Gå til innhold

Hvilke bøker burde man lese?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tante Ulrikkes vei


Det er en bok det er lett å lese, samtidig som at det er en viktig bok. 
 

 

Endret av Kågebruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krig og Fred av Tolstoy (Ja det er en stor bok, men den er veldig lett å lese. )

Reisen til Jordens indre av Jules Verner

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (6 timer siden):

Nå nevner du jo de tyngste da.

Å? Morsomt at man har så forskjellig syn på det. Jeg synes Charles Dickens, Emily Bronte og Jane Eyre er veldig tung for eksempel😀 

Kom forresten på en annen klassiker jeg likte veldig godt, Bildet av Dorian Gray skrevet av Oscar Wilde!

Anonymkode: da8df...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskerjentene av Helle Aarnes.

200-minutter serien av Frank Aarebrot

Anonymkode: 9b6da...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ikke er vant til å lese kan det være lurt å starte med noe litt lettlest. 

Vi er fem - Mathias Faldbakken 

Kjør plogen over de dødes knokler - Olga Tokarzuck 

Dette kunne vært skrevet i nåtid - Helle Helle

Lettleste, gode og ikke så lange bøker som vekker leselysten. Så kan man kjøre på med mursteinsklassikere etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 9.11):

Ikke start med tunge ting som Ibsen, Dostovjevsky, odyssevs og bla bla... mitt tips er å begynne med "Bokhandleren i Kabul" av Åsne Seierstad! Den er lettlest, spennende, provoserende, og åpner øynene dine litt. Samt at den stadig blir snakket om, og henvist til. 

Anonymkode: 16067...887

Ibsen er ikke tung å lese! Det er en myte at klassikere er tunge å lese, ofte er det omvendt. Det er en grunn til at de er klassikere - de er som regel gode bøker! Alt av Ibsen som ikke er på vers er f.eks. veldig lettlest. Vildanden og Et dukkehjem er veldig bra å starte med :)

Det beste er å velge bøker utfra tematikk du liker. Hvis du liker kjærlighetshistorier bør du velge det, er du mer glad i krim og mysterier bør du velge det.

Eller du kan ta utgangspunkt i serier/filmer basert på bøker. Normal People av Sally Rooney er skikkelig bra f.eks.

(Men hvis du kun vil gjøre det for å lære deg mer om bøker for kulturell kapital, finnes det bøker som heter noe sånt som "500 bøker du må kjenne til" hvor bøkene oppsummeres så man vet hva de handler om uten å trenge å lese dem selv.)

Anonymkode: 95cfb...42b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (23 timer siden):

Hvorfor akkurat den boka? Den er jo ikke interessant for andre enn spesielt interesserte. 

 

Jeg var nygjerrig! Ikke spesielt forhåpningsfull, siden jeg ikke er spesieøt politisk engasjert. Men leste denne og synes den var god! Jeg følte jeg lærte mye om muslimsk "hverdagskultur", og det var spennende å følge kvinnene i familien. Den ble slukt av meg, som egentlig syntes den hørtes forferdelig kjedelig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Amtmannens døtre av Camilla Collett og Alberte-trilogien av Cora Sandel hvis du vil lese noen norske klassikere skrevet av kvinner 😊

Endret av Gjest89754
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve podcasten "kjente bøker på 4 minutter"? Veldig mange av bøkene som er nevnt i tråden nevnes der. De forklarer hva en del kjente bøker handler om, hva de er kjent for og hvorfor de er så kjente, om symbolikk og om boka er "verdt" å lese. Altså om den er drit kjedelig.

Jeg fikk iallefall lyst å lese en masse bøker etter jeg hørte disse episodene. Og tilegnet meg ellers en del quizkunnskaper om bøker jeg aldri kommer til å orke :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1984, George Orwell. Tidenes viktigste bok, hyperaktuell for vår tid.

En by som Alice, Nevile Schute. For de håpløst romantiske av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale The Catcher in the Rye av J. D. Salinger, Educated av Tara Westover, Ulvefellen av Aslak Nore, I am Malala (av Malala), oppfølgeren (men ikke egentlig) til Drep ikke en sangfugl: Go set a watchman av Harper Lee, og de selvbiografiske bøkene til Amalie Skram: Professor Hieronimus og På St. Jørgen. 

En god blanding, noen regnes som "klassikere", mens andre ikke gjør det. Det er i alle fall noen av mine absolutte favoritter (hvis jeg ser bort fra krim, si ifra om du vil ha anbefalinger der også). 

Anonymkode: 6fff8...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil anbefale The Catcher in the Rye av J. D. Salinger, Educated av Tara Westover, Ulvefellen av Aslak Nore, I am Malala (av Malala), oppfølgeren (men ikke egentlig) til Drep ikke en sangfugl: Go set a watchman av Harper Lee, og de selvbiografiske bøkene til Amalie Skram: Professor Hieronimus og På St. Jørgen. 

En god blanding, noen regnes som "klassikere", mens andre ikke gjør det. Det er i alle fall noen av mine absolutte favoritter (hvis jeg ser bort fra krim, si ifra om du vil ha anbefalinger der også). 

Anonymkode: 6fff8...343

Jeg vil også legge til Egalias Døtre av Gerd Brantenberg hvis du liker satire. En veldig artig bok. 

Anonymkode: 6fff8...343

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
Snabeltann skrev (9 timer siden):

Jeg var nygjerrig! Ikke spesielt forhåpningsfull, siden jeg ikke er spesieøt politisk engasjert. Men leste denne og synes den var god! Jeg følte jeg lærte mye om muslimsk "hverdagskultur", og det var spennende å følge kvinnene i familien. Den ble slukt av meg, som egentlig syntes den hørtes forferdelig kjedelig ut :)

Leste den selv, men kan ikke skryte av språket. Den er jo ingen klassiker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Catalina Culès skrev (På 22.2.2021 den 18.57):

Alkymisten av Paulo Coelho.

Sofies Verden av Jostein Gaarder. 

 

Hvis man ikke er vant til å lese bøker, så kan Sofies Verden føles uoverkommelig.  Det er en bok på 550 sider 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 10.47):

Tusen takk😊

 

Jeg er interessert i politikk og alt som angår aktuelle saker, jeg er delvis historie, stort sett foretrekker jeg nyere europeisk historie da.😊

Anonymkode: e3928...f10

Hvis du liker politikk vil jeg absolutt anbefale bøkene til Åsne Seierstad, hun har skrevet om blant annet søstrene som dro til Syria for å bli med i IS, og om 22. juli med utgangspunkt i livet til Anders B.B..

Det Amerikanske marerittet av Thor Steinhovden og Frihetens mødre av Magnus Marsdal er også to kjempegode bøker om USA og som forklarer og reflekterer godt rundt de politiske forskjellene mellom Norge og USA.

Også liker jeg alle bøkene til Vigdis Hjort, selv om de ikke er direkte politiske så har de en tendens til å havne på dagsordenen sånn som "arv og miljø" feks

Personlig er jeg også veldig fan av:
- Roy Jacobsen, han har en trilogi (eller er det fire bøker nå kanskje?) som handler om en liten øy i distrikts-Norge i etterkrigstiden som er kjempespennende.

- Educated (på norsk heter den "noe tapt og noe vunnet") av Tara Westover (tror jeg hun heter) er absolutt å anbefale og er en bok man blir skikkelig fort hekta på.

- kraften av naomi alderman - handler om en verden hvor maktforholdet mellom menn og kvinner slik vi er vandt med er helt omvendt, den ga hvertfall meg noe å tenke på når jeg leste den ettersom den tilbyr et fascinerende og litt fjernt skråblikk på verden vi lever i nå

- Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar, veldig dagsaktuell samtidslitteratur som gir et innblikk i livet til andre-genrasjons innvandrer-ungdom, den er absolutt verdt å lese! Både morsom og veldig viktig tema!

Endret av AntiBullshit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter: 

- Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset

- Drep ikke en sangfugl av Harper Lee

- Glassklokken av Sylvia Plath

- Anna Karenina av Tolstoj

- Åndenes hus av Isabel Allende

- Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel Garcia Marquez

Anonymkode: e324b...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Hannah80 skrev (8 timer siden):

Hvis man ikke er vant til å lese bøker, så kan Sofies Verden føles uoverkommelig.  Det er en bok på 550 sider 😃

Vet det, men den er jo lettlest 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...