AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #161 Skrevet 7. mars 2021 jabx skrev (1 time siden): Følger du med? Tydeligvis ikke. Det krever langt mindre energi for å drifte enn elbil enn en hydorgenbil. Hvis du er bekymret for mangel på kraft så er hydrogen det siste du bør argumentere for. Forresten så lades omtrent alle elbiler på natten når det brukes mye mindre strøm, så de vil bidra til å balansere strømforbruket. Hvorfor ble det anbefalt å ikke lade elbil på morgenen tror du, når det var så kaldt nå nylig? Trekker ikke lading av de strøm? Trekker den så mye som 7kw ja så er det et ganske høyt forbruk når det blir mange nok på samme linje. Det finnes info fra offentlig hold på hvor mye strøm som kreves i framtida. Det vi har pr i dag er ikke noe å snakke om. Anonymkode: 8142f...474
-jk- Skrevet 7. mars 2021 #162 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ble det anbefalt å ikke lade elbil på morgenen tror du, når det var så kaldt nå nylig? Trekker ikke lading av de strøm? Trekker den så mye som 7kw ja så er det et ganske høyt forbruk når det blir mange nok på samme linje. Det finnes info fra offentlig hold på hvor mye strøm som kreves i framtida. Det vi har pr i dag er ikke noe å snakke om. Anonymkode: 8142f...474 Hvem lader på morgenen? Vi setter i gang lading på kvelden, da er bilen(e) ferdigladet lenge før morgenen kommer. Jeg tror det gjelder de fleste. Spesielt om man har rask lading skal det godt gjøres at bilen ikke er ferdigladet før kl. 6. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #163 Skrevet 7. mars 2021 24 minutter siden, -jk- said: Hvem lader på morgenen? Vi setter i gang lading på kvelden, da er bilen(e) ferdigladet lenge før morgenen kommer. Jeg tror det gjelder de fleste. Spesielt om man har rask lading skal det godt gjøres at bilen ikke er ferdigladet før kl. 6. Det er forvarming av bilene som dro bra med effekt under kuldeperioden vi hadde nå, alle satt på varmen i bilen mens de dusjet og lagde frokost på morran, det ga store effektpeaker. Det tåler ikke nettet vårt så godt nå. Anonymkode: b3e90...54b 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #164 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor ble det anbefalt å ikke lade elbil på morgenen tror du, når det var så kaldt nå nylig? Trekker ikke lading av de strøm? Trekker den så mye som 7kw ja så er det et ganske høyt forbruk når det blir mange nok på samme linje. Det finnes info fra offentlig hold på hvor mye strøm som kreves i framtida. Det vi har pr i dag er ikke noe å snakke om. Anonymkode: 8142f...474 Det ble på samme måte anbefalt å ikke bruke all tilgjengelig strøm. Feks å ikke ha 26 grafer i stua, kjøre på med oppvask, vaskemaskin og tørketrommel samtidig. Generelt måtehold og elbil var en del av pakka. På samme måte som at infrastrukturen rundt strømforsyningen på 50-tallet ikke hadde holdt dag, holder ikke dagens struktur for morgendagens forbruk. Det er delvis derfor vi betaler nettleie, for utbygging av nettet. Parallelt med dette bygges det ut solceller og det utvikles nye teknologier for lagring av strøm lokalt. På godt norsk at husene får batteri for å avlaste nettet i takt med at vi får flere og flere ting som går på strøm. Hadde man fulgt dine råd på 50-tallet hadde alle hus hatt inntak på 10a totalt. Du har vist til fremtidens forbruk og info fra ditt og datt. Du kan jo begynne med å linke til artiklene så vi kan plukke argumentene dine skikkelig fra hverandre. Anonymkode: 64362...b11 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #165 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ble på samme måte anbefalt å ikke bruke all tilgjengelig strøm. Feks å ikke ha 26 grafer i stua, kjøre på med oppvask, vaskemaskin og tørketrommel samtidig. Generelt måtehold og elbil var en del av pakka. På samme måte som at infrastrukturen rundt strømforsyningen på 50-tallet ikke hadde holdt dag, holder ikke dagens struktur for morgendagens forbruk. Det er delvis derfor vi betaler nettleie, for utbygging av nettet. Parallelt med dette bygges det ut solceller og det utvikles nye teknologier for lagring av strøm lokalt. På godt norsk at husene får batteri for å avlaste nettet i takt med at vi får flere og flere ting som går på strøm. Hadde man fulgt dine råd på 50-tallet hadde alle hus hatt inntak på 10a totalt. Du har vist til fremtidens forbruk og info fra ditt og datt. Du kan jo begynne med å linke til artiklene så vi kan plukke argumentene dine skikkelig fra hverandre. Anonymkode: 64362...b11 Er det virkelig så vanskelig å bruke hodet selv og finne korrekt info? Og du skal fortelle meg om ditt og datt og innbille meg at du vet best? Her det vist til artikler som ligger rett foran nesa på hver oss av på FB, det jeg sikter til har ikke vert delt der, og som jeg har sagt før, jeg er ikke google for noen. Ha en fin kveld😊 Anonymkode: 8142f...474
