Gå til innhold

Hvorfor tror folk fortsatt på myten om egg er farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er blitt tilbakebevist gang på gang. Hvorfor henger det igjen?

Anonymkode: 99c8d...294

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt at egg er "farlig", men jeg har hørt at mange tror de får økt kolesterol av det. Er det dette du mener?

Det med kolesterol er tilbakevist, ja.

Anonymkode: 37f43...b8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er farlig med egg? Mener du økt kolesterol, eller hva? 

Anonymkode: 6a5fa...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange myter er antatt som sannhet av moderne mennesker. 

Feks tror endel mennesker fortsatt at å slå av og på lyset i et rom (sånn barn gjør det når de oppdager at en bryter på veggen gir lys i taket) kan føre til brann. Alle opplyste mennesker har visst at det er tull i 30-40 år.

En solid mengde mennesker innbiller seg at en får autisme av vaksiner, at barn kan oppdras ved hjelp av straff, at smårollinger som fratas dagsøvn sover bedre om natta, at rødt kjøtt ikke fører til tarmkreft og at røyking er helt trygt. 

Folk liker nemlig ikke å tro at andre (med utdannelse) vet bedre enn dem selv, som ikke har noen form for kunnskap eller utdannelse, men som tross alt har hørt at tanta til Beate sier at hun mener at hun vet bedre enn folk med kunnskap. Selv om tanta til Beate er utdannet ved "livets skole" (aka idiot-universitetet) 

Anonymkode: 79af1...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som alt annet går det på mengder og evt underliggende tilstander. Mannen bør ungå for mye egg, mens jeg kan fint spise mye. Men ingen har godt av å bare spise egg, akkurat som ingen har godt av å bare spise yougurt

Anonymkode: b1a17...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig på hvilken måte? 

I utlandet er det f.eks større sjanse å få salmonella av rå egg enn i Norge

Anonymkode: d1d88...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er veldig mange som tror dette altså. Jeg kjenner ingen, men noen få tror det sikkert. Har ikke spist egg på 10 år okke som jeg da. Lager heller omelett av kikertmel :) 

Anonymkode: 909d2...908

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med egg og kolesterol henger vel igjen spesielt hos den eldre garde. Har møtt flere eldre som kun spiser ett egg til dagen eller ett egg i uka. Jeg spiser flere egg til dagen😅

Anonymkode: 609bd...2d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke det er veldig mange som tror dette altså. Jeg kjenner ingen, men noen få tror det sikkert. Har ikke spist egg på 10 år okke som jeg da. Lager heller omelett av kikertmel :) 

Anonymkode: 909d2...908

Da er det ikke omelett.

Jeg kjenner heller ingen som tror at egg er farlig. Vet det var en greie rundt kolesterol for 20 år siden, men har ikke hørt det siden.

Anonymkode: 3b84a...c5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det ikke omelett.

Jeg kjenner heller ingen som tror at egg er farlig. Vet det var en greie rundt kolesterol for 20 år siden, men har ikke hørt det siden.

Anonymkode: 3b84a...c5b

Ometung da ;) Peanøttsmør er ikke smør, kokosmelk er ikke melk, kyllingpølse er ikke pølse og kikertomelett er ikke omelett osv.. Man beskriver vel heller formen og konsistensen enn de nøyaktige ingrediensene i 2021. Men nok om det!

Jeg kom faktisk på at mormor mente det var dødsfarlig å spise mer enn ett egg om dagen og husker da vi var små så fikk vi kun ett egg til å ha på brødskiva hver, om man ville ha flere måtte man spise noe annet. Var nok kolesterolet som var syndebukken da ja. Dette er riktignok 20+ år siden.

Anonymkode: 909d2...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da er det ikke omelett.

Jeg kjenner heller ingen som tror at egg er farlig. Vet det var en greie rundt kolesterol for 20 år siden, men har ikke hørt det siden.

Anonymkode: 3b84a...c5b

Det er fremdeles en greie, men det gjelder bare for hyperkolesterolemi (altså genetisk høyt kolesterol)

Anonymkode: 9433d...159

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel pga hormoner mange mener det er farlig. Og at bakterier elsker eggehvite. Eggehvite bruker i vaksiner for å dyrke frem virus blant annet. 

Anonymkode: 5a6c3...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er fremdeles en greie, men det gjelder bare for hyperkolesterolemi (altså genetisk høyt kolesterol)

Anonymkode: 9433d...159

Du glemte ordet "familiær"  :)

Som du sier: For oss med familiær hyperkolesterolemi, genetisk høyt kolesterol, gjelder anbefalingen om 2-3 egg ukentlig fremdeles.
Det samme gjelder for de som har dermatitis herpetiformis, og sikkert noen andre tilstander også.

Det er som med alt annet, en regel passer ikke for alle, det finnes alltid unntak.

Egg har sin plass i et sunt og variert kosthold, men for noen finnes det fremdeles anbefaling om begrensninger.

Anonymkode: e2862...0df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lest at 1/3 av befolkningen er kolesterolsensitive..

Anonymkode: 51fd4...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil minne folk på at det er mye mettet fett og kolesterol i egg, spesielt i plommen, og at det har en skadelig effekt. Dette vet vi. Det er ingenting å diskutere en gang.

Dette er fakta.

 

Anonymkode: 75e11...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil minne folk på at det er mye mettet fett og kolesterol i egg, spesielt i plommen, og at det har en skadelig effekt. Dette vet vi. Det er ingenting å diskutere en gang.

Dette er fakta.

 

Anonymkode: 75e11...f99

Dette diskuteres av ekspertene, så så enkelt er det ikke: 

https://forskning.no/mat-og-helse/ett-egg-om-dagen-oker-ikke-risikoen-for-hjertesykdom/1630829

Moderat inntak av egg er nok trygt for de fleste og hvor farlig mettet fett er også diskutert og flere nyere studier som tilbakeviser direkte sammenheng med hjerte og karsykdommer. Her er en: 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20071648/

 Alt med måte. 

Anonymkode: 286f3...711

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet at de kommer ut av høna. Har du sett en høne? De jævlene er faen meg skumle!

Ergo er det lett å tro eggene er farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...