Gå til innhold

Brud- på høyre eller venstre side av brudgom under middagen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nå er jeg veldig usikker. Sitter og leker litt med bordplasseringen, og har begynt å få store problemer. Hvordan er reglene for hvem som skal sitte hvor. Har alltid trodd at bruden skal sitte til høyre for brudgommen under middagen.

Var nylig i et bryllup og fikk vite at kvinnen ALLTID skal ha mannen på sin høyre side dersom de er gift (Noe de er under middagen) Hm........ Altså omvendt av hva jeg alltid har trodd. Som samboere skal kvinnen til høyre for mannen. (Omvendt av gift).

Hvordan er det dette egentlig fungerer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mannen som sitter på din venstre side er din bordkavalér, og skal bl.a. ha første dansen. Dette gjelder alle selskaper!

Bruden skal sitten på brudgommens høyre side.

I min venninnes bryllup satt bruden på mannens venste side, noe som etter "reglene" er feil, men regler er til å brytes :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sitte til høyre for han, og på din høyre side er det vanlig at din far sitter så din mor ved siden av han. Din tilkommende har sin mor på venstre side og så din far ved din mor. Altså:

Brudgoms far-Brudgoms mor-Brudgom-Brud-Brudens far-Brudens mor

Søsken - Forlover Forlover - Søsken

Så evt. søsken og besteforeldre som neste ledd. Skal du ha hestesko er det vanlig at forlovere sitter på innsiden av denne helt oppe (din forlover på din side og hans forlover på hans side). Prøvde å tegne det opp over.

Håper du skjønte noe av dette, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Det er vel litt feil.

Det er vel slik at det er vertskapet som skal sitte på sidene av brudeparet. Og dette er brudens foreldre. (Fra gammelt av).

Så brudens far skal har brudgommens mor til bords, og brudens mor skal har brudgommens far.

Ved første dans skal alle danse med sin borddame. Og det første paret som brudeparet skal "splitte opp" er brudgommens mor og brudens far. En skal først danse med "sine egne". Så skal man splitte opp brudens mor og brudgommens far (svigers), og til slutt forloverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså:

Brudgoms far-Brudgoms mor-Brudgom-Brud-Brudens far-Brudens mor

Søsken - Forlover Forlover - Søsken

Vel, helt tradisjonellt skal vel egentlig brudens mor ha brudgommens far til bords og brudgommens mor ha brudens far til bords. Altså slik plassering:

Brudgommens far

|

Brudens mor

|

Brudgommen

|

Bruden

|

Brudens far

|

Brudgommens mor

Men jeg tror dette med plasseringer ikke lenger er så viktig. Man sitter slik man selv føler for. I vår bryllup satt min mor ved siden av meg, noe som jo egentlig ble helt feil tradisjonellt sett. Men det var ikke så viktig for oss, vi satt slik vi selv følte for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjellig praksis når det gjelder hvorvidt foreldreparene splittes opp eller ikke. Har vært i 2 bryllup med folk fra Vestlandet, og i begge satt foreldrene usplitta (brudens foreldre hadde hverandre til bords og brudgommens hadde hverandre). I de bryllupene med Østlendinger satt brudens mor sammen med brudgommens far, og brudens far sammen med brudgommens mor (slik som i kirka).

Det er mange varianter, men jeg synes det er flott å mikse på foreldrene for å markere at de to familiene blir spleisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...