julie0372 Skrevet 27. januar 2021 #1 Del Skrevet 27. januar 2021 Læreren sier at vi kan få spørsmålet om hvorfor det er relevant i dag at vi diskuterer hvem som er skyld i første verdenskrig... Noen som har noen tanker om dette? Det står ingenting om det i boka eller på nett:/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Del Skrevet 27. januar 2021 Tenke sjæl Hva tenker DU kan være årsaker til at det kan være relevant? Det er gjerne det læreren er ute etter: at du selv skal tenke over det, og komme med et resonnement til hva du tenker og tror kan være grunner til at slikt er et aktuelt disksjonstema. Anonymkode: ea834...e45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julie0372 Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenke sjæl Hva tenker DU kan være årsaker til at det kan være relevant? Det er gjerne det læreren er ute etter: at du selv skal tenke over det, og komme med et resonnement til hva du tenker og tror kan være grunner til at slikt er et aktuelt disksjonstema. Anonymkode: ea834...e45 Jeg kan ikke komme på et sånt resonnoment, men jeg må fortsatt få 6'er på prøven, så jeg har et problem:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Del Skrevet 27. januar 2021 julie0372 skrev (Akkurat nå): Jeg kan ikke komme på et sånt resonnoment, men jeg må fortsatt få 6'er på prøven, så jeg har et problem:( Da får du tenke litt hardere, og så skriver du det du tenker. Rett og slett. Det er ganske så vanlig at de vil ha dine egne ressonementer, og ikke bare oppgulp du har lest på nett. Anonymkode: ea834...e45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 27. januar 2021 #5 Del Skrevet 27. januar 2021 julie0372 skrev (Akkurat nå): Jeg kan ikke komme på et sånt resonnoment, men jeg må fortsatt få 6'er på prøven, så jeg har et problem:( Da får du ikke en 6'er. Du må kunne drøfte og resonnere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valeera Skrevet 27. januar 2021 #6 Del Skrevet 27. januar 2021 Google «hva startet første verdenskrig» og bruk noen timer å lese! Også får du selv komme fram til om det er relevant å diskutere hvem som er skyldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julie0372 Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 27. januar 2021 CorvusCorax skrev (3 minutter siden): Da får du ikke en 6'er. Du må kunne drøfte og resonnere. okei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Del Skrevet 27. januar 2021 anbefaler å bruke leksikon, alltid lurt å lese litt mer enn det som står i boka. Anonymkode: 67cb4...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morpheus Skrevet 27. januar 2021 #9 Del Skrevet 27. januar 2021 Det var Tyskerne det også. Så var verden sure på tyskerne og straffet de i årene etter første verdenskrig med handelsblokade og nektet de å ha militære. Det fant ikke tyskerne seg i, og begynte liksågodt en ny verdenskrig for å hevde seg selv og stjele fra andre. Så tabbet de seg ut igjen. Denne gangen var resten av verden så sur at de tok en stor del av landet, og ga det ikke tilbake igjen til gerningene før Berlinmuren falt i 1991. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #10 Del Skrevet 27. januar 2021 Morpheus skrev (2 minutter siden): Det var Tyskerne det også. Så var verden sure på tyskerne og straffet de i årene etter første verdenskrig med handelsblokade og nektet de å ha militære. Det fant ikke tyskerne seg i, og begynte liksågodt en ny verdenskrig for å hevde seg selv og stjele fra andre. Så tabbet de seg ut igjen. Denne gangen var resten av verden så sur at de tok en stor del av landet, og ga det ikke tilbake igjen til gerningene før Berlinmuren falt i 1991. Spørsmålet var ikke hvem som startet krigen, men hvorfor det er relevant i dag å diskutere hvem som gjorde det. Altså ikke en ren faktaopplysning, men mer en resonneringsoppgave. Anonymkode: ea834...e45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMinstelønn Skrevet 27. januar 2021 #11 Del Skrevet 27. januar 2021 julie0372 skrev (24 minutter siden): Det står ingenting om det i boka eller på nett😕 Det er feil: Why World War I Matters to Today’s Economy The Relevance Of World War I Why WWI Still Haunts Europe a Century Later Da er det bare for deg å gjøre jobben! Lykke til:) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 27. januar 2021 #12 Del Skrevet 27. januar 2021 De som ikke studerer historien, er dømt til å gjenta den. De som studerer historien, er dømt til å se på at alle andre gjentar den. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #13 Del Skrevet 27. januar 2021 Morpheus skrev (10 timer siden): Det var Tyskerne det også. Så var verden sure på tyskerne og straffet de i årene etter første verdenskrig med handelsblokade og nektet de å ha militære. Det fant ikke tyskerne seg i, og begynte liksågodt en ny verdenskrig for å hevde seg selv og stjele fra andre. Så tabbet de seg ut igjen. Denne gangen var resten av verden så sur at de tok en stor del av landet, og ga det ikke tilbake igjen til gerningene før Berlinmuren falt i 1991. Det er nok litt mer innviklet enn å bare si Tyskland startet 1 verdenskrig. Anonymkode: 50b3f...cf7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Del Skrevet 28. januar 2021 julie0372 skrev (12 timer siden): Læreren sier at vi kan få spørsmålet om hvorfor det er relevant i dag at vi diskuterer hvem som er skyld i første verdenskrig... Noen som har noen tanker om dette? Det står ingenting om det i boka eller på nett:/ Spør læreren din om hvordan du kan gå frem for å løse spørsmålet. Du skriver at du får 6er på prøver så du legger helt sikkert nok innsats i faget. Her er noen av mine tanker: 1) Når noe er aktuelt å diskutere så er det fordi det ikke finnes kun ett fasitsvar. Hadde det vært et klart svar på spørmålet så hadde det ikke vært noe å diskutere. 2) For å forstå hvem som har skyld i første verdenskrig så må man forstå årsakene til første verdenskrig. Både hvem som har skyld for og hva som var årsaken til første verdenskrig er spørsmål mange vil ha svar på med tanke på hvor enormt mange som døde under første verdenskrig. Første verdenskrig henger også tett opp mot andre verdenskrig. Årsaken til andre verdenskrig henger sammen med første verdenskrig. Og med tanke på hvor enormt mange som døde under andre verdenskrig og hvor stor innflytelse den krigen fikk på verden så er det naturlig å ønske en forklaring. 3) Versailles-traktaten ga Tyskland all skyld for første verdenskrig. Tyskerne derimot mente at de kun handlet i selvforsvar. 4) Ser man på wikipedia over årsaker til første verdenskrig så ser man ting som alliansebygging, våpenkappløp, konflikter på balkan. Kan lignende skje igjen? Er det noe vi kan lære for å unngå at det skjer igjen? Anonymkode: 46c7a...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 30. januar 2021 #15 Del Skrevet 30. januar 2021 Be læreren utdype spørsmålet for det er dårlig formulert. Hvem/hva som er skyld i en stor krig er alltid relevant for å klare å unngå at det samme skjer igjen. Men det er ikke noe spesielt med første krigen som gjør det ekstra relevant idag. At Tyskland nok en gang er ledende aktør i Europa er relevant for dagens politikk, men ikke noe som hører hjemme i et rent historiefag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #16 Del Skrevet 30. januar 2021 20 minutter siden, OlsenHansen said: Be læreren utdype spørsmålet for det er dårlig formulert. Hvem/hva som er skyld i en stor krig er alltid relevant for å klare å unngå at det samme skjer igjen. Men det er ikke noe spesielt med første krigen som gjør det ekstra relevant idag. At Tyskland nok en gang er ledende aktør i Europa er relevant for dagens politikk, men ikke noe som hører hjemme i et rent historiefag. Så hadde man fått dette spørsmålet på en eksamensoppgave, så er svaret; "be læreren utdype spørsmålet"? Jeg synes ikke det var så dårlig formulert, men det er utfordrende og krever at eleven må tenke, ikke bare pugge fakta. Anonymkode: a79f6...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 30. januar 2021 #17 Del Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så hadde man fått dette spørsmålet på en eksamensoppgave, så er svaret; "be læreren utdype spørsmålet"? Jeg synes ikke det var så dårlig formulert, men det er utfordrende og krever at eleven må tenke, ikke bare pugge fakta. Anonymkode: a79f6...a9d Da sliter du. Jeg har studert historie i 20 år og jeg aner ikke hva man egentlig er ute etter her. Det stereotypiske "så vi kan lære av det" er neppe nok for denne oppgaven. Skal man bruke kunnskapen aktivt så må man i det minste ha et klart definert mål. Første krigen har relevans idag fordi den er knyttet til andre krigen, som bygget etterkrigsordenen. Men det er slutten på første krigen, altså Versailles, som er grunnen for det, ikke begynnelsen på krigen. Så her forstår jeg ikke hva læreren er ute etter. Det er et spørsmål som krever mer kontekst. Årsakene til krig er alltid relevant generelt grunnlag for forståelsen, men dette er et svar som krever maks en linje eller to, neppe nok for en egen oppgave. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 31. januar 2021 #18 Del Skrevet 31. januar 2021 Jeg tror jeg ville bedt om en forklaring på hva vedkommende egentlig er ute etter. Spørsmålet er såpass bredt og vagt at en kan se for seg et utall forskjellige svar. Om læreren kun er ute etter at en trekker en hvilken som helst parallell og egentlig bare ønsker å se at en klarer å knytte det til noe som foregår i dag og argumentere for tilknytningen er det jo greit nok, men det tenker jeg er noe en må gjøre klart for elevene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 1. februar 2021 #19 Del Skrevet 1. februar 2021 Ta og se på YouTube kanalen The Great War Det er kanskje det beste som er laget om første verdenskrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 4. februar 2021 #20 Del Skrevet 4. februar 2021 Den, og så Between Two Wars, og så WW2 in Real Time... det finnes mange dummere ting å bruke Youtube til, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå