Gå til innhold

Doble utgifter for single er urimelig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om man betaler mindre per hode når man har barn, så betaler man desto mer per person med inntektsgivende arbeid. Det er det som merkes på kontoen. Og bare for å ha det sagt, jeg har ikke barn så jeg snakker ikke for min syke mor her.

Videoannonse
Annonse
Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Dere vil ikke se at verden er fasettert vil dere??? forøvrig: :klappe: til Aline - som også ser en del lengre enn sin egen nesetipp.

Det er ingen (tror jeg) som IKKe mener at man må ta konsekvensen av sine valg. Men da må også alle støtteordninger til småbarnsforeldre/foreldre fjernes - det er jo deres eget valg å få barn...... Nå er det imidlertid slik her i verden at samfunnet "stiller" visse krav OG at ting ikke alltid blir som man hadde forestilt seg.

Å hevde at man "bare" kan flytte i kollektiv/generasjonsbolig dersom man ikke vil ha alle utgifter alene er i beste fall basert på dumhet, i verste fall reinspikka arroganse. Personlig er jeg ferdig med å bo i kollektiv - selv om det ikke er snakk om studentkollektiv med festing etc. Generasjonsbolig er også uaktuelt, bl.a. fordi jeg for min del også er ferdig med å bo sammen med foreldrene mine. Og stort mer familie som det er aktuelt med har jeg ikke.

Det er selvsagt ingen menneskerett å bo i et stort flott hus med hage og ikke er det ønskelig for alle heller. Men jeg syns, som borger i velferdsstaten Norge, at det er en rett å kunne ha sitt eget husvære når man begynner å nærme seg 40. Man møtes etterhvert med holdninger/forventninger til hvordan man "bør" ha det/hva man bør ha. Mange har hatt problemer med å forstå at jeg ikke har hatt bil. (jeg har ikke hatt råd.....) Uten at det i prinsippet har plagd meg nevneverdig, men det er nå en gang slik at vi sammenligner oss. Det er også etterhvert ok å kunne invitere folk hjem til middag - og da ikke måtte plassere senga på gangen for å få inn folk.

Å hevde at småbarnsfamilier med studielån i etableringsfasen har det "verre" er heller ikke riktig. At det kan være trangt i en periode er helt klart. Men det er faktisk snakk om en periode - for de aller fleste blir det nemlig bedre etterhvert. Hvis man ikke blir skilt da, og må reetablere seg. DA kan det bli veldig trangt.....

Har man en inntekt (selv om man ikke nødvendigvis er lavtlønnet) så har man den. Utsiktene til at det økonomisk blir lettere er ikke på langt nær så store som hvis man er to.

Jeg mener ikke at staten skal betale meg ekstra fordi jeg er alene - men jeg mener at eksempelvis faste utgifter på strøm/kommunale utgifter etc. godt kunne vært mer differensiert. Dermed hadde mine utgifter - som aleneboende - blitt lavere enn om jeg var to.

Det er jo også en viss ironi i det at man med en inntekt (og studielån) sliter med å få boliglån. Da må man imidlertid betale mer skatt, fordi man har lite lån = lite skattefradrag pga rentene.....

Skrevet
Dersom vi skal ha barn, må vi først og fremst ha en større bolig. Det koster MYYYE. Med denne større boligen kommer også flere ekstrautigifter..

Og barnet skal ikke bare ha "ting", men også "tjenster" (helsetjenester, "oppbevaring" (barnehager osv) osv)

Vi måtte også hatt oss en ny bil (har nå varebil med kun to seter)

Listen av endringer vi måtte ha gjort i vårt til nå så sparsomme liv er endeløs.. ¨Så vi har rett og slett ikke råd.. (akkurat som at jeg ikke hadde råd til å bo allene da jeg var single og derfor tok konsekvensen av det ved å bo i kollektiv)

du MÅ ikke, på lik linje med at jeg som singel ikke MÅ eie egen bolig.

