Gå til innhold

Hva er ditt synspunkt i Teddy-saken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir små og store hunder forskjellsbehandlet når det kommer til det å bite mennesker? Selv mener jeg ja. Folk tenker at en liten hund ikke kan gjøre så mye skade og derfor er det ikke så farlig om den biter. Men er dette rettferdig tankegang? Bør det ikke være slik at en hund, som gjentatte ganger biter folk, blir avlivet? Uansett størrelse på hunden?

NOAH (som jobber for dyrs rettigheter) har engasjert seg i saken:

"NOAH mener POD har gjort vedtaket på grunnlag av ufullstendig analyse av årsaken til at Teddy kom i slike situasjoner (og at dette skjer mange små hunder)"

• Teddy er en liten hund, med svært begrenset skadepotensiale.
  • Gjennom en atferdstest har en hundeekspert med bakgrunn i politiets egen hundepatrulje, konkludert med at Teddy ikke er en farlig hund.
  • Den fremtidige risiko for hendelser kan avverges ved bruk av munnkurv, som er et enkelt tiltak.
  • Den «faren» Teddy utgjør i fremtiden kan forebygges, og minimeres ved omplassering til hundefagkyndig person, og ved trening.
  • Omplassering er praktisk mulig, da NOAH har tilbudt seg å i samarbeid med politiet og hundetrenere, finne et egnet hjem til Teddy.

Klippet fra NRK: "Dette er ut fra vår vurdering en alvorlig hundesak, hvor en hund har bitt gjentatte ganger." "Den har bitt i ansiktet, den har bitt barn, og den har bitt voksen som har ført til alvorlig skade med sykehusinnleggelse og varig mén." "Kvinnen som ble bitt, endte opp med å sy mange sting i overleppa og lå flere døgn på sykehus. Hun forteller til NRK at en bit av leppa ble bitt av og havnet i sofaen.Toåringen, som er i familie med hundeeier, slapp unna med en mindre skade." "Flere NRK har snakket med mener de har vært utsatt for bitt hvor det har blødd mye. En forteller at hun har fått et arr som følge av at hun ble bitt i ansiktet utenfor butikken da hun ønsket å hilse på hunden på vei inn."

"Kittil Olav Haugen, som driver hundeskole og har lang erfaring med politihunder etter å ha jobbet i politiet i 35 år, gjennomførte en halvannen times test. Den konkluderte med at Teddy ikke kan sees på som en aggressiv hund." 

Jeg mener at her har eier opptrådt uansvarlig. En hund du vet har bitt tidigere, tar du til helsesjekk. (Hunden hadde alvorlige tannskader) Og du lar aldri hunden hilse på folk. I tillegg lar du ALDRI en slik hund stå alene utenfor en butikk! 

• Liker 35
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er for meg uforståelig at denne hunden får leve når andre hunder som har bitt en gang har blitt avlivet. 

Skrevet

Tenk å lage så voldsomt ståhei i media for en uoppdragen bikkje som biter. Selvfølgelig bør den avlives selvom det er en liten rase. 

Anonymkode: c07ae...50f

• Liker 49
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Alle hunder som biter bør avlives, uavhengig av størrelse.

Anonymkode: 4eee8...d2e

Der er jeg delvis enig.

Når en hund biter, bør bittet evalueres. Hva skjedde i forkant? Ble hunden provosert og måtte forsvare seg? (Slått, sparket eller på annen måte blitt angrepet) Eller er det en hund som har lært at det er greit å bite fordi eier aldri har gitt den grunnleggende oppdragelse i møte med folk? Om den er usikker eller bare "ei drittbikkje" uten oppdragelse spiller mindre rolle. Et uprovosert bitt bør ikke tillates, men å avlive ved ett angrep uten å analysere bittet først, er en dårlig idé. Det bør åpnes for at eier skal heller få krav om munnkurv i det offentlige rom, samt kurs i håndtering av hunden. 

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 32
Skrevet (endret)

Etter å ha vært hundeinteressert og trent mye hund de siste 15årene, så mener jeg hund er hund, uavhengig størrelse. Jeg har selv sett nervevrak av hunder ha gått igjennom mentaltester med glans, men har fungert så dårlig i samfunnet at de har blitt avlivet. En sånn type test, kan sile ut mange hunder.

Jeg har jo ikke vært til stede når hunden har bitt, men jeg stiller spørsmål ved hunden velger tydelig å bite gang på gang. En gang kan alltids unnskyldes. Men gjentatte ganger kan ikke unnskyldes. 

Eier tar svært lite ansvar. Særlig når man leser ting som har kommet fram de siste dagene. Teddy er en skam for hundenorge. Ikke noe forkjemper for ny hundelov. 

Legger ved link av flere som står fram med skader etter bitt fra teddy.

https://www.kanalen.no/189-nyheter/2985-na-forteller-de-sin-side-av-historien

Btw, NOAH er et sirkus. Virker som de skal fronte ting for å få oppmerksomhet. Min oppfattelse er at de har slukt eiers side rått, men mangler kilder og kritisk blikk på saken. 

I siste avsnitt har jeg vært fort rask i meningene mine. Jeg hadde ikke lest siste oppdatering fra NOAH. Legger ved link.

Da enkelte har tatt kontakt med NOAH for å spørre, så vil vi avslutte med å oppklare eventuelle misforståelser:
Pengeinnsamlinger (Spleis), samt underskriftskampanje for Teddy, ikke er gjort i regi av NOAH. Disse er initiativer startet av engasjerte privatpersoner, og har ingen kobling til NOAH.

https://www.dyrsrettigheter.no/familiedyr/noah-mener-avliving-ikke-kan-vaere-eneste-losning-i-hundesaker/

Endret av Vegglampe
Ble gjort oppmerksom på feilsitering/ meninger uten grunnlag.
  • Liker 20
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at hunden ikke har blitt avlive for lenge siden, men det er vel ganske vanlig at små hunder slipper unna med biting. Det er fullt mulig at hunden ikke er aggressiv, men den har fått lov til å utvikle et adferdsmønster som er farlig. Nesten verre er det at eier benekter problemet og ikke innfører tiltak (Trening, munnkurv, unngå situasjoner som å plassere hunden alene utenfor butikken.....) som kunne har forhindret de fleste av episodene. 

Anonymkode: 7e48d...29b

• Liker 19
Skrevet

Jeg trodde voksne mennesker visste at man ikke hilser på dyr som står på utsiden av en butikk, og ikke lener seg over hunder som sover. Det er dyr, og de forsvarer seg når de opplever noe som truende. 

• Liker 27
Skrevet

En hund som biter gjentatte ganger bør dessverre avlives og eier bør miste retten til å ha hund

Anonymkode: 3594e...1e4

• Liker 18
Skrevet

Selvfølgelig bør Teddy avlives, han har bitt flere barn. Hund er hund. Det som likevel irriterer meg mest er dette ekstreme engasjementet og kronerullingen. Hva med å donere penger til mennesker som virkelig trenger det? 

Anonymkode: d18f1...c0c

• Liker 44
Skrevet

Jeg mener at hunder skal få lov til å forsvare seg, og at man bør gi de rom for å reagere når de er redde/blir satt i en situasjon de ikke kan komme seg ut av.

Om Teddy at bitt mange ganger før, så har eierne vært ekstremt uansvarlige. De vet de har en hund som er usikker og kjapp til å bruke tennene, og likevel setter de ham utenfor butikken når vi alle vet at det finnes idiotiske mennesker som går bort til fremmede hunder som står alene i bånd.

Folk har en tendens til å ignorere 'gå vekk' signalene til små hunder, som fører til usikkerhet og ja, ofte biting, for hunden opplever at kun når den biter vil folk gå unna. Eierne burde ha tatt ansvar for å unngå at Teddy blir satt i situasjoner hvor han biter. Eierne har vært fryktelig uansvarlige. Teddy kan rehabiliteres. Om en fagkyndig vil ta på seg den jobben, så ville jeg vært ok med det. Om han avlives, så ville jeg forstått det. Men eierne bør miste retten til å ha hund.

Anonymkode: 071e6...bf4

• Liker 36
Skrevet
Vegglampe skrev (4 minutter siden):

Btw, NOHA er et sirkus. Virker som de skal fronte ting for å få oppmerksomhet. Min oppfattelse er at de har slukt eiers side rått, men mangler kilder og kritisk blikk på saken. 

Likte alt annet du skrev.😊 Og er relativt enig i det siste du skriver. Må legge til en ting med NOAH. Etter at NRK tok opp saken i går, har NOAH endret teksten på siden deres om støtten de gir i Teddy-saken:

"Da enkelte har tatt kontakt med NOAH for å spørre, så vil vi avslutte med å oppklare eventuelle misforståelser:
Pengeinnsamlinger (Spleis), samt underskriftskampanje for Teddy, ikke er gjort i regi av NOAH. Disse er initiativer startet av engasjerte privatpersoner, og har ingen kobling til NOAH."

• Liker 4
Skrevet

Hunden må avlives. Den har bitt flere. Det er ikke noe å lure på. 

• Liker 21
Gjest Brunette89
Skrevet

Jeg synes det er forferdelig trist at man skal avslutte ett liv så enkelt . Dette er våre beste venner , familiemedlemmer ! Dere som tenker så A4 at med en gang en hund rasper noen med ett uhell eller biter en gang automatisk skal avlives , er enda farligere enn selve hendelsen . 
det er pga sånne som dere at uskyldige liv blir tatt gang på gang . 
husk at hunder er faktisk levende dyr med egne oppfatninger og følelser , dette blir fullstendig oversett !!! 

Hva med å se på konteksten i hva som faktisk skjedde / er grunnen / legge ørlite ansvar på eier også ?? 
bruk og kast-mentalitet på liv..... 

Skrevet

Jeg lurer på hva de menneskene som har støttet teddysak spleisen tenker nå. Ut i fra hva som leses, så har offerene(de som har blitt bitt). Fått beskjed av politiet om å ha munnkurv. Teddy/eier har fått regjere i sosiale medier uten tilsvar. Sist jeg sjekket hadde de samlet inn en ganske heftig sum.

Jeg skjønner at en sak som omhandler avlivning medfører mye følelser. Klart eier er glad i hunden sin. Saken medfører mye følelser for andre også. Virker ikke som om folk har hatt kritisk nok tankegang, ei heller tenkt på at kun en side av saken er fortalt. 

• Liker 16
Skrevet

Sjekket akkurat nå. Spleisen er satt på pause.

Screenshot_20210206-102553_Chrome.jpg

• Liker 3
Skrevet

Synes veldig mange er alt for ømfintlige på hva som tolereres . Fullstendig panikk av en liten risp i huden , man dør heller ikke av ett bitt . Dette er kanskje storbymentalitet . Jeg som er oppvokst på gård , blitt nedsprunget av okser , tråkka på av hest , bitt av kalver / okser ..... herregud man overlever jo ... dyr er ikke som oss , noen ganger må man kunne tilpasse ser hverandre å forstå at man handler annerledes . 

Anonymkode: 034b5...199

• Liker 19
Skrevet

Jeg så et klipp på Dagsrevyen med eieren av Teddy, og ble ikke beroliget av hva eieren sa om saken. Eieren viste veldig lite ansvarlighet og innsikt i hundens atferd. Har man en eier som ikke gidder å ta ansvar, eller ikke evner, så blir en slik hund en potensiell stor risiko, særlig for små barn. Som eier må du være på som en hauk hele tiden når hunden er reaktiv og kan bite. Du kan ikke sette hunden i situasjoner med risiko for at den biter, som f.eks. i nærheten av små barn eller utenfor butikk.

Klart eier synes dette er en kjip situasjon, å miste hunden sin, men å snakke om at man ser fortvilelse i øynene til hunden som er plassert på kennel, når bikkja di har bitt ei dame i leppa så en bit av leppa havnet i sofaen... da er du rimelig blåst som hundeeier. Hun får skaffe seg en kosebamse istedenfor, hvis hun ikke klarer å være ansvarlig hundeeier. 

Anonymkode: f5387...355

• Liker 34
Skrevet

Men jeg synes hunden kan omplasseres til hundekyndige folk. Synes ikke det er behov for avlivning i denne saken. Men hunden skal ikke tilbake til eieren, da eieren virker uegnet til å ha ansvar for en slik hund.

Anonymkode: f5387...355

• Liker 15
Skrevet
Brunette89 skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er forferdelig trist at man skal avslutte ett liv så enkelt . Dette er våre beste venner , familiemedlemmer ! Dere som tenker så A4 at med en gang en hund rasper noen med ett uhell eller biter en gang automatisk skal avlives , er enda farligere enn selve hendelsen . 
det er pga sånne som dere at uskyldige liv blir tatt gang på gang . 
husk at hunder er faktisk levende dyr med egne oppfatninger og følelser , dette blir fullstendig oversett !!! 

Hva med å se på konteksten i hva som faktisk skjedde / er grunnen / legge ørlite ansvar på eier også ?? 
bruk og kast-mentalitet på liv..... 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes veldig mange er alt for ømfintlige på hva som tolereres . Fullstendig panikk av en liten risp i huden , man dør heller ikke av ett bitt . Dette er kanskje storbymentalitet . Jeg som er oppvokst på gård , blitt nedsprunget av okser , tråkka på av hest , bitt av kalver / okser ..... herregud man overlever jo ... dyr er ikke som oss , noen ganger må man kunne tilpasse ser hverandre å forstå at man handler annerledes . 

Anonymkode: 034b5...199

Å bite av deler av leppen til et voksent menneske er ikke et lite risp. Og det å bite et barn til blods, er heller ikke en liten sak. I tillegg har dette skjedd flere mennesker. Da er det ikke lenger en engangshendelse, men et mønster. Hunden bør da avlives. Til deg som mener dette er storbymentalitet; jeg er bymenneske som nå bor på landet. Her blir slike dyr som gjentatte ganger går til angrep, skutt! 

• Liker 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...