis) tidlig på sommeren i år, og to av salmene vi har valgt beskriver naturen på denne årstiden. Den ene av disse salmene er nevnt i oversikten lenger opp, mens den andre er en hyllest til landsdelen vi bor i. I tillegg har vi valgt en av salmene i kategorien "trygge valg". 

Noen salmer måtte jeg utelukke rett og slett fordi de ble spilt i begravelsene til nære familiemedlemmer, og jeg sliter bestandig med å ikke gråte når jeg hører de. 

Når det gjelder øvrig musikk har jeg inntrykk av at mye er lov (hvis ikke organisten er veldig streng) i disse dager. Har hørt mye rart i begravelser f.eks.

Anonymkode: 12628...3ba

Skjønner det godt! Så fint at dere fant en løsning på det som passer dere. 

Ja, men når du sier at mye er lov - mener du da at organisten kan spille annet enn salmer? Eller at vi må leie inn noen eksterne?

Anonymkode: d9f05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlocasiaAmazonica skrev (16 timer siden):

Mye rock man kan få spilt i kirka også, men man tar jo da ikke det råeste. 

Kan ikke se for meg at det skulle være et problem med f.eks. November Rain av Guns N'Roses. (var sånne sanger et problem, så hadde jeg byttet prest...) 

Nei, hadde ikke tenkt å spille rock i kirka, hehe, nevnte egentlig bare at vi hører mye på rock og at kirkemusikken er litt fremmed for oss. Men ser hvordan det kunne forstås :)

Tror du organisten ville spilt November Rain? Eller mener du at den blir spilt av på anlegg? Vi har ikke tenkt å spille den altså, men ble nysgjerrig på hva du mente. 

Anonymkode: d9f05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (16 timer siden):

Dere må ha 2-3 salmer. Så kan dere feks velge en solist som kan spille det dere ønsker i tillegg til salmene. Det koster litt, men da får dere en personlig pri på vielsen. Mange prester godtar mye forskjellig av musikk, men vil nok gi et nei på rock, og heavymusikk. 

Organisten spiller stort sett de vanlige inn- og utgangsmarsjene, men skulle dere tenke på noe spesielt der, bør dere kommunisere direkte med organisten. 

 

Jo, jeg ser nå at jeg kan ha formulert meg litt klønete i hovedinnlegget. Vi har ingen ønsker om å spille eller høre heavy/rock/metal i bryllupet, det ble bare nevnt for å fortelle noe om musikksmaken vår og at kirkemusikken føles veldig fremmed for oss. I bryllupet kunne jeg gjerne tenke meg å høre noen rolige sanger, men sliter med å finne ut hva jeg egentlig kan be organisten om.

Anonymkode: d9f05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vel, det varierer nok fra par til par, men for oss betyr det faktisk ganske mye. Har ikke lyst til å stå der på en så stor dag etter seks år sammen og slite med ikke å le fordi musikken er så klein. Så er det nok også noe med at vi er så pass interessert i musikk at akkurat den biten blir viktig for oss :)

Anonymkode: d9f05...3e6

Hvis musikk er såpass viktig for dere ville jeg brukt noen tusenlapper på noen som kunne spille og synge et par sanger som er «deres». Så kan dere heller kutte ned på andre poster, kake for eksempel..

Anonymkode: 9d621...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...