Dere kan klare dere uten eget rom til barnet ihvertfall en stund, og man kan bo i stua med ett soverom, det er faktisk det som gjør det. ergo MÅ man ikke ha større bolig selv om man skal ha barn.

strømleie koster ikke mer, de kommunale utgiftene blir ikke større.

helsetjenesten er en ting barnet må ha, det betales for ett hode, det er det samme som mat, bleier etc som er en ting som kun kommer i sammenheng med barn og ikke er en felles utgift uansett om man har barn eller ikke. Barnehage det samme, selvsagt må man betale mer for ett barn i barnehage en en familie uten barn gjør, men det er også en ting som er direkte knyttet kun til barnet og kan ikke sammenlignes.

at dere må ha ny bil, ja, men dere må ikke ha en dyrere bil, man må faktisk ikke ha bil i det hele tatt, selv om mange velger det. men man KAN fint leve med en bil som koster mindre en det ett par uten barn velger. eller leve uten.

jeg som singel har ikke råd til bil forøvrig, fordi jeg kun har en inntekt å betale den bilen for, ikke to slik par både med og uten barn.

ja, man må endre livet når man får barn.

man må ikke endre livet når man går fra en til å være to, men alt blir billigere.

man er plutselig to for å betale den samme utgiften man tidligere var en om. etc.

og til du før der, det er mange som velger å reise alene på ferie, uansett om man er singel eller ikke. hvorfor er det riktig at man skal betale mer for det?

fordi normen sier at man jo ikke kan reise på ferie alene?

jeg klager heller ikke, men jeg poengterer gjerne forskjellene som mange tydeligvis ikke ser. ;)

ang reise har jeg savnet å kunne dratt på billigturer, og jeg synes det er urettferdig at jeg må betale mer for enkeltrommet mitt på hotell, når det enkeltrommet er tilpasset kun en og jeg ikke bruker noe mer per pers en det to i dobbeltrom gjør.

jeg vet det ER sånn, og jeg aksepterer det, men fra det til å være enig i at det er slik det skal være? nope.

Skrevet
Aleneboere har større vanskeligheter med å få ta opp huslån, og uten huslån kan man vanskelig å få tatt opp andre gunstige lån til feks møbler/innbo/forbruk.

Aleneboere må betale lisens, strøm og telefonabbonement og evnt kommunale utgifter alene.

Når det gjelder flyreiser og hotell, ser jeg ingen grunn til singlerabatt.

Jeg kan ikke helt se hva politikere skal gjøre med problemstillingen.

En en-persons-familie har ikke brukt for samme størrelse hus som en typisk kjerne familie. Dermed blir huslånet tilsvarende mindre.

Man bor der hvor man har råd til. Det gjør alle. Uansett om man er én eller to. Eier eller leier.

Det er vel ikke men menneske rett å eie sin egen bolig?

Når det gjelder strøm betaler man for forbruket. Man bruker mer strøm når man er to. Skal enslige ha rett til billigere abonnement?

Vedrørende telefonabbonement vil jeg ikke si det er en nødvendighet. Det finnes billigere alternativer. Man kunne nøyes med mobiltelefon f. eks. Eller gå over til å bruke IP telefon, om man har ADSL.

TV-lisens? Skulle det gjøres om til at man betaler lisens avhengig av hvor mange som bor i husstanden??

Kommunale avgifter kunne godt gjøres om i forhold til hvor mange personer man er; det blir f. eks. kun halvt så mye søppel i en enkeltmanns husstand, som når man er to.

Jeg synes godt det kunne være single rabatt på ferie reiser. Jeg kan ikke forstå reisebyråenes hensikt med at enslige skal straffes for at de reiser alene.

(Noen steder har man mulighet for å dele rom med en annen enslig gjest, noe jeg nok ikke ville ha gjordt...)

Hadde jeg vært single ville jeg nok ha funnet en venninne å reise sammen med.

Det å ha barn er dyrt, men det blir en anden diskusjon synes jeg. Det spørs hva man prioriterer. Klart man kan prioritere materielle goder fremfor barn.

Selv har vi heller ikke "råd" til et barn til. Men skulle jeg bli gravid ville vi ha funnet ut av det også, selv om det ville ha givet en total omveltning på alle områder.

Hva med å fokusere på de områder hvor det er billigere å være single?

Husholdningsbudsjettet, f. eks. Her er det virkelig mange 1000-lapper å spare i løpet av året. Om man lager middagen hjemme, da. (Og ikke spiser ute...)

Skrevet

Hva med å fokusere på de områder hvor det er billigere å være single?

Husholdningsbudsjettet, f. eks. Her er det virkelig mange 1000-lapper å spare i løpet av året. Om man lager middagen hjemme, da. (Og ikke spiser ute...)

jaha?

er husholdningsbudsjettet billigere per hode når man er singel en når man er to?

er det billigere å kjøpe mat til en en til to?

det er først nylig at det faktisk har kommet "singelpakninger" av ting, og mye av mat og middagsvarer er laget for to eller flere.

man kan kjøpe og fryse ned, men det vil allikevel ikke koste mindre per pers?

vaskemidler etc?

man betaler det samme, andre dagligvarer også.

det koster ikke mindre per pers å spise og leve alene, i så fall har jeg gått glipp av noe. ;)

Skrevet

Så Aline ville altså puttet barn inn i en 40 kvadratmeter stor leilighet?? Gøy for en tennåring å sove i samme seng med foreldrene fordi den ene senga fyller hele sovealkoven.. og særlig mye mer gulvplass er det ikke å ta av..?

Skjerpings!

Man MÅÅÅ faktisk ha mer plass for flere personer..

På en helt annen måte enn å "måtte" bo allene bare fordi man er singel (noe man slett ikke må) Min tante er 39 år og bor fremdeles lykkelig i bofellesskap.. Ikke fordi hun ikke hadde klart å skaffe seg egen bolig og ikke fordi hun må bo der.. Men fordi hun får bedre råd av det og derfor VELGER DET.. Hun kunne også valgt annerledes og vært like lykkelig...

Akkurat som at vi ser hva konsekvensene ville vært om vi finn barn.. Derfor velger i å ikke få dem.. (vi har rett og slett IKKE RÅD!!!)

Skrevet

Om det å være singel kontra det å være to:

Jeg har vært gift i 14 år. Det meste av den tiden hadde vi bare en inntekt - min mann var student. Da fikk vi fratrekk tilsvarende det å være eneforsørger og var aldri over 30% i skattetrekk. Siden vi var to kunne vi kausjonere for hverandre når vi skulle ha boliglån slik at vi kunne kjøpe oss en grei bolig. Studenten hadde fra tid til annen bi-inntekter og det var jo studielån som sørget for våre ferier. De siste årene av vårt ekteskap hadde han jobb og inntekt og det ble langt lettere.

Nå har jeg vært single i 4 år. Jeg får ikke lån til bolig fordi jeg ikke har egenkapital eller kausjonist. Dvs. jeg kan få et latterlig lavt lån som knapt nok dekker en 15 kvm hytte en plass i et øde havgap uten vann og kloakk.

Bil har jeg aldri hatt, har ikke heller helt sett behovet. Skulle jeg hatt bil måtte jeg flyttet lenger ut på landet - men det betyr ikke lenger billigere bolig fordi alle boliger der er større og koster fra ca 1,5 mill. Med velvilje og mas har jeg greid å få lån til 900.000.

Kollektiv har jeg prøvd. Jeg er 40. Jeg orket det der i 8 mnd før jeg var lei av å ta oppvasken etter andre, bære søppelet etter andre og finne kjøleskapet raidet for innhold.

Bo med en venninne/venn: Jeg har vært på ferie med et par av mine venner og venninner. Det er knapt nok greit i en uke, et helt liv og jeg hadde gått på veggene. Det er en ting å bo sammen med en man er glad i - noe helt annet å bo sammen med noen av nødvendighet.

Ja jeg kunne tenke meg kollektiv: Men minste kravet er eget kjøkken og bad - heller større fellesareal. Jeg er en person som trenger å trekke meg inn i privaten og ha fred - også når jeg spiser og går på do!

Ferie: Jeg har som nevnt reist på ferie med venner før. Har delt rom. Etter en uke får man vite alt man ikke ønsket å vite om sin venn eller venninne. Skal man feriere med venner er kravet eget rom. Jeg reiser til Kreta på lørdag. Jeg betaler det samme som alle andre for flyet - men betaler kr 850 for en seng jeg ikke bruker (det er spesifisert på regningen). Jeg har bedt om enkeltrom - hotellet har det ikke. De har bare doble. Er det mitt problem? Det er ikke helt rett at det ikke finnes billigturer for single - men de blir litt dyrere pga sengen som vi betaler ekstra for. Par får ofte rabatt på tog (grupperabatt) - single som reiser alene får det ikke.

Mat: Hvis en singel person IKKE har fryser så har man ikke råd til middag - med mindre man hauger inn på 2 til 3 koteletter, spiser kjøttdeig 3 dager på rad, fisk ditto. Alt - absolutt ALT - er laget i familiepakker på Rema, Rimi, Ica osv - skal man ha løs vekt må man til slakteren ... de er det jo ikke mange igjen av.

Offentlige avgifter: Jeg bor på 23 kvm. Jeg har knapt brukt strøm i mai-juni-juli - nå får jeg en strømregning på kr 2000. Av dette er 2/3 nettleie. Burde ikke nettleien gått på størrelsen på leiligheten, antall punkter eller antall personer i husstanden? NRK avgift likedan. Jeg har en tv her i kåken. Uansett hvordan jeg snur og vender på det har jeg verken plass til eller bruk for en til. Hvis jeg fikk velge ville jeg ikke en gang hatt NRK på grunn av at det faktisk er for dyrt - men det valget får jo ingen av oss. Siden jeg leier betaler jeg ikke komm.avg. eller eiendomsavg. Men vil dere påstå at en person bruker like mye vann som en familie på 5? Vann burde være etter forbruk.

Barnefamilier har skattefradrag fordi de har økte utgifter. Dette er ikke ting de oppgir i selvangivelsen - det blir automatisk trukket fra. Hvilke fratrekk har single? INGEN! Jeg har 36% i skattetrekk på en årsinnekt på kr 270.000.

Og så - har vi alle de single foreldrene. Jeg har HELDIGVIS og DESSVERRE ingen barn. Heldigvis - hvordan skulle jeg fått plass til dem her? Det er et faktum at selv om du ser ungene dine bare hver annen helg og hver onsdag så må du likevel ha plass til dem. Tenker det passer fint med to unger i alderen 7 og 11 i studentkollektiv ... not? Jeg har sett hybler på størrelse med min der alt som var igjen av stuen etter etasjesengen til ungene var satt inn var et bittelite bord til å spise ved. Kjøkkenet pleier jo å være rundt 5 kvm på sånne kåker ...

Jeg sier ikke at det er lett å finne løsninger. Jeg sier heller ikke at det er synd i oss fordi vi er frivillig eller ufrivillig single. Men bildet er litt mer nyansert enn at samfunnet har bruk for familier. Faktum er at jeg sitter og presser prisen opp på hybler som passer best for studenter fordi det ikke finnes mulighet for meg å leie noe større. De har PARENE allerede presset prisen opp på. Boligmarkedet har helt skjært ut, det går ikke an lenger å få kjøpt seg leilighet for "vanlige" inntekter. Dette rammer også familier.

De som har satt seg inn i denne problemstillingen vil ha offentlige avgifter basert på forbruk og/eller anderledes skattefordeling slik at man for fradrag for noen av ulempene ved å være singel - akkurat som man pr dagens dato får fradrag for ulempene ved å være forelder.

Jeg er ingen sutre pave. Jeg ser bare forskjellen tydelig på det å være en og det å være to. De som har det enda verre enn single er alene foreldre. De skal klare å forsørge barn og betjene en høyere husleie (de trenger jo mer plass med barn) med en inntekt pluss barnepass.

