Gå til innhold

Dine upopulære meninger CORONA


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (8 timer siden):

Jeg har vanskelig for å se at det er så vanskelig for de unge generelt.

Jeg har ikke vanskelig for å se at tiltakene kan forsterke det negative for de som hadde det vondt fra før, slik det er for alle, og det er jo ekstra trist når det gjelder barn og unge som har det vondt. 

Men sånn generelt ser jeg ikke at det påvirker flesteparten veldig negativt. 

Hvorfor er det så vanskelig å se for seg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

von Dünkel skrev (9 timer siden):

Er drit lei av folk som klager over restriksjoner, ikke minst at de ikke kan dra til "syden". Folk klarte seg igjennom fem krigsår, dere overlever nok et par somre uten sydentur. Skjerpings!

For såvidt enig med deg. 

Jeg mener at det er viktigere ting som må fokuseres på og det er at ting må på plass innad i landet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (11 timer siden):

Jeg har vanskelig for å se at det er så vanskelig for de unge generelt.

Jeg har ikke vanskelig for å se at tiltakene kan forsterke det negative for de som hadde det vondt fra før, slik det er for alle, og det er jo ekstra trist når det gjelder barn og unge som har det vondt. 

Men sånn generelt ser jeg ikke at det påvirker flesteparten veldig negativt. 

Tap av undervisnings/utdanningskvalitet som følge av stengte skoler/utdanningsinstitusjoner eller på rødt/gult nivå er alvorlig for mange unge ,det samme er tap av arbeidsplasser og tapte muligheter for arbeid i fremtiden. Det er typisk når man er ung det er viktig å få arbeidserfaring, får man ikke det er det noe som kan følge med veldig lenge i livet fremover. Tap av sosialisering - som er viktig læring for unge - kan også bli veldig alvorlig i voksenlivet. Vi står i risiko for å få en tapt generasjon, jeg syntes det høres ut som noe som faktisk er ganske alvorlig, siden det også kan ha stor betydning for deltakelse i arbedslivet i tiårene som kommer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

Jeg har vanskelig for å se at det er så vanskelig for de unge generelt.

Jeg har ikke vanskelig for å se at tiltakene kan forsterke det negative for de som hadde det vondt fra før, slik det er for alle, og det er jo ekstra trist når det gjelder barn og unge som har det vondt. 

Men sånn generelt ser jeg ikke at det påvirker flesteparten veldig negativt. 

Er du medlem av regjeringen...? Åpenbart at de heller ikke har skjønt det. Man trenger nemlig et lite snev av empati for å forstå at det er helt forjævlig å bli plassert inne på en hybel for å studere. Å bli nektet kollokviegrupper, fysisk møte med foreleserne. Alle sosiale arenaer er stengt, og trene skal du gjøre ute i -10 grader, men først må du gå gjennom halve byen for du får kjeft om du tar t- banen. Ekstrajobben du hadde for å overleve er pålagt å stenge og du har ikke krav på dagpenger. Men regjeringen er så gavmild at de gir deg ekstra LÅN. 
 

Det er greit at dette var en tråd for upopulære meninger, men et så kunnskapsløst svar burde faktisk ikke vært lov. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forbanna på FHI som ikke vil gi vaksinene til Oslo og det sentrale Østlandet først. Her i Oslo har vi vært nedstengte i 3 måneder og absolutt alt av hyggelige ting er stengt ned. Kun det mest nødvendige er åpent. Vi bor og lever tett derfor vil koronaen trives best her så lenge den er i landet. Men vil de høre? Mange tar til orde for dette nå, men FHI og politikerne nekter å gjøre noe med det. Det er viktigere at de blir vaksinert i Indre Gryllefjord hvor de ikke har sett snurten av korona på mange måneder enn at Oslo som er nedsyltet av virus og mutasjoner skal få noe fortere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeste mann skrev (22 timer siden):

I diskusjoner om munnbind så pleier jeg å stille spørsmålet:

Hvis du MÅ velge, hvilket alternativ gir MINST sjanse for å bli smittet:

- 1 meter avstand UTEN munnbind, eller

- 0.5 meter avstand  MED munnbind

Korrekt svar er at 1 meter avstand uten munnbind er tryggere.

Så kommer jeg gjerne med en belæring om hvorfor munnbind kan gi falsk trygghet; at avstand er det viktigste og at munnbind alltid er i tillegg til og aldri i stedet for andre tiltak. 

Jeg merker jo at flere med munnbind ikke er så nøye med avstand. Slik falsk trygghet kan faktisk øke smittefaren.

Og så henviser jeg gjerne til FHI som kilde. Alt dette står det mye om der.

Da blir jeg upopelær hos de munnbindreligiøse da.

I mitt fylke er det er krav med munnbind, så slike vurderinger trenger jeg ikke å ta om jeg vil handle.  Vil du ikke ha det på så må du bli hjemme.  Tar det på i bilen før jeg går inn i butikken. Koster meg en 1/2 kalori.  Er det mye jobb og ta av og på et munnbind syns du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Example said:

Hvorfor er det så vanskelig å se for seg? 

For jeg ser det jo, jeg omgås barn og unge hver dag, både «in person» og «face time».

Det jeg ser er at de tilpasset seg, de holder smittevern og antall reglene, de møtes der de kan, og finner andre måter å være sammen på. 

De som er disiplinerte og strukturerte gjør det helt OK faglig under pandemien, slik de gjorde før pandemien. De som sluntrer unna det de kan, gjør det mindre godt, akkurat slik det var før pandemien. 

De som var super sosiale før, er super sosiale under pandemien, og motsatt. 

De som mistrives på studiested flytter hjem, og noen har utsatt. Livet er jo ikke ødelagt av den grunn. 

Vi er ikke i noe full lock-down. Serveringssteder, butikker, treningsstudio etc har vært åpen mesteparten av pandemien. Besøk har vært mulig nesten hele veien. 

Jeg ser at de unge som tilpasser seg. Som jeg sa, kan jeg fint se at de som i utgangspunktet hadde det kjipt, lett kan få det forsterket, men at det er så fryktelig ille for flertallet ser jeg ikke. 

Jeg er forresten passe lei selv av og til, akkurat nå når det er ting jeg skulle hatt tak i og butikken jeg «må» på er stengt, men egentlig går det helt fint. 

Vi har det egentlig temmelig bra her på berget, og det er den virkeligheten jeg ser, heldigvis 😊

Klart det er noen som sliter, men det er det dessverre alltid, men det er ikke slik at en hel generasjon har fått ødelagt ungdommen sin pga et år med moderat nedstenging fordi om det var noen uker i januar de ikke fikk gått på trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, pistasjenøtt15 said:

Jeg er forbanna på FHI som ikke vil gi vaksinene til Oslo og det sentrale Østlandet først. Her i Oslo har vi vært nedstengte i 3 måneder og absolutt alt av hyggelige ting er stengt ned. Kun det mest nødvendige er åpent. Vi bor og lever tett derfor vil koronaen trives best her så lenge den er i landet. Men vil de høre? Mange tar til orde for dette nå, men FHI og politikerne nekter å gjøre noe med det. Det er viktigere at de blir vaksinert i Indre Gryllefjord hvor de ikke har sett snurten av korona på mange måneder enn at Oslo som er nedsyltet av virus og mutasjoner skal få noe fortere. 

Det er vel Ulvik som er hardest rammet av virus sånn prosentvis i alle fall? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (33 minutter siden):

For jeg ser det jo, jeg omgås barn og unge hver dag, både «in person» og «face time».

Det jeg ser er at de tilpasset seg, de holder smittevern og antall reglene, de møtes der de kan, og finner andre måter å være sammen på. 

De som er disiplinerte og strukturerte gjør det helt OK faglig under pandemien, slik de gjorde før pandemien. De som sluntrer unna det de kan, gjør det mindre godt, akkurat slik det var før pandemien. 

De som var super sosiale før, er super sosiale under pandemien, og motsatt. 

De som mistrives på studiested flytter hjem, og noen har utsatt. Livet er jo ikke ødelagt av den grunn. 

Vi er ikke i noe full lock-down. Serveringssteder, butikker, treningsstudio etc har vært åpen mesteparten av pandemien. Besøk har vært mulig nesten hele veien. 

Jeg ser at de unge som tilpasser seg. Som jeg sa, kan jeg fint se at de som i utgangspunktet hadde det kjipt, lett kan få det forsterket, men at det er så fryktelig ille for flertallet ser jeg ikke. 

Jeg er forresten passe lei selv av og til, akkurat nå når det er ting jeg skulle hatt tak i og butikken jeg «må» på er stengt, men egentlig går det helt fint. 

Vi har det egentlig temmelig bra her på berget, og det er den virkeligheten jeg ser, heldigvis 😊

Klart det er noen som sliter, men det er det dessverre alltid, men det er ikke slik at en hel generasjon har fått ødelagt ungdommen sin pga et år med moderat nedstenging fordi om det var noen uker i januar de ikke fikk gått på trening.

Og du jobber med barn og unge regner jeg med, eller er det sånne tilfeldige møter når du er ute og handler? 

Hva med disse tallene:

- 210 000 bor i trange boliger. 

- 120 000 barn bor med foreldre som har alkoholproblemer, er psykisk syke eller foreldre som har sittet i fengsel. 

- 170 000 barn kan være plaget med depressive symptomer. 80 000 av disse med en psykisk lidelse. 

- 215 000 kan ha opplevd fysisk vold. 

- 200 000 barn kan opplevd psykisk vold. 

- 70 000 barn kan opplevd seksuelle overgrep. 

(Tall fra debatten forrige uke) 

1 av 4 får null ut av hjemmeskole. 

Også da har vi ikke engang begynt å prate om de unge voksne. Studenter, andre unge med usikre jobber som har blitt rammet av tiltakene. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror grunnen til at de gir ut vaksiner til de "skrøpelige" først, var for å bruke de som forsøkskaniner. Dør de, så ja pytt, de var gamle likevel. 

Tror også at vaksinene ikke virker, det er kun snakk om penger. Saueflokken vi har i Norge gjør jo alt staten forteller dem, som å sette en vaksine man ikke vet noe om. 

- jeg venter på bivirkningene som kommer... Hørt så mye, om at man kan bli steril osv. En måte å få ned antall mennesker på jorden også? 

Er forresten dritt lei hele koronaen. Mest fordi Høie og co driter seg ut i de utallige pressekonferansene, som er en vits. Svært få av dem jeg føler jeg har fått nyttig informasjon, jeg orker ikke høre et ord til og "klemming". 

Upopulære meninger har jeg mange av... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns prioritering av vaksinen er merkelig. Misforstå meg rett, det er ufattelig trist å miste kjære familiemedlemmer uansett årsak. MEN jeg har nå tre besteforeldre i høy alder som kanskje ikke har veldig lang levetid igjen. Til og med de syns det er helt tullete at de som kanskje dør om en uke skal få vaksinen fremfor de som etter stor sannsynlighet har 20-40 år igjen. De syns det er litt bortkastet og det syns jeg og. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Example jeg tror du misforstår meg. Jeg snakker om det store flertallet barn og unge, de barn og unge som har det godt. Heldigvis har de fleste barn og unge i vårt land det godt ❤️

Det er like mye snakk barn og unge under pandemien, som de utsatte barn og unge. 

Jeg har full medfølelse for de utsatte barn og unge, og at deres negative situasjon nok lett forsterkes under koronatiltak. Det individuelle barns problematikk håndteres, parallelt med FHIs anbefalinger for smittevern. 

Disse barn og unge er heldigvis i mindretall, fordi om de er tallrike, og de burde kunne identifiseres og oppsøkes for kartlegging. 

Ja, vi som samfunn kan nok sies å feile disse utsatte barn og unge både før og særlig under pandemien, men man kan ikke si at vi feiler barn og unge generelt. 

Mitt inntrykk er at de aller fleste barn, unge og unge voksne takler pandemien helt greit, de tilpasser seg. 

Jeg googlet forresten nå, og kom frem til at det er > 1.1 millioner under 18 år i landet. De fleste av dem har det godt, la innsatsen settes inn mot dem som ikke har det så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når vaksinen rulles ut, og helsepersonell har fått den, så synes jeg ikke at vi alle skal måtte være så forbanna forsiktig. Vi må holde avstand, unngå klemming, gjerne ikke være for mange sammen osv. Men bare fordi en gruppe (risikogruppen) har økt sjanse for å bli alvorlig syk og bør være ekstremt forsiktig, så synes jeg ikke at alle andre skal "fengsles" fordi om. 

Altså, jeg mener at de bør være forsiktig selv, eller uforsiktig om de ønsker - opp til de. Og de i deres omgangskrets kan også være forsiktig. F.eks bruke munnbind i besøk, teste seg før besøk, unngå å omgås så mange andre for å redusere sjanse for smitte osv. 

Ja, også synes jeg at de plassene hvor folk bli smittet bør rammes, ikke plasser hvor folk ikke blir smittet. Hvorfor i huleste skal teatre osv stenge når de ikke kan vise til smitte der? Mens videregående og universitet hvor mange er unge og fester, det kan holdes åpent. Og byggeplasser hvor smitten øker raskt, de kan også fortsette. Så skal kulturlivet dø ut. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (8 timer siden):

Og du jobber med barn og unge regner jeg med, eller er det sånne tilfeldige møter når du er ute og handler? 

Hva med disse tallene:

- 210 000 bor i trange boliger. 

- 120 000 barn bor med foreldre som har alkoholproblemer, er psykisk syke eller foreldre som har sittet i fengsel. 

- 170 000 barn kan være plaget med depressive symptomer. 80 000 av disse med en psykisk lidelse. 

- 215 000 kan ha opplevd fysisk vold. 

- 200 000 barn kan opplevd psykisk vold. 

- 70 000 barn kan opplevd seksuelle overgrep. 

(Tall fra debatten forrige uke) 

1 av 4 får null ut av hjemmeskole. 

Også da har vi ikke engang begynt å prate om de unge voksne. Studenter, andre unge med usikre jobber som har blitt rammet av tiltakene. 

 :pls: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pistasjenøtt15 skrev (12 timer siden):

Jeg er forbanna på FHI som ikke vil gi vaksinene til Oslo og det sentrale Østlandet først. Her i Oslo har vi vært nedstengte i 3 måneder og absolutt alt av hyggelige ting er stengt ned. Kun det mest nødvendige er åpent. Vi bor og lever tett derfor vil koronaen trives best her så lenge den er i landet. Men vil de høre? Mange tar til orde for dette nå, men FHI og politikerne nekter å gjøre noe med det. Det er viktigere at de blir vaksinert i Indre Gryllefjord hvor de ikke har sett snurten av korona på mange måneder enn at Oslo som er nedsyltet av virus og mutasjoner skal få noe fortere. 

Men folk på bygda er like mye verdt bla bla

 

Nei det er helt idiotisk.  Oslo trenger vaksiner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (9 timer siden):

@Example jeg tror du misforstår meg. Jeg snakker om det store flertallet barn og unge, de barn og unge som har det godt. Heldigvis har de fleste barn og unge i vårt land det godt ❤️

Det er like mye snakk barn og unge under pandemien, som de utsatte barn og unge. 

Jeg har full medfølelse for de utsatte barn og unge, og at deres negative situasjon nok lett forsterkes under koronatiltak. Det individuelle barns problematikk håndteres, parallelt med FHIs anbefalinger for smittevern. 

Disse barn og unge er heldigvis i mindretall, fordi om de er tallrike, og de burde kunne identifiseres og oppsøkes for kartlegging. 

Ja, vi som samfunn kan nok sies å feile disse utsatte barn og unge både før og særlig under pandemien, men man kan ikke si at vi feiler barn og unge generelt. 

Mitt inntrykk er at de aller fleste barn, unge og unge voksne takler pandemien helt greit, de tilpasser seg. 

Jeg googlet forresten nå, og kom frem til at det er > 1.1 millioner under 18 år i landet. De fleste av dem har det godt, la innsatsen settes inn mot dem som ikke har det så godt. 

Joda. Samtidig er jo litt av problematikken nå at det er flere av barna som ikke tilhører denne kategorien som også sliter nå fordi det har blitt så langvarig. Det er litt alarmerende. 

Og tallene i seg selv er skremmende lesning spør du meg. Virkelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klart det er kjipt med koronatiltak, og pandemi. Er jo ingen tvil om det. 

Vi kan godt diskutere tallene, men det bør vel være i en annen tråd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (20 timer siden):

Det er vel Ulvik som er hardest rammet av virus sånn prosentvis i alle fall? 

Og hvor lenge har de hatt utbrudd i Ulvik? To uker omtrent. Hvor lenge har vi hatt utbrudd i Oslo? Nesten 1 år nå. Vi er også så mange at de må starte vaksinering raskt for å få det under kontroll. Du kan ikke sammenligne dette med en minikommune på Vestlandet. De får isolere seg og bruke karantene så får de det under kontroll når det er så små forhold. Her i Oslo er det umulig å få full kontroll selv med månedsvis med veldig strenge tiltak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Judger folk som ikke klarer ta på munnbind riktig (f.eks. at de har det under nesa). Synes det vitner om at man enten er egoist eller har gjennomtrekk i toppetasjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke nedstengning, syns det er utrolig teit og unødvendig.

Jeg orker ikke de menneskene som er på de pressekonferansene som ødelegger for folk med å stenge. 
 

Jeg syns alt skal åpne opp.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...