AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Hva tenker dere om de som får 4-5 barn? Og hva tenker dere om å bli mor som 40-41 åring? Anonymkode: 9b16c...495
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Hvis dere klarer å forsørge alle disse barna selv, uten å belaste det offentlige + at dere klarer å følge opp alle barna, så får dere gjøre som dere vil. Men, jeg respekterer ikke sånne valg om dere er ufør og satser på at de eldste hjelper til. Anonymkode: 85e71...3eb 24
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 Vi har 6 barn. Var aldri planlagt fra start, men ble sånn etter hvert. 😄 Tenker at vi er veldig heldige som har mange (og barna er veldig tydelige på at de føler seg heldige som har hverandre), men tenker samtidig at det ikke passer for alle. Med så mange barn er det nesten alltid noen som skal følges opp, uansett hvor store og selvstendige de etter hvert blir. Så man må virkelig like familielivet og ikke savne så mye annet. Å bli mor som 40-41-åring er sikkert fint det. Men igjen så passer det ikke for alle. Jeg var 38 da jeg fikk siste, og flere av mine venninner på samme alder fikk angst på mine vegne av å falle tilbake til småbarnslivet Selv synes jeg det passer meg veldig godt, selv om jeg aldri skulle trodd at jeg skulle entre 40-åra med en toåring på slep. Anonymkode: a62d1...611 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 Skal innrømme at jeg stusser litt over de som får mer enn 4 barn. Ikke noe jeg blander meg i, men tenker at vi er veldig forskjellige og at den type altoppslukende familiekabal hadde gitt meg klaustrofobi. Selv har jeg 2 barn og synes det holder, man får oppleve det koselige med familielivet samtidig som det er mulig å ta seg en tur på kino eller en ettermiddagshvil mens den andre forelderen takler ungene helt fint alene. Å få barn som 40-åring ser jeg imidlertid ikke noe stort problem med, så lenge man er frisk og rask. Når gjennomsnittsalderen i Norge er godt over 80 år, vil de fleste 40-åringer være i stand til å følge opp barna sine til de er voksne og vel så det. Kan dog synes det er litt rart om 40-åringen har barn fra før som selv er blitt voksne - kjenner en dame på 40+ som gikk gravid samtidig med sin datter på 20+, den situasjonen hadde ikke vært min drøm i hvert fall. Da har man egentlig bikket over i bestemorgenerasjonen og det må føles litt kjipt å ikke ha overskudd til å være en tilstedeværende bestemor, fordi man selv har nye babyer. Anonymkode: e7159...90e 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vi har 6 barn. Var aldri planlagt fra start, men ble sånn etter hvert. 😄 Tenker at vi er veldig heldige som har mange (og barna er veldig tydelige på at de føler seg heldige som har hverandre), men tenker samtidig at det ikke passer for alle. Med så mange barn er det nesten alltid noen som skal følges opp, uansett hvor store og selvstendige de etter hvert blir. Så man må virkelig like familielivet og ikke savne så mye annet. Å bli mor som 40-41-åring er sikkert fint det. Men igjen så passer det ikke for alle. Jeg var 38 da jeg fikk siste, og flere av mine venninner på samme alder fikk angst på mine vegne av å falle tilbake til småbarnslivet Selv synes jeg det passer meg veldig godt, selv om jeg aldri skulle trodd at jeg skulle entre 40-åra med en toåring på slep. Anonymkode: a62d1...611 Kan jeg spørre hva dere tjener i året? Er nysgjerrig på hvordan andre får det til å gå rundt 😊 Anonymkode: 5778a...4c2 3
robot Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 At det er godt det er dem og ikke meg. I begge tilfeller. 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvis dere klarer å forsørge alle disse barna selv, uten å belaste det offentlige + at dere klarer å følge opp alle barna, så får dere gjøre som dere vil. Men, jeg respekterer ikke sånne valg om dere er ufør og satser på at de eldste hjelper til. Anonymkode: 85e71...3eb Her er det 4 barn. Begge foreldre i jobb, høgskole utdannet. Anonymkode: 9b16c...495
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 Kjenner flere med 4/5 barn og alle har mye hjelp fra besteforeldre. Skjønner ikke hvorfor de skal ha så mange barn når de er helt avhengig av at besteforeldre skal ordne det meste. 2 av mine kollegaer fikk barn etter 40, og begge har sagt at det er mye mer slitsomt enn de hadde sett for seg, de kjenner godt at de ikke er unge lenger. Anonymkode: 69fad...e69 1
Millimani Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 (endret) For 100-150 år siden var det vel så vanlig å få det dobbelte. Verden den gang var ikke som verden i dag. Oldemor var i en flokk hvor det var 22 år mellom den eldste og den yngste Endret 3. februar 2021 av Millimani 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 Jeg tenker sekt som ikke har hørt om prevensjon hvis noen har mer enn 3 barn. Anonymkode: 6e3eb...0d4 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Skrevet 3. februar 2021 Tenker at de som har 4+ barn i 80% av tilfellene er uføretrygda eller lever på sosialhjelp. De lar staten ta ansvar for førsørgelse og lar det rulle og gå i hverdagen. De parene som begge er i jobb har oftest ikke tid til å følge opp så mange barn, og de tenker gjennom hvilken kvalitet på oppdragelse de ønsker å gi. Når en er 40 er det på tide å avslutte babyproduksjonen. Anonymkode: 797d9...ab3 9
asterix Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 Har selv 9, så tenker ikke noe spesielt om det. 12
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Jeg tenker de er heldige. Har selv tre men vil gjerne ha flere. (Er i 100% jobb, og har ingen avlastning. Trives med familielivet.) Anonymkode: 4e771...a96 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #14 Skrevet 3. februar 2021 Alle jeg vet om som har 4 barn eller mer er uføretrygdet. Å få barn når man har bikket 40 ser ikke jeg problemet i så lenge man har helsa på plass. Naboen vår var 40 og 42 år når hun fikk barn, rett å slett for at hun ikke møtte mannen sin før i slutten av 30 årene. Anonymkode: 17276...186 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #15 Skrevet 3. februar 2021 asterix skrev (2 timer siden): Har selv 9, så tenker ikke noe spesielt om det. Å dere klarer fint å både jobbe, samt følge opp alle barna? Anonymkode: 85e71...3eb 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #16 Skrevet 3. februar 2021 I nabolaget mitt bor det 3 (etnisk norske ja) familier med 4 barn. Jeg har bare 1 barn, og skal ikke ha flere, men tenker egentlig mest at det sikkert er mye jobb og mye bekymringer, men også mye glede i det. Stefaren min som også er etnisk norsk var yngst i en søskenflokk på 8. Syntes det er litt rart at noen her skriver at de bare kjenner uføretrygdede med 4 + barn. De i mitt nabolag er ressurssterke familier og begge er i jobb. Anonymkode: 77cb4...71b 13
asterix Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Å dere klarer fint å både jobbe, samt følge opp alle barna? Anonymkode: 85e71...3eb Ja 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #18 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle jeg vet om som har 4 barn eller mer er uføretrygdet. Å få barn når man har bikket 40 ser ikke jeg problemet i så lenge man har helsa på plass. Naboen vår var 40 og 42 år når hun fikk barn, rett å slett for at hun ikke møtte mannen sin før i slutten av 30 årene. Anonymkode: 17276...186 Så synd du har så mange uføre i din omgangskrets. De fleste jeg kjenner med 4 barn jobber begge to. Personlig har jeg også 4 barn. Har ikke noe doktograd. Men har en bachelor og jobber 100%, mannen er håndtverker. Anonymkode: 44121...8c4 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #19 Skrevet 3. februar 2021 I min kultur har vi både 4,6 og 10 barn. Mindre enn tre barn er unormalt. Men så er vi generelt mer familieorientert, og har ikke en kultur hvor det å tenke på seg selv og selvrealisering er noe viktig. Familie og slekt er mye mer i fokus. Dessverre vil min mann kun ha to barn, men jeg kunne tenke meg minst fire barn. Vi har begge utdannelser. Anonymkode: 8c05e...351 4
Gjest Chroma Skrevet 3. februar 2021 #20 Skrevet 3. februar 2021 asterix skrev (3 timer siden): Har selv 9, så tenker ikke noe spesielt om det. Så koselig 🥰 Jeg har 4 barn, kunne tenkt meg flere, men helsen sa nei! 😄
Anbefalte innlegg