Hasselnøtter Skrevet 14. april 2021 #101 Skrevet 14. april 2021 Jeg kjenner mange som bruker illegale rusmidler. Og jeg hadde sikkert gjort det selv dersom jeg ikke hadde hatt barn og dermed risikerte å miste dem om jeg tok noe. Felles for alle er at de har lest seg opp på virkning og dosering, og unngår alt som gir fysisk avhengighet (blant annet de fleste av stoffene som ender på -in). Vi snakker noen få ganger i året, fordi de ønsker det og opplever det som bra, ikke fordi de trenger det/må ha. Som hun over her er inne på, med andre regler vil man kunne begrense skader ved å lære folk om de reelle farene, uten å si "alt er farlig, ikke prøv noe". Det var en norsk ungdom som døde av MDMA i England for et par år siden. Foreldrene reiser rundt (sannsynligvis i god tro) for å advare mot dette stoffet. Det de ikke sier, er at denne gutten tok 1g. Det er 10 brukerdoser. Samtidig. Av et stoff som blant annet påvirker hjertet. Dersom noen kunne sagt at han ikke måtte ta mer enn 100mg, hadde han nok overlevd. Dette gjør vi allerede med alkohol. Det er ingen 18åringer som tror det er en god ide å drikke 3l sprit. Og det er ingen (iallefall veldig få) som vil avkriminalisere alkohol, selv om både voksne og ungdommer drikker seg ihjel hvert år. Vi trenger å fortelle ungdom ting som at dersom du blander GHB med alkohol, så er det relativt stor sjanse for at de indre organene dine kollapser. Ikke bland disse stoffene. Vi trenger å lære dem at det finnes kjemiske tester som kan bekrefte at du tar det du tror du tar. Vi trenger å lære dem at dosering er viktig å sette seg inn i. Vi trenger å lære dem at noen stoffer blir man skremmende fort avhengig av. Dersom alt plasseres under samme paraply, som heter "narkotika - ligg unna", så vil de likevel se at noen stoffer ikke nødvendigvis medfører problemer. Da er det lett å konkludere med at alt under samme paraply er like ufarlig. Det er er absolutt ikke. Noen stoffer har skyhøy skadeprofil. 9
Nicathv Skrevet 15. april 2021 #102 Skrevet 15. april 2021 (endret) En ny spørreundersøkelse viser at kun 19% av de spurte er mot nesten-avkriminaliseringen som foreslås i rusreformen, mens 67% er for. Dette er infoen de tok stilling til: Sitat «De som blir tatt av politiet med et ulovlig rusmiddel, skal ikke lenger få bøter eller et kriminelt rulleblad så lenge mengden stoff er liten og stoffet kun er til deres eget bruk. I stedet vil politiet frata dem stoffet, registrere forholdet og pålegge dem å møte til oppfølging i helsetjenesten. De som ikke er rusavhengige, kan få gebyr hvis de ikke møter. Mindreårige skal møte sammen med foresatte, og barnevernet skal varsles hvis de ikke møter.» https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/04/14/ny-maling-to-av-tre-sier-ja-til-rusreformen/ Så får vi håpe at politikerne følger fornuft, vitenskap og folkeviljen. Endret 15. april 2021 av Nicathv 10
Nicathv Skrevet 15. april 2021 #104 Skrevet 15. april 2021 Litt skummelt er det dog at hele 38% synes det er greit å bruke makt for å tvangsteste folk som ikke har vært til potensiell ulempe eller skade for andre. Flertallet, 48%, er heldigvis mot dette. Sitat Deltakerne er også spurt om politiet bør ha lov til å ta urin- eller blodprøver med tvang eller fysisk makt for å bevise at noen har brukt et ulovlig rusmiddel, uten at det er mistanke om ruspåvirket kjøring eller andre handlinger som setter andre mennesker i fare. 2
Druid Skrevet 15. april 2021 #105 Skrevet 15. april 2021 Nicathv skrev (9 timer siden): Litt skummelt er det dog at hele 38% synes det er greit å bruke makt for å tvangsteste folk som ikke har vært til potensiell ulempe eller skade for andre. Flertallet, 48%, er heldigvis mot dette. På den annen side, er dette en naturlig tankegang som forlengelse av prinsippet rusreformen er bygget på. Hvilket er utfordringen som torpederer den: rusreformen baserer seg ikke på legalisering, men avkriminalisering: hva denne spørreundersøkelsen avdekker, er større støtte for legalisering, og det er det ekstremt få politikere som vil fronte. 1
2ro Skrevet 16. april 2021 #106 Skrevet 16. april 2021 Støre sier nei, som 19 prosent av befolkningen. Spennende tider dette. Kan dette bli slutten for Ap? Det er jo ikke slik at resten av politikken er så unik at det ikke finnes andre partier å velge mellom. 2
Angelheart2 Skrevet 16. april 2021 #107 Skrevet 16. april 2021 Med tanke på at innholdet i hele rusreformen er noe mer nyansert enn spørsmålet folket ble stilt, så syns jeg dette var en veldig teit meningsmåling. Jeg er mot rusreformen i den formen den er lagt frem i dag, men støtter avkriminalisering i en viss grad. Jeg håper AP kan bidra til at reformen blir endret litt på, slik at den faktisk gjør noe med det som vil hjelpe, ikke legger fokuset på legalisering (som jo egentlig ikke har noe med denne reformen å gjøre). Hovedpoenget her må være fokus på forebygging, behandling og ettervern, ikke om ungdom som ruser seg skal straffes eller ikke. 1
Gjest LadyTrouble Skrevet 16. april 2021 #108 Skrevet 16. april 2021 Hvem er utvalget? Er jo bare rus"brukere" som engasjerer seg i rusreformen anyways.
3lis3 Skrevet 16. april 2021 #109 Skrevet 16. april 2021 Jeg er for fengelsstraff og strenge bøter fra første gram. Alle som blir tatt for det bør få strenge straffer de første gangene. Er det folk som allerede er avhengige, bør de dømmes til tvungen avvenning. Bygg en rusklinikk på Svalbard og send de opp dit til de har vært rusfrie og uten abstinenser et år. Gi de et fornuftig arbeid å holde på med, gi dem mat og en god seng. Det vil være til det beste for hele samfunnet.
Callisto83 Skrevet 16. april 2021 #110 Skrevet 16. april 2021 Støre sier til AP landsmøtet at han er i mot avkriminalisering av narkotika. LINK (Det er godt for Støre at å ruse seg på alkohol tydeligvis er noe helt annet....😇) Hva tror dere vil skje fremover nå? Det har vært så mye debatt om dette i det siste. 3
Honey Dew Skrevet 16. april 2021 #111 Skrevet 16. april 2021 Det er godt at det er litt fornuft i hodet på den mannen. 4
Gjest Sekt Skrevet 16. april 2021 #112 Skrevet 16. april 2021 Har vi ikke en tråd allerede om dette temaet?
Jessicanaconda Skrevet 16. april 2021 #113 Skrevet 16. april 2021 (endret) Honey Dew skrev (2 timer siden): Det er godt at det er litt fornuft i hodet på den mannen. Hvordan er det fornuftig å straffe rusmisbrukere for et helseproblem? Endret 16. april 2021 av Jessicanaconda Glemte «å». 13
Honey Dew Skrevet 16. april 2021 #115 Skrevet 16. april 2021 Jessicanaconda skrev (2 minutter siden): Hvordan er det fornuftig straffe rusmisbrukere for et helseproblem? Vi trenger ikke flere rusmidler og folk som ødelegger livet sitt med narkotika. Det holder lene med alkohol. Hadde alkoholen kommet i dag, hadde den også blitt forbudt. 3
Jessicanaconda Skrevet 16. april 2021 #116 Skrevet 16. april 2021 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Vi trenger ikke flere rusmidler og folk som ødelegger livet sitt med narkotika. Det holder lene med alkohol. Hadde alkoholen kommet i dag, hadde den også blitt forbudt. Avkriminalisering av narkotika i andre land, som Portugal, har ført til færre rusavhengige etter som rusavhengighet blir ansett som et helseproblem istedenfor en forbrytelse. Dette øker sjansen for at de søker hjelp. Jeg mener også det ikke er vår plass å bestemme hvordan andre skal leve sitt liv. 16
yamask Skrevet 16. april 2021 #117 Skrevet 16. april 2021 Honey Dew skrev (9 minutter siden): Vi trenger ikke flere rusmidler og folk som ødelegger livet sitt med narkotika. Det holder lene med alkohol. Hadde alkoholen kommet i dag, hadde den også blitt forbudt. Vi har allerede disse rusmidlene. De er i fritt omløp, enkelt å skaffe seg. De som ødelegger livet sitt med narkotika må jo få hjelp og ikke straff. Det er hele problemet idag. Er veldig skuffet over Støre. Synd han går i retninga til populistene Listhaug og Vedum. 14
Goggen18 Skrevet 16. april 2021 #118 Skrevet 16. april 2021 Jessicanaconda skrev (2 minutter siden): Jeg mener også det ikke er vår plass å bestemme hvordan andre skal leve sitt liv. De narkomanes livsførsel påvirker veldig mange andres liv på en belastende måte. 4
Jessicanaconda Skrevet 16. april 2021 #119 Skrevet 16. april 2021 Goggen18 skrev (1 minutt siden): De narkomanes livsførsel påvirker veldig mange andres liv på en belastende måte. Det er forskjell på noen som er rusmisbruker, og noen som bruker rusmidler til rekreasjon. Akkurat som det er forskjell på en alkoholiker og noen som drikker for å kose seg. 6
Callisto83 Skrevet 16. april 2021 #120 Skrevet 16. april 2021 Jessicanaconda skrev (2 minutter siden): Det er forskjell på noen som er rusmisbruker, og noen som bruker rusmidler til rekreasjon. Akkurat som det er forskjell på en alkoholiker og noen som drikker for å kose seg. Det er jo en enorm gråsone. Det så vi jo bare på polkøen nå i korona tiden. Mange som bare drikker for å kose seg klarer seg tydeligvis ikke uten. Jeg lurer på hvordan de har tenkt å skille mellom disse i forhold til narkotika. Regelen bør vel være lik for alle? Hvordan skal man eventuelt skille på folk? Personlig er jeg delt i forhold til rusreformen. På den ene siden ser jeg noen fordeler, på den andre siden ser jeg at dette må være en gavepakke til kriminelle miljøer som står for omsetningen. (Vi kunne godt fulgt Canada med legaliseringen av cannabis. Da kunne myndighetene kontrollert omsetningen og tjent litt på det, slik at et relativt "mildt rusmiddel" kom under kontrollerte forhold.) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå