Gå til innhold

Normalt å ha et bevisst forhold til mat når man har matallergi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blodprøvene sier mye om helsen, selv om du har en sykdom som ikke vises på dem ;) Og mange av oss har forøvrig kroniske sykdommer og likevel er frisk. Jeg har jo cøliaki som i grunn er en kronisk sykdom det og. 

Blodprøvene viser for eksempel nivå av vitaminer og mineraler, kolesterol og blodsukker. Om du spiser et dårlig kosthold og ikke er aktiv, vil ikke disse blodprøvene være perfekte, og det forstår sikkert du og? 

Du har ikke cøliaki og har dermed ikke måtte spist glutenfritt hele ditt liv, så det er nok vanskelig for deg å forstå at når hverdagen er hektisk, har man ikke alltid tid til å lage absolutt alt av mat fra bunnen av, og det er merkelig å tro at man nødvendigvis spiser sunnere fordi man ikke kjøper ferdig grovbrød eller tror man dauer av å spise en glutenfri kjekspakke. Det finnes ikke farlig i det hele tatt. 

Anonymkode: 3c963...068

Mange med cøliaki virker som de tror de har så mye mer komplisert kosthold enn alle andre. Vi er mange som ikke spiser korn i det hele tatt. Mao, glutenfritt, men uten at man dermed kjøper dyre, usunne glutenfri-produkter. Og som aldri kjøper mat med ingrediensliste. Kun rene råvarer man lager ordentlig mat av. Man må ikke lage komplisert mat fra grunnen hver gang man skal ha et kjapt måltid uansett. Man prepper. Så man har måltid man kan spise klare. 

Jeg er forøvrig kronisk syk, men med perfekte blodprøver på alt som har med ernæring å gjøre, på paleo-kostholdet mitt.

Anonymkode: db273...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et nært familiemedlem som er dødelig allergisk mot mye, blant annet ting som sjokolade, nøtter, skalldyr og fisk. Jeg har vokst opp til å bli veldig bevisst på kosthold og hva matvarer inneholder. Jeg kan selv spise det meste, men vi blander aldri kniv i ulike pålegg og er svært nøye med kryssoverføring i matlaging o.l. 

Anonymkode: e4469...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...