AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Del Skrevet 22. februar 2021 Hei. Jeg er en jente/kvinne på 20 år som har bestemt meg for å bli noe mer kulturell, i den anledning lurer jeg på om noen har tips til klassikere som må leses?😊 (Har null peiling fra før, men hadde vært greit med noe som kan lånes på biblioteket da jeg er fattig)😃 Anonymkode: e3928...f10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Del Skrevet 22. februar 2021 Ikke start med tunge ting som Ibsen, Dostovjevsky, odyssevs og bla bla... mitt tips er å begynne med "Bokhandleren i Kabul" av Åsne Seierstad! Den er lettlest, spennende, provoserende, og åpner øynene dine litt. Samt at den stadig blir snakket om, og henvist til. Anonymkode: 16067...887 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
studerende Skrevet 22. februar 2021 #3 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) David copperfield, Oliver Twist, Huckleberry finn, de tre musketerer (alle i serien er gode, men den første er nok den letteste), greven av monte cristo, les miserables. 1984 og animal farm er bøker som mange påstår at de har lest, men som de aldri har bladd i. Kan anbefales. Et dukkehjem, Constance ring og amtmannens døtre for litt norsk feministisk litteratur. Markens grøde om du liker å lese om skjeggete menn som graver, bygger og håper på gode avlinger (faktisk en ganske bra bok, men ble litt lei). Endret 22. februar 2021 av studerende 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løpegærn Skrevet 22. februar 2021 #4 Del Skrevet 22. februar 2021 Så kult at du vil lese! Mange bøker er veldig viktige og nyttige kulturelle referanser. Jeg har hatt stort utbytte av å lese Den fremmede av Albert Camus og Prosessen av Kafka. De har både vært spennende og litt rare, og ikke for lange og tunge. Begge er vel regnet som klassikere. Men jeg tror ikke vi trenger å bry oss så mye om de som har negative oppfatninger om "lettbeint" litteratur. Det viktigste er å lese bøker som gir oss glede. Paulo Coelhos Alkymisten, f.eks., har jo fått mye pes for å veldig enkel, men forkledd som filosofisk og høykulturell, men den har jo åpenbart fått veldig mange til å lese! Hva er interessene dine? Kanskje jeg eller noen andre kan anbefale noe ut fra det du er interessert i. Historie/lokalhistorie? Politikk? Helse? Idrett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Del Skrevet 22. februar 2021 Gode begynnerklassikere er f.eks "Jungelboken" av Rudyard Kipling, "Huckleberry Finn"av Mark Twain, "En julefortelling" av Charles Dickens, "Frankenstein" av Mary Shelley, "Hvem er Ernest" av Oscar Wilde og "De tre musketerer" av Alexandre Dumas og "Drikkegildet i Athen/Symposion" av Platon. Noe tyngre språk, men fremdeles veldig lesbare er "Fornuft og følelser" av Jane Austen og "Jane Eyre" av Charlotte Brontë. Alle disse finner du på biblioteket, eller så kan du laste de ned på engelsk til lesebrett fra Project Gutenberg. Anonymkode: 10ad5...027 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 22. februar 2021 #6 Del Skrevet 22. februar 2021 Jeg ville begynt med noen bøker fra nyere tid og så gått over til de gamle klassikerene etterhvert. Min erfaring er at det er lettere å venne seg til å lese mye med moderne språk, før man begir seg ut på de gamle klassikerene. F.eks bienes historie av Maja Lunde, havboka av Morten Størksnes, Arv og miljø av Vigdis Hjort. Det er tre bøker som har vært mye diskutert de siste 5-6 årene, de to siste er også dramatisert. Det er også fristende å hive på Knausgård, men har ikke giddet å lese dem selv ennå. Den siste romanen jeg leste var Jerv av Ida Fjeldbraaten, et skikkelig fyrverkeri av en apokalypse. Jeg kjøper sjelden bøker, bruker biblioteket. De har en ok app for lån av bøker også Bookbites 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #7 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke start med tunge ting som Ibsen, Dostovjevsky, odyssevs og bla bla... mitt tips er å begynne med "Bokhandleren i Kabul" av Åsne Seierstad! Den er lettlest, spennende, provoserende, og åpner øynene dine litt. Samt at den stadig blir snakket om, og henvist til. Anonymkode: 16067...887 Takk for tips, skal sjekke om biblioteket har den inne! Ble gira til å starte nå, haha! Kanskje jeg skal lage meg en liste der jeg starter med de letteste 😊 Anonymkode: e3928...f10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #8 Del Skrevet 22. februar 2021 studerende skrev (1 time siden): David copperfield, Oliver Twist, Huckleberry finn, de tre musketerer (alle i serien er gode, men den første er nok den letteste), greven av monte cristo, les miserable. 1984 og animal farm er bøker som mange påstår at de har lest, men som de aldri har bladd i. Kan anbefales. Et dukkehjem, Constance ring og amtmannens døtre for litt norsk feministisk litteratur. Markens grøde om du liker å lese om skjeggete menn som graver, bygger og håper på gode avlinger (faktisk en ganske bra bok, men ble litt lei). Takk for gode tips!😊 Anonymkode: e3928...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #9 Del Skrevet 22. februar 2021 Løpegærn skrev (1 time siden): Så kult at du vil lese! Mange bøker er veldig viktige og nyttige kulturelle referanser. Jeg har hatt stort utbytte av å lese Den fremmede av Albert Camus og Prosessen av Kafka. De har både vært spennende og litt rare, og ikke for lange og tunge. Begge er vel regnet som klassikere. Men jeg tror ikke vi trenger å bry oss så mye om de som har negative oppfatninger om "lettbeint" litteratur. Det viktigste er å lese bøker som gir oss glede. Paulo Coelhos Alkymisten, f.eks., har jo fått mye pes for å veldig enkel, men forkledd som filosofisk og høykulturell, men den har jo åpenbart fått veldig mange til å lese! Hva er interessene dine? Kanskje jeg eller noen andre kan anbefale noe ut fra det du er interessert i. Historie/lokalhistorie? Politikk? Helse? Idrett? Tusen takk😊 Jeg er interessert i politikk og alt som angår aktuelle saker, jeg er delvis historie, stort sett foretrekker jeg nyere europeisk historie da.😊 Anonymkode: e3928...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løpegærn Skrevet 22. februar 2021 #10 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk😊 Jeg er interessert i politikk og alt som angår aktuelle saker, jeg er delvis historie, stort sett foretrekker jeg nyere europeisk historie da.😊 Anonymkode: e3928...f10 Da vil jeg anbefale Jens Stoltenbergs selvbiografi. Veldig godt skrevet, spennende og gir en bedre innsikt i både Aps nyere historie og norsk politikk i nyere tid. Spennende for alle som bryr seg om norsk politikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #11 Del Skrevet 22. februar 2021 Hvis du liker å høre lydbok kan jeg anbefale Librivox.org. Det er gratis, og de har mange klassikere på engelsk. Jeg synes det er lettere å høre f.eks Jane Austen på lydbok enn å lese selv, siden språket er litt tyngre enn moderne engelsk. Anonymkode: 268d5...8b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mulllakrekar Skrevet 22. februar 2021 #12 Del Skrevet 22. februar 2021 koran, og hadith Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Radon Skrevet 22. februar 2021 #13 Del Skrevet 22. februar 2021 Av de som ikke er nevnt allerede så anbefaler jeg Store forventninger, Drep ikke en sangfugl og Greven av Monte Cristo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #14 Del Skrevet 22. februar 2021 pulverheksa skrev (1 time siden): Jeg ville begynt med noen bøker fra nyere tid og så gått over til de gamle klassikerene etterhvert. Min erfaring er at det er lettere å venne seg til å lese mye med moderne språk, før man begir seg ut på de gamle klassikerene. F.eks bienes historie av Maja Lunde, havboka av Morten Størksnes, Arv og miljø av Vigdis Hjort. Det er tre bøker som har vært mye diskutert de siste 5-6 årene, de to siste er også dramatisert. Det er også fristende å hive på Knausgård, men har ikke giddet å lese dem selv ennå. Den siste romanen jeg leste var Jerv av Ida Fjeldbraaten, et skikkelig fyrverkeri av en apokalypse. Jeg kjøper sjelden bøker, bruker biblioteket. De har en ok app for lån av bøker også Bookbites Takk for bra tips, skal sjekke det ut😊 Anonymkode: e3928...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #15 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis du liker å høre lydbok kan jeg anbefale Librivox.org. Det er gratis, og de har mange klassikere på engelsk. Jeg synes det er lettere å høre f.eks Jane Austen på lydbok enn å lese selv, siden språket er litt tyngre enn moderne engelsk. Anonymkode: 268d5...8b1 Jeg er glad i å høre podcast, så mulig jeg kan like lydbøker også Anonymkode: e3928...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #16 Del Skrevet 22. februar 2021 Radon skrev (4 timer siden): Av de som ikke er nevnt allerede så anbefaler jeg Store forventninger, Drep ikke en sangfugl og Greven av Monte Cristo. Takker😊 Anonymkode: e3928...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #17 Del Skrevet 22. februar 2021 Synes ofte gamle klassikere kan være tunge å lese, men har likt Anna Karenina av Lev Tolstoj, Markens Grøde av Knut Hamsun og Babettes Gjestebud av Karen Blixen:) Synes også Forbrytelse og Straff var veldig spennende, men den er laang! Anonymkode: da8df...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #18 Del Skrevet 22. februar 2021 Les bøker som virker spennende på coveret. Ja man skal ikke dømme en bok etter coveret sies det, men et cover kan vekke nysgjerrighet. Vil anbefale deg å stikke innom ditt nærmeste bibliotek. Sjekk ut nyheter. Veldig mye spennende og mange romaner er veldig korte. 150 sider. Anonymkode: 101b3...ad1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunaris Skrevet 22. februar 2021 #19 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke start med tunge ting som Ibsen, Dostovjevsky, odyssevs og bla bla... mitt tips er å begynne med "Bokhandleren i Kabul" av Åsne Seierstad! Den er lettlest, spennende, provoserende, og åpner øynene dine litt. Samt at den stadig blir snakket om, og henvist til. Anonymkode: 16067...887 Hvorfor akkurat den boka? Den er jo ikke interessant for andre enn spesielt interesserte. Endret 22. februar 2021 av Lunaris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunaris Skrevet 22. februar 2021 #20 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Synes ofte gamle klassikere kan være tunge å lese, men har likt Anna Karenina av Lev Tolstoj, Markens Grøde av Knut Hamsun og Babettes Gjestebud av Karen Blixen:) Synes også Forbrytelse og Straff var veldig spennende, men den er laang! Anonymkode: da8df...c16 Nå nevner du jo de tyngste da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå