Gå til innhold

Depresjon er et luksusproblem.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krakilsk skrev (19 timer siden):

Om noe så burde du kunne se av denne tråden at det ikke kun møtes med degging og dikking.

Det jeg ser er at folk forsvarer dette med nebb og klør, og ikke evner å se på at det kan misbrukes.

Anonymkode: 69aff...d97

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tenker at depresjon er et moderne problem. Vi har ikke nok å slite fysisk etter, vi må ikke jobbe fysisk hardt for å overleve. Det er sånn vi har gjort det, verden går feil vei. Vi tror det er bra utvikling vi driver med, men det er det ikke. 

Anonymkode: b4580...5dd

Depresjon ble allerede beskrevet 2000 år før Kristus og har vært en kjent problemstillinger i årtusener. 

Legen Galenos (129-200 år etter Kristus) beskrev sinnstilstanden melankoli som er en tilstand med likhetstrekk til depresjon.

• Liker 1
Skrevet

Folk i dag har lite evne til å overleve, de eier ikke evner til å stå i motstand. Det er blitt en rettighet å kunne være sykmeld, ha angst, være deprimert, møte veggen osv. Det er skremmende hvor mange unge som sliter og som krever tilrettelegging for ditt og datt i livet - ellers så ringer pappa (eller pappa sin advokat🙄). 
Depresjon og angst er reelle problem for mange, men det er alt for mange som misbruker/utnytter  dette også.

Anonymkode: 07f6e...23c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Folk i dag har lite evne til å overleve, de eier ikke evner til å stå i motstand. Det er blitt en rettighet å kunne være sykmeld, ha angst, være deprimert, møte veggen osv. Det er skremmende hvor mange unge som sliter og som krever tilrettelegging for ditt og datt i livet - ellers så ringer pappa (eller pappa sin advokat🙄). 
Depresjon og angst er reelle problem for mange, men det er alt for mange som misbruker/utnytter  dette også.

Anonymkode: 07f6e...23c

Kan vi ta et øyeblikk for å sette pris på at vi ikke trenger å stå i like hard motstand som for noen hundre eller tusen år siden? Hva med å sette pris på fremgangen og den økte velstanden? Å påstå at depresjon er et symptom på feil utvikling i samfunnet er mildt sagt historieløst.

En rettighet å ha angst og depresjon? Seriøst? Det er sykdommer. Ville du sagt at man har en rettighet til å få kreft? Avhengighet? Covid? Meslinger?

Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan depresjon som diagnose skulle misbrukes. En ting er at mange synes å ha vansker med å skille mellom sykdommen og alminnelig kjiphet i dagligtale, men da bør også dere som kritiserer det holde tunga rett i munnen og ikke kalle det depresjon når dere mener hypokonderi/begrepsforvirring/offerrolle etc.

• Liker 1
Skrevet
Krakilsk skrev (1 minutt siden):

Kan vi ta et øyeblikk for å sette pris på at vi ikke trenger å stå i like hard motstand som for noen hundre eller tusen år siden? Hva med å sette pris på fremgangen og den økte velstanden? Å påstå at depresjon er et symptom på feil utvikling i samfunnet er mildt sagt historieløst.

En rettighet å ha angst og depresjon? Seriøst? Det er sykdommer. Ville du sagt at man har en rettighet til å få kreft? Avhengighet? Covid? Meslinger?

Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan depresjon som diagnose skulle misbrukes. En ting er at mange synes å ha vansker med å skille mellom sykdommen og alminnelig kjiphet i dagligtale, men da bør også dere som kritiserer det holde tunga rett i munnen og ikke kalle det depresjon når dere mener hypokonderi/begrepsforvirring/offerrolle etc.

Om en ikke forstår at dette kan misbrukes for å få fri, sykemeldinger, ytelser, osv, er det fint lite vi kan gjøre for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om en ikke forstår at dette kan misbrukes for å få fri, sykemeldinger, ytelser, osv, er det fint lite vi kan gjøre for deg.

Ta det med ro, dere trenger ikke gjlre noe for meg. Jeg klarer meg helt fint.

Forøvrig ganske stor forskjell på å påpeke at det kan misbrukes, og på å påstå at det blir misbrukt. Det er mye som kan misbrukes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er alltid et lite mindretall som vil utnytte sosiale ordninger.  Men alternativet, at ingen får hjelp, er mye mye verre for oss som samfunn. 

Andelen som misbruker sykmeldinger og ytelser er veldig liten.  De aller fleste er reelt syke. 

Skrevet
Kalevala skrev (1 minutt siden):

Ja, det er alltid et lite mindretall som vil utnytte sosiale ordninger.  Men alternativet, at ingen får hjelp, er mye mye verre for oss som samfunn. 

Andelen som misbruker sykmeldinger og ytelser er veldig liten.  De aller fleste er reelt syke. 

En skulle så gjerne visst dette med sikkerhet. Det gjør man altså ikke. Det svindles for milliarder hvert år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En skulle så gjerne visst dette med sikkerhet. Det gjør man altså ikke. Det svindles for milliarder hvert år.

Neida, det svindles ikke for milliarder.  Statistikken til NAV for 2020 viser svindel for under en milliard - og det meste handler om svindel relatert til arbeid. Dvs. at man melder seg arbeidsledig men har arbeidsinntekt. 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/flere-statistikkomrader/trygdemisbruk

• Liker 1
Gjest Trynefaktor
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 15.03):

https://www.dagbladet.no/nyheter/psykisk-syke-unge---ikke-kontroll/73397824

Tror du folk løp til psykolog når Norge var okkupert av Tyskland og jødene ble kjørt av gårde for å bli gassa?
Tror du barna rundt om i verden som tørster og sulter leiter etter sjeselong for å ligge og snakke?

Dette er altså ordene som kom ut av en jeg følger på snapchat, med bakgrunnsbilde av overskriften i dagbladet. Jeg har nok ganske tydelige meninger på at depresjon er ikke valgfritt, og at det siste det handler om er å sitte i en stol å snakke med psykolog. Depresjon er mye mye mer enn det. Hva tenker dere?

Anonymkode: 13e0a...58b

Det er bedre å tie stille og bli mistenkt for å være idiot, enn å åpne munne og fjerne enhver tvil. 

Det tenker jeg om sånne utsagn. 

Kan legge ved denne artikkelen. Den handler ikke spesifikt om andre verdenskrig: 

https://forskning.no/krig-og-fred-psykiske-lidelser-samfunn/a-leve-med-krig-kan-gi-tre-ganger-sa-mye-angst-og-depresjon/1348983

Skrevet
Kalevala skrev (2 timer siden):

Neida, det svindles ikke for milliarder.  Statistikken til NAV for 2020 viser svindel for under en milliard - og det meste handler om svindel relatert til arbeid. Dvs. at man melder seg arbeidsledig men har arbeidsinntekt. 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/flere-statistikkomrader/trygdemisbruk

Du må lære deg forskjell på de som blir tatt for dette og de som ikke blir. Det antas at en promille blir avslørt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må lære deg forskjell på de som blir tatt for dette og de som ikke blir. Det antas at en promille blir avslørt.

Det tror jeg ikke noe på.   De aller fleste mennesker vil helst bidra i samfunnet. 

Skrevet

Lett å bli deprimert i ett samfunn hvor de fleste fremstiller seg så positivt på sosiale medier da...

Anonymkode: 2114e...ff5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 15.22):

Ja, kroppslig sykdom og sykdom som sitter i hodet. Det spiller liten rolle hva vi kaller det. 

Anonymkode: b4580...5dd

Sitter kreft og diabetes hodet?  Så flott!!!!!  Da kan man jo bare tenke seg kreftfri, hurraaaa. Vi har funnet en kur.

Skrevet
Kalevala skrev (5 timer siden):

Det tror jeg ikke noe på.   De aller fleste mennesker vil helst bidra i samfunnet. 

Det handler ikke om hva du tror eller ikke. Det handler om de som gjør beregninger på dette.

Skrevet

Folk er da deprimerte når det er krig også.

Depresjon er ikke ett luksusproblem, men behandligen er ofte luksus. 
Folk tar livet av seg selv hele tiden, i alle land. Selvom DU ikke ser lenger enn Norge, så betyr ikke det at det ikke eksisterer. 
Er litt som folk som sier at det ikke fantes autisme før, fordi vi ikke visste hva det var.
 Men det fantest, og folk ble låst inne og gjemt bort og verre. Moderne navn på sykdommer betyr ikke at sykdommen er moderne.

Anonymkode: 8ef70...cec

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 15.03):

https://www.dagbladet.no/nyheter/psykisk-syke-unge---ikke-kontroll/73397824

Tror du folk løp til psykolog når Norge var okkupert av Tyskland og jødene ble kjørt av gårde for å bli gassa?
Tror du barna rundt om i verden som tørster og sulter leiter etter sjeselong for å ligge og snakke?

Dette er altså ordene som kom ut av en jeg følger på snapchat, med bakgrunnsbilde av overskriften i dagbladet. Jeg har nok ganske tydelige meninger på at depresjon er ikke valgfritt, og at det siste det handler om er å sitte i en stol å snakke med psykolog. Depresjon er mye mye mer enn det. Hva tenker dere?

Anonymkode: 13e0a...58b

Folk er deprimerte over hele verden. Uansett hvilket land, fattig eller rik, så sliter noen med depresjon. 

Dette har vært tabu lenge, og i noen land med god velstand hvor det ikke er så tabu kan man gå til psykolog. 

I andre land er det stor forskjell mellom fattig og rik, og det er tabu å slite psykisk.

Jeg vet at de som lever i slummen og lever med krig og de som har lite mat og drikke, sliter med depresjoner. Det er naturlige reaksjoner på vanskelige og tunge ting. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det handler ikke om hva du tror eller ikke. Det handler om de som gjør beregninger på dette.

Jeg har ikke sett de beregningene du snakker om. 

Skrevet (endret)

For meg handler det ikke om man skal avskrive om depresjonen oppleves som vond eller ikke.. Syntes det er mer interessant hvilket faktorer som utløser depresjon i det moderne samfunn i sammenlikning med før og hvorfor. Samme når det er snakk om på tvers av kulturer. Personlig har jeg blitt overrasket over kulturkrasjet etter å ha reist i fattige land hvor gjestfrihet og optimistiske holdninger bærer et større preg av mentaliteten enn det den gjør i vesten. Flere som reiser til Norge har også opplevd at mentaliteten kan oppleves som kald og lite inkluderende.

Personlig tror jeg mye av årsaken til at mennesker i trygge samfunn som i Norge sliter med depresjoner handler om den kulturelle indoktrineringen av suksess og hvor fokuset bærer preg på hva vi ikke har framfor hva vi har. Når man oppdras inn i en slik mentalitet blir det vanskelig å bryte ut og bli tilfredsstilt når man realiserer disse ønskene. Det er alltid noe mer man kan kjenne på trengselen etter å ha. Vi vil alltid bli eksponert gjennom sosiale medier andre definisjoner av suksess som vil blende oss for det vi allerede har oppnådd. Om dette har et snev av sannhet i seg er det nesten ikke rart at vi er selvsentrerte.

Tror enkelte tar for gitt hva slags landskap dagens ungdom på manøvrere seg igjennom og heller trekker konklusjonen man har det for lett i dag. 

Endret av Kayo
Skrevet

Jeg tenker at de som bagatelliserer depresjon aldri har opplevd det selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...