-jk- Skrevet 8. mars 2021 #201 Skrevet 8. mars 2021 stan skrev (5 timer siden): Motoren skiftes sjeldent, men det er diverse deler knyttet til motoren som slites. På mine biler har jeg skiftet eller hatt service på diverse startmotorer, tennplugger, foringer, registerreim, drivstoffpumpe, drivstoff filter, forgasser og oljeskift. I tillegg har jeg skiftet deler til clutch og girkasse. Kanskje ikke med jevne mellomrom alt dette, men det utgjør en stor del av utgiftene til vedlikehold. Det et spiller ingen rolle for meg om du ikke vil kjøre elbil. Det er jo mange grunner til å velge bil, men økonomi alene er ikke et argument for å ikke velge elbiler. Jeg har byttet ting som turbo, luftmassemåler, glødeplugger, svinghjul, webasto-varmer osv. Og selvsagt olje på både motor og girkasse. Elbiler har ingen av disse tingene. 2
-jk- Skrevet 8. mars 2021 #202 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bare å glede deg til elmotor eller batteri takker for seg i elbilen, utenfor garantitida. Bensin/diesel er ikke i nærheten av den kostnaden det medfører. Da er det billig å skifte regreim på DKW’n😉 Anonymkode: 8142f...474 Elmotor eller batteri får jeg mye billigere hos huggeren enn en automatkasse til en nyere dieselbil, for å si det slik. For øvrig er garantien på de fleste elbiler mye bedre enn på fossilbiler, mange gir nå 8 år på drivverk og batteri. Endog uten kilometerbegrensning på bilen min. Det kan produsenten gjøre fordi de vet at disse delene svært sjelden ryker (noen konstruksjonsfeil har det selvsagt vært, men da ryker de ganske tidlig innenfor den vanlige garantitiden). 1
-jk- Skrevet 8. mars 2021 #203 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Pr nå så venter ca 140-150 Kia Soul eiere på ny motor til bilen, omtrent det samme antallet venter på ny batteripakke... dette er forsåvidt greit så lenge bilen har garanti, men nå begynner flere og flere biler å falle utenom og da er kostnaden så stor at bilen ikke repareres men heller skrotes og ny innkjøpt. Og de delene som plukkes av hos høggern- de går til oppkjøpere og ut av landet, kun en brøkdel legges ut for ordinært salg.... de fleste dyrere deler som legges ut på nettsiden til huggerene er «dummy-varer». De er pålagt å legge ut en viss prosent for salg. Så selv om feks et batteri tilsynelatende er til salgs-så er det solgt for lengst.... Anonymkode: 9f627...bad Det der er bare tullball. Jeg følger Elbilforum og en del FB-grupper om div. elbiler ganske nøye, og jeg har aldri hørt om at det er manko på brukte deler. Tvert om virker det som om de fleste enkelt får tak i det de trenger. Mange bruker også verksteder som selv handler brukte deler, f.eks Elbilmek i Lier har ganske godt rykte. Jeg har også hørt om ganske mange som har kjøpt brukte elbilpakker for å lage hyttebatteri, og det er flere bedrifter i Norge som driver stort med ombygging av batterier fra elbiler.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #204 Skrevet 9. mars 2021 -jk- skrev (7 timer siden): Det der er bare tullball. Jeg følger Elbilforum og en del FB-grupper om div. elbiler ganske nøye, og jeg har aldri hørt om at det er manko på brukte deler. Tvert om virker det som om de fleste enkelt får tak i det de trenger. Mange bruker også verksteder som selv handler brukte deler, f.eks Elbilmek i Lier har ganske godt rykte. Jeg har også hørt om ganske mange som har kjøpt brukte elbilpakker for å lage hyttebatteri, og det er flere bedrifter i Norge som driver stort med ombygging av batterier fra elbiler. Dette er ikke tullball. Jeg jobber i bransjen, og har førstehånds kunnskap om dette, og ikke forumkunnskap.. Anonymkode: 9f627...bad
-jk- Skrevet 9. mars 2021 #205 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er ikke tullball. Jeg jobber i bransjen, og har førstehånds kunnskap om dette, og ikke forumkunnskap.. Anonymkode: 9f627...bad Da er det fint om du kommer med noen andre kilder enn egne påstander. Jeg har ennå ikke hørt om noen som har hatt problemer med å få tak i brukte deler, annet enn evt. ladere til iMiEV da disse ryker svært ofte. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #206 Skrevet 9. mars 2021 -jk- skrev (57 minutter siden): Da er det fint om du kommer med noen andre kilder enn egne påstander. Jeg har ennå ikke hørt om noen som har hatt problemer med å få tak i brukte deler, annet enn evt. ladere til iMiEV da disse ryker svært ofte. Det er vel litt drøyt å påstå noe du ikke har peiling på, men bare leser fra div forum fra FB. Men slik er holdningen generelt på KG, må ikke finne på å tro på de som vet. Anonymkode: 8142f...474
-jk- Skrevet 9. mars 2021 #207 Skrevet 9. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel litt drøyt å påstå noe du ikke har peiling på, men bare leser fra div forum fra FB. Men slik er holdningen generelt på KG, må ikke finne på å tro på de som vet. Anonymkode: 8142f...474 Vel, siden jeg har fulgt elbilforumet og -miljøet tett siden 2011 og dette er første gangen jeg har hørt om denne problemstillingen får du unnskylde meg for å være en smule skeptisk. Spesielt når påstandene kommer fra en anonym bruker. Endret 9. mars 2021 av -jk- 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #208 Skrevet 18. mars 2021 -jk- skrev (På 9.3.2021 den 13.30): Vel, siden jeg har fulgt elbilforumet og -miljøet tett siden 2011 og dette er første gangen jeg har hørt om denne problemstillingen får du unnskylde meg for å være en smule skeptisk. Spesielt når påstandene kommer fra en anonym bruker. Jeg jobber i BOS systemet.men om du mener at din kunnskap fra diverse forum trumfer yrket mitt og noe jeg jobber med daglig så får det stå for din regning. Anonymkode: 9f627...bad
-jk- Skrevet 19. mars 2021 #209 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 10.45): Jeg jobber i BOS systemet.men om du mener at din kunnskap fra diverse forum trumfer yrket mitt og noe jeg jobber med daglig så får det stå for din regning. Anonymkode: 9f627...bad BOS kjøper vel ikke brukte deler fra bilopphuggere? Om du hadde jobbet hos f.eks Grønvolds hadde nok kunnskapen veid noe tyngre. Elles hos Elbilmek eller andre tilsvarende firmaer som faktisk handler i dette markedet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #210 Skrevet 19. mars 2021 On 2/27/2021 at 1:02 AM, AnonymBruker said: Du sparer mye med strøm for en innkjøp pris av? Hva er vitsen med å spare "bensin" hvis El bilen koster mer enn et bein? Anonymkode: d0d42...d13 Det er jo det vi alle sier her. Skal du kjøpe ny bil og dyr bil - lønner det seg å kjøpe elektrisk. Skal du kjøpe liten bil og kjører den veldig nærme - igjen, lønner det seg med brukt elektrisk. Men, har du lite penger å bruke på bil, og trenger bil til langveiskjøring, kjøper du som før, en god brukt bensin eller diesel. Anonymkode: 9f44b...741 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #211 Skrevet 19. mars 2021 -jk- skrev (1 time siden): BOS kjøper vel ikke brukte deler fra bilopphuggere? Om du hadde jobbet hos f.eks Grønvolds hadde nok kunnskapen veid noe tyngre. Elles hos Elbilmek eller andre tilsvarende firmaer som faktisk handler i dette markedet. Hvorfor kverrulere mot en som jobber innen bransjen? Alt du vet fra diverse grupper på FB veier ikke noe i forhold etter min mening. Står jeg fast selv med noe, henvender jeg meg til fagpersoner, og ikke grupper hverken her eller der. For er det et sted hvor det tyter ut mange meninger og feilinfo, ja så er det på nettopp slike steder. Anonymkode: 8142f...474 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå