AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Hvorfor gjør dere det?, skjønner dere ikke konsekvensen av hva det gjør med barnet? Anonymkode: 3c2c0...4a8 5
spegel Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Tviler på at noen "gjør" barna sine overvektige med viten og vilje, du. 😂 24
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 spegel skrev (Akkurat nå): Tviler på at noen "gjør" barna sine overvektige med viten og vilje, du. 😂 Åja? er det ikke foreldrene som gir barnet mat? Anonymkode: 3c2c0...4a8 16
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Tror ikke de er bevisst på kosthold i det hele tatt. Som oftest er jo foreldrene overvektig selv, og det sier seg selv at de inntar for mye kalorier. Men nåde de som sier noe til de, det er fornektelse hele veien. Anonymkode: 0d3bf...a30 27
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Jeg har et barn som er litt kraftig, men ikke tykk. Hen har god appetitt og er rett og slett sulten. Hen får litt godteri lørdag, men ellers ingen sukkerholdige matvarer. spiser rugbrød til lunsj og ellers grovt/grønt kosthold. All mat lages fra bunnen her og salat er alltid en del av middagen. Å nekte barnet mat når hen er sulten er uaktuelt. Ofte får hen bare frukt/grønt som mellommåltider. Så ts- hva mener du jeg bør gjøre annerledes?? sultekur?? Anonymkode: b54ea...574 16
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Det er også veldig forskjell på barn. Jeg kommer fra en slank, kostholdsbevisst familie, med mange slanke søsken, og en lett overvektig søster. Hun var alltid mer sulten enn oss andre, og snek i skapene etter mat utenom måltid. Hun har aldri blitt veldig stor som voksen heldigvis, sikkert i grenseland for overvekt, men var større enn andre som barn. Anonymkode: 270ee...87b 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Ganske essensielt om det her snakkes om litt lubne, lett overvektige barn eller om barn med fedme. Anonymkode: 4fb92...555 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har et barn som er litt kraftig, men ikke tykk. Hen har god appetitt og er rett og slett sulten. Hen får litt godteri lørdag, men ellers ingen sukkerholdige matvarer. spiser rugbrød til lunsj og ellers grovt/grønt kosthold. All mat lages fra bunnen her og salat er alltid en del av middagen. Å nekte barnet mat når hen er sulten er uaktuelt. Ofte får hen bare frukt/grønt som mellommåltider. Så ts- hva mener du jeg bør gjøre annerledes?? sultekur?? Anonymkode: b54ea...574 Ps: barnet er også fysisk aktiv i 2 fritidsaktiviteter og er mye ute hver dag! Anonymkode: b54ea...574
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har et barn som er litt kraftig, men ikke tykk. Hen har god appetitt og er rett og slett sulten. Hen får litt godteri lørdag, men ellers ingen sukkerholdige matvarer. spiser rugbrød til lunsj og ellers grovt/grønt kosthold. All mat lages fra bunnen her og salat er alltid en del av middagen. Å nekte barnet mat når hen er sulten er uaktuelt. Ofte får hen bare frukt/grønt som mellommåltider. Så ts- hva mener du jeg bør gjøre annerledes?? sultekur?? Anonymkode: b54ea...574 Du må selvfølgelig gi mindre porsjoner og lære hen at det ikke er farlig å være litt sulten. Frukt er full i sukker og egner seg ikke som mellommåltid. Anonymkode: 0d3bf...a30 24
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har et barn som er litt kraftig, men ikke tykk. Hen har god appetitt og er rett og slett sulten. Hen får litt godteri lørdag, men ellers ingen sukkerholdige matvarer. spiser rugbrød til lunsj og ellers grovt/grønt kosthold. All mat lages fra bunnen her og salat er alltid en del av middagen. Å nekte barnet mat når hen er sulten er uaktuelt. Ofte får hen bare frukt/grønt som mellommåltider. Så ts- hva mener du jeg bør gjøre annerledes?? sultekur?? Anonymkode: b54ea...574 handler vel bare om og minske kalori inntak litt? trenger jo ikke sulte, men du sier det jo selv, han spiser mer en normalen da blir man overvektig når man ikke har foreldre som passer på. Anonymkode: 3c2c0...4a8 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #11 Skrevet 23. februar 2021 Det er forskjell på barn, og det blir for lettvint å skylde på foreldre. Jeg har en søster som alltid spiste mye mer enn oss andre slanke søsken med slanke foreldre. Hun leitet alltid etter mat i skapene utenom måltidene. I dag er hun dessverre kraftig overvektig. Hun sliter med depresjon blant annet. Men overvektige foreldre med overvektige barn bør ta en ordentlig rydding i livet sitt. Anonymkode: e4a98...aee 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #12 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er forskjell på barn, og det blir for lettvint å skylde på foreldre. Jeg har en søster som alltid spiste mye mer enn oss andre slanke søsken med slanke foreldre. Hun leitet alltid etter mat i skapene utenom måltidene. I dag er hun dessverre kraftig overvektig. Hun sliter med depresjon blant annet. Men overvektige foreldre med overvektige barn bør ta en ordentlig rydding i livet sitt. Anonymkode: e4a98...aee igjen barn er ikke ansvarlig, det er foreldrenes jobb og sette grenser når barnet går løpsk i kjøkkenskapet. Anonymkode: 3c2c0...4a8 11
Jessic_a Skrevet 23. februar 2021 #13 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): handler vel bare om og minske kalori inntak litt? trenger jo ikke sulte, men du sier det jo selv, han spiser mer en normalen da blir man overvektig når man ikke har foreldre som passer på. Anonymkode: 3c2c0...4a8 Så fordomsfull du er! Det kan være mange grunner til at nettopp dette barnet er mer sulten enn resten av familien. 11
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ganske essensielt om det her snakkes om litt lubne, lett overvektige barn eller om barn med fedme. Anonymkode: 4fb92...555 Det er sant. Jeg tror mange foreldre er usikre på hva som er et sunt kosthold, og ikke minst er redde for hvordan de skal samarbeide med barnet om dette uten å gi barnet en dårlig følelse. Det er også et problem at foreldre ikke ser overvekten. https://nhi.no/familie/barn/foreldre-ser-ikke-barnas-overvekt/ Jeg kjenner en familie med et ganske overvektig barn som bruker mye tid og energi på å jobbe med det. Fra mitt ståsted kan jeg likevel se at kostholdet ikke er det beste, og at de lar gutten ha dårlige vaner, bl.a med å bli kjørt steder han kunne ha gått. Anonymkode: 270ee...87b 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): igjen barn er ikke ansvarlig, det er foreldrenes jobb og sette grenser når barnet går løpsk i kjøkkenskapet. Anonymkode: 3c2c0...4a8 Skal man ha hengelås på skapene tenkte du? Nekte barnet å gå på besøk til andre? Kompisen til sønnen spiser alltid enorme mengder når han er på besøk hos oss (og er overvektig), det er vanskelig for meg å begrense et barn som ikke er mitt, og enda vanskeligere for foreldrene som ikke er til stede. Anonymkode: 270ee...87b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal man ha hengelås på skapene tenkte du? Nekte barnet å gå på besøk til andre? Kompisen til sønnen spiser alltid enorme mengder når han er på besøk hos oss (og er overvektig), det er vanskelig for meg å begrense et barn som ikke er mitt, og enda vanskeligere for foreldrene som ikke er til stede. Anonymkode: 270ee...87b Foreldrene burde selvfølgelig være i dialog med dere. Det er mange måter dere kan hjelpe på. Ingen får forsyne seg selv til middag, server ferdig på fat, eventuelt så må han kun spise middag hjemme. Ikke ha snop tilgjengelig og ikke la ungene gå i skapet for å forsyne seg. Anonymkode: 0d3bf...a30 3
GammelKaktus Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 Jeg kjenner bare en tjukk forelder som har et barn som er tjukk, men det barnet er ikke helt frisk. Har vært under behandling for kreft og alt det der så det er steorider og slikt som ligger bak kiloene der. Hen var helt normalvektig før hen ble syk og vil nok bli det når hen blir kvitt medisinene. Men det er jo ingen som vet at hen har vært syk, så jeg kan tenke meg at det er mange dømmende blikk og kommentarer bak ryggen deres. Ser jo bare hvordan det er på kg. Jeg kjenner kun til slanke foreldre og tjukke barn og så gnåler de om all den sunne maten de spiser og all aktiviteten til barnet. Så har vi barnet på besøk og det nekter å spise middagen for det er kun vant til å spise pasta og pizza...og ut å leke vil de iallfall ikke for de trodde de skulle få game hele dagen. 😄 Grunnen for at han var hos oss var at de trengte barnepass på veldig kort varsel på grunn av en familiekrise. Altså ikke en vi pleier å ha på besøk. Her i hus så pleier ungene få ta seg en pakke kjeks eller jeg lager pannekaker og vafler etter middag når de er på besøk for gutter i den alderen gjør jo ikke annet enn å spise. Men de er alle aktive sunne barn som er normalvektige. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #18 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Foreldrene burde selvfølgelig være i dialog med dere. Det er mange måter dere kan hjelpe på. Ingen får forsyne seg selv til middag, server ferdig på fat, eventuelt så må han kun spise middag hjemme. Ikke ha snop tilgjengelig og ikke la ungene gå i skapet for å forsyne seg. Anonymkode: 0d3bf...a30 Vi er i dialog. Og ingen forsyner seg selv heller. Men det er ikke lett å si nei (til besøkende), når noen sier de er mer sultne, og det er mer mat på bordet. Tror ofte at utfordringen ikke er snop, men mat generelt, og det kan man ikke tømme skapene for. Når det er sagt, tror jeg foreldrene her kunne gjort mange endringer til det bedre for gutten. Og de burde vært åpne med han. Han er 11, han ser jo st han er mye større enn de andre. Anonymkode: 270ee...87b 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #19 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er i dialog. Og ingen forsyner seg selv heller. Men det er ikke lett å si nei (til besøkende), når noen sier de er mer sultne, og det er mer mat på bordet. Tror ofte at utfordringen ikke er snop, men mat generelt, og det kan man ikke tømme skapene for. Når det er sagt, tror jeg foreldrene her kunne gjort mange endringer til det bedre for gutten. Og de burde vært åpne med han. Han er 11, han ser jo st han er mye større enn de andre. Anonymkode: 270ee...87b Poenget er jo at maten ikke skal stå på bordet. Anonymkode: 0d3bf...a30 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #20 Skrevet 23. februar 2021 Dette er et veldig vanskelig tema. Det er stor forskjell på barn. Og barn vokser i ulikt tempo. Noen kan også ha uoppdaget matallergi og intoleranser som skaper trøbbel for kroppen. Har selv to ulike barn, den ene krever masse kalorier og ligger på den litt for lette siden, og den andre er mer robust av natur. Kostholdet er ganske likt, vi lever tross alt sammen. Men som mor er det faktisk litt vanskelig når den ene kan spise hva som helst og den andre ikke kan det. Særlig når de er to jenter med bare to år mellom og de vil gjøre og ha de samme tingene, også å spise. Nå er ikke dette er tema enda uansett, de er i bhg-alder, men jeg ser jo at de er ulike og at det vil ha konsekvenser for den ene eller den andre de valgene vi tar. Har dermed valgt å snakke om mat som hva kroppen trenger enkelt og greit, og fullt fokus på at alle spiser det de trenger, hverken mer eller mindre. Hun som er robust er svært småspist ifht søstern som kan spise som en ulv, uten at jeg styrer eller påvirker det. Så den enes kaloribehov virker bare større enn den andres. Jeg tenker så lenge de selv får styre inntaket (av normalt sunne og varierte matvarer), så får de begge det de trenger. Og så skal det sies - barn er i vekst, og jeg ville aldri akseptert at noen anså barna mine som overvektige før de er ferdig utvokste. Guri så lubben jeg var i 12-års alder. Herregud...Som voksen har jeg hele veien hatt BMI på litt over 20 og sliter mer med å få inn nok kalorier enn det motsatte. Så barn i vekst syns jeg man skal være svært forsiktig med å stemple, det får lege ta seg av og man får få medisinsk faglig oppfølging. Hun mest robuste her kan bli ganske rund før hun vokser oppover. Vært sånn hele veien. Men plutselig, litt over natta, blir buksene for korte og hun er igjen lang og slank. Så, om barnet er medisinsk overvektig så be om oppfølging hos fastlege, før man tar fra barnet nødvendig næring. Syns det der skal følges opp skikkelig. Man setter ikke barn på diett uten å ha lege i bildet. Anonymkode: 81c29...eec 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå