Gå til innhold

HVor lang omvei er du villig til å kjøre for å slippe bomvei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det er bare utgiftene som teller?  Andre faktorer som kø, veistandard, tid  osv har ingen betydning for deg?

Anonymkode: 7f0f0...ecf

Det er fullt mulig å lese svaret mitt en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det er fullt mulig å lese svaret mitt en gang til.

Jeg leste svaret ditt slik at  tidsbruk ikke har noen betydning for deg hvis du ikke har det travelt.
Hvis du ikke har det travelt er det kun utgiftene som teller.

Tolket jeg det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg leste svaret ditt slik at  tidsbruk ikke har noen betydning for deg hvis du ikke har det travelt.
Hvis du ikke har det travelt er det kun utgiftene som teller.

Tolket jeg det feil?

Da forsto du det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (8 timer siden):

Kjøper billig, slik at verditap et er svært lavt.

Dét svaret er rimelig intetsigende. Selv en gammel Polo til 5000 kr vil med drivstoff, forsikring, reparasjoner/vedlikehold og diverse avgifter og bompenger slite med å komme under 2 kr/km. Vis meg gjerne regnestykket ditt, jeg er oppriktig interessert. 

Anonymkode: e0a02...cb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dét svaret er rimelig intetsigende. Selv en gammel Polo til 5000 kr vil med drivstoff, forsikring, reparasjoner/vedlikehold og diverse avgifter og bompenger slite med å komme under 2 kr/km. Vis meg gjerne regnestykket ditt, jeg er oppriktig interessert. 

Peugeot Partner, 10000 km, bruker 0,72 liter i snitt på mila.

Kjøpt for 6000.

Forsikring er 1287 kr i året, altså ca 0,13 kr per km.

Ved dieselpris med snittpris på 14 kr per liter blir dette ganske nøyaktig 1 krone per km.

Årsavgift 0,35 kr per km. 

Verditap over 4 år (som den snart har vart) 0,08 kr.

PKK 0,04

Så langt 1,6 kr. Her er det altså 40 øre per km, eller 4000 kr i året, igjen til dekk og evt. reparasjoner (som jeg utfører selv, men bruker ikke mer enn omtrent halvparten av dette) før man når 2 kr per km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 time siden):

Peugeot Partner, 10000 km, bruker 0,72 liter i snitt på mila.

Kjøpt for 6000.

Forsikring er 1287 kr i året, altså ca 0,13 kr per km.

Ved dieselpris med snittpris på 14 kr per liter blir dette ganske nøyaktig 1 krone per km.

Årsavgift 0,35 kr per km. 

Verditap over 4 år (som den snart har vart) 0,08 kr.

PKK 0,04

Så langt 1,6 kr. Her er det altså 40 øre per km, eller 4000 kr i året, igjen til dekk og evt. reparasjoner (som jeg utfører selv, men bruker ikke mer enn omtrent halvparten av dette) før man når 2 kr per km.

Takk for at du deler, veldig spennende tall! 👍🏻 Dette var en svært billig bil, med en utrolig rimelig forsikring. 4000 kr/år i utlegg til deler, væsker og småvedlikehold høres jo svært lite ut for meg (mine tilsvarende biler lå på 12-15k/år, men jeg klarer ikke alt selv). Det er ingen bompenger og ferger med her heller. Likevel svært billig bilhold altså - jeg er imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for at du deler, veldig spennende tall! 👍🏻 Dette var en svært billig bil, med en utrolig rimelig forsikring. 4000 kr/år i utlegg til deler, væsker og småvedlikehold høres jo svært lite ut for meg (mine tilsvarende biler lå på 12-15k/år, men jeg klarer ikke alt selv). Det er ingen bompenger og ferger med her heller. Likevel svært billig bilhold altså - jeg er imponert!

Jeg er heldigvis ikke belemret med verken bomstasjoner eller ferger på min pendlervei.

Væsker bytter jeg ikke på en bil i denne prisklassen, etterfylling av billigste sort.

Jeg har 75% eller 80% bonus på forsikring, så blir ikke mange kronene. Kun ansvars- og fører og passasjerforsikring på en slik bil selvsagt.

Nå har vi også en annen litt dyrere bil også da, som brukes til lengre turer, den nevnte Peugeot er en "arbeidsbil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heldigvis ikke bomstasjoner her jeg bor, men hadde det vært der hadde jeg kjørt lange omveier av prinsipp. Samme faen om det koster mer i diesel, jeg kjører ikke gjennom bomstasjoner om jeg kan la være, og det er heldigvis svært skjelden jeg er et sted med bompenger. 

Til alle dere som sier dere med glede betaler bompenger, hvorfor i helvete gjør dere det??? 

For deg første går ikke de pengene til vei, de går til sykkelfelt og resten av pengene blir gitt til utlandet. De stedene som har mest bompenger altså byene vil forby biler med bensin og diesel og veiene blir ikke gode, det er pisspreik. 

Hadde kunnet betalt bompenger jeg og, men da skal veiavgiften bort!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (30 minutter siden):

For deg første går ikke de pengene til vei, de går til sykkelfelt og resten av pengene blir gitt til utlandet.

Jeg trodde egentlig for flere uker siden at du ikke kunne klare å toppe de dumme tingene du sier her på KG, men du har jammen klart å overgå deg selv her. La meg gjette, du tror også på Qanon og at små grønne James Bond skurker driver verden vår? For øvrig har du antagelig aldri sett på et eneste norsk statsbudsjett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde egentlig for flere uker siden at du ikke kunne klare å toppe de dumme tingene du sier her på KG, men du har jammen klart å overgå deg selv her. La meg gjette, du tror også på Qanon og at små grønne James Bond skurker driver verden vår? For øvrig har du antagelig aldri sett på et eneste norsk statsbudsjett?

Takker og bukker, håper jeg klarer å overraske fremover også 😉 

Ja det tror jeg såklart på, det er jo fakta 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har nok gått glipp av mye fra meg den måneden jeg har vært borte 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...