AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #21 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): I min kultur har vi både 4,6 og 10 barn. Mindre enn tre barn er unormalt. Men så er vi generelt mer familieorientert, og har ikke en kultur hvor det å tenke på seg selv og selvrealisering er noe viktig. Familie og slekt er mye mer i fokus. Dessverre vil min mann kun ha to barn, men jeg kunne tenke meg minst fire barn. Vi har begge utdannelser. Anonymkode: 8c05e...351 Jobber dere? Anonymkode: 85e71...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #22 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jobber dere? Anonymkode: 85e71...3eb Tror du noen vil svare noe annet en ja på det spm? Selvsagt ikke. Særlig siden du viser at du er opptatt av at de med mange barn må forsørge de selv. Ingen kommer til å bekrefte din antagelse om at de mest sannsynlig naver. Anonymkode: 797d9...ab3 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #23 Skrevet 4. februar 2021 Jeg er en sånn upopulær type som tenker på miljøkonsekvensene av å produsere så mange nye mennesker. Jeg sier ingenting selvfølgelig, men i mitt stille sinn tenker jeg at det er egoistisk å få så mange barn. Anonymkode: 743bb...f0c 8
MarianneE Skrevet 4. februar 2021 #24 Skrevet 4. februar 2021 Jeg tenker for det første at hvor mange barn andre har er ikke noe jeg har noe med. Må jeg først mene noe om det så synes jeg det er fantastisk! Selv har jeg bare ett og alltid vært litt misunnelig på de som har mange barn. Klarer du flere barn så kjør på! 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #25 Skrevet 4. februar 2021 Jeg må innrømme at jeg ikke forstår det selv, men jeg respekterer det så klart dersom foreldrene er ressurssterke og valget er nøye gjennomtenkt. Og ikke minst, som en annen har kommentert over meg; at den aktuelle familien tar ansvar for miljøaspektet ved det hele. Det vil si at de tar bevisste valg med tanke på miljø, og lærer barna opp til å være bevisste. Dette er så klart viktig uavhengig av antall barn (eller mangelen på sådan), men som foreldre til 6 barn bærer du et langt større ansvar for klodens fremtid sammenliknet med en ettbarnsforelder. I tillegg tar jeg det som en selvfølge at foreldrene til så mange barn tar sin rolle alvorlig, og virkelig gjør alt for å oppdra bra mennesker som bidrar til samfunnet på sikt, og ikke bare blir en utgift. Dette kan man så klart ikke kontrollere fullt ut, men det er jo større sjanse for å få en bra utdanning/jobb dersom foreldrene også har dette. Anonymkode: 20e33...573 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #26 Skrevet 4. februar 2021 Jeg synes litt synd på de som planlegger å få barn så sent i livet, siden man har høyere risiko for at barnet får for eksempel Downs syndrom etc. Ikke at alle mennesker ikke er like mye verdt, men det blir unektelig mange unødvendig ekstra tøffe tak for familien da. Og det er det ikke like enkelt for de foreldrene å si med ord i etterkant, men sorgen synes likevel på øynene til de foreldrene det gjelder. Anonymkode: c9dd3...857 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #27 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å dere klarer fint å både jobbe, samt følge opp alle barna? Anonymkode: 85e71...3eb Min erfaring er at foreldrene gjerne sier ja på dette spørsmålet, mens ungene gjerne sier nei. Anonymkode: c507b...a5a 16
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #28 Skrevet 4. februar 2021 Vi har fire barn (under 10), begge i jobb (over 200% til sammen), bor landlig. Innvandrer er vi nok 😉 så familie bor litt for langt unna for å telle som nettverk men vi har mange flotte venner. Vi passer veldig på å ha lit 1:1 tid med alle gjennom dagen, og ofte også 1:1 utflukter/helger eller 1:2. Klart er det mindre tid per barn enn hvis man samligner med familie med 1 barn - det samme med bråk, klæsvask etc. Det er sjelden at 1 barn har begge voksne for seg selv her. Ang miljø: så langt klarer vi oss med 1 bil, mye mat fra gartneriet i nabolaget, jobb som 1 av oss kan gå til, mye gjenbruk innen familie og ellers, lite kjøtt. Vi er veldig bevisst forbruket ikke nødvendigvis pga av penger men mer pga miljø og våre barn lærer samme tankegang. Oh, vi har 1 som trenger litt ekstra i samheng med oppfølging i skolen (ppt, statped etc). Dette går fint. Men vi har veldig fleksible jobber og setter begge familie først. Dette er vårt felles prosjekt. Så det hjelper. Alenetid får vi også til. Både med hverandre og bare alene. Anonymkode: 812ae...7a2 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #29 Skrevet 4. februar 2021 Jeg må klargjøre litt dette med miljø. Mange skriver at de ikke belaster miljøet (så mye) mer enn mindre familier mens barna er små, men jeg tenker lengre enn dette. Barna blir store en gang, da trenger de hver sin bolig, klær, møbler, elektronikk, de stifter kanskje egne familier, kjøper bil, reiser på ferie og så videre, og så videre. Alt i alt blir miljøbelastningen veldig stor, selv om man klarer å holde den nede mens barna er små. Anonymkode: 743bb...f0c 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #30 Skrevet 4. februar 2021 Hvorfor er det interessant hva jeg tenker? Jeg bryr meg overhodet ikke. Jeg kjenner godt eller vet om fire familier der de har mer enn 5 barn, og de er villt forskjellige: yrker, forhold, bosted, økonomi, helse, livsstil, familieforhold forøvrig ...alt. Ingen grunn til å tenke noe generelt om dem. Samme gjelder "de som blir mor som 40-41-åringer". Det er veldig mange. Jeg ser ingen grunn til å tenke noe spesielt angående dem sammenlignet med de som blir mor når de er 38 eller 39 (meg selv), eller 42 (mer sjeldent). Hvis det er førstegangsmor tenker jeg de er heldige som fikk. Anonymkode: 861bc...e09 6
Nerine_ Skrevet 4. februar 2021 #31 Skrevet 4. februar 2021 Så lenge foreldrene er i stand til å ivareta alle barna på alle områder, er 4+ helt innafor. Å få barn som nærmere 40 syns jeg personlig er for sent, men andre gjør selvfølgelig som de selv syns er riktig🙂 1
sommermor Skrevet 4. februar 2021 #32 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alle jeg vet om som har 4 barn eller mer er uføretrygdet. Å få barn når man har bikket 40 ser ikke jeg problemet i så lenge man har helsa på plass. Naboen vår var 40 og 42 år når hun fikk barn, rett å slett for at hun ikke møtte mannen sin før i slutten av 30 årene. Anonymkode: 17276...186 Alle jeg kjenner med flere enn 4 barn er høyt utdannet og i full jobb begge to. Så det stemmer ikke at alle med flere barn er ufør eller på sosialen. 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #33 Skrevet 4. februar 2021 Kjenner to familier med 4 barn. Begge familiene har veldig god økonomi, er familieorienterte og har masse kjærlighet å gi. Selv har vi tre barn og elsker familielivet. Har likevel tid til trening og ting vi liker å gjøre(trives dog best når vi kan gjøre ting sammen som en familie). Mannen ønsker seg en til, men jeg tror jeg er ferdig. Anonymkode: d1919...574 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #34 Skrevet 4. februar 2021 Jeg fikk to barn, men hatet familielivet. Nå jobber jeg 120% som sykepleier. Har barna 40-50%. Jeg er kvinne. Anonymkode: 51f1d...49e 2
Millimani Skrevet 4. februar 2021 #35 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Å dere klarer fint å både jobbe, samt følge opp alle barna? Anonymkode: 85e71...3eb AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jobber dere? Anonymkode: 85e71...3eb Har man fire barn så jobber man som regel. Som jeg har nevnt tidligere i tråden, - for 100-150 år siden var det slett ikke uvanlig å få 10-12 barn. Gjerne i løpet av en periode på rundt 20 år. Familielivet gikk rundt, selv om det den gang ikke var så mange mulige jobber/arbeidsplasser som det er i dag, og mødrene uansett for det meste gikk hjemme. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er en sånn upopulær type som tenker på miljøkonsekvensene av å produsere så mange nye mennesker. Jeg sier ingenting selvfølgelig, men i mitt stille sinn tenker jeg at det er egoistisk å få så mange barn. Anonymkode: 743bb...f0c Egoistisk? Befolkningsveksten i Norge er viktig, og spesielt når korona etter hvert forsvinner. Norge trenger flere småtroll, verden trenger nye verdensborgere. Sånn er det hele tiden. 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #36 Skrevet 4. februar 2021 Jeg har vokst opp i en søskenflokk på 4, 10 år mellom yngste og eldste. Vi hadde en lykkelig barndom med god oppfølging. Begge våre foreldre har vært i full jobb hele veien, svært høyt utdannet og gode jobber. At det ikke er normalen i dag betyr da ikke at det er noe galt med deg om du får mange barn... Det er en veldig merkelig slutning. Det betyr egentlig ikke noe annet enn at man er glad i barn og familielivet. Hva man synes man har kapasitet til er da svært individuelt. Å få barn i førtiåra er det heller ikke noe galt med. Man er fruktbar så lenge av en grunn. Eldre foreldre har ofte en helt annen livserfaring og trygghet som yngre ikke har. Gjerne helt andre økonomiske muskler også. Livserfaringa kan fint veie opp for ungdommeligheten. Det går så bra så. Jeg synes at folk ikke trenger å stikke nesa si i andres livsvalg så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt. Anonymkode: da38c...fc0 9
PM75 Skrevet 4. februar 2021 #37 Skrevet 4. februar 2021 Det tenker jeg at man må vurdere selv, så lenge man er i stand til å ta vare på barna. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #38 Skrevet 4. februar 2021 Vi har fem barn. 2 sett med tvillinger. Jeg fikk alke før jeg var 30. Det var ikke slik at vi ikke brukte prevensjon. Jeg ble gravid på hormonspiral. Anonymkode: dce89...205 2
Alvario Skrevet 4. februar 2021 #39 Skrevet 4. februar 2021 Vi har 4 barn. Begge er i full jobb, og har flere verv i fritiden som gjelder ungene. Har aldri hatt mye hjelp fra besteforeldre eller andre, og heller ikke hatt behov for det. Fikk siste barnet når jeg var 33 år og mannen min var 39 år. Kjenner 3 andre familier med fire barn og i alle tilfellene er begge foreldre i jobb og klarer seg god selv. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #40 Skrevet 4. februar 2021 Millimani skrev (1 time siden): Har man fire barn så jobber man som regel. Det er absolutt ingen selvfølge. Mange uføre familier får gjerne 5-7 barn. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes at folk ikke trenger å stikke nesa si i andres livsvalg så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt. Anonymkode: da38c...fc0 Plusser på at de må kunne jobbe og forsørge de også. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi har fem barn. 2 sett med tvillinger. Jeg fikk alke før jeg var 30. Det var ikke slik at vi ikke brukte prevensjon. Jeg ble gravid på hormonspiral. Anonymkode: dce89...205 Antar at dere begge er i jobb. Anonymkode: 85e71...3eb 2
Fremhevede innlegg