Gå til innhold

Jesus og kors

Superlammet

Anbefalte innlegg

Tja har du lest gammle testamtet.

Eller hvor det står i biblen at folk som ikke tror det de tror hender i helvete

Og sier ikke Kristne at alle ikke kristne ender i helvete så jeg ser ikke helt argumente ditt der

Joda, jeg har lest hele Bibelen mange ganger, men det står ingen steder at Gud belønner de som dreper de menneskene som tror på Ham og gjør Hans vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Odin er en mytologisk skapning Allah er Gud.

Så det blir ikke det samme.

som du trolig ikke er klar over tror Muslimer.Jøder og Kristne på den samme Gud.

Den ene Gud som er i alle relgioner,Forkjellen er at relgionene har forsjelige meninger i hva Gud er.

For og si det sån..Alle helige mennesker i alle relgioner kan lede mennesket til Gud.

Men siden min tanke er mer Østelig vil folk med den vestelige tanke har vankelig og forstå mit syn på dette spørsmålet.

Hehe, så Odin var ikke like mye gud i sin tid som hva Allah er nå?

Og jo er veldig klar over at muslimer, jøder og kristne tror på samme gud i utgangspunktet, men at det også er mange detaljer som skiller religionene. Grunnlaget for disse tre religionene oppstod på samme sted, kristendom og islam utviklet seg videre fra den religionen jødene tror på. Islam utviklet seg og blandet seg med andre religioner (eller mytologier om du vil) og kulturer, og det er derfor vi synes islam er veldig forskjellig fra vår egen religion (kulturellt sett).

Mitt siste avsnitt svarer egentlig på ditt siste avsnitt, noe jeg er helt enig med deg i. kulturforståelse og religionsforståelse er dessverre en mangelvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Jesus var både 100% Gud og 100% menneske samtidig (og nei, det går ikke an å forklare logisk). Mennesket Jesus var selvfølgelig livredd for å dø, og det er ganske naturlig og vanlig å føle seg ensom og forlatt idet man skal dø.

Noe man bestemte seg for på kirkemøtet i Nikea. Synd Jesus selv ikke var klar over det i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han sier "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg." Hvis det hadde vært som du sier, ville han sagt "Jeg er EN vei..." osv. I hele Nye testamentet er Jesus klar på at han er den eneste veien til frelse.

Sporer vi av nå?

Bibelen sier. Bibelen. Ikke nødvendigvis Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har lest hele Bibelen mange ganger, men det står ingen steder at Gud belønner de som dreper de menneskene som tror på Ham og gjør Hans vilje.

Gud liker å ta seg av jobben selv:

Esra 15.4-9

4 for enhver som ikke tror, skal dø i sin vantro.

5 Se, jeg sender ulykker over jorden, sier Herren, sverd og hunger, ødeleggelse og død.  6 For ondskapen har spredt seg over hele jorden, og ondskapens gjerninger har fylt sitt mål.

7 Derfor sier Herren:  8 Jeg vil ikke lenger tie om deres syndige og ugudelige ferd, og jeg vil ikke tåle deres onde gjerninger. Den uskyldige og den rettferdiges blod roper til meg, og de rettferdiges sjeler kaller på meg uten stans.  9 Jeg skal sannelig hevne dem, sier Herren, og ta alle uskyldiges blod til meg.

Og han liker å bruke frykt, men ikke respekt, for å få mennesker til å tro(ikke ulikt gamle patriarker. Jøss, hvem har vært modell for denne guden, mon tro..):

Paulus brev til romerne 11.20-22

Vær ikke overmodig, men frykt Gud! 21 Sparte han ikke de naturlige grenene, skal han heller ikke spare deg. 22 Så ser du altså at Gud er både god og streng. Streng er han mot dem som er falt, men mot deg er han god, dersom du holder fast på hans godhet. Ellers skal du også bli hogd av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe man bestemte seg for på kirkemøtet i Nikea. Synd Jesus selv ikke var klar over det i sin tid.

Selvfølgelig visste Jesus at han var både Gud og menneske! Og selv om man ble enig i Nikea om at slik var det, så kan det jo være sant. De satt ikke akkurat og diktet i vilden sky, de trodde selvfølgelig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, det bestemte ein IKKJE på kyrkjemøtet i Nikea. Langt der i frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig visste Jesus at han var både Gud og menneske! Og selv om man ble enig i Nikea om at slik var det, så kan det jo være sant. De satt ikke akkurat og diktet i vilden sky, de trodde selvfølgelig på det.

Har du førstehåndsinformasjon om hvordan Jesus tenkte og følte?

Det at han følte at Gud hadde forlatt ham der han hang på korset er da en stor indikasjon på at han selv ikke så på seg selv som en gud. Det var de kristne som så på ham som en gud. Og det er de kristne som har forfattet bibelen. Ikke Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel? Lenge siden du har lest din religionshistorie?

Her er et lite utdrag fra første google-treff:

Men mest kjent – og aktet – er kirkemøtet i Nikea for sin bekjennelse. Ca. 250 biskoper (tradisjonen vil ha det til 318) samlet seg for å finne ut av hvordan de skulle uttrykke sin bekjennelse til Jesus. Arius fra Aleksandria fremhevet Jesu menneskelighet så sterkt at det gikk ut over hans guddommelighet. Mange fulgte ham. Samtidig var det andre som understreket Jesu guddommelighet på en slik måte at Jesu menneskelighet forsvant. Men kirkemøtet i Nikea kom fram til formuleringer som holdt fast på begge deler samtidig. Med noen tillegg fra kirkemøtet i Konstantinopel i 381, har dette for ettertiden blitt stående som den nikenske bekjennelse. Det er den mest økumeniske av alle bekjennelser. Kirker over hele verden har sluttet seg til den, deriblant også vår egen kirke. Det kirkemøtet i Nikea bekjente, har man siden aldri rokket ved.

http://www.frikirken.no/friflyt/view.php?f_rdb_c_id=58

Ellers anbefaler jeg deg diverse religionsleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du førstehåndsinformasjon om hvordan Jesus tenkte og følte?

Det at han følte at Gud hadde forlatt ham der han hang på korset er da en stor indikasjon på at han selv ikke så på seg selv som en gud. Det var de kristne som så på ham som en gud. Og det er de kristne som har forfattet bibelen. Ikke Jesus.

Jeg må vel få lov til å tro at Bibelen er sann og at den er Guds ord selv om du ikke gjør det. Som kristen går jeg ut fra det jeg leser i Bibelen når jeg diskuterer kristendom - for jeg tror at det som står der er sant. Jeg må få argumentere ut fra mitt ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel få lov til å tro at Bibelen er sann og at den er Guds ord selv om du ikke gjør det. Som kristen går jeg ut fra det jeg leser i Bibelen når jeg diskuterer kristendom - for jeg tror at det som står der er sant. Jeg må få argumentere ut fra mitt ståsted.

Selvfølgelig, men du kan også fundere rundt det hele og bruke ditt eget sinn.

Hvorfor tror du Jesus følte at Gud hadde forlatt ham? Tror du virkelig en som visste han selv var Gud ville føle det slikt?

Jeg sier ikke at han ikke var Gud, jeg sier bare at han selv ikke var klar over det. Og bibelen er ikke skrevet av Jesus, men av de kristne. Og hva kirken skal men om Gud har blitt bestemt av de kristne, ikke Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Jesus følte seg forlatt fordi alle mennesker dør alene. Selv om man tror (eller i Jesu tilfelle vet) at det kommer noe godt etter døden, er det ikke unaturlig å ha dødsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at Jesus følte seg forlatt fordi alle mennesker dør alene. Selv om man tror (eller i Jesu tilfelle vet) at det kommer noe godt etter døden, er det ikke unaturlig å ha dødsangst.

Ikke unaturlig for et menneske.

Men kanskje unaturlig for en gud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus var begge deler...

Ja, i følge de kristne, men ikke nødvendigvis for Jesus (som var fryktelig menneskelig der han trodde at guden hans hadde forlatt ham).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Neivel? Lenge siden du har lest din religionshistorie?

Det ein diskuterte på kyrkjemøtet i Nikea var ikkje om Jesus var både Gud og menneske; at han var begge delar var dei einige om. Spørmålet om Jesus var skapt av Gud eller født av Gud er eit anna, og oppfattingane her farga nok synet på kva ein la vekt på; dei menneskelege eller guddommelege sidene av Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De menneskene som diskuterte kirkemøtet i nikea i år 318, ble gjort av like troverdige mennesker som diskuterer på kg i år 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så Odin var ikke like mye gud i sin tid som hva Allah er nå?

Odin er et veldig godt eksempel på en gud som var stor, men som gikk av moten..

Mange av de andre æsene var nok mer lokale småguder, men Odin minner på mange måter om Allah/Gud/Jahve/Jesus..

Odin ble dyrket over store deler av Europa da kristendommen kom inn. De som levde med åsatrua hadde ikke noen problemer med å ta til seg kristendommen, siden åsatrua lar deg dyrke de gudene du selv mener er de rette. dessverre var ikke kristendummen like storhjertet tilbake.

Jeg syns det er synd at åsatrua blir lagt fram i skolen som om det bare er en samling barneeventyr som de dumme ukultiverte forfedrene våre trodde på.. vi kunne lært mye om forholdet vårt til naturen og åpenhet for andres trosystemer hvis åsatrua ble tatt litt mer seriøst..

Frøy signe deg superlam ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...