Gå til innhold

16 år gammel syrisk flyktning siktet for terrorplanlegging


NordicViking

Anbefalte innlegg

Colargol skrev (3 minutter siden):

Familien hans forstår jo ikke bæret, så han har nok ikke fått disse holdningene fra foreldrene eller fra barnsben av.

Og tror du virkelig alle barn i Norge har det så greit som det du beskriver? Altså selvsagt har man det generelt veldig mye greiere her i Norge nå i fredstid enn når du kommer fra et land i krig, men vi bør ikke late som om Norge er en rosa sky der alle opplever kjærlighet og trygghet.

Jeg tror de fleste barn og voksne i Syria bare ønsker fred jeg. Og i dette tilfellet ser det jo ut som om det handler om noe han har fått for seg i den tiden han ikke har vært med familien sin. Det er lett å bli desperat i søken etter tilhørighet når du føler deg alene, og når det ikke er noen foreldre der for å passe på hvem du henger med. 

https://www.nationalgeographic.com/photography/proof/2015/04/21/life-through-the-lens-of-syrias-uprooted-teens/

Jeg har aldri skrevet at alle barn i norge lever på en rosa sky og har kjærlighet, men i norge er det mye mer hjelpeapparater til at mennesker skal få det bedre. Det er det nok neppe i syria. Man har nødt å huske på hvor hardt preget syria er av religion og krig. Så vil ikke tenke det er helt uvanlig å ha slike holdninger der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Colargol skrev (3 timer siden):

Ikke så mange vil jeg tro. Han her er jo også bare 16, en tid i livet hvor det er veldig lett å bli manipulert. Om 10 år så kan det hende han er en som står på Tv og snakker om anti-terror, han får jo hjelp nå og vil få mer sunne tanker i hodet etterhvert. 

Vil du si det samme om hvite gutter på 16 som er ekstreme og planlegger terror? 

Bare lurer. Jeg er for at det er likt, men har begynt å forstå at endel har ulik fordeling av harm og medlidenhet basert på hudfarge og bakgrunn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
Ann Mo skrev (Akkurat nå):

Vil du si det samme om hvite gutter på 16 som er ekstreme og planlegger terror? 

Bare lurer. Jeg er for at det er likt, men har begynt å forstå at endel har ulik fordeling av harm og medlidenhet basert på hudfarge og bakgrunn. 

Hva definerer du som "hvite gutter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colargol skrev (12 minutter siden):

Familien hans forstår jo ikke bæret, så han har nok ikke fått disse holdningene fra foreldrene eller fra barnsben av.

Og tror du virkelig alle barn i Norge har det så greit som det du beskriver? Altså selvsagt har man det generelt veldig mye greiere her i Norge nå i fredstid enn når du kommer fra et land i krig, men vi bør ikke late som om Norge er en rosa sky der alle opplever kjærlighet og trygghet.

Jeg tror de fleste barn og voksne i Syria bare ønsker fred jeg. Og i dette tilfellet ser det jo ut som om det handler om noe han har fått for seg i den tiden han ikke har vært med familien sin. Det er lett å bli desperat i søken etter tilhørighet når du føler deg alene, og når det ikke er noen foreldre der for å passe på hvem du henger med. 

https://www.nationalgeographic.com/photography/proof/2015/04/21/life-through-the-lens-of-syrias-uprooted-teens/

Jo, foreldrene sår små frø som utvikler seg til å bli hat, og så er de plutselig overrasket når hatet vokser ut av kontroll.

De har garantert lært ham opp i Islam, og problemet starter her. Videre har han nok lært å hate jøder, shia-muslimer, hinduer, homofile, og vestlige verdier i større eller mindre grad. At kvinner er mindre verdt og skal adlyde følger nok også med.
 

Foreldrene er nok overrasket over selve terror-planleggingen og eventuell tilknytning til IS. Men det grunnleggende tankegodset har de nesten garantert bidratt til i stor grad selv. Dersom han kommer fra en ateistisk eller kristen familie blir jeg svært overrasket.

Endret av In absentia
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
Ann Mo skrev (Akkurat nå):

Etnisk norske hvithudet 

Jeg trodde du mente øst-europeiske gutter.

Da er det avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Godhelg2019
In absentia skrev (1 minutt siden):

Jo, foreldrene sår små frø som utvikler seg til å bli hat, og så er de plutselig overrasket når hatet vokser ut av kontroll.

De har garantert lært ham opp i Islam, og problemet starter her. Videre har han nok lært å hate jøder, shia-muslimer, hinduer, homofile, og vestlige verdier i større eller mindre grad. At kvinner er mindre verdt og skal adlyde følger nok også med.
 

Foreldrene er nok overrasket over selve terror-planleggingen og eventuell tilknytning til IS. Men det grunnleggende tankegodset har de nok bidratt til i stor grad selv.

Hvorfor skal syriske muslimer hate hinduer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godhelg2019 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal syriske muslimer hate hinduer? 

De har internett i Syria også vet du. De hater dem på grunn av konflikten om Kashmir og generelt fordi de ikke tror på Allah. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godhelg2019 skrev (7 minutter siden):

Jeg trodde du mente øst-europeiske gutter.

Da er det avklart.

Vestlige hvite gutter. Dvs de som ikke er kommet hit pga flyktningers innvandring, men er innfødte med innfødte foreldre i vestlige land. 

Vanskelig? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Mo skrev (17 minutter siden):

Vil du si det samme om hvite gutter på 16 som er ekstreme og planlegger terror? 

Bare lurer. Jeg er for at det er likt, men har begynt å forstå at endel har ulik fordeling av harm og medlidenhet basert på hudfarge og bakgrunn. 

Hvite blir som regel tatt mye hardere i av skole, barnevern og politi. Jeg vet ikke om det er fordi disse institusjonene bryr seg mer om hvite og derfor bruker hardere midler for å «hjelpe» dem, eller om institusjonene rett og slett er feige og er redde for hevn fra familiene til de ikke-vestlige eller anklager om rasisme.

Da jeg gikk på skolen slapp de ikke-vestlige unna med både vold, mobbing, sex-trakkassering og tyveri. Hvite fikk straff som forventet hvis de gjorde noe. Jeg vil tro at enten så var lærerne redde, ellers så hadde de rett og slett «gitt opp» å få bråkmakerne med ikke-vestlige bakgrunn til å oppføre seg. Stor forskjellsbehandling i forventninger og reaksjon var det i hvert fall. De lave forventningers rasisme. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centimeteren skrev (3 minutter siden):

Hva har etnisiteten med saken å gjøre?

Det har med kultur og religiøst tankegods som er vanlig i det landet å gjøre. Det burde være innlysende.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si hva jeg mener om slike folk for da blir jeg kastet ut av KG.

Det er ikke lov å ønske noen noe vondt her inne, men det er lov å si at man ikke ønsker dem noe godt.

Håper han blir straffet så hardt som mulig, håper samtidig man ser på om han har voksne mennesker rundt seg som kan ha bidratt til hans tankesett. Han var her på familiegjenforening og da håper jeg hele familien blir sjekket. Det blir de garantert.

Og så håper jeg han blir rehabilitert, integrert og opplyst hvis han blir værende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ann Mo skrev (54 minutter siden):

Vil du si det samme om hvite gutter på 16 som er ekstreme og planlegger terror? 

Bare lurer. Jeg er for at det er likt, men har begynt å forstå at endel har ulik fordeling av harm og medlidenhet basert på hudfarge og bakgrunn. 

Det var ikke meg du spurte, men jeg er enig i det meste Colargol skriver her.

Svaret mitt er: Ja, selvfølgelig. Hvorfor skulle hudfarge ha noe å si? Alle 16-åringer kan forandre livet sitt og tankegangen sin og bli en helt annen person som voksen. Det gjelder både høyreekstreme islamister og nynazister samt venstreekstreme Stalinfans. Av alle hudfarger.

Hilsen marxist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjaus skrev (1 time siden):

Jeg litt uenig med deg.. 16 åringer derfra er ikke helt det samme som 16 åringer i norge. 

🏼
Har alltid sagt at sånne oss-mot-de holdninger er det som skaper terrorister. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NordicViking skrev (5 timer siden):

En 16 år gammel gutt er pågrepet av PST. Han er siktet for å ha forberedt en terrorhandling. 16-åringen er fra Syria og kom til Norge på familiegjenforening. PST tror at han er IS-sympatisør, og at han planla terror i Norge. (Dagbladet) (VG)

..

Hvor mange flere som ham finnes her i landet?

Mange. Spørsmålet er: hvor mange blir oppdaget i tide?

Det andre spørsmålet er: Hvorfor ble de sluppet inn i det hele tatt?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedrattmann skrev (3 timer siden):

Gutten har vært 5-6 år i Norge. I løpet av den tiden skulle kommunen ha fått gutten integrert. Dette koster penger for da trenger gutten fotballtrening, skolehjelp, norsk-kurs osv

Hvis han var blitt tatt hånd om ville dette aldri ha skjedd

Så du påstår at det er kommunen i Norge sin feil at en innvandrer er gæren og ond? Det er feil, han hadde vært ond uansett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (4 timer siden):

Ja, eng med @bluedot om bra jobba PST! 

Til @Colargol vil jeg påpeke at der er dessverre mange måter å skape terror og frykt. Det er ikke bare ved terror angrep som PST beskjeftiger seg med. 

Det er mye terror og frykt fra islamister som PST aldri beskjeftiger seg med dessverre. Det blir lensmenn, helsevesen, lærere, NAV ansatte som må håndtere disse islamistene lokalt, og tilfeldige borgere og barn, som i eget lokalmiljø tilfeldigvis krysser deres vei som betaler prisen. 

Disse offer for islamisme er ikke mange i et angrep, men mange etter det konstante påtrykk. 

Skulle egentlig ønske PST kunne ha fullmakter og ressurser til å finne disse akstrimidtene også, for ofrene er mange og frykten øker med antallet terror angrep, som blir kategorisert som sedelighetsforbrytelser, ran, vold, bedrag, og  i noen tilfeller i skolen som mobbing, eller konflikt mellom elever. 

Det er som @Flovefpåpeker, helt feil å komme å søke hjelp for seg selv, hos mennesker og samfunn du forakter så til de grader at du vil skade ved voldsbruk.

Alldeles korrekt! Meget bra innlegg, om bare de fleste forsto dette... dessverre er de fleste nordmenn heelt oblivious enda dessverre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (5 timer siden):

Hvor mange flere som ham finnes her i landet?

Skal på middag til sjefen hos PST i morgen. Skal spørre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...