Gå til innhold

Musikk i kirka - umulig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da vi giftet oss fikk vi beskjed om at minimum var 2 salmer - så vi valgte «Den blomstertid nu kommer» og «Alltid freidig (når du går)», fordi begge to faktisk er veldig gudløse 😅

Førstnevnte fordi vi hadde et forhold til den fra barndommen, og sistnevnte fordi den er litt trassig/demonstrativt individualistisk, hvilket hadde en stor intern betydning for oss i settingen der i kirken.

Da jeg snakket med organisten om valg av inngang og utgang så var han helt låst på at han ikke kunne tillate hverken CD (veldig vanskelig å forstå at folk kan være knyttet til ett spesielt opptak etc 🤦🏼‍♀️) eller rent sekulære sanger hvis innhold eller bandtilknytning var i strid med kirkens syn. 
Jeg sa bare at «tusen takk for at du var rett frem med det der såpass tidlig i prosessen; da kan du helt fint ta fri den lørdagen for sånt gidder ikke jeg når jeg skal gifte meg.»  

Vi leide inn en veldig flink klassisk gitarist som spilte to nydelige (helt sekulære) stykker til inngang og utgang, og så hadde vi en venn av familien som sang solo to sanger. 

Anonymkode: 221bb...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da vi giftet oss fikk vi beskjed om at minimum var 2 salmer - så vi valgte «Den blomstertid nu kommer» og «Alltid freidig (når du går)», fordi begge to faktisk er veldig gudløse 😅

Førstnevnte fordi vi hadde et forhold til den fra barndommen, og sistnevnte fordi den er litt trassig/demonstrativt individualistisk, hvilket hadde en stor intern betydning for oss i settingen der i kirken.

Da jeg snakket med organisten om valg av inngang og utgang så var han helt låst på at han ikke kunne tillate hverken CD (veldig vanskelig å forstå at folk kan være knyttet til ett spesielt opptak etc 🤦🏼‍♀️) eller rent sekulære sanger hvis innhold eller bandtilknytning var i strid med kirkens syn. 
Jeg sa bare at «tusen takk for at du var rett frem med det der såpass tidlig i prosessen; da kan du helt fint ta fri den lørdagen for sånt gidder ikke jeg når jeg skal gifte meg.»  

Vi leide inn en veldig flink klassisk gitarist som spilte to nydelige (helt sekulære) stykker til inngang og utgang, og så hadde vi en venn av familien som sang solo to sanger. 

Anonymkode: 221bb...889

Det hørtes ut som en veldig fin løsning!

Jeg har også veldig lyst på gitarist, men den eneste jeg fant skulle ha 7000 for to sanger. Og han var ikke kjent. Så det går bare ikke 😕 Men utrolig flott at dere ordnet det som dere gjorde! 

Anonymkode: d9f05...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det hørtes ut som en veldig fin løsning!

Jeg har også veldig lyst på gitarist, men den eneste jeg fant skulle ha 7000 for to sanger. Og han var ikke kjent. Så det går bare ikke 😕 Men utrolig flott at dere ordnet det som dere gjorde! 

Anonymkode: d9f05...3e6

Dersom bryllupet er i området Oslo - Hvaler så vet jeg om en som sannsynligvis gjør det billigere 😊

Anonymkode: 221bb...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom bryllupet er i området Oslo - Hvaler så vet jeg om en som sannsynligvis gjør det billigere 😊

Anonymkode: 221bb...889

Rogaland 😕 Men takk!

Anonymkode: d9f05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Rogaland 😕 Men takk!

Anonymkode: d9f05...3e6

Ah, skjønner. Men hva med å ta kontakt med Kulturskolen eller en musikklinje et sted nær deg? Jeg er med og arrangerer humanistisk konfirmasjon her jeg bor, og vi benytter (av skolens ansatte anbefalte) videregående-elever fra både musikk og dans som kulturinnslag på seremoniene. Disse holder skyhøyt nivå, og trenger alt de kan få av CV-fyll, så de er ofte svært engasjerte. 

Anonymkode: 221bb...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Mitt hjerte er ditt' (Maj Britt Andersen) kan kanskje organisten spille? I andre vers heter det i hvertfall 'kjærlighetsrosa er Skaperens verk, det skal vi ailler forglømme'. Det er da en sang folk kan.

Anonymkode: 3bcd9...b2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i et bryllup i 2010 hvor de hadde et musikk korps som spilte inngangsmelodien og så hadde de en solosang hvor de spilte, organisten spilte 2 salmer og det var det, utgangsmarsjen ble også spilt av korpset. De hadde ikke noen forbindelse med korpset men bruden kjente en  av de som spiller der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 13.53):

Synes det er så vanskelig å velge salmer. Vi er ikke spesielt religiøse, men skjønner jo at Gud og Jesus må med når man gifter seg i kirka.

(Dette er ikke en invitasjon til religions-/etikkdebatt om hvorvidt det er greit å gifte seg i kirka når man ikke er religiøs, det er nok av disse trådene hvis du vil diskutere dette.)

Vi er begge veldig glad i og opptatt av musikk, men det går jo helst i rock, pop, metal, klassisk, og ingenting av det som vanligvis spilles i kirka. Synes mange av salmene har ganske klein melodi og føler det blir veldig lite oss. Det viktigste for meg er melodien, men vil jo ikke synge om korsfestelsen og mørke ting akkurat den dagen heller, så jeg har tenkt litt på "Kjærlighet er livets kilde" og "Kjærlighet fra Gud", for dette er det nærmeste jeg kommer noe som fungerer litt.

Presten sa at man kunne velge noen sanger som ikke sto i salmeboka så lenge det ikke var vanskelig for organisten å finne noter, altså en kjent sang. Han foreslo Amazing Grace.

Har dere noen tips til sanger som egner seg? Hvor personlig kan man gjøre det? Skulle gjerne leid inn noen til å spille noe, men det har vi ikke budsjett til. Så vi har bare organisten.

Anonymkode: d9f05...3e6

TS! Ta kontakt med meg jeg har et tips. Og det blir i mellom oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 11.52):

Da vi giftet oss fikk vi beskjed om at minimum var 2 salmer - så vi valgte «Den blomstertid nu kommer» og «Alltid freidig (når du går)», fordi begge to faktisk er veldig gudløse 😅

Førstnevnte fordi vi hadde et forhold til den fra barndommen, og sistnevnte fordi den er litt trassig/demonstrativt individualistisk, hvilket hadde en stor intern betydning for oss i settingen der i kirken.

Da jeg snakket med organisten om valg av inngang og utgang så var han helt låst på at han ikke kunne tillate hverken CD (veldig vanskelig å forstå at folk kan være knyttet til ett spesielt opptak etc 🤦🏼‍♀️) eller rent sekulære sanger hvis innhold eller bandtilknytning var i strid med kirkens syn. 
Jeg sa bare at «tusen takk for at du var rett frem med det der såpass tidlig i prosessen; da kan du helt fint ta fri den lørdagen for sånt gidder ikke jeg når jeg skal gifte meg.»  

Vi leide inn en veldig flink klassisk gitarist som spilte to nydelige (helt sekulære) stykker til inngang og utgang, og så hadde vi en venn av familien som sang solo to sanger. 

Anonymkode: 221bb...889

Vel, nå er dette en kristen seremoni i et gudshus som må inneholde forskjellige faste punkter, som f.eks. tekstlesning og lovsang, ikke bare en vakker bygning å valse rundt i en brudekjole i. Så jeg forstår at seremonimesterne ønsker å praktisere de religiøse aspektene ved seremonien. 

Anonymkode: 3e926...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 11.57):

Det hørtes ut som en veldig fin løsning!

Jeg har også veldig lyst på gitarist, men den eneste jeg fant skulle ha 7000 for to sanger. Og han var ikke kjent. Så det går bare ikke 😕 Men utrolig flott at dere ordnet det som dere gjorde! 

Anonymkode: d9f05...3e6

7000 for to sanger er ikke dyrt.
De 7000 skal dekke selve arbeidsdagen, øving(antall timer beror seg på vanskelighetsnivå og om repertoaret er kjent fra før) , transport til og fra kirken og øvingslokalet(de fleste kan ikke øve hjemme), leie av øvingslokale, mat, penjonssparing, samt skatt (for de fleste frilanser ligger dette rundt 40% og oppover). Så det er ikke mye igjen av de kronene etter alle utgifter er betalt! Og bare fordi han ikke er "kjent", så er han nok profesjonell. Du vet, kjendisskap og profesjonell musiker går sjelden hånd i hånd.

Anonymkode: 3e926...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gmail skrev (På 2.3.2021 den 10.11):

TS! Ta kontakt med meg jeg har et tips. Og det blir i mellom oss

Haha, hva slags tips er det du har?

Anonymkode: d9f05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i begravelse der de hadde metal musikk så ser ikke helt hvordan det kan være et problem å velge i et bryllup, men spørs kanskje på presten... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, hva slags tips er det du har?

Anonymkode: d9f05...3e6

Jeg har et tips til hvem som kan gjøre jobben for en rimelig pris, og når jeg mente når jeg sa at det ble i mellom oss så r det hvem nick du har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal respekter kirkens syn. Hvis ikke, kan du jo gifte deg borgerlig.

Anonymkode: 02a7e...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2021 at 11:34 AM, AnonymBruker said:

Skjønner det godt! Så fint at dere fant en løsning på det som passer dere. 

Ja, men når du sier at mye er lov - mener du da at organisten kan spille annet enn salmer? Eller at vi må leie inn noen eksterne?

Anonymkode: d9f05...3e6

Organisten fra kirka kommer nok mest sannsynligvis ikke til å ville spille noter fra Guns n roses i alle fall.

Anonymkode: 3984b...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2021 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

'Mitt hjerte er ditt' (Maj Britt Andersen) kan kanskje organisten spille? I andre vers heter det i hvertfall 'kjærlighetsrosa er Skaperens verk, det skal vi ailler forglømme'. Det er da en sang folk kan.

Anonymkode: 3bcd9...b2c

Tror aldri jeg har hørt den før.

Anonymkode: 3984b...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jan Teigen sanger? 

Anonymkode: 13d9f...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde Måne og Sol, og No livnar det i lundar. Følte det samme som dere, var fin løsning for oss 😊

Anonymkode: 5610f...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 11.52):

Da vi giftet oss fikk vi beskjed om at minimum var 2 salmer - så vi valgte «Den blomstertid nu kommer» og «Alltid freidig (når du går)», fordi begge to faktisk er veldig gudløse 😅

Førstnevnte fordi vi hadde et forhold til den fra barndommen, og sistnevnte fordi den er litt trassig/demonstrativt individualistisk, hvilket hadde en stor intern betydning for oss i settingen der i kirken.

Da jeg snakket med organisten om valg av inngang og utgang så var han helt låst på at han ikke kunne tillate hverken CD (veldig vanskelig å forstå at folk kan være knyttet til ett spesielt opptak etc 🤦🏼‍♀️) eller rent sekulære sanger hvis innhold eller bandtilknytning var i strid med kirkens syn. 
Jeg sa bare at «tusen takk for at du var rett frem med det der såpass tidlig i prosessen; da kan du helt fint ta fri den lørdagen for sånt gidder ikke jeg når jeg skal gifte meg.»  

Vi leide inn en veldig flink klassisk gitarist som spilte to nydelige (helt sekulære) stykker til inngang og utgang, og så hadde vi en venn av familien som sang solo to sanger. 

Anonymkode: 221bb...889

Hvorfor velge "gudløse" salmer?  Du gifter deg jo foran Gud og Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk i bryllupet er med på å skape nydelig stemning i kirka og nødvendige avbrekk fra prekener. Gifter dere dere i kirken, vil dere ikke kunne unngå gud og jesus.. jeg ville fokusert på å finne salmer med vakre melodier i stedet for å på død og liv skulle unngå religiøs tekst. 

Fra salmeboka:

Deg å få skode (be thou my vision) har en fin, en irsk-klingende melodi. 

Bred dina vida vinger, og Du spenner ut stjerneteltet, er også fine, synes jeg. 
 

-hilsen ateist som spiller i kirkebryllup stadig vekk
 

 

Anonymkode: f1218...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...