Gå til innhold

HVor lang omvei er du villig til å kjøre for å slippe bomvei?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor et stykke utenfor en nyopprettet bomvei, og samme dag som denne bommen åpnet merket alle vi som bor i området en stor økning i trafikken her vi bor.  Og dette var ikke bare midlertidig.
3 uker etter åpningen viste trafikktellingen at trafikken her hadde økt med 200 % på grunn av bomåpningen. 
Akkurat nå gjetter jeg på at økningen på gjennomgangstrafikken ligger et sted mellom 300- 500 %, og ca halvparten av disse bilene er tungtrafikk.

De som kjører denne veien for å slippe bommen har minst 2 km omvei hvis de skal til sentrum, og det er minst 5 km omvei for å komme til utfartsveiene.

For meg virker det idiotisk å kjøre opptil 5 km ekstra for å slippe å betale 17 kr i bompenger, så dette må handle om noe annet enn penger, uten at jeg helt skjønner hva det skal være.

Hvor langt hadde du vært villig til å kjøre for å unngå bomvei? 
Og hvorfor velger du å kjøre omvei fremfor å betale bompenger?

Anonymkode: 7f0f0...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke èn meter omvei for slippe unna! Det er bare helt idiotisk å gjøre uansett hvordan man ser på det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om prinsipp om å ikke betale bompenger.

Jeg jobbet sammen med en for noen år siden som ikke vil betale bompenger. Da det ble bom mellom hjemme hans og jobb begynte han å sitte på med kollegaer. Etter bommen forsvant igjen kjørte han selv igjen.

Anonymkode: ba96e...d89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler nok om prinsipp om å ikke betale bompenger.

 

Anonymkode: ba96e...d89

For noen handler det sikkert om prinsipp, men så mange?  (i dette tilfellet rett i underkant av 3000 ekstra biler i døgnet) 

Anonymkode: 7f0f0...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen. Jeg betaler gjerne for at vi skal ha gode veier.

jeg kalkulerer det inn i regnestykket om hva det koster eg å ha bil - og så betaler jeg. Kunne ikke falle meg inn å belaste andres nærmiljø med å kjøre omveier for å slippe å betale. 

Jeg bor forøvrig i en sidevei til en hovedfartsåre, og ergrer meg ganske mye over folk som kjører i vår vei får å slippe ett minutt eller to i kø.

 

Anonymkode: a99f8...851

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler bompenger med glede. Skulle bare mangle at jeg betaler for en tjeneste jeg bruker. 3000 ekstra biler i et område per dag, sikkert på en vei som ikke er utbedret for den ekstra belastningen, er drøyt. Send mail til kommunen. 

Anonymkode: 07f12...cd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bet-t-ina

Jeg betaler gjerne bompenger. Det er slik staten har råd til å utbedre veier og lage nye veier. Jeg alene betaler i underkant av 1500,- i bompenger i uken (Normalt sett). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta et eksempel her i området fra. Bommen koster 38kr uten brikke. Med brikke 30 kr en vei. Må pressiere at vi ikke får kjørt på den nye motorveien da vi tar av/på i det den nye veien starter/slutter. Men bompenger må vi betale. Det er en gratis omvei, den er like lang i følge Google maps. Står man bruker 2 min lengre tid, Men i praksis er det 5 min.

Ja som protest mot de dyre bompengene kjører jeg gratis veien. Hadde bomprisen vært rundt 15kr hadde jeg gladelig betalt og kjørt på den nye veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

For noen handler det sikkert om prinsipp, men så mange?  (i dette tilfellet rett i underkant av 3000 ekstra biler i døgnet) 

Anonymkode: 7f0f0...ecf

Det nok ikke alle 3000 som gjør det av prinsipp.

Som du sikkert har fått med deg her på KG er det ekstremt mange som skal spare mest mulig. 

Anonymkode: ba96e...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegglampe skrev (1 time siden):

Kan ta et eksempel her i området fra. Bommen koster 38kr uten brikke. Med brikke 30 kr en vei. Må pressiere at vi ikke får kjørt på den nye motorveien da vi tar av/på i det den nye veien starter/slutter. Men bompenger må vi betale. Det er en gratis omvei, den er like lang i følge Google maps. Står man bruker 2 min lengre tid, Men i praksis er det 5 min.

Ja som protest mot de dyre bompengene kjører jeg gratis veien. Hadde bomprisen vært rundt 15kr hadde jeg gladelig betalt og kjørt på den nye veien.

I ditt tilfelle kan jeg forstå vurderingen.

 

Men i dette tilfellet er omveien opptil 5 km, avhengig av hvor man skal.

Bommen koster 20 kr uten bombrikke, 17 kr med. (For klasse 1, privatbiler under 3500 kg).  Man sparer altså ikke mange kronene på å kjøre rundt.

Mye av omveien går gjennom 30 og 40-soner, en liten strekning med 80-sone, mens selve bomveien har 50, 60 og 70-soner.  Altså ingen tidsbesparing heller. 

Omveien er ikke dimensjonert for en så stor trafikkmengde, og på grunn av det oppstår det ofte trafikale utfordringer, kødannelse, i tillegg til økt slitasje på veien.

Anonymkode: 7f0f0...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg betaler bompenger med glede. Skulle bare mangle at jeg betaler for en tjeneste jeg bruker. 3000 ekstra biler i et område per dag, sikkert på en vei som ikke er utbedret for den ekstra belastningen, er drøyt. Send mail til kommunen. 

Anonymkode: 07f12...cd2

Kommunen er klar over problemet, men vil se det an.

Anonymkode: 7f0f0...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrip det rasjonelt: 5 km à statens sats på 4 kr er 20 kr. 20 kr er mer enn 17 kr, ergo er ikke omkjøringen lønnsom. Men det skal godt gjøres å kjøre bil for 4 kr/km. De fleste nordmenn kjøper bil ny, og da snakker vi 7-10 kr/km. Altså bare 1,7 km omvei, i verste fall, før folk taper penger.

Tungtransporten betaler sikkert mer, men koster også voldsomt mye mer per kilometer. Mange bruker f.eks. 3 liter diesel per mil. Problemet her er at vi lever i et rotterace for arbeiderklassen. Mange sjåfører i useriøse selskap ender opp med å måtte betale bompenger selv. Da er det lett å velge å kjøre utenom. 

Hilsen

Økonomen

Anonymkode: e0a02...cb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen omvei, overhodet. Kjører alltid raskeste rute.

Kjører til og med og handler om det er rushtidsavgift og betaler 40kr i stedet for 20, om jeg føler for å kjøre akkurat da, og ikke før/senere. 

Anonymkode: 22a42...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Angrip det rasjonelt: 5 km à statens sats på 4 kr er 20 kr. 20 kr er mer enn 17 kr, ergo er ikke omkjøringen lønnsom. Men det skal godt gjøres å kjøre bil for 4 kr/km. De fleste nordmenn kjøper bil ny, og da snakker vi 7-10 kr/km. Altså bare 1,7 km omvei, i verste fall, før folk taper penger.

Tungtransporten betaler sikkert mer, men koster også voldsomt mye mer per kilometer. Mange bruker f.eks. 3 liter diesel per mil. Problemet her er at vi lever i et rotterace for arbeiderklassen. Mange sjåfører i useriøse selskap ender opp med å måtte betale bompenger selv. Da er det lett å velge å kjøre utenom. 

Hilsen

Økonomen

Anonymkode: e0a02...cb3

Jeg kjører bil til en kostnad av under 2 kr km, og ville nok valgt omveien om jeg ikke hadde det travelt. Jeg er langt fra den eneste som har et billig bilhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (41 minutter siden):

Jeg kjører bil til en kostnad av under 2 kr km, og ville nok valgt omveien om jeg ikke hadde det travelt. Jeg er langt fra den eneste som har et billig bilhold.

Hvordan i alle dager kommer du under 2 kr/km? Mine billigste biler var på 2,35 og 2,41 kr, og det var store unntak. Dette er ikke en bil:

agency-gogo-elite-4w-trispoke_562473.jpg

😝

Anonymkode: e0a02...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (44 minutter siden):

Jeg kjører bil til en kostnad av under 2 kr km, og ville nok valgt omveien om jeg ikke hadde det travelt. Jeg er langt fra den eneste som har et billig bilhold.

Hvorfor ville du valgt omveien?

Anonymkode: 7f0f0...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ville du valgt omveien?

Anonymkode: 7f0f0...ecf

Det hadde blitt billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot bompenger når pengene ikke går uavkortet til veien du kjører på. Jeg kan ta omveier om det ikke tar betydelig lengre tid og jeg er kjent på veien. Særlig om valget går i å kjøre i tunnel (miljø lokk) eller ei. 

 

Anonymkode: 40632...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det hadde blitt billigere. 

Og det er bare utgiftene som teller?  Andre faktorer som kø, veistandard, tid  osv har ingen betydning for deg?

 

Anonymkode: 7f0f0...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan i alle dager kommer du under 2 kr/km? Mine billigste biler var på 2,35 og 2,41 kr, og det var store unntak. Dette er ikke en bil:

agency-gogo-elite-4w-trispoke_562473.jpg

😝

Anonymkode: e0a02...cb3

Kjøper billig, slik at verditap et er svært lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...