Tule Skrevet 17. august 2005 #1 Skrevet 17. august 2005 hei jeg syns dette er rart, for vidt mer en et år siden ble det sakt at det var flertall på stortinget for og endre barneloven slik at samboende foreldre fikk like rettigheter med gifte, men det er ikke skjedd, jeg syns det er dårlig, med vilken rett har man til og nekte en far del i foreldreansvaret fordi han ikke var gift med mor, han er jo like mye forelder, i vert fall en far som bor sammen med mor bor har rett til og vere med i foreldreanssvaret, i dag ma han selv gå til rettsak for og fa det er det riktig? en far som tar pa seg farskapet og vil stille opp bør har rett til det, det har med tryggheten og stabiliteteten til barnet. det er en skam for en likestillingsnasjon som oss at det er slik det bør endres hilsen
Far til 2 Skrevet 17. august 2005 #2 Skrevet 17. august 2005 Der lærte jeg også noe nytt Tule ettersom jeg var sikker på at denne loven ble vedtatt i våres. At barn skal bli nektet samvær med sine oppegående fedre pga en intern konflikt mellom de voksne er så tragisk at jeg har ikke ord for det. Og at noen kan kjempe for å frata barn samvær ved å motarbeide loven er enda mer tragisk. Det viser langt på vei hvem som sitter med makten til å trenere løsninger som er ønskelig for å ivareta barns behov. At en oppegående far med et et brutt samboerforhold bak seg, må gå til domstolene for å sikre barnet rettigheter som burde vært en selvfølge, sier en god del mht likeverdet mellom foreldrene slik det er i dag. VG har slått stort opp at mange barn har blitt foreldreløse etter de to flyulykkene de siste dagene. At dette er 2 store tragedier for de gjennværende er er det ikke tvil om. Det er kansje 2-300 ? barn som blir berørt og som får har en veldig vanskelig tid nå. Men at så mye som 70.000 barn, bare i Norge, sansynligvis savner sine fedre ihht BFD's St.Meld.29, blir dysset ned. Nå må snart politikerene vise et minimum av handlingskraft. Den loven Tule henviser til har vært diskutert i MAAAANGE år, - uten at noe har skjedd. Det kan se ut som om noen har større påvirkningskraft på politikerene enn andre. Kansje det ville blitt bedre om aviser, TV og radio hadde slått opp hvor mange barn som daglig mister kontakten med sin far.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #3 Skrevet 17. august 2005 I mellomtiden kan fedre sørge for at mor skriver under på skjemaet man får utdelt etter fødsel og at dette sendes inn til Folkeregisteret mens man enda er venner. Selv sørget jeg for dette, mannen min visste ikke engang om dette skjemaet. Men, jeg er helt enig i at denne loven bør endres. Skammelig at vi ikke har likestilling på dette området i Norge i 2005!
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #4 Skrevet 17. august 2005 Og så kan man sørge for at fedre blir bøtlagt om de ikke deltar i omsorgsarbeid av egne barn eller husstell! Man kan ha slike vandrende observatører som sniker seg rundt husveggene, de kalles vist svigermødre...men de er jo ikke helt pålitelige.
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2005 Og så kan man sørge for at fedre blir bøtlagt om de ikke deltar i omsorgsarbeid av egne barn eller husstell! Man kan ha slike vandrende observatører som sniker seg rundt husveggene, de kalles vist svigermødre...men de er jo ikke helt pålitelige. ← hei va mener du med dett, men jeg er klart enig i at vis man ikke tar ansvar sa skal man miste retten¨ hilsen
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2005 hei jeg vil svare dere to andre 1 far til to, vis du mener loven ble endret na i vares sa kan det hende du har rett, jeg mente den skulle endres før jul i fjor men det skjedde ikke, det fikk vi så når det ble linket til det her i en debatt, uansett så bør alle fedre har rett til del i foreldreansvaret vis di tar på seg farskapet 2 jeg mener det er riktig, i dag tenker en del kvinner at di er sikret vis di nekter far del i foreldreansvaret vis han er voldelig, men det som kan hende er at han da (far) gar til retten og der argumenterer med at hun har tat fra han ansvaret på uriktig grunnlag og kanskje fa omsorgen er det vert det? skal vi kanskje slutte og lure kvinner? detter ikke riktig vis vi endrer dette sa kan ikke dette skje 3 vis vi endrer loven og alle har lik rett kan vi gjøre det lettere og miste ansvaret, vi kan kanskje ta vekk ansvaret vis en av foreldrene driter i ungen fra fødselen og i måneder år framover, det hadde jo vert greit jeg tror det er bedre at retten kan ha tilatelse til og si at en skal ha foreldreansvaret alene i saker der det er veldig gode grunner for det hilsen
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2005 hei det er også slik vis loven er vetat i var at det tar tid fra en lov er vetat til den sanksjoneres og tas i bruk så det er ikke sikkert den er brukes enda er det noen som kan tipse om det hilsen
Far til 2 Skrevet 17. august 2005 #8 Skrevet 17. august 2005 (endret) Og så kan man sørge for at fedre blir bøtlagt om de ikke deltar i omsorgsarbeid av egne barn eller husstell! Man kan ha slike vandrende observatører som sniker seg rundt husveggene, de kalles vist svigermødre...men de er jo ikke helt pålitelige. ← Svigemødre er nok like populære/upopulære hos begge kjønn og bør derfor ikke være avhengig av foreldrenes kjønn. Men jeg er enig i at fedre også må ta ansvar for å skrive under avtalene inntil politikerene tør vise handlekraft for å ivareta barnas behov. Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan fedre skal få informasjon om dette skjemaet. Sykehusene er ikke altid like flinke til å informere om viktigheten av dette, og i flere tilfeller er det ikke delt ut skjema i det hele tatt. Mødre som har gått gjennom en fødsel er ikke altid like opplagte til slike skjema når en sykepleier kommer kvittrende inn til de nybakte foreldrene 10 minutter etter fødselen. Endret 17. august 2005 av Far til 2
Gjest Turi Skrevet 17. august 2005 #9 Skrevet 17. august 2005 Loven er vedtatt endret, med ikrafttredelse fra 01 01 2006. Link til ny lov Sjekke før man kommer med påstander kanskje? Slutte å trekke inn grufulle dødsulykker og nedgradere disse pga egen agenda vedrørende noe helt annet også kanskje? Så ville vi kunne hatt saklige diskusjoner her inne..... *oppgitt*
Gjest Sissi Skrevet 17. august 2005 #10 Skrevet 17. august 2005 Hvis mor klarer å finne ut hva som må gjøres for at foreldreansvaret skal være felles - så bør en vel kunne forvente at også far greier det. I Norge er det nemlig slik at den enkelte selv har et ansvar for å vite hvilke og hvordan lover og regler gjelder - og denne forpliktelsen gjelder også menn som skal bli fedre. Tro det eller ei......
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2005 Loven er vedtatt endret, med ikrafttredelse fra 01 01 2006. Link til ny lov Sjekke før man kommer med påstander kanskje? Slutte å trekke inn grufulle dødsulykker og nedgradere disse pga egen agenda vedrørende noe helt annet også kanskje? Så ville vi kunne hatt saklige diskusjoner her inne..... *oppgitt* ← hei det er bra at den er endret men syn at den ikke fikk tilbakevirkende kraft det var i allefall ikke forslaget og fedre som ikke bor sammen med mor burde og vert likestilt hilsen
Far til 2 Skrevet 17. august 2005 #12 Skrevet 17. august 2005 Loven er vedtatt endret, med ikrafttredelse fra 01 01 2006. Link til ny lov Sjekke før man kommer med påstander kanskje? Slutte å trekke inn grufulle dødsulykker og nedgradere disse pga egen agenda vedrørende noe helt annet også kanskje? Så ville vi kunne hatt saklige diskusjoner her inne..... *oppgitt* ← Fint med linken, men det du kommer med etterpå er bare sure oppstøt over en lov du ikke er enig i. Dette forumet er, slik jeg oppfater det, et forum for å få informasjon og høre andres meninger. Å angripe noen for ikke å ha gjennomsøkt internett på forhånd er ren og skjær drittslenging. Jeg har ikke nedgradert flyulykkene. Jeg mener de er en tragedie av dimensjoner for de som blir etterlatt. Derimot setter jeg spørsmålstegn ved myndighetenes manglende interesse for å ivareta de titusenvis av barn som savner sin samværsforelder. For mange barn er det like ille å ikke treffe denne samværsforelderen som å miste vedkommende ved død. At noen ikke forstår dette er jeg klar over, og av samme årsak et problem som myndighetene bør sette et større søkelys på.
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #13 Skrevet 17. august 2005 Svigemødre er nok like populære/upopulære hos begge kjønn og bør derfor ikke være avhengig av foreldrenes kjønn. Men jeg er enig i at fedre også må ta ansvar for å skrive under avtalene inntil politikerene tør vise handlekraft for å ivareta barnas behov. Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan fedre skal få informasjon om dette skjemaet. Sykehusene er ikke altid like flinke til å informere om viktigheten av dette, og i flere tilfeller er det ikke delt ut skjema i det hele tatt. Mødre som har gått gjennom en fødsel er ikke altid like opplagte til slike skjema når en sykepleier kommer kvittrende inn til de nybakte foreldrene 10 minutter etter fødselen. ← hei også er det jormødre som med vilje har ledet fra fra og underskrive dokumentene hilsen
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #14 Skrevet 17. august 2005 Hvis mor klarer å finne ut hva som må gjøres for at foreldreansvaret skal være felles - så bør en vel kunne forvente at også far greier det. I Norge er det nemlig slik at den enkelte selv har et ansvar for å vite hvilke og hvordan lover og regler gjelder - og denne forpliktelsen gjelder også menn som skal bli fedre. Tro det eller ei...... ← hei men likevel bør foreldrene vere likestilte sa llenge di begge er foreldre hilsen
Tule Skrevet 17. august 2005 Forfatter #15 Skrevet 17. august 2005 Fint med linken, men det du kommer med etterpå er bare sure oppstøt over en lov du ikke er enig i. Dette forumet er, slik jeg oppfater det, et forum for å få informasjon og høre andres meninger. Å angripe noen for ikke å ha gjennomsøkt internett på forhånd er ren og skjær drittslenging. Jeg har ikke nedgradert flyulykkene. Jeg mener de er en tragedie av dimensjoner for de som blir etterlatt. Derimot setter jeg spørsmålstegn ved myndighetenes manglende interesse for å ivareta de titusenvis av barn som savner sin samværsforelder. For mange barn er det like ille å ikke treffe denne samværsforelderen som å miste vedkommende ved død. At noen ikke forstår dette er jeg klar over, og av samme årsak et problem som myndighetene bør sette et større søkelys på. ← hei jeg syns poenget dit var bra men jeg hadde vert på lovdata for ikke sa lenge siden jeg sa bare ikke loven hilsen
Far til 2 Skrevet 17. august 2005 #16 Skrevet 17. august 2005 Hvis mor klarer å finne ut hva som må gjøres for at foreldreansvaret skal være felles - så bør en vel kunne forvente at også far greier det. I Norge er det nemlig slik at den enkelte selv har et ansvar for å vite hvilke og hvordan lover og regler gjelder - og denne forpliktelsen gjelder også menn som skal bli fedre. Tro det eller ei...... ← Det du sier her er at hvis en av foreldrene ikke er klar over hvilke rett barnet har mht samvær så er det ihvertfall ikke omsorgsforelder som har noen plikt til å informere om det. Det kommer stadig frem informasjon i dete forumet som viser hvordan enkelte foreldre klarer å f.eks. trenere samvær ved å holde tilbake informasjon som kan være til fordel for barnet. Ekstra ille blir det om det er omsorgsforelder, dvs den av foreldrene som er best egnet til omsorg, som holder tilbake slik informasjon. Hva dette i fremtidfen gjør med barn som oppdager foreldrenes trenering av informasjon/samvær får vi bare gjette oss til.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #17 Skrevet 17. august 2005 Hvis mor klarer å finne ut hva som må gjøres for at foreldreansvaret skal være felles - så bør en vel kunne forvente at også far greier det. I Norge er det nemlig slik at den enkelte selv har et ansvar for å vite hvilke og hvordan lover og regler gjelder - og denne forpliktelsen gjelder også menn som skal bli fedre. Tro det eller ei...... ← Dette blir jo litt feil da, mange mødre som ikke engang vet om dette skjemaet. Men, det er ikke så farlig for mødre får jo foreldreansvaret uansett.
Gjest Turi Skrevet 17. august 2005 #18 Skrevet 17. august 2005 Fint med linken, men det du kommer med etterpå er bare sure oppstøt over en lov du ikke er enig i. Dette forumet er, slik jeg oppfater det, et forum for å få informasjon og høre andres meninger. Å angripe noen for ikke å ha gjennomsøkt internett på forhånd er ren og skjær drittslenging. Jeg har ikke nedgradert flyulykkene. Jeg mener de er en tragedie av dimensjoner for de som blir etterlatt. Derimot setter jeg spørsmålstegn ved myndighetenes manglende interesse for å ivareta de titusenvis av barn som savner sin samværsforelder. For mange barn er det like ille å ikke treffe denne samværsforelderen som å miste vedkommende ved død. At noen ikke forstår dette er jeg klar over, og av samme årsak et problem som myndighetene bør sette et større søkelys på. ← For det første er jeg tilhenger av den nye loven. VI har diskutert mye før, og jeg er forundret over at du ikke vet at jeg er for like rettigheter for både far og mor. Tema for denne tråden er "hvorfor er det ikke en slik lov", og siden det faktisk ER en slik lov må det være tillatt å kritisere at man ikke sjekker før man kommer med en slik påstand. Du har sammenlignet flyulykkene og "myndighetenes manglende interesse for å ivareta de titusenvis av barn.......", det mener jeg er å nedgradere tragediene i flyulykkene til noe man bruker til egen fordel, selv om det ikke finnes fnugg av sammenheng til denne saken.
Far til 2 Skrevet 17. august 2005 #19 Skrevet 17. august 2005 For det første er jeg tilhenger av den nye loven. VI har diskutert mye før, og jeg er forundret over at du ikke vet at jeg er for like rettigheter for både far og mor.← Jeg ber om unskyldning hvis jeg "tennte" litt fort, men synes det er tragsisk at det er så mange bosttedsforeldre som ikke viser interesse for å ivareta barnas behov for 2 oppegående foreldre på en bedre måte enn det de viser i forum som dette. Da ligger "reaksjonen" fra min side lett tilgjengelig Tema for denne tråden er "hvorfor er det ikke en slik lov", og siden det faktisk ER en slik lov må det være tillatt å kritisere at man ikke sjekker før man kommer med en slik påstand.← Det synes jeg ikke. Om noen spør om hvorfor de ikke kan få kjøpt jakker med svarte og rød striper (eller "hva som helst" annet) synes jeg ikke de heller skal få kritikk for at de ikke har undersøkt godt nok. Du har sammenlignet flyulykkene og "myndighetenes manglende interesse for å ivareta de titusenvis av barn.......", det mener jeg er å nedgradere tragediene i flyulykkene til noe man bruker til egen fordel, selv om det ikke finnes fnugg av sammenheng til denne saken. ← Sammenhengen er at barn mister sine foreldre. Det regner jeg med at du også ser. Sammenhengen er at barn savner sine foreldre. Sammenhengen er at når det skjer ulykker av denne typen er det lite myndighetene kan gjøre. Det er det ikke når det gjelder barns rett til samvær med begge foreldrene.
Gjest Sissi Skrevet 17. august 2005 #20 Skrevet 17. august 2005 Det du sier her er at hvis en av foreldrene ikke er klar over hvilke rett barnet har mht samvær så er det ihvertfall ikke omsorgsforelder som har noen plikt til å informere om det.← Nei, det sier jeg ikke. Det jeg deriomt sier er at BEGGE foreldre vel har en LIKEVERDIG plikt til å informere seg om lover/regler i forbindelse med at de skal bli foreldre. Jeg snakker overhode ikke om samvær eller foreldres rettigheter/plikter i forhold til det. Denne tråden handlet nemlig ikke om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå