AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 https://www.dagbladet.no/nyheter/psykisk-syke-unge---ikke-kontroll/73397824 Tror du folk løp til psykolog når Norge var okkupert av Tyskland og jødene ble kjørt av gårde for å bli gassa? Tror du barna rundt om i verden som tørster og sulter leiter etter sjeselong for å ligge og snakke? Depresjon er et luksusproblem. Dette er altså ordene som kom ut av en jeg følger på snapchat, med bakgrunnsbilde av overskriften i dagbladet. Jeg har nok ganske tydelige meninger på at depresjon er ikke valgfritt, og at det siste det handler om er å sitte i en stol å snakke med psykolog. Depresjon er mye mye mer enn det. Hva tenker dere? Anonymkode: 13e0a...58b 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 tenker at folk er idioter. Anonymkode: 76d29...8b0 7
Blod Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Depresjon er absolutt ikke et luksusproblem. Å få hjelp for depresjonen sin derimot, er en luksus ikke alle får dessverre. 41
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 Jeg tenker at depresjon er et moderne problem. Vi har ikke nok å slite fysisk etter, vi må ikke jobbe fysisk hardt for å overleve. Det er sånn vi har gjort det, verden går feil vei. Vi tror det er bra utvikling vi driver med, men det er det ikke. Anonymkode: b4580...5dd 15
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 At folk ikke gikk til psykolog før betyr jo ikke at det ikke fantes depresjon, bare at det ikke fantes hjelp. Bestemoren min på 90 kjenner folk som tok livet av seg, eller som hadde det de kalte tungsinn. (Som sannsynligvis var depresjon, men ble ikke sett på som en sykdom). Anonymkode: 828c2...d5f 31
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Samfunnet har endret seg, da endrer og mennesker seg, og mennesker har plager som og endrer seg. Mye mer psykiske plager nå, det er en del av endringene. Mye var lettere før, noe er lettere nå, men alt krever noe av deg nå. Det føles ikke som luksus å føle at man ikke henger med, ikke kan prestere slik man vil. Det eneste som er luksus med å ha dager man bare ligger i sengen og vil dø, er at sengen ikke lenger er laget av halm lenger. Anonymkode: e4420...8c7 3
Silva Pluvialis Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 Er kreft og diabetes også et luksusproblem? Feilen med artikkelen, som sådan, er at vedkomne ikke ser på depresjon som en sykdom. Depresjon er, i høyeste grad, en sykdom, og derfor ikke et luksusproblem. 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 Nei, depresjon er ikke et luksusproblem, men at mennesker i dag ikke klarer å skille mellom depresjon og livets nedturer er jeg ikke i tvil om. Anonymkode: 752e4...0c8 15
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Vel, vi er fortsatt slaver selv om vi kan jobbe, danne familier og shoppe som aldri før. Det er årsaken til depresjon i bunn og grunn. Nemlig at vi kjenner på kropp og sinn at noe ikke stemmer med verden vi lever i. Anonymkode: 98ec8...03f 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 Samfunnet endrer seg ikke av seg selv. Det er menneskene som har endret samfunnet. Men det var ikke så lurt likevel. Det er ikke så bra å bare sitte i sofaen uten jobb likevel. Da kommer tankene, og følelsene, man blir deprimert. Vi har for god tid. Anonymkode: b4580...5dd
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 4 minutter siden, Gjenferdet said: Er kreft og diabetes også et luksusproblem? Feilen med artikkelen, som sådan, er at vedkomne ikke ser på depresjon som en sykdom. Depresjon er, i høyeste grad, en sykdom, og derfor ikke et luksusproblem. Kreft og diabetes er kroppslig. Depresjon er i hodet. Skjønner du ikke forskjellen? Anonymkode: b4580...5dd
Silva Pluvialis Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kreft og diabetes er kroppslig. Depresjon er i hodet. Skjønner du ikke forskjellen? Anonymkode: b4580...5dd Begge deler er sykdom. 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 1 minutt siden, Gjenferdet said: Begge deler er sykdom. Ja, kroppslig sykdom og sykdom som sitter i hodet. Det spiller liten rolle hva vi kaller det. Anonymkode: b4580...5dd
Silva Pluvialis Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, kroppslig sykdom og sykdom som sitter i hodet. Det spiller liten rolle hva vi kaller det. Anonymkode: b4580...5dd Du er klar over at psykisk sykdom, i de fleste tilfeller, gir en haug av kroppslige symptomer også? Endret 21. februar 2021 av Gjenferdet 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 Gjenferdet skrev (1 minutt siden): Du er klar over at psykisk sykdom, i de fleste tilfeller, gir et spekter av kroppslige symptomet også? Som vil si Psykosomatiske plager. Anonymkode: 31e05...97b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 Tror før var det vanligere å ha mer kontakt med familie og generasjonene levde tettere sammen, tror ikke man skal bagatellisere det å vokse opp med storfamilie rundt seg. Tror det kunne ta unna for en del psykiske problemer som depresjon feks .Tror samfunnet man lever ikke nødvendigvis er det beste fint vår psykiske helse. Anonymkode: 1de3a...341 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #17 Skrevet 21. februar 2021 Gjenferdet skrev (1 minutt siden): Du er klar over at psykisk sykdom, i de fleste tilfeller, gir en haug av kroppslige symptomer også? Og kroppslige sykdommer gir psykisk sykdom. Hele kroppen er en enhet som påvirker hverandre. Anonymkode: 2bff5...164 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #18 Skrevet 21. februar 2021 Just now, Gjenferdet said: Du er klar over at psykisk sykdom, i de fleste tilfeller, gir et spekter av kroppslige symptomet også? Det er totalt likegyldig hva vi kaller det. Jeg er enig i at alt henger sammen. Men jeg mener nå at det er den moderne livsførselen er feil. Jeg tror vi hadde hatt mindre problemer og sykdommer i hodet hvis vi ikke hadde hatt så mye fritid og ferie og lediggang. Jeg sier ikke at psykisk sykdom ikke eksisterte før, men det har eskalert i takt med moderne livsførsel. Anonymkode: b4580...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #19 Skrevet 21. februar 2021 Jeg var deprimert ganske lenge uten at jeg var klar over det. Så hvordan kunne jeg valgt det når jeg ikke visste hva det var? Anonymkode: b8ab1...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #20 Skrevet 21. februar 2021 Jeg synes det er unødvendig å sammenligne forskjellige situasjoner. Individer er også forskjellige og opplever like situasjoner ulikt. For noen så er en depresjon kronisk og nesten uutholdelig, mens for andre er det en mild sykdom som varer en liten periode. Uansett bør man få hjelp. Anonymkode: daa8c...e2f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå