Gå til innhold

Uttrykket Karen. Kan noen fortelle meg greia med det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, kan noen fortelle meg greia med uttrykket Karen? Skjønner meg ikke på det, men ser det dukker opp i ulike sammenhenger.

Anonymkode: 455ca...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uttrykket er brukt i USA om en type kvinner som er kranglete og gjerne har en viss hårsveis😆 Det er visst mange av desse kvinnene som heter Karen👍🏻

Anonymkode: 11932...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uttrykket er egentlig en slags mild måte å fortelle noen at de er en bitch på?

ts

Anonymkode: 455ca...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så uttrykket er egentlig en slags mild måte å fortelle noen at de er en bitch på?

ts

Anonymkode: 455ca...3d9

Nja, kanskje ikke bitch. Men overdramatisk, lager mye støy for ingenting, ofte helt uten grunn. Og med et temperament de ikke klarer styre.

Man finner ofte Karens på subforum ved navn «PublicFreakouts» etc. Ofte nekter de å bruke maske. Skal ikke bli fortalt av andre hva de får lov til og ikke.

Endret av AllahBallah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit uttrykk. Enda en ting vi absolutt ikke trenger å adoptere fra USA. 

Anonymkode: 819df...25c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så uttrykket er egentlig en slags mild måte å fortelle noen at de er en bitch på?

ts

Anonymkode: 455ca...3d9

Ja. Jeg så noen andre si nei, men ja, det er sant. En Karen er en type bitch.

En Karen er som regel en hvit priveligert kvinne som føler seg berettiget til å mene noe om alle, forvente urimelig mye av andre (ofte ansatte i en butikk for eksempel), og gjøre meningene sine hørt. Lage bråk ut av småting fordi hun mener seg berettiget til å få et gode. Eller bare kritisere andre på grunnlag av at det bryter med hennes verdenssyn.

Anonymkode: ddb3b...362

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Jeg så noen andre si nei, men ja, det er sant. En Karen er en type bitch.

En Karen er som regel en hvit priveligert kvinne som føler seg berettiget til å mene noe om alle, forvente urimelig mye av andre (ofte ansatte i en butikk for eksempel), og gjøre meningene sine hørt. Lage bråk ut av småting fordi hun mener seg berettiget til å få et gode. Eller bare kritisere andre på grunnlag av at det bryter med hennes verdenssyn.

Anonymkode: ddb3b...362

Høres ut som en vanlig mann dette. 

Anonymkode: 819df...25c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen er en kjerring/megge.

Som andre sier: hun er ganske godt voksen og del av den privilegerte hvite middelklassen. Du finner trolig få med det navnet i noen annen samfunnsgruppe enn dette.

Anonymkode: 0edc6...016

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som en vanlig mann dette. 

Anonymkode: 819df...25c

Nei, menn har ikke et navn for å fremstå som en bitch. Det er forbeholdt det andre kjønn.

Anonymkode: 847d4...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som en vanlig mann dette. 

Anonymkode: 819df...25c

👏👏👏

Anonymkode: 51f64...563

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen er rett og slett betegnelsen på en middelaldrende, bedrevitende kjærring.

En som har tatt på seg rollen som moralens vokter, blander seg i andres saker, gir høylydt uttrykk for sine meninger når ingen har spurt, og maser i vei om sine «rettigheter» og hva som «ikke går ann».

Vi har massevis av disse i Norge også... Utrolig slitsomt!

Anonymkode: 4c701...71f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som tittelen sier, kan noen fortelle meg greia med uttrykket Karen? Skjønner meg ikke på det, men ser det dukker opp i ulike sammenhenger.

Anonymkode: 455ca...3d9

Det er en måte å prøve å sette kvinner på plass, trykke dem ned, om de tør å stå opp for seg selv eller ha meninger om noe. Ingen vil være en «Karen», så da holder vi kjeft, smiler, ler av de dårlige vitsene til den gamle grisen på julebordet, spiser den halvkokte laksen på restauranten, ber ikke om lønnspålegg. 

Og før noe prøver å nekte: Hvilket navn brukes på tilsvarende menn? Hvorfor bare hvite kvinner over førti?

Barna mine sier at utgangspunkt for begrepet handler om rasisme, altså hvite kvinner som beskylder svarte menn for alt mulig uten grunn, men det har jeg aldri hørt noen andre forklare det med. Da har vi jo uansett det dekkende begrepet «rasist». 

Anonymkode: 8f220...4ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går ut i gata og ber nabojævelen kjøre saktere i veien vår, er jeg en Karen. Men om mannen min gjør det samme, er han en samvittighetsfull fyr som tør å si fra. 

Anonymkode: 8f220...4ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som en vanlig mann dette. 

Anonymkode: 819df...25c

Hadde man skrevet at det høres ut som en vanlig kvinne hadde man fått høre at man er kvinnehater. Hadde man skrevet at det høres ut som en farget person hadde man fått høre at man er rasist. Men så lenge man kobler negative egenskaper til menn så er det greit. :)

Anonymkode: 2032d...1b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Har også lagt merke til denne Karen-sveisen i Tyskland, samt på begynnelsen av 2000-tallet, med kort midtskill og bustete bak. Hun er vel stuck i denne perioden, muligens. 

Men greien er vel at hun sier i fra? 

"nei, det er ikke greit at du voldtar meg!" 

En del folk blir da litt snurt over at de ikke får dure i vei, og tolker Karen-er som en trussel. 

Anonymkode: 7e665...566

Nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis jeg går ut i gata og ber nabojævelen kjøre saktere i veien vår, er jeg en Karen. Men om mannen min gjør det samme, er han en samvittighetsfull fyr som tør å si fra. 

Anonymkode: 8f220...4ea

Jepp. Alt har med måten det blir formulert på å gjøre.

Anonymkode: 847d4...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo en motreaksjon på den andre ekstreme gruppen, som er vant til å bare forsyne seg og at ingen tør å si i fra. Klart ingen liker noen som sier i fra at det ikke er greit. Blir litt som å si nei til voksne mennesker som vil ha godteri. 

Anonymkode: 7e665...566

Det er ikke alt man behøver å si ifra om (les; lage mye oppstyr ut av), spesielt ting som ikke angår deg selv.  Likevel er det jo en mange ganger det er innafor/nødvendig å stå opp og si i fra, men da har det noe med måten man gjør det på. Oftest er det måten det blir «sagt i fra» på som gjør noen til en Karen.

Anonymkode: 4c701...71f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...