Gå til innhold

Debatten nå på NRK


Drizzt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Har du sett debatten? For Borge klarte å begrunne anmeldelsen, mens Grønneberg kom med unnskyldninger, som feks «skal vi ikke ha det moro?». Borge har heller ikke skrevet så stygge ting i anmeldelser tidligere, ifht til hva Grønneberg har gjort.

Det samme sa Borge. At han skrev ting for å gjøre anmeldelsen morsommere.

Folk får kjeft når de ripper opp i de motbydelige russelåtene til Tix. Det må ikke snakkes om. Fortid er fortid. Da trenger man ikke rippe opp i Grønnebergs  tidligere anmeldelser. For fortid er vel fortid, gjelder vel begge veier? 🤔

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Det samme sa Borge. At han skrev ting for å gjøre anmeldelsen morsommere.

Folk får kjeft når de ripper opp i de motbydelige russelåtene til Tix. Det må ikke snakkes om. Fortid er fortid. Da trenger man ikke rippe opp i Grønnebergs  tidligere anmeldelser. For fortid er vel fortid, gjelder vel begge veier? 🤔

TIX sine tidligere sanger har faktisk ingenting med denne låten å gjøre, mens Grønnebergs tidligere anmeldelser har det, fordi det viser at det ikke er første gangen, han har ikke endret seg og at Dagbladet skulle ha en oppvask, man ser jo hvordan den har gått. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (4 minutter siden):

TIX sine tidligere sanger har faktisk ingenting med denne låten å gjøre, mens Grønnebergs tidligere anmeldelser har det, fordi det viser at det ikke er første gangen, han har ikke endret seg og at Dagbladet skulle ha en oppvask, man ser jo hvordan den har gått. 

Neida. Men når han står som en rektor med pekefingeren veivende til Grønneberg som en moralens høye beskytter så burde han kanskje ha sitt eget mer på det tørre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begge er ganske teite. TIX burde kanskje se bjelken i eget øye før han anklager andre for mobbing. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (9 minutter siden):

Espen Borge ga også vinnerlåta terningskast 1. Han åpnet anmeldelsen med å skrive at sangen var søppel. Han skriver også at Tix ikke burde belemre offentligheten med slikt makkverk. 

Rart det bare er Grønneberg som skal få gjennomgå.

Den kritiske forskjellen handlet om at mesteparten av kritikken  til Espen gikk på Sangen; Anders brukte mesteparten av kritikken på å behandle Personene. Og TIX tok ikke utgangspunktet først og fremst i SEG, de mest markante poengene baserte han seg på Anders tidligere anmeldelser og anmeldelser av andre som var med i MGP, som Grønneberg tydeligvis mente ikke hadde noe der å gjøre. 

Det var ikke spissingen og flåsingen i anmeldelsen som var under kritikk; det var den tydelige mobbingen av artistene basert på at bakgrunnen deres ikke var "Verdig " nok; eller ved å sette spørsmål rundt motivasjonen deres.

Ja, også det at Anders fortsatt ikke hadde fått med seg at Ari var død etter selvmord. Hvis det var noe jeg reagerte på, var hvorfor han ikke ble spikret opp bare på den.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diamant20 skrev (6 timer siden):

Så fordi man har skrevet russelåter, så får man ikke lov å snakke om andre ting? Allerede i 2019 kom han med sangen «jeg vil ikke leve» så det er ikke noe nytt at han snakker om psykisk helse. Han sier selv at det er helt greit å gi han 1 på terningen om anmelder mener det er rett, men man skal ikke gå til personangrep da. Man anmelder faktisk låten og ikke personen.

Poenget er at dersom andre skal tåle at han harselerer med jenter ved å kalle dem «fitte, hore, luremus og 98-rompe», folk skal les av fordi de er fattige («jenta var litt fattig, men vi knulla likevel ÆSJ!»), og au pairer blir parodiert med nedlatende navn som «Slabadanka». Da er det litt rart å ta sånn på vei med en gang noen harselerer litt tilbake.
 

Anmelderen trodde nok at TIX ville ta det med et smil, sett i lys av at han tjener 500.000 per låt med nedlatende språkbruk, og at TIX faktisk er en maktperson og en av de mest innflytelsesrike personene i underholdnings-Norge. 

Endret av In absentia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hlidskjalf skrev (41 minutter siden):

 

Men det er absolutt ikke synd på fyren. Han er rik, kjent, slipper økonomiske bekymringer og kan helt sikkert velge og vrake blant potensielle partnere av det motsatte kjønn. 

Det samme sa man om Avicii, men se hvordan det endte. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Det samme sa man om Avicii, men se hvordan det endte. 

Avicii lagde aldri «morsomheter» på bekostning av svake grupper. Han hang seg heller ikke opp i hva en anmelder i en liten avis skrev. Han ble presset av manageren og industrien til å turnere konstant selv om han ikke ville det og helsen hans egentlig ikke tillot det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (29 minutter siden):

Avicii lagde aldri «morsomheter» på bekostning av svake grupper. Han hang seg heller ikke opp i hva en anmelder i en liten avis skrev. Han ble presset av manageren og industrien til å turnere konstant selv om han ikke ville det og helsen hans egentlig ikke tillot det. 

Kan du vær så snill lese sitatet jeg kommenterte? Nei? OK, la meg hjelpe deg.

Men det er absolutt ikke synd på fyren. Han er rik, kjent, slipper økonomiske bekymringer og kan helt sikkert velge og vrake blant potensielle partnere av det motsatte kjønn.

Det samme sa man om Avicii. Bare at medaljen hadde en bakside som var mindre pen. Å slite med angst og depresjon er svært vanlig på ''toppen'' i kulturbransjen - mange artister har vært åpne om det, om stresset og presset. Veien til narkotika og alkoholmisbruk er kort. 

Når TIX velger å være åpen om det han sliter med, så er det siste en normalt oppegående person gjør å tråkke ned på personen som viser sin sårbarhet. Med mindre man har noe personlig mot den sårbare personen slik A.G. sannsynligvis har. Man anmelder ikke låten, musikken og kvaliteten på produktet - man angriper personen bak låta. Det er ikke det musikkanmeldelser handler om. 

A.G. gjorde alle mulige tabber og den største av dem alle - han innrømte ikke feilen sin og beklaget ikke. Det betyr at han ikke har lært noe av dette og at det er bare å forvente flere slike tekster fra ham. 

 

P.S. Jeg er skuffet over at anmelderen ikke spiste retten slik han selv beskrev den - pannebånd på seng av knuste glass fra brillene. Da burde han spist glassene også, ikke bare noen små biter pannebånd. 

Endret av Drizzt
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (4 minutter siden):

Jeg synes begge er ganske teite. TIX burde kanskje se bjelken i eget øye før han anklager andre for mobbing. 

Problemstillingen med den tankegangen er at da blir det ingen som kan  problematisere urett. 

Hvis alt du har gjort før, alltid skal representere deg, ender vi opp med at vi må få  Jesus til å komme tilbake for å kunne kritisere, og selv Jesus hadde kontroversielle sider.

Tix har fortalt hva han fortsatt står ved, hva han ikke er stolt av og bakgrunnen for de grensene han har satt for seg selv. Og mye av de sangene dere reagerer på, er han helt happy med. Det kan dere kritisere han på; han har stått i denne kritikken i svært mange år nå, han ser ut til stort sett å gi faen. 

Det er en redelig kritikk, som han velger hva han vil gjøre med.

( Hvis du synes jeg ikke er prinsipiell nok på mobbepotensialet i musikken til TIX Personlig er jeg rap-musikk fan; ser du igjennom spillelista mi forstår du hvorfor jeg ikke velger å angripe tekstarbeidet til Tix)

Hvis TIX hadde gjort dette bare for EGEN del, så hadde jeg vært enig med deg. Da hadde dette vært litt tåpelig. Da hadde Anders stått i samme situasjon som jeg skisserer over. Når jeg satte meg ned for å se debatten, var det dette jeg ventet å få servert. 

Men han kom til Debatten med en videre debatt som ikke handlet om TIX vs Anders,  men hvordan Anders behandlet alle. Og det perspektivet klarte TIX å banke igjennom hele sin tale tid. Det handlet ikke om TIX, det handlet om at Anders burde tone det ned og at den retorikken han baserer kritikken på, er den som skaper problemet TIX har valgt å være talsmann for.  

Og det at han viste denne evnen på den måten han gjorde, med tydelige vansker med å kontrollere ticsene sine, gjennom rolig og kontrollert argumentasjon på sak, var ganske imponerende. Spesielt fordi det hadde vært så enkelt å offentlig ydmyke Anders Grønneberg.

Hadde det vært jeg som stod der, hadde målet mitt vært å sikre yrkesforbud; han hadde aldri sluppet så lett i fra det. Og tatt i betraktning alle tabbene hans, hadde det vært lett. 

Men det var ikke TIX sitt mål i debatten denne kvelden. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke den originale anmeldelsen med pannebåndet. Har Dagbladet fjernet den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Neida. Men når han står som en rektor med pekefingeren veivende til Grønneberg som en moralens høye beskytter så burde han kanskje ha sitt eget mer på det tørre?

 

In absentia skrev (1 time siden):

Poenget er at dersom andre skal tåle at han harselerer med jenter ved å kalle dem «fitte, hore, luremus og 98-rompe», folk skal les av fordi de er fattige («jenta var litt fattig, men vi knulla likevel ÆSJ!»), og au pairer blir parodiert med nedlatende navn som «Slabadanka». Da er det litt rart å ta sånn på vei med en gang noen harselerer litt tilbake.
 

Anmelderen trodde nok at TIX ville ta det med et smil, sett i lys av at han tjener 500.000 per låt med nedlatende språkbruk, og at TIX faktisk er en maktperson og en av de mest innflytelsesrike personene i underholdnings-Norge. 

Nå har vel TIX uttalt at han egentlig ikke bryr seg om terningskastene, og anmelderene. Men han reagerer når det rakkes ned på psykisk helse, spesielt hos gutter når han har valgt å være åpen om det. Her har han også uttalt seg om russelåtene https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/ble-selv-utskjelt-for-tekstene-sine-na-mener-tix-at-russelatene-har-gatt-altfor-langt/67552014/amp og her https://p3.no/musikk/tix-p3-gull-2020/ 

Hvordan skal vi komme fremover om folk ikke kan forandre seg? Har dere tenkt tanken på at han kanskje også gjorde det for andre som påvirkes av dette?

Druid skrev (46 minutter siden):

Problemstillingen med den tankegangen er at da blir det ingen som kan  problematisere urett. 

Hvis alt du har gjort før, alltid skal representere deg, ender vi opp med at vi må få  Jesus til å komme tilbake for å kunne kritisere, og selv Jesus hadde kontroversielle sider.

Tix har fortalt hva han fortsatt står ved, hva han ikke er stolt av og bakgrunnen for de grensene han har satt for seg selv. Og mye av de sangene dere reagerer på, er han helt happy med. Det kan dere kritisere han på; han har stått i denne kritikken i svært mange år nå, han ser ut til stort sett å gi faen. 

Det er en redelig kritikk, som han velger hva han vil gjøre med.

( Hvis du synes jeg ikke er prinsipiell nok på mobbepotensialet i musikken til TIX Personlig er jeg rap-musikk fan; ser du igjennom spillelista mi forstår du hvorfor jeg ikke velger å angripe tekstarbeidet til Tix)

Hvis TIX hadde gjort dette bare for EGEN del, så hadde jeg vært enig med deg. Da hadde dette vært litt tåpelig. Da hadde Anders stått i samme situasjon som jeg skisserer over. Når jeg satte meg ned for å se debatten, var det dette jeg ventet å få servert. 

Men han kom til Debatten med en videre debatt som ikke handlet om TIX vs Anders,  men hvordan Anders behandlet alle. Og det perspektivet klarte TIX å banke igjennom hele sin tale tid. Det handlet ikke om TIX, det handlet om at Anders burde tone det ned og at den retorikken han baserer kritikken på, er den som skaper problemet TIX har valgt å være talsmann for.  

Og det at han viste denne evnen på den måten han gjorde, med tydelige vansker med å kontrollere ticsene sine, gjennom rolig og kontrollert argumentasjon på sak, var ganske imponerende. Spesielt fordi det hadde vært så enkelt å offentlig ydmyke Anders Grønneberg.

Hadde det vært jeg som stod der, hadde målet mitt vært å sikre yrkesforbud; han hadde aldri sluppet så lett i fra det. Og tatt i betraktning alle tabbene hans, hadde det vært lett. 

Men det var ikke TIX sitt mål i debatten denne kvelden. 

 

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diamant20 skrev (16 minutter siden):

Nå har vel TIX uttalt at han egentlig ikke bryr seg om terningskastene, og anmelderene. Men han reagerer når det rakkes ned på psykisk helse, spesielt hos gutter når han har valgt å være åpen om det.

Og de russetekstene er utmerket for den psykiske helsen til ungdommen? Sjåvinistisk og rasistisk, flott forbilde.

Diamant20 skrev (20 minutter siden):

Virker mest som at han angrer når det passer han egentlig:

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/gWz805/tix-et-helt-folk-trenger-ikke-rotte-seg-sammen

– Men angrer du på at du har laget de russelåtene tidligere?

– Nei, jeg angrer ikke i det hele tatt. Det er sånn jeg har kommet hit jeg er i dag. Russelåtene er for meg noe jeg forbinder med et helt fantastisk fellesskap, og inkludering av så mange ungdommer.

Fremstår som blottet for selvinnsikt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærum har en motbydelig Russekultur. Veldig lenge fikk de en russeknute for å voldta en Drammensruss (ja det er ikke kødd!) Synes TIX har fremma denne elendige kulturen ganske bra sånn som tekstene har vært. Man kan ikke si det er kødd når dette faktisk skjer i virkeligheten at russejenter blir voldtatt, men det er jo innafor fordi man er russ, og det er jo inkluderende at alle incels får bli med på moroa... wtf!  🤮

Så at han nå skal være moralens vokter uten å ta et snev av selvkritikk er granske drøyt. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

– Jeg er egentlig motstander av pels, men det er «outfiten» min. Det er kanskje litt dobbeltmoralsk, men jeg opplever ikke så mye kritikk for folk vet at den pelsen har jeg gått med så lenge, sier TIX som ikke har fått reaksjoner for pelsbruken på scenen.

Nei... får se om han slutter med det nå da: 

https://www.nationen.no/nyhet/dyrevernorganisasjon-ber-mgp-vinner-tix-slutte-a-ga-med-pels/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/24/2021 at 2:50 PM, In absentia said:

Poenget er at dersom andre skal tåle at han harselerer med jenter ved å kalle dem «fitte, hore, luremus og 98-rompe», folk skal les av fordi de er fattige («jenta var litt fattig, men vi knulla likevel ÆSJ!»), og au pairer blir parodiert med nedlatende navn som «Slabadanka». Da er det litt rart å ta sånn på vei med en gang noen harselerer litt tilbake.
 

Anmelderen trodde nok at TIX ville ta det med et smil, sett i lys av at han tjener 500.000 per låt med nedlatende språkbruk, og at TIX faktisk er en maktperson og en av de mest innflytelsesrike personene i underholdnings-Norge. 

TIX gikk ut med et innlegg på Instagram der han unnskylder for russelåtene og innholdet i dem. Jeg syns det er fint at han står frem med de meningene han kom med på debatten. Men det er jo litt interessant å se hvordan han snur. Nå har han kjent på kroppen selv, hvordan det er å bli "hetset", hvordan det sårer å få vonde ord mot seg. Hvordan slik språkbruk kan såre. Nå var ikke russelåtene rettet mot enkeltpersoner, men de legitimerte jo en viss holdning. 

Jeg vet ikke hvor gammel Tix er, men han er vel nærmere 30? Så gammel måtte han faktisk bli før han "modnet". Og hvor kom disse "knulle fattige, drita jenter med våte fitter"- holdningene fra? Eller, holdningen om at man kan ytre seg som man vil i offentligheten, uansett hva, fra? De kom vel fra samme samfunn som Grønneberg har fått holdningene sine fra. 

Jeg er veldig opptatt av mobbing, og mener at det er et samfunnsproblem nettopp fordi det er "lov" å oppføre seg dårlig i media og i offentligheten. Så når voksne mennesker kommer med slike holdninger, hvordan skal vi kunne KREVE og forvente at skolene gjør slutt på mobbingen som skjer blant barn? Det er jo i samfunnet generelt det trengs tiltak! Ikke bare i skolen. Man skal ikke trenge å bli nærmere 30 år før man skjønner greia. Og Tix bør ikke være den eneste som går ut i media og forkaster usunne holdninger. Det er bra at han endelig har skjønt det, det er ikke det. Men er det ikke litt sent? Hvordan kan vi forvente at barn skal klare å ha sunne holdninger, når voksne ikke klarer det? 

(Hele innlegget mitt var ikke rettet til ditt innlegg, altså. Jeg bare fortsatte å skrive) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...