Gå til innhold

forlovelse og sånn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er blitt nyskjerrig på hele det med forlovese. Finnes det noen slags tradisjoner/normer (uten om de amerikanske som alle har fått trykka ned halsen)

Jeg er interessert i alt om både norske (først og fremst) og om andre land.

Det var f.eks en svensk jente her som skrev at det i sverige er vanlig med en ekstra ring til jenta (forlovelsesringen?) mens jeg kjenner en svensk gutt som er folovet. Både han og kjæresten har èn ring hver.

Noen som har formeninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge er tradisjonen at både gutten og jenta setter en glatt gullring på høyre hånd når de forlover seg. Denne ringen fungerte også som giftering, altså ingen ny giftring eller ringpåsettelse i kirka. Disse tradisjonene er gamle og stammer fra den tid man blei trolovet (en slags juridisk forlovelse, som vel aller mest minner om dagens ekteskapsinngåelse).

Ringpåsettelse i kirka er en mer katolsk tradisjon som amerikanerne har plukket opp, mens tradisjonen i Norge tilsier ingen ringpåsettelse eller kyssing etter ekteskapsinngåelsen ("You may now kiss the bride!"). I Norge tar man hverandre i hånden i stedet for å kysse, men jeg veit at flere og flere tar med både ringpåsettelse og kyssing :wink:

I Sverige er det vanlig at man setter på en ring når man forlover seg på venstre hånd, og i tillegg en giftering på samme hånd. AAltså har man en ring som forlovet og to ringer som gift (disse sitter på samme finger dvs venstre ringfinger). Er litt usikker på om mannen bærer to ringer, men veit at kvinnen gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det vanlig at man setter på en ring når man forlover seg på venstre hånd, og i tillegg en giftering på samme hånd. AAltså har man en ring som forlovet og to ringer som gift (disse sitter på samme finger dvs venstre ringfinger). Er litt usikker på om mannen bærer to ringer, men veit at kvinnen gjør det.

Helt rätt; Enligt svensk tradition får man varsin ring vid förlovningen, den bär vi på vänster hand och är oftast slät/utan stenar. Vid vigseln får kvinnan en vigselring (slät eller med stenar) som sätts utanför förlovningsringen. Mannen får nöja sig med att putsa upp sin förlovningsring vid vigsel, han bär alltså bara en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svarene.. Det ble i alle fall en bra oppklaring på det med svenske tradisjoner!

De norske er vist under full forandring for tida.. (?) så derfor vil jeg gjerne vite mer om hvordan dere her på kvinneguiden gjorde det...

Andre europeiske tradisjoner også...

Så kom ann folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen i Norge er vel ikke i forandring - den er fortsatt glatte gullringer ved forlovelse som bæres av begge på høyre hånd. At flere og flere velger at bare kvinnen bærer forlovelsesring, og at man så setter på gifteringene i kirka, tolker jeg som et tegn på globalisering (det at vi trekker inn andre lands tradisjoner). At dette kan bli tradisjonen i Norge er fullt mulig, men det er nok en gang i framtida.

Jeg min kommende mann følger den norske tradisjonen. Vi kommer til å pusse opp våre glatte forlovelsesringer i gult gull til bryllupet, og i tillegg gravere inn bryllupsdatoen (i dag står "Din xxx, 010101"). Vi kommer ikke til å sette på oss ringene i kirka, de satte vi jo på oss når vi forlova oss! For oss var det forlovelsen som markerte at det for alltid skal være oss to. Når vi gifter oss er det for å fullt offentliggjøre det (formelt, og for den delen av verden som ennå ikke har fått det med seg :wink: ).

Det var den måten vi velger å gjøre det på. Det finnes mange veier til Rom, og bare du følger den veien som føles rett for deg, er det ingen som kan si at den er verken gal eller riktig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Vi ønsket å sette på ringer i kirken for å gjøre bryllupsdagen mer spesiell. Da mannen min fridde fikk jeg en diamantring som forlovelsesring og så fant vi gifteringer sammen.

Jeg syntes dette var den riktige måten å gjøre det på for oss og er veldig glad for at vi ventet med å sette på ringer til bryllupet.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

det er jo også noen som velger å ha ringene på venstre hånd

og så er det jo rimelig vanlig å gifte seg uten å være "ringforlovet".. er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...