Skrevet
:klappe::klappe::klappe: til goldieno - som klarer å få fram noe av hva dette handler om.
Skrevet
jaha?

er husholdningsbudsjettet billigere per hode når man er singel en når man er to?

er det billigere å kjøpe mat til en en til to?

det er først nylig at det faktisk har kommet "singelpakninger" av ting, og mye av mat og middagsvarer er laget for to eller flere.

man kan kjøpe og fryse ned, men det vil allikevel ikke koste mindre per pers?

vaskemidler etc?

man betaler det samme, andre dagligvarer også.

det koster ikke mindre per pers å spise og leve alene, i så fall har jeg gått glipp av noe.  ;)

Ja, jeg mener det er billigere å kjøpe mat til en fremfor to. Fordi man nok ikke lager den samme maten til seg selv som man ville ha gjordt om man var alene.

Når det gjelder singlepakninger ville jeg ikke ha kjøpt dem, selv om jeg var single. Sjekk kiloprisen...!!

Vaskemidler bruker man vel heller ikke så mye av, i alle fall ikke vaskepulver til klær. Halvparten så mange klær å vaske ;)

Goldenio, om en familie ikke har fryser har de heller ikke råd til middag.

Hvilke fradrag er det du viser til? Her i Danmark er det ingen. Man får ikke fradrag fordi man har barn. Husker vi spurte skattevesenet, mest som spøk ;)

Og - jeg vil gjerne bytte min skatt med deg. 37% ville ha vært luxus. De trekker 42% av min lønn, pluss 8% som alle blir trukket for.

Det gir et skattetrekk på 50 % av lønnen. Hvilket er helt normalt i Danmark. Og lønningene er generelt lavere enn i Norge.

(Dette visste jeg ikke før jeg flyttet, ellers hadde jeg nok blitt i Norge)

Skrevet
Ja, jeg mener det er billigere å kjøpe mat til en fremfor to. Fordi man nok ikke lager den samme maten til seg selv som man ville ha gjordt om man var alene.

Når det gjelder singlepakninger ville jeg ikke ha kjøpt dem, selv om jeg var single. Sjekk kiloprisen...!!

Vaskemidler bruker man vel heller ikke så mye av, i alle fall ikke vaskepulver til klær. Halvparten så mange klær å vaske  ;)

så siden jeg ikke har råd til samme maten som par har, så er det billigere å kjøpe mat som singel?

jeg spiser ikke samme mat om vi var to nei, fordi det ikke lønner seg for meg, men også fordi jeg ikke har plass til en like stor fryser som par i leilighet tilpasset to har. min lille fryser fylles opp fort om jeg skal handle like økonomisk som par kan.

vi betaler nok det samme som om man er to, men ikke mindre.

vaskepulveret mitt varer lenger ja, jeg vasker jo færre klær eller vasker samme mende klær men må spare opp for å fylle vaskemaskinen. (leiligheten jeg har råd til har nemlig ikke plass til egen vaskemaskin) ;)

mulig det er forskjellig i danmark en i norge.

Skrevet

forskjellen er jo at om en familie kjøper inn til en middag, så trenger de ikke fryser, fordi det er tilpasset antall mennesker.

når en singel kjøper middag, så er det stort sett alltid tilpasset to personer og man må spare den andre posjonen til senere=fryse ned=trenger fryser.

og man kan da fint ha råd til middag selv om man ikke har fryser?

Skrevet

Jeg aner ingenting om forholdene i Danmark - og forholder meg til de jeg kjenner - NORSKE forhold.

Jeg vil råde deg til å undersøke de norske boligprisene og leiemarkedet før du uttaler deg videre om det. Det har en skjedd en utvikling der de siste 5 årene som er helt sinnsyk.

Når det gjelder fryser kontra ferskvare: Mitt poeng var at dersom jeg skal spise koteletter må jeg ha plass i fryseren til den ekstra koteletten eller halvparten av kjøttdeigen. Et par kan spise hver sin kotelett eller hele kjøttdeigen. Hvis jeg ikke har fryser må jeg spise samme maten flere dager på rad.

Skrevet
Jeg har vært gift i 14 år. Det meste av den tiden hadde vi bare en inntekt - min mann var student. Da fikk vi fratrekk tilsvarende det å være eneforsørger og var aldri over 30% i skattetrekk. Siden vi var to kunne vi kausjonere for hverandre når vi skulle ha boliglån slik at vi kunne kjøpe oss en grei bolig. Studenten hadde fra tid til annen bi-inntekter og det var jo studielån som sørget for våre ferier. De siste årene av vårt ekteskap hadde han jobb og inntekt og det ble langt lettere.

Man kan ikke kausjonere om man ikke har inntekt eller ikke eier noe, jeg vet ikke hvordan det var for 18 år siden (lånene satt litt løsere da har jeg hørt..), men nå får du ikke kausjonere for noen om du ikke har fast eiendom eller faktisk formue.

Nå har jeg vært single i 4 år. Jeg får ikke lån til bolig fordi jeg ikke har egenkapital eller kausjonist. Dvs. jeg kan få et latterlig lavt lån som knapt nok dekker en 15 kvm hytte en plass i et øde havgap uten vann og kloakk.

Jeg hører alle sier at det er umulig å få lån nok til å kjøpe noe når man er singel. Men jeg ser mine single venner med normal inntekt, studielån og uten kausjon eller egenkapital få lån til å kjøpe leilighet. Flere har gjort det allerede, flere holder på. Tromsø har nå like høye boligpriser som Oslo, så det er ikke fordi det er billig å kjøpe de har råd...

Kollektiv har jeg prøvd. Jeg er 40. Jeg orket det der i 8 mnd før jeg var lei av å ta oppvasken etter andre, bære søppelet etter andre og finne kjøleskapet raidet for innhold.

Jeg har bodd i kollektiv i 10 år, tar ikke oppvasken etter noen, vi har det alltid ryddig og rent, og mangler vi noe å spise spør vi om å låne. Det behøver ikke være slik du beskriver, men man må velge sine medboere med omhu og ha tydelige avtaler på hvordan ting skal fungere.

Ferie: Jeg har som nevnt reist på ferie med venner før. Har delt rom. Etter en uke får man vite alt man ikke ønsket å vite om sin venn eller venninne. Skal man feriere med venner er kravet eget rom. Jeg reiser til Kreta på lørdag. Jeg betaler det samme som alle andre for flyet - men betaler kr 850 for en seng jeg ikke bruker (det er spesifisert på regningen). Jeg har bedt om enkeltrom - hotellet har det ikke. De har bare doble. Er det mitt problem? Det er ikke helt rett at det ikke finnes billigturer for single - men de blir litt dyrere pga sengen som vi betaler ekstra for. Par får ofte rabatt på tog (grupperabatt) - single som reiser alene får det ikke.

Det finnes ikke enkeltrom fordi disse er like dyre å bygge som dobbeltrom, men samtidig gir mindre inntjening. Det er ikke den ekstra senga du betaler for, det er byggekostnader, vedlikehold og renhold. Jeg skjønner at det kan være frustrerende, men jeg skjønner også at hotellet ikke vil gå med tap på å leie ut til single gjester så jeg ser ikke helt hva man kan gjøre med situasjonen.

Mat: Hvis en singel person IKKE har fryser så har man ikke råd til middag - med mindre man hauger inn på 2 til 3 koteletter, spiser kjøttdeig 3 dager på rad, fisk ditto. Alt - absolutt ALT - er laget i familiepakker på Rema, Rimi, Ica osv - skal man ha løs vekt må man til slakteren ... de er det jo ikke mange igjen av.

Mat er stort sett dyrt om man ikke kan kjøpe i større porsjoner, det man tjener på er å kjøpe på tilbud og da må man ha fryser enten man er en eller fem. Men det er likevel ofte dyrer å kjøpe mat til en enn til flere, man fryser jo ikke brunosten eller leverposteien, så noe går lett til spille. Men det er kanskje ikke så mye å gjøre med dette heller?

Offentlige avgifter: Jeg bor på 23 kvm. Jeg har knapt brukt strøm i mai-juni-juli - nå får jeg en strømregning på kr 2000. Av dette er 2/3 nettleie. Burde ikke nettleien gått på størrelsen på leiligheten, antall punkter eller antall personer i husstanden? NRK avgift likedan. Jeg har en tv her i kåken. Uansett hvordan jeg snur og vender på det har jeg verken plass til eller bruk for en til. Hvis jeg fikk velge ville jeg ikke en gang hatt NRK på grunn av at det faktisk er for dyrt - men det valget får jo ingen av oss. Siden jeg leier betaler jeg ikke komm.avg. eller eiendomsavg. Men vil dere påstå at en person bruker like mye vann som en familie på 5? Vann burde være etter forbruk.

Nettleie er justert i forhold til forbruk, er ikke det fint? Det er en liten fast avgift men det meste av nettleien beregnes ut i fra forbruket. Forøvrig er ikke nettleie en offentlig avgift. Kommunale avgifter justeres derimot i forhold til størrelsen på bolig og mange kommuner har nå mulighet for egen vannmåler. Siden antall personer og anntall kvadrat bolig ofte henger sammen blir jo dette ganske rettferdig, ikke sant?

Som du sier er det aleneforeldre som har de største utgiftene å klare, og de får også støtte til dette. Vanlige familien med to forsørgere har mange utgifter, men om de har to inntekter får de ikke spesielle skattefradrag, men litt støtte i form av barnetrygt eventuelt kontantstøtte eller barnehageplass. Om så også de single skulle få støtte så står man kun igjen med par uten barn som ikke får spesiell støtte. Men unge par uten barn spare og jobber jo ofte for å etablere seg slik at de skal kunne ha råd til å få barn. Samfunnet går ikke runt uten at noen får barn, så for ikke å senke fødselstallene for mye må man sørge for støtteordninger slik at unge får etablert seg, og da er man i grunnen tilbake til starte, for at alle får støtte er det samme som at ingen får støtte. Er det ikke bedre at man gir støtte til de som trenger det mest, og så får vi andre klare oss selv?

Skrevet

Man får ikke skattefradrag for å ha barn i Norge heller. Man går annen skatteklasse dersom en familie (ektepar med eller uten barn, eller enslig forelder) bare har en forsørger, men da har man bare en inntekt og det blir en annen sak. Samboere eller ektepar med to inntekter har ingen fradrag enten de har barn eller ikke.

Skrevet

Nettleien er lik UANSETT størrelse og forbruk.

Vannmåler: Ja man kan skaffe vannmåler. Det må man bekoste selv og vannverket må OVERTALES til å ta hensyn til det. Burde det ikke vært automatisk?

De siste årene har man øket fradraget for å være foreldre - gang på gang. Helt fint. Men en eller annen gang må det kunne gå an å skjegle litt ut i samfunnet og ta inn over seg at halvparten av alle parforhold ender med skilsmisse. Hvor skal disse bo? Hvor skal barna til disse bo?

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Å trekke inn skatteprosent/lønninger i Danmark er søkt. Det er norske forhold vi snakker om.

Man får heller ikke i Norge skattefradrag dersom man er to (dersom det ikke er barn med i bildet, eller man er gift og den ene ikke har inntekt, da vil den med inntekt få skattekl. 2). Men som jeg allerede har nevnt - pensjoner blir faktisk slått sammen når det er ektepar FORDI det anses billigere å leve som to.....

Mat: det meste som selges på tilbud er i stort. Ergo må man ha fryser/god plass for å kunne utnytte det til fulle. Har man ikke det må man kjøpe i mindre paktninger og da er det dyrere. Forøvrig: skal ikke en som bor alene ha samme rett på ordentlig mat som de som er to (evt flere)?? Høres omtrent sånn ut på en eller annen gjest her.

For min del merker jeg følgende: er det kun meg lager jeg "dårligere" mat, fordi jeg ikke gidder å legge meg så veldig i selen bare til meg selv. Da blir det mer ferdig-mat, og det blir mer "ute"spising. Mao: lite å spare på at jeg bare er en. Er det flere er jeg flinkere til å kjøpe og planlegge og dermed "spare" penger, selv om det selvsagt går mer penger på mat når man er flere.

Men: mat kan man i større grad styre utgiftene til (bortsett fra det med at "alt" er i familiepakninger) enn f.eks. kommunale avgifter/strømleie etc. som er faste for husholdningen, uavhengig av antall personer i den.

Det er ikke sutring å påpeke hvordan forholdene faktisk er. Fortsatt er det slik i vår kultur at idealet for voksne er at man skal være par. Det legger føringer som er der, om man vil eller ikke. Og ut fra flere av innleggene her høres det omtrent ut som om skriverne mener at når man er så dum at man ikke har funnet seg noen så kan man bare ha det så godt. (og det henger vel også sammen med opfatningen av normalitet - dvs. at "alle" voksne skal være par).

Skrevet
Nettleien er lik UANSETT størrelse og forbruk.

Nettleien består av et fastbeløp pluss et beløp som varierer i forhold til forbruk i alle fall hos min strømleverandør Tromskraft. Om noen leverandører har andre ordninger vet jeg ikke, men dette er i alle fall den vanligste ordningen. Kanskje du ikke har lest strømregningen din nøye nok?

Vannmåler: Ja man kan skaffe vannmåler. Det må man bekoste selv og vannverket må OVERTALES til å ta hensyn til det. Burde det ikke vært automatisk?

Nei det synes jeg ikke det burde være, all den tid avgiften allerede er diferansiert i forhold til størrelsen på bolig og ofte antall vasker og toalett også. Som jeg sa, enslige bor ofte i mindre boliger enn familier, og gjør de det ikke har de nok råd til å betale høyere avgifter.

Skrevet
Det er da vitterlig noe som heter foreldrefradrag.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...r.aspx?id=10231

Kanskje greit at man har fradrag for utgifter til å passe barn når man har barn? Har lite sånne utgifter når man ikke har barn har jeg hørt ;)

Forøvrig tjener det offentlige på å oppmuntre til at foreldre er ute i jobb i stede for å være hjemme med barn, fordi den voksne da betaler skatt. Dette er grunnen til bla. denne ordningen og offentlig støtte til barnehage. Det er en måte å "styre" folk på, fordi vi ikke har råd til at voksne arbeidsdyktige mennesker går hjemme over lengre tid.

Skrevet (endret)

og for å se på det på ett litt mer utforsket:

"Ivar Breivik er fattigdomsforsker ved Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR). Og han er bekymret for de singles økonomiske kår i samfunnet.

– Etter at kvinnene kom ut i arbeid og det ble vanligst med to inntekter i hver husstand, har det blitt stadig verre å bare leve på en inntekt. Årsaken er at to-inntektsfamilien med sin romslige økonomi presser opp prisene i samfunnet til et nivå som de single ikke klarer å henge med på.

De økonomiske ulempene ved å bo alene er altså mange. Det å ha barn er også forbundet med store ekstrautgifter. Men her er staten villig til å kompensere. Gjennom blant annet barnetrygd, subsidiering av barnehager og kontantstøtte. Til sammen settes det hvert år av svimlende 40 milliarder kroner på statsbudsjettet til direkte eller indirekte støtte til barnefamiliene. Til de som bor alene er det så langt ikke øremerket en eneste krone."

"40 000 mer i utgifter

TV-lisensen er den samme for single og samboende.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at de som bor alene i gjennomsnitt har 200 000 kroner i utgifter i året. Par uten barn har 320 000 kroner i utgifter, eller 160 000 kroner per person. Med andre ord koster det 40 000 kroner mer å bo alene enn å bo sammen.

Og når en tenker etter er det jo ikke det minste rart. De aleneboende må betale akkurat den samme fastavgiften på telefonen som dem som deler utgiftene med andre. De må betale den samme fastavgiften på strøm, og kommunene slår ikke av på avgiftene til vann og kloakk bare fordi du bor alene. Heller ikke NRK bryr seg om det er en eller ti som ser på et fjernsynsapparat – lisensen er den samme."

(begge klippet herfra: single - FBI

"Single har det vanskelig på eiendomsmarkedet, de betaler gjennomsnittlig 60 prosent mer i boutgifter enn par, og 40 000 kroner mer i utgifter, viser statistikken. "

kilde: FBI

bare for å se på noen av punktene.

og dessuten, at man betaler for den strømmen man bruker er jo greit, men skal en som bor alene sitte med kun halvparten av lysene på? kun ha ovnen på halve varmen?

ha vanntanken på halve varmen?

siden vi liksom bruker mindre strøm, så må det vel være slik da?

Endret av aline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...