AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #41 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva tenker dere om de som får 4-5 barn? Og hva tenker dere om å bli mor som 40-41 åring? Anonymkode: 9b16c...495 Hva andre gjør er opptil de. Vi er 40 år begge to, og har 4 barn sammen. Siste barnet fyller 1 år i april. Vi elsker livet vårt Anonymkode: 02144...216 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #42 Skrevet 4. februar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er en sånn upopulær type som tenker på miljøkonsekvensene av å produsere så mange nye mennesker. Jeg sier ingenting selvfølgelig, men i mitt stille sinn tenker jeg at det er egoistisk å få så mange barn. Anonymkode: 743bb...f0c Hehe, jeg tenker det samme som deg. Jordkloden driter i om vi er fra Norge, USA eller Tyskland. At vi er få i Norge har ikke mye å si for moder jord når vi er over 7 mrd. Å sette til mange ekstra bører (aka barn) på den allerede utnyttede kloden vår, er ikke for meg. Nordmenn bruker enorme ressurser i løpet av et liv. Anonymkode: e33b5...5e6 6
Gasellen Skrevet 4. februar 2021 #43 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tror du noen vil svare noe annet en ja på det spm? Selvsagt ikke. Særlig siden du viser at du er opptatt av at de med mange barn må forsørge de selv. Ingen kommer til å bekrefte din antagelse om at de mest sannsynlig naver. Anonymkode: 797d9...ab3 Selvfølgelig! Ingen bør få barn de ikke greier å forsørge! Det er jo horribelt.. Millimani skrev (4 timer siden): Har man fire barn så jobber man som regel. Som jeg har nevnt tidligere i tråden, - for 100-150 år siden var det slett ikke uvanlig å få 10-12 barn. Gjerne i løpet av en periode på rundt 20 år. Familielivet gikk rundt, selv om det den gang ikke var så mange mulige jobber/arbeidsplasser som det er i dag, og mødrene uansett for det meste gikk hjemme. Egoistisk? Befolkningsveksten i Norge er viktig, og spesielt når korona etter hvert forsvinner. Norge trenger flere småtroll, verden trenger nye verdensborgere. Sånn er det hele tiden. Det er helt bak mål å sammenligne. For det første hadde de ikke prevensjon, for det andre var barnedødeligheten høy og man måtte få flere barn for å sikre slekta, for det tredje bodde folk flest på gårder rundt om og det var praktisk med stor familie som kunne hjelpe til med arbeidet på gården. For det fjerde fantes det ikke sykehjem og NAV. De fikk mange barn for at noen skulle ta vare på dem når de selv ble gamle og syke. Det hører også med at mødrene sjeldent var i arbeid og at de var hjemme og oppdro hele barneflokken og stelte med gården mens mannen var ute og jobbet seg ihjel. Jeg har ikke tenkt på det før, men de jeg kjenner med fire barn eller fler er faktisk hjemmeværende/uføre. De bruker tid på å bake og selge kaker og sånt. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #44 Skrevet 4. februar 2021 Gasellen skrev (24 minutter siden): Selvfølgelig! Ingen bør få barn de ikke greier å forsørge! Det er jo horribelt.. Jeg er 100% enig med deg. Men poenget var at ingen her kommer til å erkjenne at de har 4+ barn og lever på NAV, selv om det statistisk sett er stor sjanse for det. Alle vil svare «seff jobber vi- til og med 150% hver». Anonymkode: 797d9...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #45 Skrevet 4. februar 2021 Siden det er så mye snakk om statistikk her... "I 2016 var det langt vanligere for mødre å jobbe heltid enn hva tilfellet var ti år tidligere, og blant mødre med minst tre barn var økningen i andelen på heltid enda mer markant. Fra 2006 til 2016 hadde heltidsandelen økt med henholdsvis 11 prosentpoeng blant mødre i alt og hele 17 prosentpoeng¹ blant mødre med minst tre barn i familien. Forskjellene mellom dem med mange og få barn har følgelig avtatt i løpet av tiårsperioden: Mødre generelt jobber nå langt mer enn for ti år siden, og mødre med minst tre barn jobber nå nesten like mye som mødre i alt." https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/hvordan-deler-smabarnsforeldre-pa-arbeidet-hjemme-og-ute--325443 Anonymkode: 99c61...c66 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #46 Skrevet 4. februar 2021 Gasellen skrev (1 time siden): Selvfølgelig! Ingen bør få barn de ikke greier å forsørge! Det er jo horribelt.. Det er helt bak mål å sammenligne. For det første hadde de ikke prevensjon, for det andre var barnedødeligheten høy og man måtte få flere barn for å sikre slekta, for det tredje bodde folk flest på gårder rundt om og det var praktisk med stor familie som kunne hjelpe til med arbeidet på gården. For det fjerde fantes det ikke sykehjem og NAV. De fikk mange barn for at noen skulle ta vare på dem når de selv ble gamle og syke. Det hører også med at mødrene sjeldent var i arbeid og at de var hjemme og oppdro hele barneflokken og stelte med gården mens mannen var ute og jobbet seg ihjel. Jeg har ikke tenkt på det før, men de jeg kjenner med fire barn eller fler er faktisk hjemmeværende/uføre. De bruker tid på å bake og selge kaker og sånt. Du er klar over at de mødrene som i gamle dager "var hjemme" hadde en minst like slitsom arbeidsdag som mannen som var ute og "jobbet seg i hjel"? Anonymkode: 99c61...c66 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #47 Skrevet 4. februar 2021 Synes folk må få så mange barn de har plass og kjærlighet til❤️ jeg legger meg ikke oppi hvordan de forsørger barna, så lenge de blir forsørget. Jeg blåser i om de naver eller er trygdet eller har lav utdannelse, så lenge barna har det bra 😊❤️ Anonymkode: de6b3...a5e 