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #166 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det virkelig så vanskelig å bruke hodet selv og finne korrekt info? Og du skal fortelle meg om ditt og datt og innbille meg at du vet best? Her det vist til artikler som ligger rett foran nesa på hver oss av på FB, det jeg sikter til har ikke vert delt der, og som jeg har sagt før, jeg er ikke google for noen. Ha en fin kveld😊 Anonymkode: 8142f...474 Du må virkelig lære deg å argumentere bedre for din sak. Ikke kom med udokumenterte påstander, ikke angrip motstanderen. Hold deg til tema. Da er det lettere å fremstå som om man har valide argumenter. Anonymkode: 04f29...c4b 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #167 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 13.52): Med så kort rekkevidde som brukte elbiler har, er det veldig relevant. Hvis jeg skal kjøre en time på motorvei med min bil må jeg hurtiglader tre ganger (totalpris ca 900kr) og nå om vinteren tar en hurtiglading minst en og en halv time. Samme tilbake. Jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg visste dette. Anonymkode: 47497...4cd Dette beviser jo bare at du er ekstremt dårlig til å gjøre research før du tar valg i livet. Anonymkode: 69aeb...736 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #168 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det virkelig så vanskelig å bruke hodet selv og finne korrekt info? Og du skal fortelle meg om ditt og datt og innbille meg at du vet best? Her det vist til artikler som ligger rett foran nesa på hver oss av på FB, det jeg sikter til har ikke vert delt der, og som jeg har sagt før, jeg er ikke google for noen. Ha en fin kveld😊 Anonymkode: 8142f...474 Nei, men det er vanskelig å diskutere med deg når du ikke dokumenterer påstandene dine. Ingen aner hvilke(n) kilde du bruker. Det blir som at jeg sier "fossilbiler bruker mer strøm enn elbiler. Infoen ligger overalt, finn den selv". Når du bruker den formen fremstår du bare grinete og kunnskapsløs. Mener ikke å gå på deg som person nå, men dette er diskusjonsmetodikk på barneskolenivå. Av deg og meg er jeg den eneste som har vist til kilder, så ja. Hittils vet jeg faktisk best fordi jeg har støttet argumenter med kilder med blant annet statistikk. Anonymkode: 64362...b11 5
-jk- Skrevet 7. mars 2021 #169 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er forvarming av bilene som dro bra med effekt under kuldeperioden vi hadde nå, alle satt på varmen i bilen mens de dusjet og lagde frokost på morran, det ga store effektpeaker. Det tåler ikke nettet vårt så godt nå. Anonymkode: b3e90...54b Ja, om bilen er tilkoblet og man forvarmer så trekkes noe strøm fra nettet. Våre lades stort sett bare et par ganger i uka, så de står sjelden tilkoblet når vi forvarmer de. Da trekkes strømmen fra batteriet isteden. Oppvarming av bil gjøres ofte med bensin- og dieselbiler også, via motor- og kupevarmer. Så på det området er ikke elbilene alene. Med smart styring av varmtvannstanken kan man unngå å bruke dyr strøm på morrakvisten til å varme den opp igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #170 Skrevet 7. mars 2021 -jk- skrev (25 minutter siden): Ja, om bilen er tilkoblet og man forvarmer så trekkes noe strøm fra nettet. Våre lades stort sett bare et par ganger i uka, så de står sjelden tilkoblet når vi forvarmer de. Da trekkes strømmen fra batteriet isteden. Oppvarming av bil gjøres ofte med bensin- og dieselbiler også, via motor- og kupevarmer. Så på det området er ikke elbilene alene. Med smart styring av varmtvannstanken kan man unngå å bruke dyr strøm på morrakvisten til å varme den opp igjen. Forvarming av fossilbiler går jo fra tanken, og påvirker ikke strømnettet. Motorvarmer med stikkontakt er det i alle fall 10 år siden jeg har sett. Leafen vår trekker 2 kW ved oppvarming (og tar i tillegg >3kW fra batteriet). Dette tilsvarer en vvb på full guffe eller 2 ordinære stråleovner - i mengden er det helt klart systemrelevant for strømnettet og overføringskapasiteten. Anonymkode: 04f29...c4b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #171 Skrevet 7. mars 2021 -jk- skrev (25 minutter siden): Ja, om bilen er tilkoblet og man forvarmer så trekkes noe strøm fra nettet. Våre lades stort sett bare et par ganger i uka, så de står sjelden tilkoblet når vi forvarmer de. Da trekkes strømmen fra batteriet isteden. Oppvarming av bil gjøres ofte med bensin- og dieselbiler også, via motor- og kupevarmer. Så på det området er ikke elbilene alene. Med smart styring av varmtvannstanken kan man unngå å bruke dyr strøm på morrakvisten til å varme den opp igjen. Min elbil trekker strømmen til forvarming rett fra batteriet selv om den står koblet til laderen. Selv når bilen aktivt lader, gjør den det. Da lader den bare litt saktere. Aner ikke om andre elbiler gjør det samme, men det belaster uansett nettet mindre enn kupévarmere til fossilbiler. Anonymkode: 64362...b11
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #173 Skrevet 7. mars 2021 Sikkert litt seint, men vil oppsummere svaret til at de er billigere å drifte, og i utgangspunktet billigere å anskaffe, men... Abereter at om man ikke greier seg med 1. generasjon, trenger mer rekkevidde, må man ha ny elbil, og det er bare de dyre modellene som har god kapasitet. Ny el bil med stor nok kapasitet til å være allsidig nok til å dekke behovene er type Tesla, og andre luksusbiler. Så i dag er anskaffelse prisen høy, fordi man må kjøpe ny luksus bil, da de ikke finnes på bruktmarkedet enda. Anonymkode: 4fed3...8d5 1
-jk- Skrevet 8. mars 2021 #174 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Forvarming av fossilbiler går jo fra tanken, og påvirker ikke strømnettet. Motorvarmer med stikkontakt er det i alle fall 10 år siden jeg har sett. Leafen vår trekker 2 kW ved oppvarming (og tar i tillegg >3kW fra batteriet). Dette tilsvarer en vvb på full guffe eller 2 ordinære stråleovner - i mengden er det helt klart systemrelevant for strømnettet og overføringskapasiteten. Anonymkode: 04f29...c4b Mulig det er lenge siden du har brukt det, men det er slettes ikke uvanlige. Spesielt i kaldere strøk i innlandet og i nord. Elektrisk kupevarmer er da også svært mye billigere å montere enn bensin- eller dieseldrevet varmer. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #175 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 11.49): Jeg forstår det nemlig ikke. Forsikring er lik. Billån er en en prosent billigere. Samme avgifter for parkering (i alle fall her i byen). Ja, du slipper å fylle bensin/diesel, men strøm er mye dyrere. Anonymkode: 47497...4cd Fordi de fleste snylter ved å lade gratis på jobb etc? Anonymkode: 75458...124
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #176 Skrevet 8. mars 2021 stan skrev (På 17.2.2021 den 12.33): Ikke pr kilometer. Jo Anonymkode: 7b894...49e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #177 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 13.52): Med så kort rekkevidde som brukte elbiler har, er det veldig relevant. Hvis jeg skal kjøre en time på motorvei med min bil må jeg hurtiglader tre ganger (totalpris ca 900kr) og nå om vinteren tar en hurtiglading minst en og en halv time. Samme tilbake. Jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg visste dette. Anonymkode: 47497...4cd Kjøpe ny bil da kanskje? Anonymkode: 7b894...49e 1
stan Skrevet 8. mars 2021 #178 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo Anonymkode: 7b894...49e Forklar? Elbiler har lavere energipriser pr kilometer. Normalt færre slitedeler som trenger å skiftes. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #179 Skrevet 8. mars 2021 stan skrev (37 minutter siden): Forklar? Elbiler har lavere energipriser pr kilometer. Normalt færre slitedeler som trenger å skiftes. Hvilke slitedeler er det ikke på en elbil kontra fossilbiler? Anonymkode: 9f627...bad
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #180 Skrevet 8. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke slitedeler er det ikke på en elbil kontra fossilbiler? Anonymkode: 9f627...bad Du kan jo begynne med de fleste delene på motoren på en fossilbil. Anonymkode: da24a...cf2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå