Gå til innhold

Misofoni og sove med partner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Dame(/jente?) på 28 år som nylig har fått samboer (hurra!). Før jeg går videre føler jeg at jeg må påpeke at jeg er virkelig elsker ham og ikke har noen planer om å flytte ut. Jeg lider dessverre av misofoni (oversensitiv på lyder). Har med tiden lært meg en masse triks og slikt så dagtid klarer jeg å håndtere det bra, men jeg sover så elendig med samboer! Han snorker dessverre mye. Selvfølgelig bruker jeg ørepropper, men samme hva jeg bruker så hører jeg snorkingen gjennom. Dulter borti og da hjelper det i 5 sekunder så er snorkingen der igjen. Ligger i timesvis og irriterer meg og merker jo at jeg blir skikkelig gretten på ham også. Da vi bare var kjærester så fikk jeg sovet ut de nettene vi ikke sov sammen, nå går jeg konstant med underskudd av søvn. Er det noen som har tips her?? Er mitt eneste  håp å sove i et annet rom? Vil virkelig ikke det, men ser jo at det må være den siste utveien. Alle forslag tas imot med stor takk!  

Anonymkode: 08092...0ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han interessert i å prøve noen tiltak mot snorkingen? Det finnes bl.a. skinner man kan ha i munnen og nesespray som kan fungere mot det. I verste fall, hvis dere faktisk blir værende sammen, så kan han jo vurdere operasjon om han ønsker. Men jeg kan ikke se for meg noen andre løsninger enn at han prøver å gjøre noe med snorkingen, du må sove på et annet rom, eller du må leve med dårlig søvn (noe jeg ikke ser på som en reell løsning). 

Anonymkode: 07d8f...9a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler separate soverom, eller alle helst separate leiligheter. Er ikke verdt det å bo sammen med en snorker, og særboerskap er uansett den beste samlivsformen. 

Anonymkode: b0132...db4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar!

Han har ikke foreslått noe slikt for å stoppe snorkingen selv nei, det er vel noe jeg får ta opp med ham. Vil gjerne prøve ut det meste før jeg må ty til annen seng. Om ingenting fungerer får jeg til slutt kanskje ta to netter i uken for å sove ut der...

-TS

Anonymkode: 08092...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks snorka som et uvær. Var allergi. Løst med antihistaminer. Be ham gå til legen. Han puster dårlig om han snorker. 

Anonymkode: 532d2...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Han er nok ikke klar over hvor mye han bråker når han snorker.

Ta lydopptak av han når det står på som verst!

2) Han må finne ut hvorfor han snorker. Er det pga allergi, røyking, overvekt...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff 😅 Tenker PRAKTISKE løsninger er eneste mulighet, og at han må spille på lag ❤

Anonymkode: 1c90b...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke greia med at man må sove i samme seng som par, det er jo direkte helsefarlig for de som ikke får god søvnkvalitet av det. Ingen lege vil anbefale deg å fortsette med dette.

Er det problematisk å sove alene? Du har vel gjort det størsteparten av livet. Skaff et ekstra soverom, så kan du gå og legge deg der de kveldene det bare er umulig å sove, eller kvelder du kjenner du trenger god søvnkvalitet. Det er normalt og menneskelig, og man elsker hverandre like mye selv om man ikke driver med samsoving hver natt. Sex kan dere også ha morgen og kveld, du går bare til et annet rom når han har sovnet og begynner å snorke. Jeg kjenner flere par som har to soverom, og det er ikke fordi romantikken er død. Det er bare en gammel myte.

Men før man eventuelt investerer i ny leilighet med ekstra soverom eller en sovesofa på stua, så kan jo han snakke med sin lege og prøve ut alt som kan prøves mot snorking. Jeg er ikke bevandret i tema, men ser jo det finnes mye der ute som kan prøves.

For min del sover jeg så lett, at det hjelper ikke om han slutter å snorke. Jeg er bare ikke skapt til å sove med en annen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppriktig bekymret for helsetilstanden hans da vi ble sammen og spilte av snorkingen for ham da. Har dro til legen som testet men han hadde da kun 16 pustetopp om natten og da var det visst ikke behov med videre behandling. Han har ikke gjort noe med det siden (dette er nå 1,5 år siden). Han er slank og røyker ikke, har ingen bestemte allergier som han vet om. Jeg har jo vokst opp med misofoni og er vant med at det er jeg som må tilpasse meg andre i og med at dette er mitt problem, men jeg klarer altså okke å finne løsningen på å få sove. 

-TS

Anonymkode: 08092...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, ass😅 Mannen min kjøper en spray mot snorking på apoteket han sprayer bak i halsen før han sovner. Den smaker ikke vondt eller noe. Den funker bra nok til at jeg rekker å sovne før han evt starter sagverket igjen.

Som en skriver her, snorking bør utredes, og man trenger ikke å ha misfoni for å få ødelagt søvnen sin av partnerens snorking. Ta det opp med ham og send han til legen. Snorkingen forringer søvnkvaliteten hans også!

Anonymkode: 12ae2...faf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var oppriktig bekymret for helsetilstanden hans da vi ble sammen og spilte av snorkingen for ham da. Har dro til legen som testet men han hadde da kun 16 pustetopp om natten og da var det visst ikke behov med videre behandling. Han har ikke gjort noe med det siden (dette er nå 1,5 år siden). Han er slank og røyker ikke, har ingen bestemte allergier som han vet om. Jeg har jo vokst opp med misofoni og er vant med at det er jeg som må tilpasse meg andre i og med at dette er mitt problem, men jeg klarer altså okke å finne løsningen på å få sove. 

-TS

Anonymkode: 08092...0ad

Bra han er utredet da! Men problemet er ikke at du har misfoni, men at han ikke tar hensyn. Be han komme seg på apotek for å sjekke ut ulike hjelpemidler eller legge seg på stua. Det er vel ikke bare han som trenger å sove om natten, vel?

Anonymkode: 12ae2...faf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde samboer over 100 (!) pustestopp i timen, han fikk enn sånn skinne som trekker underkjeven frem og problemet var løst. Han hadde oksygenopptak som var forferdelig dårlig, så nå er han mer våken på dagtid også. Han var ikke overvektig eller noe, men det var roten på tunga som var problemet.

Mas om utredning dere - snorking kan være helsefarlig. Og hvis dere skal bo sammen og han ikke får løst problemet skal dere selvfølgelig sove på hvert sitt rom - det er ikke noen Big deal.

Anonymkode: 2dfdf...51b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, selv om det selvsagt er koseligst å sove sammen, så er søvnkvalitet viktigere. Før vi flyttet sammen snakket jeg og mannen om det, at hvis det viser seg at vi sover dårlig sammen så vil vi ha separate rom. Det kan også skje hvis man f.eks har en baby, eller perioder med hektisk liv.

Det er mange par som sover på ulike rom, rett og slett fordi søvn er så viktig :)

Anonymkode: 2cce0...8df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Her hadde samboer over 100 (!) pustestopp i timen, han fikk enn sånn skinne som trekker underkjeven frem og problemet var løst. Han hadde oksygenopptak som var forferdelig dårlig, så nå er han mer våken på dagtid også. Han var ikke overvektig eller noe, men det var roten på tunga som var problemet.

Mas om utredning dere - snorking kan være helsefarlig. Og hvis dere skal bo sammen og han ikke får løst problemet skal dere selvfølgelig sove på hvert sitt rom - det er ikke noen Big deal.

Anonymkode: 2dfdf...51b

Må inrømme at jeg nesten håpet det var noe slikt her også i mine mer egoistiske stunder. For da hadde det vært noe han måtte gjøre noe med for hans del også, ikke bare fordi jeg var vanskelig. Var jo kun 16 stopp om natten da han testet seg så da var det i orden liksom. Skal spørre pent om ikke han kan teste noe for å få det stoppet. Og evt vurdere et par netter på gjesterommet. Takker og bukker for alle svar!!

