Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 16. august 2005 #81 Skrevet 16. august 2005 Og når man sier at kollektiv ikke er ett alternativ, så sier man jo også at man er villig til å betale det ekstra det koster å bo alene. Man kan ikke alltid få både i pose og sekk. ← Da sier du samtidig at de som ikke har "greid" å finne seg en livsledsager bare kan ha det så godt. De fortjener da ikke å bo med like bra standard (og da mener jeg ikke nødvendigvis plassmessig) som de som har funnet sin partner. Og det syns jeg er en nokså hårreisende holdning. Som det tidligere også har blitt nevnt: hva om det blir brudd og man har barn. Tror du da det er et veldig enkelt alternativ å flytte i kollektiv??? Jeg forstår ikke den totalt manglende aksepten for at selv om man er alene så kan man ønske samme bostandard som par. Og jeg mener ikke størrelse - men det er da vel ingen som forventer at et par skal dele leilighet med et annet "og vil de ikke de så får de værsågod betale kostnadene". At man VELGER å bo i kollektiv evt. andre boformer er helt greit. Men ikke at man skal pålegges det med begrunnelsen "når du er så dum at du er alene, så kan du jo bare takke deg selv".
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2005 #82 Skrevet 16. august 2005 Synes godt at det med TV-lisens og vann (og kommunale avgifter som søppel etc) burde gått på antall personer i husholdningen. Ganske underlig at det ikke er slik allerede. I enkelte sameier og andre bygninger med felles vann og slikt deler innbyggerne på kostnadene, per husholdning. Jeg kjenner en eldre dame i Oslo som bor alene, og deler på vannkostnadene med familien under henne, som er en familie med småbarn, der vaskemaskina går omtrent døgnet rundt, og over henne bor 7 personer fra somalia i en leilighet på samme størrelse som hennes. Er det rart gamle enslige damer kan ha en tendens til å være bitre?!
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #83 Skrevet 16. august 2005 Så staten skal altså betale folk for å ikke være sammen med noen? Slik at det virkelig skal lønne seg å gå fra hverandre? Det synes jeg virkelig samfunnet skal satse på, ja.. Rett og slett subsidiere folk for å skille seg.. (hurra!)
aline Skrevet 16. august 2005 #84 Skrevet 16. august 2005 det er jo ikke snakk om å subsidiere folk som skiller seg, men å gi en støtte til folk som av forskjellige årsaker bor alene. dette gjøres jo per dags dato med foreldre. single foreldre får vel mer støtte en ikke-single foreldre? skal man følge den der "er man ikke villig til å betale for sin situasjon, så får man takke seg selv." så burde ikke aleneforeldre fått noen ekstra støtte heller da?
Gjest Turi Skrevet 16. august 2005 #85 Skrevet 16. august 2005 men hvis "stordriftsfordeler" også gjelder ved bygging av hotell, blir det ikke mye dyrere å bygge enkeltrom. Nettopp fordi man må ha flere toaletter/servanter/dusjer/vegger/senger - så vil man jo få større rabatt i innkjøp. Ergo kan man komme ut nokså likt. ← Dette er helt feil. Det koster ikke det samme å kjøpe 15 som å kjøpe 10 toaletter - da må rabattene opp i 34%, noe som er helt usannsynlig. Marginene er ikke så store verken i bygge- eller rørleggerbransjen. Og tenk på alle ekstra lamper, gulvtepper, inngangsdører, gulv- og taklister, elektriske punkter etc. som må legges opp når man bygger 15 små rom i stedet for 10 store. At man kan tjene bedre på dobbeltrommene i etterkant er sikkert riktig dersom man alltid har to stk. boende der. ← Et dobbeltrom vil ofte koste mer (og dermed inntjene mer) enn enkeltrom uansett om det bor en eller to personer der. Poenget er at mange bekker små.....Når "alt" blir relativt sett dyrere når man er alene, ja da sier det seg selv at tilværelsen blir tøffere. Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være akseptert at f.eks. kommunale avgifter/strøm/telefon skal være like dyrt for en husholdning med en som med flere. Selv om det relativt sett er "dyrere" å legge inn telefon ol. der det bare bor en. Hvorfor skal det bli den aleneboendes personlige problem? Ønsker man å finne løsninger/en form for kompensasjon så klarer man det. Om det er med en eller annen form for skattefradrag/reduserte kommunale el. andre utgifter. ← Ja, tilværelsen er tøffere økonomisk når man bor alene. Men derfra til å si at man ikke skjønner at man må betale kostpris for offentlige tjenester allikeve, er for meg litt søkt. Hvorfor skal jeg betale for at du skal få aleneboerrabatt? Hvorfor skal det bli mitt problem overhodet - istedet for ditt personlige? Et annet spørsmål som dukker opp hos meg er følgende: Skal en som bor alene og tjener 600 000 i året få kompensasjonsordninger, mens et par med samlet husstandsinttekt på 350 000 IKKE får det? Fordi vedkommende bor alene? Eller dreier det seg bare om enslige med lavere inntekter? For da er det inntektspolitikk og ikke singlepolitikk dette dreier seg om...
Gjest Turi Skrevet 16. august 2005 #86 Skrevet 16. august 2005 ...forøvrig tror jeg ekstrastønadene som en ekstra barnetrygd mv. er beregnet på barna og ikke på foreldrene.... syns ikke tilskudd til omsorg for barn har noe i denne diskusjonen å gjøre...
aline Skrevet 16. august 2005 #87 Skrevet 16. august 2005 ...forøvrig tror jeg ekstrastønadene som en ekstra barnetrygd mv. er beregnet på barna og ikke på foreldrene.... syns ikke tilskudd til omsorg for barn har noe i denne diskusjonen å gjøre... ← forsåvidt enig, dro det i utgangspunktet inn fordi det ble spurt om man kan gi stønad på status, noe det jo gjør i slike situasjoner og da også burde være mulig i andre situasjoner også.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #88 Skrevet 16. august 2005 Det er da ikke bare SKILTE som bor alene... og sliter økonomisk. Jeg er 32 - leier "billig" leilighet for 5000 kr pr mnd inkl strøm. For jeg får ikke lån på over 1 mill til å kjøpe meg leilighet. Og de som er billigere har sinnsykt høye husleier som jeg ikke har råd til. Hvordan skal jeg - som singel- få sjanse til å få meg leilighet? Jeg har ingen kandidater som kan stille som kausjonist, jeg har ingen egenkapital. DERSOM jeg hadde vært "to" så hadde ikke dette vært problem, hadde kunnet ta opp lån og skaffet oss leilighet uten problemer. Ble mye fokus på om et hotell skal bygge singel / dobbeltrom... De få gangene jeg bor på hotell ¨så er det enten i forbindelse med jobb eller ferie. Ved ferie er det gjerne satt av en sum - og man kan sjekke med alternative hoteller og priser. Evt. andre overnattingsmuligheter. Er ingen tvil om at det er vanskeligere økonomisk når man er enslig enn når man er i parforhold. Så jeg må nok bare finne meg en partner igjen da..... hmffffffff
aline Skrevet 16. august 2005 #89 Skrevet 16. august 2005 men vil vi ha det slik at man må skaffe seg partner for å kunne leve like bra som de i par? jeg har det bra alene i leiligheten min jeg altså, men jeg leier også, fordi jeg ikke har råd/får lån til leilighet alene, må vente til jeg blir to. (om jeg vil ha noe større en ett kott og i nærheten av kollektiv slik at jeg også kommer til og fra jobb) men det viser seg visstnok som ett voksende problem at single sliter fordi det er dyrt å betale alle faste kostnader rundt å leve og å bo, på en inntekt. selv om den ensligboende tjener mer en hver part i ett par. synes ihvertfall det er på tide at politikerne ser på dette, så lenge det ikke bare skal være ett velferdssamfunn tilrettelag for par.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #90 Skrevet 16. august 2005 Skal vi bli partnere Aline? Tenk hvor godt vi kunne hatt det Hilsen meg som skrev innlegget før deg!
aline Skrevet 16. august 2005 #91 Skrevet 16. august 2005 Skal vi bli partnere Aline? Tenk hvor godt vi kunne hatt det Hilsen meg som skrev innlegget før deg! ← har partner, bor bare ikke sammen da det er rimelig nytt. jeg venter jo bare på at vi kan flytte sammen nå, så kan jeg få meg noe eget jeg også. ellers, så klart.
Gjest Turi Skrevet 16. august 2005 #92 Skrevet 16. august 2005 Ikke alle som bor sammen heller kan kjøpe seg leilighet. Hustandsinntekten som teller her - ikke sivilstatus.... Og det er ingen menneskerett å eie egen bolig. Det er heller ikke noen garanti for livskvalitet. Bare sånn som et ps.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #93 Skrevet 16. august 2005 Ikke alle som bor sammen heller kan kjøpe seg leilighet. Hustandsinntekten som teller her - ikke sivilstatus.... Og det er ingen menneskerett å eie egen bolig. Det er heller ikke noen garanti for livskvalitet. Bare sånn som et ps. ← AKKURAT!!! Jeg har en samboer (og er uten barn), men vil har likevel ikke sjangs på å kjøpe oss bolig.. Vi tjener pr i dag mindre enn 400 000 til sammen og har studielån begge to. Man kan faktisk ikke si "synd på meg" ut i fra en faktor (f.eks sivilstatus) Og jeg synes ikke skilsmissestatistikken i dag tyder på at det er en bra ide å innføre "singelsponsing".. Skill deg og få mer penger!! Yiiiha!
aline Skrevet 16. august 2005 #94 Skrevet 16. august 2005 nei, ikke alle par kan heller kjøpe seg bolig. noen par har det dårligere økonomisk en noen single. men om det nå viser seg, slik det begynner å bli pekt på, at gruppen single er den gruppen som faktisk betaler mest og kommer dårligst ut av det økonomisk, som en gruppe, så er det vel kanskje på tide å se på den gruppen?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #95 Skrevet 16. august 2005 men om det nå viser seg, slik det begynner å bli pekt på, at gruppen single er den gruppen som faktisk betaler mest og kommer dårligst ut av det økonomisk, som en gruppe, så er det vel kanskje på tide å se på den gruppen? ← Så dersom jeg produserer en rapport som viser at de som velger å bo i Oslo kommer dårligere ut økonomisk enn de som velger å bo utenfor byen, så mener du at de som velger å bo i Oslo bør gis penger for det? (slik at boligprisenen kan bli presset opp ennå mer.. slik de ville blitt av "singelsponsing") Ærlig talt.. Hvordan du bor osv er VALG... Du kan ikke belønne folk for dårlige valg..
aline Skrevet 16. august 2005 #96 Skrevet 16. august 2005 Ærlig talt.. Hvordan du bor osv er VALG... Du kan ikke belønne folk for dårlige valg.. ← så du mener at grupper i velferdssamfunnet vårt, som faktisk bidrar til at det er ett velferdssamfunn, som viser seg å være en svakerestillt gruppe, ikke skal få stønad. og å være singel er ikke for alle ett valg! å bo er heller ikke ett valg! hvorfor skal det eneste rette valget være å være to? når det tydeligvis ikke passer for en god del mennesker?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #97 Skrevet 16. august 2005 Det er stor forskjell på å havne i en "svakerstilt gruppe" uten å ville det og å få dårligere økonomi pga egene valg. Selvfølelig er det valg som ligger bak hvor man bor og hvem man bor sammen med... Det finnes selvfølgelig ikke et "riktig valg" osv.. Alle må ta de valgene som er riktige for seg.. Men da må de også ta konsekvensene av disse valgene..
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #98 Skrevet 16. august 2005 Noen ganger er det fordeler å være mange i husstanden og noen ganger er det fordeler å være alene. Vi er feks 5 i husstanden og er avhengige av 2 biler. Likevel betaler vi 2 årsavgifter på bilene. Ingen rabatt her. Hvorfor skal da single feks ha rabatt på for kloakkavgiften fordi de er alene. Må de som har funnet seg noen å bo sammen med "straffes" fordi andre ikke har gjort det?
Gjest dobbel Skrevet 16. august 2005 #99 Skrevet 16. august 2005 Skal staten sponse dere pga dere selvvalgt bor alene? Vi er to. Det fører til mere strømforbruk,mere vann,mere mat,mere bensinutgifter,dyrere ferieutgifter....osv. Det kommer barn,barnebarn på besøk. dette er store utgifter. forlanger ikke at vi skal sponses av noen av den grunn. Vi har ikke skattefordeler pga vi er kun to.
Arkana Skrevet 16. august 2005 #100 Skrevet 16. august 2005 Det høres nesten ut som om single har det aldeles grusomt. Og det er overhodet ikke min erfaring. De fleste av mine venner er single, samtlige av de som er i jobb eier egen leilighet, i Oslo. De fleste tjener helt gjennomsnittlig lønn (ca 250 000), og flere av dem har 250-300 000 i studielån i tillegg. De reiser på ferie til utlandet et par ganger i året, koser seg ute på restaurant når det passer dem, betaler for kabel-TV og bredbånd og ser generelt ikke ut til å lide noen nød i det hele tatt, tvert i mot faktisk. Men disse skal altså få rabatter kun fordi de er enslige?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå