Gå til innhold

Dagjobb eller turnusjobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt. Hadde dagjobb før, og som b menneske så er det utrolig slitsomt å aldri få sovet ut hele uken... setter pris på seinvaktene nå som jeg jobber turnus. Eneste ulempen med seinvakter er at det blir vanskelig å delta i faste fritidsaktiviteter/trening og sånt, må bytte rundt hele tiden. Derimot så hater jeg å jobbe helg og natt, og hater måten turnusen er lagt opp med fri før og etter helg i stedet for to sammenhengende dager fri. Da jobber man jo to uker i strekk uten noen reell fri (får ikke slappet av så særlig på en dag, veldig annerledes enn en hel helg). Så nå har jeg søkt en dagjobb og tenker prøve det ut litt igjen hvis jeg får den. Dagjobb 8-16 som du sier hadde egentlig vært ideelt for meg, men siden jeg jobber i helsevesenet så skal jo alt begynne kl 7 som er minst en time for tidlig 😛

Anonymkode: 530eb...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes turnus er fantastisk. Dag, kveld og nattevakter er såpass ulike at det blir mye variasjon med vaktarbeid, jeg blir fort lei av å gjøre det samme hver eneste dag. Går jeg 4 dagvakter på rad så lengter jeg etter en kveldsvakt. Elsker at jeg får sove ut innimellom, for jeg klarer ikke sove nok mellom dagvaktene. Kveld, natt og helg er bra betalt også.

Det gjør også at jeg får litt alenetid hjemme, det kommer jo godt med for tiden. Vi går tross alt mye oppå hverandre hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke helt. Hadde dagjobb før, og som b menneske så er det utrolig slitsomt å aldri få sovet ut hele uken... setter pris på seinvaktene nå som jeg jobber turnus. Eneste ulempen med seinvakter er at det blir vanskelig å delta i faste fritidsaktiviteter/trening og sånt, må bytte rundt hele tiden. Derimot så hater jeg å jobbe helg og natt, og hater måten turnusen er lagt opp med fri før og etter helg i stedet for to sammenhengende dager fri. Da jobber man jo to uker i strekk uten noen reell fri (får ikke slappet av så særlig på en dag, veldig annerledes enn en hel helg). Så nå har jeg søkt en dagjobb og tenker prøve det ut litt igjen hvis jeg får den. Dagjobb 8-16 som du sier hadde egentlig vært ideelt for meg, men siden jeg jobber i helsevesenet så skal jo alt begynne kl 7 som er minst en time for tidlig 😛

Anonymkode: 530eb...886

Ja, en ting til - å jobbe helligdager liker jeg heller ikke så godt. Har det meste av familie andre steder i landet, så får liksom aldri tilbragt f.eks jul og påske med de skikkelig, siden man alltid er på jobb i en eller annen form. Kanskje har man fri påskehelgen, men så jobber man helligdagene.. en annen gang har man fri en helligdag torsdag og fri fredag elns, men da skal man jo på helg... tenker turnus er fint hvis man jobber 80%, mulighet til å samle langfri, men jeg jobber 100% og da blir det liksom verken langfri eller noe... bare mer oppstykket fri og ulempene med å jobbe turnus, uten muligheten til å få lange friperioder 

Anonymkode: 530eb...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg jobber to-delt turnus som sykepleier og jobber hver 3. helg. Skulle gjerne hatt en dagstilling med fri hver helg, men uten videreutdanning kan jeg glemme det. Har lyst til å ta videreutdanning om et par år. Hva slags aner jeg ikke 🤷‍♀️ Tenker litt på operasjonssykepleie, men har litt noia for sure og sinte kirurger 😅

Anonymkode: 8d00d...0ab

Mange som har dagjobb uten videreutdanning 😊 fri hver helg kan bli vanskeligere kanskje, på sykehuset jeg jobber er i alle fall mange polikliniske jobber og sånt knyttet opp mot en sengepost så man må jobbe helg likevel.. men dagjobb tror jeg du kan få hvis du holder utkikk! Bor du i en by eller lite sted? 

Anonymkode: 530eb...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk barn var dagstilling utenkelig. Elsket fleksibiliteten turnus ga meg. Ja helg er kjipt, men syns fridagene i ukedagene og langfri gjorde opp for det. Nå som jeg har barn kunne jeg dog ikke tenke meg å jobbe turnus. Så nå er jeg veldig fornøyd med dagstilling med flexitid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange som har dagjobb uten videreutdanning 😊 fri hver helg kan bli vanskeligere kanskje, på sykehuset jeg jobber er i alle fall mange polikliniske jobber og sånt knyttet opp mot en sengepost så man må jobbe helg likevel.. men dagjobb tror jeg du kan få hvis du holder utkikk! Bor du i en by eller lite sted? 

Anonymkode: 530eb...886

Takk for svar! Jeg bor i Lillestrøm-området, men jobber nå i Oslo. 

Anonymkode: 8d00d...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wilma89 skrev (2 minutter siden):

Før jeg fikk barn var dagstilling utenkelig. Elsket fleksibiliteten turnus ga meg. Ja helg er kjipt, men syns fridagene i ukedagene og langfri gjorde opp for det. Nå som jeg har barn kunne jeg dog ikke tenke meg å jobbe turnus. Så nå er jeg veldig fornøyd med dagstilling med flexitid. 

Har du videreutdanning eller var du bare heldig som fikk dagstilling? Dersom du er sykepleier. 

Anonymkode: 8d00d...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar! Jeg bor i Lillestrøm-området, men jobber nå i Oslo. 

Anonymkode: 8d00d...0ab

I Oslo bør det jo være muligheter 😊 Vet ikke hva du trives med å jobbe med, men poliklinikk på sykehus f.eks? Eller diverse stillinger som studiesykepleier eller sykepleier på forskningspost? Eller blodbanken? Mange sykepleiere på selve tappingen blodbanken, ikke bare bioingeniør. Står jo ofte ikke arbeidstid i annonsene, så du må gjerne vite litt om stillingen da, men det er jo mye på sykehuset som har en stengetid. Ikke la vær å prøv bare fordi man hører at det er så vanskelig 😁

Anonymkode: 530eb...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som foretrekker å jobbe turnus. Ei ble overført til kun dagtid i noen år og da hun ble flyttet tilbake i turnus så var hun veldig fornøyd over det. Da «fikk hun litt egentid», som hun sa. To andre jeg kjenner fikk også stillingene sine omgjort til kun dagtid og begge sa opp dagstillingene i løpet av 2-3 måneder og skaffet seg ny turnusjobb. 
 

Jeg syntes det er litt snålt, men de har barn og er nok vant til å ha litt «egentid» de dagene barna er i barnehagen/på skolen og de jobber kveld eller har turnusfri. 

Anonymkode: 0d4fc...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har du videreutdanning eller var du bare heldig som fikk dagstilling? Dersom du er sykepleier. 

Anonymkode: 8d00d...0ab

Jeg har videreutdanning. Tok videreutdanning da vi begynte å planlegge barn og visste at jeg kom til å trenge en dagstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt turnus når jeg hadde barnehagebarn. Nå som jeg har skolebarn, så syns jeg dagjobben min med fri hver skoleferie som perfekt.

Anonymkode: c4fc2...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnusjobb innebærer jo ikke nødvendigvis fridager og rolige morgener. Min mann er overlege og har det verste av begge verdener: Jobber helger, helligdager, kvelder og netter (sistnevnte ikke aktiv vakt), ingen fridager i turnusen, jobber 8-16 hver hverdag. Hvis han har helgevakt, jobber han i strekk fra mandag til fredag uka etter. 

Anonymkode: 6a237...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere som foretrekker å jobbe turnus. Ei ble overført til kun dagtid i noen år og da hun ble flyttet tilbake i turnus så var hun veldig fornøyd over det. Da «fikk hun litt egentid», som hun sa. To andre jeg kjenner fikk også stillingene sine omgjort til kun dagtid og begge sa opp dagstillingene i løpet av 2-3 måneder og skaffet seg ny turnusjobb. 
 

Jeg syntes det er litt snålt, men de har barn og er nok vant til å ha litt «egentid» de dagene barna er i barnehagen/på skolen og de jobber kveld eller har turnusfri. 

Anonymkode: 0d4fc...fb3

Ja, jeg kjenner flere sykepleiere som har sagt det samme, og det kan jeg egentlig forstå. For å si det litt brutalt er det partner som tar støyten hjemme, mens den som jobber turnus får egentid mens ungene er i barnehage/skole... Synes det virker forlokkende selv, for å være helt ærlig (her er jeg den som tar støyten hjemme når mannen min jobber kveld/helg/helligdag). 

Anonymkode: 6a237...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet begge deler. Jobber turnus nå og savner virkelig dagjobbing, så jeg kommer til å begynne å lete etter 8-16 nå. Er så lei av å jobbe i ferier og helger. Har to veldig små barn og savner å være sammen hele familien, siden vi attpåtil er to i huset som jobber turnus. Vi får vært sammen alle sammen 1-2 dag per uke og hver fjerde helg. 

Ender bare opp med å jobbe på turnusfri dagene uansett, så føler at jeg aldri har helt fri. 

Anonymkode: c70ec...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet fra 8-16 nå i litt over en mnd og har innsett at det ikke passer for meg. ( Og heller ikke barnet som må være i bhg hver dag i 9 timer.. hun er trett, sur og sliten. Må opp kl 6 hver dag.)

 Jeg liker best å jobbe turnus, kan ha noen dager fri nå og da. Ha feriedager med barnet uten å «tape» penger på det og slipper å planlegge så masse. Kan dra til tannlegen midt i uka uten at det går utover noe(n) på jobb. 

Jobber mindre men tjener bedre i turnus. Har søkt på nattevakt stilling, og krysser fingrene for at jeg får den :) 
 

Anonymkode: 7939e...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et utpreget rutinemenneske og foretrekker definitivt 8-4, man-fre. Jeg er i tillegg et utpreget b-menneske, og trenger faste tider alltid for å klare å holde en god rytme. Og dagtidsjobbing for å få noe ut av dagen. 

Anonymkode: 19075...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet turnus i ett par år før jeg i fjor startet i ny jobb (med flexitid🙏🏻

Livet ble mye enklere! Vi er to som begge jobbet turnus, og til sammen 4 barn- så det var en kabal for å få ting til å strekke til og jeg slet ned dårlig samvittighet når jeg hadde kveldsvakter flere dager for uka. Følte jeg ikke hadde nok tid til barna.

Ulempen er at lønna er betydelig lavere, uten kvelds/natt/helligdag/helgetillegg. Men jeg har beholdt en liten del av min turnus-jobb og jobber noen helger og kveldsvakter hvis jeg trenger å spe på lønna litt. Priser meg lykkelig over den muligheten, og at jeg har så stor arbeidskapasitet. Skal fortsette med ekstrajobben til alle lån er nedbetalt. Så skal jeg nyte dagjobb, fri i helger og alle ferier for fullt🤩

Anonymkode: 0423e...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 3-delt turnus, men dog ikke i helsesektoren. 

Positive: 

I praksis, så jobber vi ofte bare 32-33 timer i uken. Har enormt mange tillegg, slik at lønna ofte er ca. 30% høyere enn det som står i arbeidskontrakten. Selv om man har 100% stilling, så føles det ikke helt ut som man jobber 100%. 

Personlig liker jeg nattevaktene best, rett og slett siden de er så rolige, og man kan sysle med helt andre ting (studier, netflix, osv.). 

Negativt: 

Vi har en ganske komplisert turnus, slik at hver uke er helt forskjellig i ca. 8 uker, før mønsteret repeterer seg selv. Dette kan gå noe ut over planlegging. 

Går glipp av en del ting (jul, påske, bursdager, osv.) - men heldigvis er vi som oftest greit bemannet, slik at du kan ta deg et par timer fri, for å besøke slike ting. 

Når det er sagt, så føler jeg at den dagjobb hadde passet meg litt bedre. Den turnusjobben jeg er i nå, er drittkjedelig. Arbeidsoppgaven er rett og slett kjedelig, mens typiske dagjobber hadde vært langt mer givende. 

Men, igjen, kommer nok til å savne både timene og friheten jeg har i turnus. Det er litt deilig å tenke at man plutselig har 3-4-5 dager fri, samt at man kan bruke 30% av jobbtiden sin på ting som studier. Noe som vil være svært vanskelig i dagjobb. 

Anonymkode: 8737f...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Todelt turnus! Tjener bedre, og kan dermed jobbe mindre. Datteren min går kortere dager i bhg, og flere fridager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater dagjobbing. HATER fellesferie. Ikke noen stor fan av helger heller (Går ikke på "by'n" lengre og er ikke sånn super sosial). Jeg jobber rotasjon og mannen jobber turnus. Vi kan dra på ferier og turer midt i uka og utenom fellesferiene. Det blir en del tid hvor vi ikke får sett hverandre, da... Men jeg tror ikke man har vondt av det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...