-TS

Anonymkode: 08092...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Må inrømme at jeg nesten håpet det var noe slikt her også i mine mer egoistiske stunder. For da hadde det vært noe han måtte gjøre noe med for hans del også, ikke bare fordi jeg var vanskelig. Var jo kun 16 stopp om natten da han testet seg så da var det i orden liksom. Skal spørre pent om ikke han kan teste noe for å få det stoppet. Og evt vurdere et par netter på gjesterommet. Takker og bukker for alle svar!!

-TS

Anonymkode: 08092...0ad

16 pustestopp når det ble målt ja... Kan være verre eller bedre ellers, men er allikevel rart at det skulle være i orden?

Under 5 er vel mer normalt.

Jeg vil tro at hvis han allerede har 16 pustestopp vil han ha helsefordeler uansett å sove med CPAP ("pustemaskin"). En bivirkning av dette er som regel at snorkingen forsvinner helt. Ikke helt romatisk å sove sammen når partneren har en slik maske på heller da, men endel mer enn å sove på separate rom.

Snorking som sådann er vel ikke betegnet som et helseproblem, og derfor mye mindre hjelp å få. Snorker man, så puster man. I tilleg er det ytterst få ting som faktisk hjelper. Operasjoner tror jeg de mer eller mindre har sluttet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei igjen og takk for svar!

Han har ikke foreslått noe slikt for å stoppe snorkingen selv nei, det er vel noe jeg får ta opp med ham. Vil gjerne prøve ut det meste før jeg må ty til annen seng. Om ingenting fungerer får jeg til slutt kanskje ta to netter i uken for å sove ut der...

-TS

Anonymkode: 08092...0ad

Det er han som må ta tak i snorkingen. Jeg er som deg, og deg er grusomt(!) å leve med en snorker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du ikke får sove, så må du selvsagt sove på et eget rom. Alle netter. Det nytter ikke å sove 2 netter, og ligge våken de andre. Legg dere sammen. Og når dere skal sove, så legger du deg på ditt rom. Dere elsker hverandre like mye fordiom ❤️

I mens kan han selvsagt prøve diverse for å slutte å snorke. Men hvis det hadde vært så enkelt å slutte å snorke som det virker så noen her tror, så hadde jo snorking vært "utryddet".

Anonymkode: 193d7...c03

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var oppriktig bekymret for helsetilstanden hans da vi ble sammen og spilte av snorkingen for ham da. Har dro til legen som testet men han hadde da kun 16 pustetopp om natten og da var det visst ikke behov med videre behandling. Han har ikke gjort noe med det siden (dette er nå 1,5 år siden). Han er slank og røyker ikke, har ingen bestemte allergier som han vet om. Jeg har jo vokst opp med misofoni og er vant med at det er jeg som må tilpasse meg andre i og med at dette er mitt problem, men jeg klarer altså okke å finne løsningen på å få sove. 

-TS

Anonymkode: 08092...0ad

Min eks hadde heller ingen allergier han visste om... Kom først fram med test for dette/prøve ut medisiner. 

Anonymkode: 532d2...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd, vil bare si at jeg har det som deg! Har misofoni og har sovet med ørepropper i 16 år. Da hører jeg ikke de lave lydene, men jeg våkner likevel 2-5 ganger hver natt pga høy snorking. Heldigvis hjelper det å dytte han over på siden, da snorker han ikke. Men han legger seg tilbake igjen etterhvert og så er det påan igjen......

Anonymkode: b3a33...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen diagnose, men sover SVÆRT dårlig sammen med andre. Er i ferd med å bli samboer nå. Før dette skjedde skaffet jeg meg formstøpte ørepropper. Leser at du har ørepropper, men har du formstøpte som er lagd for søvn? Finnes forskjellige typer.

Jeg hører ikke at han prater til meg eller trafikkstøy, musikk osv.

Jeg sover forøvrig svært dårlig fordi han beveger seg og noen ganger plager øreproppene meg. Så vi har vel konkludert meg egne rom. Mange sover på hvert sitt rom, men prater ikke om det. Husk at det viktigste man gjør sammen som par, er hva man gjør når man er våken, ikke når man er bevisstløs :) og man kan kose om morgenen/kvelden allikevel.

Anonymkode: fcf7b...585

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...