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #48 Skrevet 4. februar 2021 Så lenge dette er ressurssterke folk, så har jeg veldig stor respekt for de 😊 Høres fantastisk ut! Må innrømme at jeg har litt fordommer mot 2 voksne uføretrygdede som har mange barn da... Det kan ikke være lett, hverken for foreldre eller barn. Selv er jeg kronisk syk og jobber 100% med 2 barn. Hører om utrolig mange som er uføre, men som jeg føler ikke er mer syk enn meg selv. Da stusser jeg veldig... Men, mulig jeg er meget uvitende. Anonymkode: db23d...917 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #49 Skrevet 4. februar 2021 Jeg har mange barn selv (fler enn 4). for det første er det mange med ett barn som ikke evner å dekke (eller se) barnets behov også. Man kan selvsagt si at sjansen er større jo flere barn man har. selv ser jeg mange fordeler for et barn med færre søsken, men også ting de går glipp av. Et barn i en større søskenflokk vokser kanskje opp mer som gruppe enn som individ, men ser ikke nødvendigvis på det som negativt. Disse barna får være individ på andre arenaer. På samme måte som enebarn får gruppeerfaring på andre områder enn i familien hjemme. jeg syns ikke det ene er bedre enn det andre, bare annerledes Anonymkode: ab751...91a 6
Margo Skrevet 4. februar 2021 #50 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er absolutt ingen selvfølge. Mange uføre familier får gjerne 5-7 barn. Plusser på at de må kunne jobbe og forsørge de også. Antar at dere begge er i jobb. Anonymkode: 85e71...3eb Herrejesus. Er det ikke frustrende å ha en så liten horisont..? 1
Gasellen Skrevet 4. februar 2021 #51 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er klar over at de mødrene som i gamle dager "var hjemme" hadde en minst like slitsom arbeidsdag som mannen som var ute og "jobbet seg i hjel"? Anonymkode: 99c61...c66 Selvfølgelig, når de hadde 12 unger, ti sauer, tre kuer, fem griser ti høns og ett gammelt iskaldt hus uten strøm å bo i. Sier seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #52 Skrevet 4. februar 2021 Gasellen skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig, når de hadde 12 unger, ti sauer, tre kuer, fem griser ti høns og ett gammelt iskaldt hus uten strøm å bo i. Sier seg selv. Ja, så hvorfor skulle det ikke gå helt utmerket å ha jobb med 4+ barn i våre dager når man ikke har ti sauer, tre kuer, fem griser, 10 høns og et iskaldt hus uten strøm, men tvert i mot et moderne hus med alle bekvemmeligheter i tillegg til barnehageplasser og skole og Sfo til barna mens man er på jobb? Anonymkode: 99c61...c66 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #53 Skrevet 4. februar 2021 Kjenner ikke så mange som har 4 barn uten at det er flere fedre/mødre. Synes det er white trash rett og slett. Anonymkode: 6f92a...415 1
Slitenmamma Skrevet 4. februar 2021 #54 Skrevet 4. februar 2021 Når jeg tenker meg om så kjenner jeg faktisk bare ett par som har 4 barn, kjenner flere med 3 barn. Mens hovedparten har 2 barn. Eneste jeg tenker til begge spørsmålene dine er " att de orker 🤣" Fordi jeg har ett barn, 40 år og er for gammel til å få flere synes jeg selv.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #55 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, så hvorfor skulle det ikke gå helt utmerket å ha jobb med 4+ barn i våre dager når man ikke har ti sauer, tre kuer, fem griser, 10 høns og et iskaldt hus uten strøm, men tvert i mot et moderne hus med alle bekvemmeligheter i tillegg til barnehageplasser og skole og Sfo til barna mens man er på jobb? Anonymkode: 99c61...c66 Det burde absolutt gå! Det er derfor det er trist om folk bruker det som unnskyldning for å være hjemme Anonymkode: f9dd7...079 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #56 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det burde absolutt gå! Det er derfor det er trist om folk bruker det som unnskyldning for å være hjemme Anonymkode: f9dd7...079 Statistikken viser jo at de fleste med mange barn jobber. Anonymkode: 99c61...c66 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #57 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Antar at dere begge er i jobb. Anonymkode: 85e71...3eb Ja, vi jobber begge to. Men ville ikke vært barna foruten. 😊 Anonymkode: dce89...205
Gasellen Skrevet 4. februar 2021 #58 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, så hvorfor skulle det ikke gå helt utmerket å ha jobb med 4+ barn i våre dager når man ikke har ti sauer, tre kuer, fem griser, 10 høns og et iskaldt hus uten strøm, men tvert i mot et moderne hus med alle bekvemmeligheter i tillegg til barnehageplasser og skole og Sfo til barna mens man er på jobb? Anonymkode: 99c61...c66 Det er der som er poenget mitt. Det burde gå 1
Tvist Skrevet 4. februar 2021 #59 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, så hvorfor skulle det ikke gå helt utmerket å ha jobb med 4+ barn i våre dager når man ikke har ti sauer, tre kuer, fem griser, 10 høns og et iskaldt hus uten strøm, men tvert i mot et moderne hus med alle bekvemmeligheter i tillegg til barnehageplasser og skole og Sfo til barna mens man er på jobb? Anonymkode: 99c61...c66 Det går selvsagt, alt går. Men vi har prevensjon og dermed mulighet til å velge, så de fleste velger færre barn.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #60 Skrevet 5. februar 2021 Gasellen skrev (8 timer siden): Det er der som er poenget mitt. Det burde gå Og statistikken viser jo at det er det det gjør. Foreldre med mange barn jobber stort sett, akkurat som de med færre barn. Anonymkode: 99c61...c66 1
Fremhevede innlegg