Gå til innhold

Fucka opp korsryggen etter både knebøy og markløft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På mandag tok jeg knebøy litt for raskt og fucka opp korsryggen, så hadde jeg vondt i flere dager før det ble bedre igjen og i dag tok jeg sumo markløft og fucka opp ryggen igjen og nå er det enda mer smerterfullt enn det var sist.. Klarer så vidt bevege meg uten at det gjør dritvondt, bare det å gå gjør vondt så jeg begynner å lure på om eg kan ha fått skiveprolaps, eller bare en skikkelig strekk i ryggmusklene? Hva bør jeg gjøre videre? Smertene strømmer litt nedover beina/rumpa og jeg ligger her lys våken og får ikke sove pga smertene.  Livredd jeg har ødelagt ryggen for godt nå🥺😔

Anonymkode: 9cfc2...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med legen og ta det deretter. Du skal aldri løfte med vekter hvis du har vondt i ryggen. Da er det egenvekt som gjelder frem til du merker at smertene forsvinner og blir borte. Det jeg fikk beskjed av min lege og kiropraktor. 

Anonymkode: f470b...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stråler nedover beina, så kan det tyde på prolaps. Her kan det være nerver i klem. Er ellers alle funksjoner inntakt? Uproblematisk å gå på do? Har du droppfot? 

 

Det er svært viktig å komme seg raskt til legen dersom du har slike problemer. Da ligger nervene i såpass mye klem at det må opereres. 

Prolaps går ofte over av seg selv, men i enkelte tilfeller må det opereres. For noen kan operasjon derimot ta tid. Dette må du diskutere med legen. 

I første omgang, kan det være greit å ta en tur til legen og/eller fysioterapeut. Ofte kan prolaps bli feildiagnostisert med kink/hekseskudd. Legen vil gjøre tester på deg for å utelukke alvorlig prolaps (som kan gi varige nerveskader). Uansett hva legen sier til deg, så må du holde deg i bevegelse! Ikke løft vekter, men gå i terrenget og på snøen (men ikke der det er glatt). De aller fleste ryggskader har godt av bevegelse, så ikke vær redd for smerten. 

Dersom du har en prolaps som ikke behøver øyeblikkelig operasjon, så vil smerte avta og til slutt vil du bli bedre. Det er mange utfall på et prolaps. Det viktigste er å først gå til legen, og deretter kan du ta en tur til en fysioterapeut for å få litt behandling samt egentrening. Deretter må du ta tiden til hjelp. Du kan også bli henvist til MR for å utelukke eller bekrefte MR. Men altså, legen først. 

Hos meg ble jeg helt bra igjen etter 2-3 uker. Men smerter, ubehag og stråling kom gradvis tilbake. Etter 6-7 måneder ble jeg operert, og jeg ble helt bra igjen. I mange tilfeller er ikke operasjon nødvendig. Prolapsen skyldes væske som presses ut. Denne vil etter hvert tørke inn, og fjerne trykket på nerven. I noen tilfeller er det såpass mye væske, at det ikke hjelper at den tørker ut. I andre tilfeller kan det tørkede væsken brytes av, og flyte fritt rundt nerven. Dette vil gi smerter nå og da, og det vil nok kreve operasjon for å bli helt kvitt plagene. 

Lykke til! Hold oss gjerne oppdatert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå!! Jeg gjorde det samme for snart 2 år siden. Ente med prolaps i korsryggen, 8 mnd sykemelding, 4 mnd med fysio 2 ganger i uken🙈 jeg klarte ikke å sitte rolig i en vanlig stol mer en 20 minutter, da verket det som besatt. Kjente strålinger ned beinet og følte meg veldig nummen. Husker de forferdelige smertene jeg fikk etter et par timer på jobb.. Mye hekseskudd og slik.. Håper virkelig for din del at det ikke er prolaps!! 

Anonymkode: 9abc1...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe legen imorgen. Jeg prøvde å trene uten å trene noe som helst form for rygg men det ble bare værre igjen uansett. Smertene gikk over for en uke siden, men da jeg var i butikken nå på fredag og når jeg da skulle gå hjem med to handleposer klarte jeg vri ryggen sånn at det ble værre igjen. Hadde også kjæresten på besøk igår og når jeg lå i sofaen inntill han ble det enda værre igjen. 

Har ikke vondt i benet, men kjenner jeg har vondt i halebenet hvis det gir noen mening? Jeg klarer heller ikke sitte lenge i en stol og det er vondt å bøye seg. Det går fint å gå på do men kjenner det i ryggen når jeg sitter fordeom.

Jeg kan også si at gjennom hele barndommen har jeg hatt en ganske stor svai i ryggen, men den ble bedre når jeg ble eldre og har rettet seg mer opp med årene, men om jeg står lenge om gangen kan jeg få ganske vondt.

Jobbet også i butikk for noen år siden og da måtte vi stå hele tiden. Var helt ødelagt i både rygg og ben etter jobb og det tok flere dager før det ble bedre igjen.

Jeg vet ikke hva det kan være, får bare håpe legen tar meg raskt inn da det er lang ventetid der jeg går, skal også be om MR. Håper heller ikke det er prolaps😣 Styrketrening er livet mitt og hvis jeg ikke kan trene det igjen kommer jeg til å gå rett i kjelleren.

Anonymkode: 9cfc2...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan være heldig med at d er muskulært. Nervesystemet, særlig rygg, er innvikla og ofte «over-responsivt», altså kroppen pøser på med smertesignaler for småting.

ofte gårxd over etter en ukes tid. Nesten alt og alle har eller har hatt vondt i ryggen. 

Ryggsmerter er vanlig, og tunge løft er ikke særdeles gunstig akkurat. For moro skyld kan du lese om Ronnie coleman. Han løftet no sånt som 500kg... fikk etterhvert store ryggproblemer 😊

 

hvor tungt løftet du og hvor stor kroppshøyde har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jean-Jaques said:

Du kan være heldig med at d er muskulært. Nervesystemet, særlig rygg, er innvikla og ofte «over-responsivt», altså kroppen pøser på med smertesignaler for småting.

ofte gårxd over etter en ukes tid. Nesten alt og alle har eller har hatt vondt i ryggen. 

Ryggsmerter er vanlig, og tunge løft er ikke særdeles gunstig akkurat. For moro skyld kan du lese om Ronnie coleman. Han løftet no sånt som 500kg... fikk etterhvert store ryggproblemer 😊

 

hvor tungt løftet du og hvor stor kroppshøyde har du?

Er ca 165 høy. Løftet kun 40 kg i knebøy men gjorde øvelsen altfor raskt og gikk langt ned 😕

Anonymkode: 9cfc2...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...