AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #61 Skrevet 5. februar 2021 Tvist skrev (8 timer siden): Det går selvsagt, alt går. Men vi har prevensjon og dermed mulighet til å velge, så de fleste velger færre barn. Og de som vil ha flere velger det. Anonymkode: 99c61...c66
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #62 Skrevet 5. februar 2021 Morsom tråd! Tenker at mange her har en litt spesiell omgangskrets, hvis de kjenner såpass mange uføre/folk med lav sosioøkonomisk status. Jeg er sykepleier på en stor akuttmedisinsk avdeling på et relativt stort sykehus på Østlandet, tror jammen meg alle legene over 35 har minimum 4 barn😅 De spøker med at det eneste tidspunktet de virkelig får fri er når de føder og er i mammaperm, derfor får de fleste leger ørten barn🤣 De er gjerne gift med en annen lege med stor arbeidsbelastning, tar doktorgrad på si’ og publiserer vitenskapelige artikler i alskens tidsskrifter samtidig som de trener, driver med Ironman eller noe annet superheltaktig OG følger opp barna sine på ørten forskjellige aktiviteter. Skjønner ikke hvordan de får det til🤷🏻♀️ Men ja, har et helt annet inntrykk en mange andre her ser jeg! Anonymkode: a918e...c9d 12
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #63 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Morsom tråd! Tenker at mange her har en litt spesiell omgangskrets, hvis de kjenner såpass mange uføre/folk med lav sosioøkonomisk status. Jeg er sykepleier på en stor akuttmedisinsk avdeling på et relativt stort sykehus på Østlandet, tror jammen meg alle legene over 35 har minimum 4 barn😅 De spøker med at det eneste tidspunktet de virkelig får fri er når de føder og er i mammaperm, derfor får de fleste leger ørten barn🤣 De er gjerne gift med en annen lege med stor arbeidsbelastning, tar doktorgrad på si’ og publiserer vitenskapelige artikler i alskens tidsskrifter samtidig som de trener, driver med Ironman eller noe annet superheltaktig OG følger opp barna sine på ørten forskjellige aktiviteter. Skjønner ikke hvordan de får det til🤷🏻♀️ Men ja, har et helt annet inntrykk en mange andre her ser jeg! Anonymkode: a918e...c9d Enig. Kjenner mange leger og forskere med fire + barn. Anonymkode: 861bc...e09 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #64 Skrevet 5. februar 2021 I vår utvidede krets (venner, bekjente, barnas venners familie) er det definitivt sånn at to barn er normen. Tipper over halvparten har to barn. Noen har ett barn, noen har tre, men to er jo det magiske tallet for de fleste. Kommer på 5 familier med 4, 5 eller 6 barn. Foreldrene har yrker som lege, forsker, universitetslektor, lærer, pilot og it-konsulent. Typisk folk som sitter i FAU, sender barna på pianotimer og språkkurs, og legger ut bilder med 6 barn i bunad eller 5 søsken i slalåmbakken. Det oser ikke akkurat av mangel på ressurser eller overskudd. Så jeg tror familier med mange barn er litt enten-eller. Enten er det et ekstremt bevisst valg, fordi man vet at man har tid, råd og overskudd. Eller så "bare ble det sånn" og man sliter med å holde hodet over vannet og gi barna det de trenger. Anonymkode: 0746f...de4 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #65 Skrevet 5. februar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Kjenner ikke så mange som har 4 barn uten at det er flere fedre/mødre. Synes det er white trash rett og slett. Anonymkode: 6f92a...415 Synes du det er mer white trash med en familie med 4 barn og 2 foreldre enn mine/dine/våre? Anonymkode: 13fd9...162 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #66 Skrevet 5. februar 2021 Foreldrene mine skryter fælt av at de har klart å følge opp 6 barn. Som barn nummer to er jeg absolutt ikke enig i at de har klart å følge oss opp på en god måte. Anonymkode: 3d187...044 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #67 Skrevet 5. februar 2021 Jeg vokste opp i en familie med 4 barn med fulltidsjobbende, utdannede foreldre. Jeg fikk grei nok oppfølging i oppveksten (tror folk tok oppdragelsen litt mindre høytidelig på 80-tallet) og stortrivdes med mange søsken. Jeg hadde tenkt at jeg skulle få stor familie selv, men har ett lite enebarn som jeg fikk i godt voksen alder. Jeg kan gi barnet alt jeg har, og stortrives med det. Jeg vil nå ikke ha flere. Anonymkode: 13fd9...162 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #68 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 0.09): Så synd du har så mange uføre i din omgangskrets. De fleste jeg kjenner med 4 barn jobber begge to. Personlig har jeg også 4 barn. Har ikke noe doktograd. Men har en bachelor og jobber 100%, mannen er håndtverker. Anonymkode: 44121...8c4 Ja, ganske synd. Mine venner og bekjente som er i full jobb har maks 3 barn. Anonymkode: 17276...186
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #69 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ganske synd. Mine venner og bekjente som er i full jobb har maks 3 barn. Anonymkode: 17276...186 Kom forøvrig på noen som ikke er uføre og har 4 barn i min krets. En venninne av meg har 3 søsken. Moren er jordmor og pappaen er politietterforsker. Anonymkode: 17276...186
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. februar 2021 #70 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 20.07): Skal innrømme at jeg stusser litt over de som får mer enn 4 barn. Ikke noe jeg blander meg i, men tenker at vi er veldig forskjellige og at den type altoppslukende familiekabal hadde gitt meg klaustrofobi. Selv har jeg 2 barn og synes det holder, man får oppleve det koselige med familielivet samtidig som det er mulig å ta seg en tur på kino eller en ettermiddagshvil mens den andre forelderen takler ungene helt fint alene. Å få barn som 40-åring ser jeg imidlertid ikke noe stort problem med, så lenge man er frisk og rask. Når gjennomsnittsalderen i Norge er godt over 80 år, vil de fleste 40-åringer være i stand til å følge opp barna sine til de er voksne og vel så det. Kan dog synes det er litt rart om 40-åringen har barn fra før som selv er blitt voksne - kjenner en dame på 40+ som gikk gravid samtidig med sin datter på 20+, den situasjonen hadde ikke vært min drøm i hvert fall. Da har man egentlig bikket over i bestemorgenerasjonen og det må føles litt kjipt å ikke ha overskudd til å være en tilstedeværende bestemor, fordi man selv har nye babyer. Anonymkode: e7159...90e Dette var jo helt vanlig før, og 40-åringer med barn fra før har jo større sjanse for ukompliserte svangerskap og barseltider enn førstegangsfødende på samme alder. Litt merkelig å la alderen på barna man har fra før definere hvorvidt man er "gammel" eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #71 Skrevet 5. februar 2021 Så lenge man klarer å følge opp barna, la de gå på altivitiveter. , være med venner på ting, dra på ferier osv så kan få så mange barn man vil for min del. 40 år er null problem Anonymkode: 7be30...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #72 Skrevet 5. februar 2021 Jeg tenker at hvis man ønsker såpass mange barn, bør man være ressurssterk nok til det. Altså både med økonomi, kapasitet som forelder og med tid. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det mer å følge opp med 4+barn enn for eksempel 2 barn. Jeg tenker også det er viktig at man klarer se hvert enkelt barn på en god måte og at det ikke bare blir en flokk. Anonymkode: a9e1d...d61 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #73 Skrevet 5. februar 2021 Jeg og mannen har 5. Begge i jobb og har hatt lite hjelp. Nå er yngste snart 11 og føler ting begynner å roe seg. Personlig hadde jeg ikke orket å få barn etter 40, men dette får være opp til den enkelte tenker jeg. Anonymkode: 0c0bc...0c2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #74 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Enig. Kjenner mange leger og forskere med fire + barn. Anonymkode: 861bc...e09 Hehe, det er litt enten-eller ja. De som har fire barn + er i mange tilfeller enten veldig økonomisk ressurssterke (mannlige leger som skiller seg og gifter seg på nytt med ny, ung legekone får gjerne enda flere barn ) eller veldig ressurssvake folk. De i mellom med bachelorgrad har gjerne to, maks tre unger Anonymkode: 8a4c6...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #75 Skrevet 5. februar 2021 Vi har 4 barn. Jeg er hjemmeværende og mannen tjener veldig bra. Hadde både økonomi,plass og tid til 4 barn. Anonymkode: 16245...b2c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #76 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har 4 barn. Jeg er hjemmeværende og mannen tjener veldig bra. Hadde både økonomi,plass og tid til 4 barn. Anonymkode: 16245...b2c Hjemmeværende - som ufør eller husmor? Anonymkode: 85e71...3eb 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #77 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har 4 barn. Jeg er hjemmeværende og mannen tjener veldig bra. Hadde både økonomi,plass og tid til 4 barn. Anonymkode: 16245...b2c Blir du ikke stigmatisert? Får du ikke den derre: «Sitter du bare på rumpa di hjemme»-frasen jevnlig? Det fikk nemlig jeg høre da jeg var arbeidsledig i et år (men hadde to barn i barnehage på den tiden). Anonymkode: 51f1d...49e
Matas Skrevet 8. februar 2021 #78 Skrevet 8. februar 2021 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Tråden er også ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og avsporinger. - Matas, mod.
Fremhevede innlegg