lady90 Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 10-åringen fyller straks 11 og sitter fortsatt i beltestol. Han er ikke av de største, har vel passert 135 cm (tror han er 137), aner ikke hva han veier men er ingen tungvekter. Er nok litt kjipt å sitte i stol fremdeles, alle kompisene ler litt når de ser det og lurer på hvorfor. De har jo gått over til kun belte for lengst. På skolen ser jeg ingen på hans alder som fortsatt sitter i stol. Faktisk er jeg sjokkert over at mange av 7-åringens venner har gått over til kun bilbelte /stol (men det er en annen sak). I tillegg er det upraktisk med 2 beltestoler i baksetet når han skal ha med en kompis. Da endre kompisen også opp i en bilstol fordi det er trangt å sitte mellom dem, jeg gidder ikke å ta ut stolen hver gang. Vi skal begynne samkjøring med datteren min på 7 sine venninner. Da ønsker jeg alle 3 i baksetet. Men da må en sitte mellom stolene i bare beltet. Går vi over til pute til storebror kan jeg låne en ekstra pute og ha 1 beltestol og 2 puter bak. Samtidig er jo pute ikke så veldig trygt så er litt usikker. Hva tenker dere? Trygg trafikk anbefaler barn helt opp til 150 cm å sitte i beltestol men det er vel ingen som gjør det i praksis? Hva sitter deres 10/11-åringer i? Noen som har noen formening om bilputer? Hva er bra/ikke bra? 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Hvorfor skal en 11-åring ha beltestol? Anonymkode: 401c2...b11 45
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 8. februar 2021 Så lenge belteføringen er korrekt er det ikke nødvendig med bilpute. Puta har jo ingen sikkerhetsmessige funksjoner utenom å løfte barnet opp til sikker belteføring. Du må nesten bare sjekke selv i din egen bil hvordan det blir. ift bilstol og 11-åringer er det nok langt mellom brukerene. Jeg vet det er anbefalt opp til 150cm, men bestemora mi på 146cm hadde nok fnyst hvis jeg hadde dratt fram bilstol til henne 😂 Anonymkode: 716a8...814 53
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge belteføringen er korrekt er det ikke nødvendig med bilpute. Puta har jo ingen sikkerhetsmessige funksjoner utenom å løfte barnet opp til sikker belteføring. Du må nesten bare sjekke selv i din egen bil hvordan det blir. ift bilstol og 11-åringer er det nok langt mellom brukerene. Jeg vet det er anbefalt opp til 150cm, men bestemora mi på 146cm hadde nok fnyst hvis jeg hadde dratt fram bilstol til henne 😂 Anonymkode: 716a8...814 Bestemora di har helt sikkert litt mer modent skjelett enn 11åringen til TS, da. Anonymkode: 5bf68...f6c 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Det er for øvrig få til ingen på 137cm som får korrekt belteføring uten pute. Jeg er 160 cm og får såvidt god belteføring i baksetet. Forsetene går fint siden de kan reguleres. Anonymkode: 5bf68...f6c 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Vi slutta med bilseter da ungene var rundt 8 år, tror jeg, men mine er ikke så lave for alderen. 135 cm er vel veldig lite for en 11-åring? Min 11-åring er 155 cm, og har ikke inntrykk av at han er spesielt høy. Eldstemann passerte 160 cm da han var 11. Bruk pute når du vet du skal ha flere i baksetet? Anonymkode: 172f9...af1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Her er det noen år siden (snart) 11-åringen sluttet med beltestol/pute. Han er ca 140 og veier 33kg. Ingen andre i klassen som har brukt det på noen år heller. Visste forsåvidt ikke at det var anbefalt opp til 150. Selen sitter greit uten bilstol Anonymkode: 39418...29b 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi slutta med bilseter da ungene var rundt 8 år, tror jeg, men mine er ikke så lave for alderen. 135 cm er vel veldig lite for en 11-åring? Min 11-åring er 155 cm, og har ikke inntrykk av at han er spesielt høy. Eldstemann passerte 160 cm da han var 11. Bruk pute når du vet du skal ha flere i baksetet? Anonymkode: 172f9...af1 Min 11-åring er 143 eller noe (for en mnd siden). Han er da «helt vanlig». Så 135 er nok ikke veldig lite heller. 13åringen er bare en tomme høyere kanskje. og 10 åringen er også like høy som 11-åringen, men hun er jente da. Anonymkode: 27557...5da
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Vår 8-åring er 141 cm og får vær så god sitte i beltestol til hun er 150 cm Anonymkode: 9f12d...765 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Her sluttet (snart) 11-åringen med pute for minst ett år siden, men så er hun 157 da, og noen og 40 kg.. Ville sett ganske teit ut om hun måtte sitte i beltestol. Ville nok gått over til pute i det minste. Har ikke sett at noen i klassen hennes bruker beltestol lengre. Vet ikke om noen bruker pute heller, men vil tippe at noen av de lavere barna gjør det. Anonymkode: cc290...8c8 4
lady90 Skrevet 8. februar 2021 Forfatter #11 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vår 8-åring er 141 cm og får vær så god sitte i beltestol til hun er 150 cm Anonymkode: 9f12d...765 Men litt enklere å forsvare at en 8-åring sitter i stol enn en 11-åring. Skjelettet på en 11-åring er kanskje litt mer utviklet og? Er liksom litt ukult å sitte i stol når man er 11 og alle kompiser for lengst har sluttet. Siden han ikke er så høy er nok pute alternativet for da kommer han litt opp i høyden og kan se ut av vinduet. De gangene han sitter uten noe som helst ser han ikke noe ut av vinduet 7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Vår 10-åring er 150 cm og sluttet for et par år siden med beltestol. Anonymkode: f4f40...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min 11-åring er 143 eller noe (for en mnd siden). Han er da «helt vanlig». Så 135 er nok ikke veldig lite heller. 13åringen er bare en tomme høyere kanskje. og 10 åringen er også like høy som 11-åringen, men hun er jente da. Anonymkode: 27557...5da Mulig min er høy, men synes ikke han ser så høy ut sammenligna med de andre i klassen. Noen er høyere og noen lavere, synes han ser gjennomsnittlig eller litt over gjennomsnittet høy ut sammenligna med de andre. Jeg synes uansett det er litt rart å bruke bilstol til en 11-åring, selv om denne er lav for alderen. Synes de er for store for det da. Anonymkode: 172f9...af1 8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 Her er det bakovervendt frem til 13 år. Det var litt klaging på dårlig benplass da vi tok bilferie for to år siden. Men heller det enn døden. Neste sommer kan de få slippe 🙂 Hva er grunnen til at du ikke har barnet ditt bakovervendt, ts? Anonymkode: 7442c...f06 19
Summeer Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 Min snart 11åring sitter i beltestol i den bilen vi bruker på langkjøring, pute når vi kjører i nærområdet. Handler om hvordan beltet passer ifht høyden hennes.
lady90 Skrevet 8. februar 2021 Forfatter #16 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mulig min er høy, men synes ikke han ser så høy ut sammenligna med de andre i klassen. Noen er høyere og noen lavere, synes han ser gjennomsnittlig eller litt over gjennomsnittet høy ut sammenligna med de andre. Jeg synes uansett det er litt rart å bruke bilstol til en 11-åring, selv om denne er lav for alderen. Synes de er for store for det da. Anonymkode: 172f9...af1 Rart eller ikke rart, det er jo sikkerheten det går på og det er jo det viktigste i mine øyne, og det er derfor vi har hatt han i beltestol såpass lenge. Men ja, det begynner jo kanskje på tide å gi slipp på beltestolen nå 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 lady90 skrev (2 minutter siden): Rart eller ikke rart, det er jo sikkerheten det går på og det er jo det viktigste i mine øyne, og det er derfor vi har hatt han i beltestol såpass lenge. Men ja, det begynner jo kanskje på tide å gi slipp på beltestolen nå Pinlig å bli ledd av da... Vi bruker pute på langtur og noen ganger ellers. Begge er 9 og 135. Anonymkode: 8a3a3...4c7 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #18 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her er det bakovervendt frem til 13 år. Det var litt klaging på dårlig benplass da vi tok bilferie for to år siden. Men heller det enn døden. Neste sommer kan de få slippe 🙂 Hva er grunnen til at du ikke har barnet ditt bakovervendt, ts? Anonymkode: 7442c...f06 🤣 Anonymkode: 251a3...1ca 27
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #19 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Her er det bakovervendt frem til 13 år. Det var litt klaging på dårlig benplass da vi tok bilferie for to år siden. Men heller det enn døden. Neste sommer kan de få slippe 🙂 Hva er grunnen til at du ikke har barnet ditt bakovervendt, ts? Anonymkode: 7442c...f06 Ts hater nok barnet sitt siden hun ikke tar bilsikkerheten på alvor!! Helt enig med deg, har akkurat snudd min lille prins som fylte 23 i januar. Tenker det blir pute i 30-årspresang. Anonymkode: d776b...07f 42
Kjetil E Skrevet 8. februar 2021 #20 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge belteføringen er korrekt er det ikke nødvendig med bilpute. Puta har jo ingen sikkerhetsmessige funksjoner utenom å løfte barnet opp til sikker belteføring. Du må nesten bare sjekke selv i din egen bil hvordan det blir. ift bilstol og 11-åringer er det nok langt mellom brukerene. Jeg vet det er anbefalt opp til 150cm, men bestemora mi på 146cm hadde nok fnyst hvis jeg hadde dratt fram bilstol til henne 😂 Anonymkode: 716a8...814 Tror du bør plassere bestemor i bilens svigermorsete. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå