kosekrinje Skrevet 20. mars 2021 #61 Skrevet 20. mars 2021 Vi har i alle år prøvd å straffe folk. Vi straffer de som har det verst. Vi setter unge folk inn i et politisystem der de ikke hører hjemme. Hvorfor fortsette med noe som ikke funker? Det er virkelig på tide å prøve noe nytt. Dere bør høre denne podcasten hvor en far og politimann forteller hvorfor han støtter rusreformen. Han baserer seg på FAKTA og ikke følelser. En utrolig god samtale: 1
Gjest Wanda1984 Skrevet 20. mars 2021 #62 Skrevet 20. mars 2021 Ja til narkotika som medisin bruk, samme ktiterier for å få b preparater, ikke a (det er for strengt). Noe narkotika er ypperlig smertelindring
Honey Dew Skrevet 20. mars 2021 #63 Skrevet 20. mars 2021 Cherilyn skrev (På 4.3.2021 den 7.15): Skjønner meg ikke på folk som virkelig kan være i mot denne reformen. Politiet bruker ressurser på å jage og trakassere fredelige mennesker som bruker andre rusmidler enn alkohol. Ikke rart de ikke har ressurser til å etterforske vold og overgrepssaker. Rus er rus. All rus burde legaliseres. Legalisering fjerner det kriminelle markedet. Legalisering vil gi på lik linje med alkohol et monopol som blir statlig regulert og det gir tryggere rus. Derimot er avkriminalisering et godt steg i riktig retning, men kampen er langt i fra over. Kanskje vi skal avkriminalisere andre kriminelle handlinger også siden politiet ikke får bukt med dem ...? 4
linsejesus Skrevet 20. mars 2021 #64 Skrevet 20. mars 2021 34 minutter siden, Honey Dew said: Kanskje vi skal avkriminalisere andre kriminelle handlinger også siden politiet ikke får bukt med dem ...? Nei, det holder å avkriminalisere handlinger som skader en selv. For øvrig er ikke hovedargumentet for avkriminalisering at politiet ikke får bukt med rusbruken (selv om forskningen er tydelig på at kriminalisering av rus ikke gir mindre rusbruk), men at det er etisk uforsvarlig, rammer skjevt og virker mot sin hensikt. 8
Rosabløff Skrevet 21. mars 2021 #65 Skrevet 21. mars 2021 Jeg ønsker rusreformen velkommen. Ser ikke hvilke fordeler det ligger i å behandle virkelig syke rusmisbrukere som kriminelle. Det blir bare å flytte et "problem" rundt i et mangelfullt system uten å tenke menneskeverd. Leste nettopp om Kenneth i VG, som følte seg behandlet som et menneske da han ble innlagt for Korona. Først da kom han i kontakt med en boligkonsulent, NAV og bedre medisinering. Han gruet seg til å dra ut igjen. 5
Ann Mo Skrevet 4. april 2021 Forfatter #66 Skrevet 4. april 2021 Det har blitt mye positive holdninger til dop hos unge nå. Har det vært holdningskampanjer som fremmet dette? 1
Labido Skrevet 4. april 2021 #67 Skrevet 4. april 2021 Selvsagt er liberalisering av ruspolitikken riktig vei å gå. De som mener noe annet har enten særinteresser av å vedlikeholde forbudet (kremt, NNPF), eller så har de ikke lest seg opp på saken og lener seg på anekdoter og synsing. 6
Beltedyr Skrevet 4. april 2021 #68 Skrevet 4. april 2021 Å straffe mennesker for noe de gjør mot sin egen kropp er helt absurd, uansett hvor skadelig det måtte være. Vi straffer ikke selvskadere, så hvorfor skal man straffe rusmisbrukere? 3
kat-e Skrevet 5. april 2021 #69 Skrevet 5. april 2021 Ann Mo skrev (På 19.2.2021 den 12.50): Problemet for min del er ungdommene som står i risiko for å starte å bruke. Jeg mener at dersom det er lovlig, så er terskelen lavere. Dersom det stemmer, så vil flere bli ødelagte av narkotikabruk. Jeg kjenner to ex-narkomane og begge mener kategorisk at det vil bli flere som havner på kjøret. Virkelig noe å tenke over Derfor er jeg ganske overrasket over at er regjering hvor Krf er med ønsker å åpne for dette. Når det gjelder Canabis, kanskje. En legalisering betyr uansett at flere vil ha med dette rundt, flere vil være nysgjerrige og tilbudet øker. 3
Ann Mo Skrevet 5. april 2021 Forfatter #70 Skrevet 5. april 2021 (endret) kat-e skrev (9 timer siden): Jeg kjenner to ex-narkomane og begge mener kategorisk at det vil bli flere som havner på kjøret. Virkelig noe å tenke over Derfor er jeg ganske overrasket over at er regjering hvor Krf er med ønsker å åpne for dette. Når det gjelder Canabis, kanskje. En legalisering betyr uansett at flere vil ha med dette rundt, flere vil være nysgjerrige og tilbudet øker. Se for dere hvordan vorspiel og nachspiel blir fremover. Fra før har de som har brukt narkotika skjult det for massene på fester. De har gått på do og soverom sammen for å ta dosene. Men fremover vil narkotikaen bli åpent på bordene sammen med glassene til alle som bare drikker alkohol. For det er jo lovlige mengder å være i besittelse av. Grensene for å øke bruken, og for nye brukere til å starte sin første dopbruk, vil med ett bli så mye mindre. I alkoholrus og med venner som bruker narkotika og det er akseptert foran alle i stua på festen.. Samtaler om det gode med rusen ved dopbruk vil også bli vanlig i sofaen med de som ikke er en del av miljøet fra før. For nå er det ikke grunn til å holde det skjult, da det ikke vil straffes om andre tipser politiet om de, og det er ikke et problem lengre for huseieren om politiet kommer. Narkobruk er jo blitt greit nå. Og hvorfor skal noen kutte ned bruken? Det er jo lovlig og greit å holde på med. Ikke noe stygt med det. Tenk for noen omgivelser barna våre vil vokse opp i. Klart mange av de vil begynne med dop. Endret 5. april 2021 av Ann Mo 3
linsejesus Skrevet 5. april 2021 #71 Skrevet 5. april 2021 9 hours ago, kat-e said: Jeg kjenner to ex-narkomane og begge mener kategorisk at det vil bli flere som havner på kjøret. Virkelig noe å tenke over Derfor er jeg ganske overrasket over at er regjering hvor Krf er med ønsker å åpne for dette. Når det gjelder Canabis, kanskje. En legalisering betyr uansett at flere vil ha med dette rundt, flere vil være nysgjerrige og tilbudet øker. Det er også mange tidligere (og nåværende) rusbrukere og rusavhengige som støtter reformen. Samt pårørende og tunge fagmiljøer, som norsk psykologforening, sykepleierforbundet osv. 1 hour ago, Ann Mo said: Se for dere hvordan vorspiel og nachspiel blir fremover. Fra før har de som har brukt narkotika skjult det for massene på fester. De har gått på do og soverom sammen for å ta dosene. Men fremover vil narkotikaen bli åpent på bordene sammen med glassene til alle som bare drikker alkohol. For det er jo lovlige mengder å være i besittelse av. Grensene for å øke bruken, og for nye brukere til å starte sin første dopbruk, vil med ett bli så mye mindre. I alkoholrus og med venner som bruker narkotika og det er akseptert foran alle i stua på festen.. Samtaler om det gode med rusen ved dopbruk vil også bli vanlig i sofaen med de som ikke er en del av miljøet fra før. For nå er det ikke grunn til å holde det skjult, da det ikke vil straffes om andre tipser politiet om de, og det er ikke et problem lengre for huseieren om politiet kommer. Narkobruk er jo blitt greit nå. Og hvorfor skal noen kutte ned bruken? Det er jo lovlig og greit å holde på med. Ikke noe stygt med det. Tenk for noen omgivelser barna våre vil vokse opp i. Klart mange av de vil begynne med dop. Vi trenger heldigvis ikke å synse å gjette så mye om det, for NOUen har gått grundig gjennom det som finnes av forskning og erfaringer fra land som har dekriminalisert og/eller legalisert andre rusmidler enn alkohol. Det viktigste de har funnet ut er for det første at hvorvidt det er straffbart eller ikke har liten innvirkning på bruk, for det andre at forbudet gjør bruken farligere (det finnes drøssevis av eksempler på at folk ikke ringer ambulanse i nødsituasjoner pga. trusselen om straff, og eksempler på at straff i seg selv gir folk til dels alvorlige problemer), og for det tredje at straffen rammer skjevt og urettferdig. At folk ikke lenger vil måtte skjule rusbruken sin for enhver pris, er en god ting. Tenk om alkoholikere risikerte straff for å drikke. Hva ville det ha å si for terskelen for å søke hjelp? Stigmaet og skammen som følger med rusproblemer, spesielt når rusmidlene er ulovlige og straffbare å bruke og besitte, fører ikke til noe godt. Skadene vi kan unngå ved å fjerne stigmaet og slutte å påføre folk problemer, overveier uten tvil de eventuelle problemene vi får ved at noen få flere kanskje prøver flere rusmidler enn alkohol. Kanskje vi til og med vil oppleve at ungdom vil snakke åpent med sine foreldre og helsesykepleier om sine erfaringer med hasj og mdma, fremfor å ha kriminelle som eneste samtalepartner og veileder. Kanskje aksept og tillit vil fungere bedre enn straff og trusler for folk som står i fare for å utvikle rusproblemer. For øvrig er det fortsatt ikke snakk om at "narkobruk er jo blitt greit." Det vil ikke være mer "greit" enn at sekstenåringer drikker sprit eller kjøper øl med falsk leg. Men det er ingen som tror at det ville være til hjelp for disse ungdommene å bli arrestert, bøtelagt og gitt rulleblad. 5
Khadira Skrevet 5. april 2021 #72 Skrevet 5. april 2021 Beltedyr skrev (På 4.4.2021 den 20.14): Å straffe mennesker for noe de gjør mot sin egen kropp er helt absurd, uansett hvor skadelig det måtte være. Vi straffer ikke selvskadere, så hvorfor skal man straffe rusmisbrukere? Nå er selvskading (hvis du tenker på f.eks. kutting) noe som sjeldent er en gateway til kriminell oppførsel. 2
linsejesus Skrevet 5. april 2021 #73 Skrevet 5. april 2021 4 minutter siden, Nightcrawler said: Nå er selvskading (hvis du tenker på f.eks. kutting) noe som sjeldent er en gateway til kriminell oppførsel. All atferd kan være en gateway til kriminalitet om vi bestemmer at det skal være kriminelt. Å bruke rullebrett var kriminelt i Norge i mange år. 5
Khadira Skrevet 5. april 2021 #74 Skrevet 5. april 2021 linsejesus skrev (Akkurat nå): All atferd kan være en gateway til kriminalitet om vi bestemmer at det skal være kriminelt. Å bruke rullebrett var kriminelt i Norge i mange år. Litt usikker på om jeg klarer følge tankegangen din nå, om jeg skal være ærlig. Det jeg iallfall mente, er at enn så lenge er narkotika ulovlig. Det er såvidt jeg har skjønt det (tar høyde for at jeg kan ta feil her) forslag om å gjøre det lovlig å oppbevare brukerdoser. Det tenker jeg at vil bidra til å skape et større salgsmarked, som igjen kan føre til mer kriminalitet. Folk er inne i business for å selge piratkopierte vesker - selvfølgelig vil narkotikaindustrien fremdeles være lukurativ. Jeg er av den oppfatning at ting som kan bidra til mer kriminalitet bør man være forsiktig med å legalisere. Bare min mening, altså. 2
linsejesus Skrevet 5. april 2021 #75 Skrevet 5. april 2021 12 minutter siden, Nightcrawler said: Litt usikker på om jeg klarer følge tankegangen din nå, om jeg skal være ærlig. Det jeg iallfall mente, er at enn så lenge er narkotika ulovlig. Det er såvidt jeg har skjønt det (tar høyde for at jeg kan ta feil her) forslag om å gjøre det lovlig å oppbevare brukerdoser. Det tenker jeg at vil bidra til å skape et større salgsmarked, som igjen kan føre til mer kriminalitet. Folk er inne i business for å selge piratkopierte vesker - selvfølgelig vil narkotikaindustrien fremdeles være lukurativ. Jeg er av den oppfatning at ting som kan bidra til mer kriminalitet bør man være forsiktig med å legalisere. Bare min mening, altså. Det er ikke foreslått å legalisere flere rusmidler (men det kommer nok med tiden, og vi vil følge etter 18 delstater i USA, hele Canada og flere andre land). Forslaget er å dekriminalisere bruk og besittelse av små mengder, altså at det ikke automatisk skal medføre straff, som i dag. Det kan tenkes at noen flere vil velge å prøve hvis man ikke lenger risikerer rulleblad, men som nevnt vil fordelene ved avkriminalisering lett veie opp for det. Og forskning og erfaring så langt tyder altså på at man ikke vil se en voldsom økning i bruk, slik folk er redde for. Når vi kriminaliserer bruk og besittelse, gjør vi pr. definisjon hundretusenvis av mennesker kriminelle. Folk som behandles som kriminelle vil ha større sannsynlighet for å oppføre seg som kriminelle. Det er en av grunnene til at vi bør ha svært solide grunner for å straffe noen. Effekten av straffen må klart være større og viktigere enn skadene den påfører. 5
kat-e Skrevet 5. april 2021 #76 Skrevet 5. april 2021 Ann Mo skrev (2 timer siden): Se for dere hvordan vorspiel og nachspiel blir fremover. Fra før har de som har brukt narkotika skjult det for massene på fester. De har gått på do og soverom sammen for å ta dosene. Men fremover vil narkotikaen bli åpent på bordene sammen med glassene til alle som bare drikker alkohol. For det er jo lovlige mengder å være i besittelse av. Har tenkt det samme selv. Kari kan vi bomme litt ØL? Kari svarer, er tom, derimot har jeg . . . Om noen vil ha. I stedet burde man gjøre det slik at ingen blir straffe forfulgt dersom man melder fra om noen blir syke, overdose etc. 3
Ann Mo Skrevet 5. april 2021 Forfatter #77 Skrevet 5. april 2021 linsejesus skrev (1 time siden): Vi trenger heldigvis ikke å synse å gjette så mye om det, for NOUen har gått grundig gjennom det som finnes av forskning og erfaringer fra land som har dekriminalisert og/eller legalisert andre rusmidler enn alkohol. Det viktigste de har funnet ut er for det første at hvorvidt det er straffbart eller ikke har liten innvirkning på bruk, for det andre at forbudet gjør bruken farligere (det finnes drøssevis av eksempler på at folk ikke ringer ambulanse i nødsituasjoner pga. trusselen om straff, og eksempler på at straff i seg selv gir folk til dels alvorlige problemer), og for det tredje at straffen rammer skjevt og urettferdig. At folk ikke lenger vil måtte skjule rusbruken sin for enhver pris, er en god ting. Tenk om alkoholikere risikerte straff for å drikke. Hva ville det ha å si for terskelen for å søke hjelp? Stigmaet og skammen som følger med rusproblemer, spesielt når rusmidlene er ulovlige og straffbare å bruke og besitte, fører ikke til noe godt. Skadene vi kan unngå ved å fjerne stigmaet og slutte å påføre folk problemer, overveier uten tvil de eventuelle problemene vi får ved at noen få flere kanskje prøver flere rusmidler enn alkohol. Kanskje vi til og med vil oppleve at ungdom vil snakke åpent med sine foreldre og helsesykepleier om sine erfaringer med hasj og mdma, fremfor å ha kriminelle som eneste samtalepartner og veileder. Kanskje aksept og tillit vil fungere bedre enn straff og trusler for folk som står i fare for å utvikle rusproblemer. For øvrig er det fortsatt ikke snakk om at "narkobruk er jo blitt greit." Det vil ikke være mer "greit" enn at sekstenåringer drikker sprit eller kjøper øl med falsk leg. Men det er ingen som tror at det ville være til hjelp for disse ungdommene å bli arrestert, bøtelagt og gitt rulleblad. Hvor mange fester i bymiljøet er det du har vært på? 2
linsejesus Skrevet 6. april 2021 #78 Skrevet 6. april 2021 8 hours ago, Ann Mo said: Hvor mange fester i bymiljøet er det du har vært på? Har ikke noe tall på det. Om du lurer på hvorvidt jeg har blitt eksponert for bruk av ulovlige rusmidler, så har jeg det i ganske stor grad, for det meste hasj. Jeg ser poenget med å holde rusmidler mest mulig unna folk. Spørsmålet er om straff er den beste måten å gjøre det på, når den har så enorme skadevirkninger. Førti års strafferegime har hatt lite effekt på utbredelsen, men har ødelagt mange liv og muligheter på veien og etterlatt ungdom med velbegrunnet skepsis til både politi og helsevesen. Samtidig er tobakksbruk, som ikke bare er dekriminalisert, men solgt i vanlig butikk og skattelagt av staten, på et bunnivå. Så vi vet at det finnes andre måter å regulere skadelig atferd på. 6
Ann Mo Skrevet 6. april 2021 Forfatter #79 Skrevet 6. april 2021 linsejesus skrev (11 minutter siden): Har ikke noe tall på det. Om du lurer på hvorvidt jeg har blitt eksponert for bruk av ulovlige rusmidler, så har jeg det i ganske stor grad, for det meste hasj. Jeg ser poenget med å holde rusmidler mest mulig unna folk. Spørsmålet er om straff er den beste måten å gjøre det på, når den har så enorme skadevirkninger. Førti års strafferegime har hatt lite effekt på utbredelsen, men har ødelagt mange liv og muligheter på veien og etterlatt ungdom med velbegrunnet skepsis til både politi og helsevesen. Samtidig er tobakksbruk, som ikke bare er dekriminalisert, men solgt i vanlig butikk og skattelagt av staten, på et bunnivå. Så vi vet at det finnes andre måter å regulere skadelig atferd på. Hadde du vært nok i partymiljøer, så ville du nok sett annerledes på hva som vil skje fra legaliseringen. Effekten av straff er at folk har skjult bruken av det på festene ovenfor de ikke innviede som de ikke kjenner seg trygge på. Den endringen med åpenhet om bruk av narkotikaen i felles lag vil komme nå, med de effekter det vil gi på eksponering på eksisterende, nye brukere og de som ikke har prøvd enda. «Vi gjør det» «De gjør det» «Alle de pene og kule gjør det», skal ikke vi også prøve det litt? Vi vil jo gjerne være like. 3
Thyra Skrevet 6. april 2021 #80 Skrevet 6. april 2021 Ann Mo skrev (På 19.2.2021 den 12.21): Link Etter det NRK kjenner til vil man, hvis regjeringen får det som den vil, kunne være i besittelse av: To gram heroin. To gram kokain. To gram amfetamin. 10 gram cannabis. 0,5 desiliter GHB, GBL, og 1,4-butandiol. Én lapp/«syreblotter» LSD Ett milligram LSD som rent virkestoff. 0,5 gram MDMA. 20 gram sopp inneholdende psilocin/psilocybin. 15 rusdoser legemidler. - Hvorfor ikke bare lage en rusreform der narkotika fortsatt er ulovlig, men de som blir tatt for det kan erstatte straff med hjelp? Hva med dem som ikke trenger hjelp? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå