Gå til innhold

BBC: "Det finnes over 100 kjønn".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ifølge BBC finnes det nå over 100 forskjellige kjønn (gender), og flere oppdages til stadighet 🙃

Hvor mange av dem kan du? 😁

Anonymkode: 3d071...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnest bare to kjønn. Djeeses folk er så intenst snowflakes det er ekstemt slitsomt.

Eg identifiserer som eit angrepshelikopter.

Anonymkode: dfb5b...8ff

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersex folk har lenge bedt om å bli holdt UTE av trans debatten, men blir fortsatt ikke respektert :( 
 

Anonymkode: 39b66...e6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det finnes 6 kjønn. Kvinner, menn, interkjønn, transkjønn, gender fluid, non-binary.

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Intersex folk har lenge bedt om å bli holdt UTE av trans debatten, men blir fortsatt ikke respektert :( 
 

Anonymkode: 39b66...e6c

Ingen som har nevnt intersex her. Og det finnes folk som er intersex er også trans. 

Anonymkode: 3cdc2...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen som har nevnt intersex her. Og det finnes folk som er intersex er også trans. 

Anonymkode: 3cdc2...ab6

Videoen over for å bevise at det finnes mer enn to kjønn

Screen Shot 2021-01-26 at 8.47.51 am.png

Anonymkode: 39b66...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at det finnes 6 kjønn. Kvinner, menn, interkjønn, transkjønn, gender fluid, non-binary.

 

Gender fluid er en del av non-binary-gruppen. 
Så det er egentlig ikke så komplisert. Om vi tenker så enkelt så er det 3. Det burde alle, til og med de konservative snowflakesene, klare å forholde seg til. 
Kvinner: Cis, trans  og intersex med kvinnelig kjønnsidentitet.
Menn: Cis og trans og intersex med mannlig kjønnsidentitet.
Ikke-binær/Intersex: De som ikke er verken menn eller kvinner. 

Anonymkode: 3cdc2...ab6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Videoen over for å bevise at det finnes mer enn to kjønn

Screen Shot 2021-01-26 at 8.47.51 am.png

Anonymkode: 39b66...e6c

Og? Mener du at intersex ikke finnes?

Anonymkode: 3cdc2...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det finnest bare to kjønn. Djeeses folk er så intenst snowflakes det er ekstemt slitsomt.

Eg identifiserer som eit angrepshelikopter.

Anonymkode: dfb5b...8ff

Hva prøver du å si? Skjønner bare første setning...

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger vel ikke å være så problematisk? Biologisk kvinne/mann, født i feil kropp kvinne/mann så er du non-binary. 

Det er dere reaksjonære som blir trigga av dette. La folk definere seg selv, det angår ikke deg. (Men erfaring tilsier at det er de som er usikre på egen seksualitet med konservative/religiøse holdninger som hisser seg mest opp her)

Anonymkode: 041d9...b56

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og? Mener du at intersex ikke finnes?

Anonymkode: 3cdc2...ab6

????
 Hvordan kom du til den konklusjonen???

Anonymkode: 39b66...e6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

????
 Hvordan kom du til den konklusjonen???

Anonymkode: 39b66...e6c

Først sier du at du ikke vil at intersex skal med i diskusjonen om personer som er trans, men så reagerer du på en video som forklarer at kjønn er bimodulært, og da må intersex nevnes. 
Man kan ikke ha en diskusjon om kjønn uten å nevne intersex. 

Anonymkode: 3cdc2...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bør nok skille kjønn, i betydningen biologisk kjønn, og kjønnsidentitet. Biologisk kjønn er så vidt jeg kan forstå en noenlunde objektiv størrelse der en ut fra gitte kriterier relativt enkelt kan definere det overveldende flertallet som enten kvinner eller menn. I noen ekstremt sjeldne tilfeller forekommer det avvik fra dette, men det er igjen noe ganske annet enn moderne "trans". 

Kjønnsidentitet virker å være en rent subjektiv størrelse uten objektive kriterier eller mål, og gitt at dette virker å være opp til den enkelte tenker jeg at antallet kjønnsidentiteter må kunne sies å henge sammen med hvor mange nye uttrykk hver enkelt velger å ta i bruk. Så har jeg samtidig vanskelig for å se hva en slik kjønnsidentitet gir oss som samfunn, gitt at det vanskelig blir noe en kan forvente at majoriteten skal kunne forholde seg til. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Og? Mener du at intersex ikke finnes?

Anonymkode: 3cdc2...ab6

Intersex er ikke et eget kjønn eller en krysning av de to kjønnene. Det er en rekke (sjeldne) utviklings-/kromosomforstyrrelser som kan gi atypiske kroppslige trekk som, i enda sjeldnere tilfeller, kan føre til at man fremstår som det motsatte kjønn. Folk med disse tilstandene er fortsatt enten eller kvinner.

"Kjønnsidentitet" er noe helt annet, det er et språklig og sosialt fenomen og må ikke forveksles med kjønn som biologisk faktum. Hvis mennesker fysisk og biologisk kan ha mer enn to kjønn, bør vel det samme gjelde andre arter også. Hvor mange kjønn har katter, for eksempel? Og hvordan formerer eventuelt disse andre kjønnene seg? Man ser fort hvordan det går i ball når man begynner å sause sammen sosiologi og biologi til å konstruere nye sannheter som ikke har basis i noen av delene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønn, biologisk, er ikke så enkelt som at "det finnes bare to kjønn". Slutt å være ignorante, og hvis man ikke er kjønnsforsker kan man stort sett bare.. være stille. Undertegnede inkludert.

Som ciskvinne synes jeg egentlig bare det er hyggelig at folk kan møte aksept og få leve som dem de er, og at det er mulig å få behandling til kjønnskorrigering om man er født i feil biologisk kropp. Storartet! Det angår ikke meg noe, det påvirker ikke meg, men det er hyggelig at verden går litt fremover.

Kommer endog ikke til å lære meg alle microlabels utenat, men kommer selvsagt til å møte folk med respekt og forståelse og bruke foretrukket pronomen når jeg møter dem eller snakker om dem. Det er ikke så veldig vanskelig. 

Anonymkode: c8f76...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Våre to kjønn defineres av hverandre. Hvis kjønn virkelig er et spektrum gir det ikke egentlig noen mening å si at man kvinne, mann, homofil, bifil, osv. Faktisk finnes ikke kvinner eller menn det hele tatt. Det kan være en fin tanke at alle bare er mennesker, men det blir vanskelig å finne et solid grunnlag for å kjempe for f.eks kvinners rettigheter i så fall. Da må man begynne med slike krumspring som vi har sett litt av de siste årene, at man ikke kan lage produkter "for kvinner," men derimot "personer som menstruerer". I praksis lager man bare flere unødvendige kategorier som folk kan føle seg utestengt fra.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som ciskvinne synes jeg egentlig bare det er hyggelig at folk kan møte aksept og få leve som dem de er, og at det er mulig å få behandling til kjønnskorrigering om man er født i feil biologisk kropp. Storartet! Det angår ikke meg noe, det påvirker ikke meg, men det er hyggelig at verden går litt fremover!

Anonymkode: c8f76...80c

Hva er en ciskvinne? Og hva gjør deg forskjellig fra en som "bare" er kvinne? 

Jeg er oppriktig nysgjerrig. 

Syns forøvrig at det er fint at verden går fremover og at man skal bli akseptert for den man er, men det burde også være en forståelse for at dette er et vanskelig tema og at mange syns det er vanskelig å sette seg inn i. Det å ha flere kjønn vender opp/ned på hele grunnlaget mange har lært og på at man har vokst opp med de tradisjonelle kjønnene i flere 1000 år. Kanskje enda vanskeligere i land hvor de tradisjonelle kjønnsroller står enda sterkere enn i Norge. 

Da må man bruke tid og tålmodighet for å endre en veldig satt forestilling, og angrep er virkelig ikke den beste måten å gjøre det på (JK Rowling...) 

Det å være uenig, redd, usikker, å syns at det er kjempevanskelig eller som fornekter ting, betyr ikke at man automatisk er transfob, imot at mennesker skal få leve ut sin kjønnsidentitet eller at mennesker som identifiserer seg som noe annet enn de tradisjonelle mann/kvinne er mindre verdt. Det betyr bare at man er uenig fordi det har ikke vært sånn før, at man er redd, usikker, syns det er vanskelig eller bruker fornektelse som en beskyttelse fordi det er vanskelig. 

Måten ting blir gjort er viktig for å få til de endringene man ønsker i ett samfunn. Endring kommer ikke over natta og man kan ikke tvinge folk til å mene noe bare fordi det er riktig og "i dagens oppegående verden burde vi vite bedre og bare godta alt". Mennesker fungerer ikke sånn. Det er en grunn til at store endringer i samfunnet tar lang tid. 

Så kjemp for rettighetene, mulighetene og kjønnsidentitetene, men ha tålmodighet med de som syns det er vanskelig. 

Så lenge jeg får en forklaring på HVA du er og hva som gjør det forskjellig fra mann/kvinne, så bruker jeg gjerne ditt foretrukne pronomen og er åpen for at verden endrer seg. 

Anonymkode: 5a2eb...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å være uenig, redd, usikker, å syns at det er kjempevanskelig eller som fornekter ting, betyr ikke at man automatisk er transfob, imot at mennesker skal få leve ut sin kjønnsidentitet eller at mennesker som identifiserer seg som noe annet enn de tradisjonelle mann/kvinne er mindre verdt. Det betyr bare at man er uenig fordi det har ikke vært sånn før, at man er redd, usikker, syns det er vanskelig eller bruker fornektelse som en beskyttelse fordi det er vanskelig. 

Nei, det behøver virkelig ikke bety noe av dette.

Problemet i dagens, vestlige samfunn er at svært mange mennesker har et voldsomt behov for å være annerledes og å få oppmerksomhet for dette. De aller fleste bruker ulike, ofte selvkonstruerte og gjerne selvkombinerte, diagnoser for å få oppmerksomheten de søker, mens enkelte (ganske få) andre bruker kjønnsidentiteten sin. Det er ikke kjønnsorganet som betyr noe, for det kan jo alle se, så derfor trekker de frem hva de føler seg som, som jo ingen andre kan se, ettergå eller etterprøve på noen måte - men det er altså behovet for å skille seg ut, det å ikke være som alle andre som er det viktige for disse.

Selv om de er få skriker de ofte veldig høyt. Nå er et er heldigvis ikke slik at de som skriker høyest er mest verdt å lytte til, ofte bør man se på agendaen for skrikingen. Og agendaen er alltid oppmerksomhet. Det er superviktig for disse å ikke under noen omstendighet, bli sett i sammenheng med omtrent 50% av verdens befolkning, som jo tradisjonell kjønnsidentitet vil føre til.

For å få mest mulig oppmerksomhet er det viktig med fiender. Og ingen andre egner seg bedre som fiender enn hvite, middelaldrende menn. Ikke bare står vi bak slaveriet, men vi sørger også for at kvinner, barn, homser og transer må leve sine innesperrede liv under konstant maktovergrep fra oss. I deres teori vel og merke. I tillegg må historien og virkeligheten skrives litt om, men pyttsann, i aktivismens navn er alt tillatt. Blir det avslørt, eller antydet, kan man alltids skrike enda høyere, noen vil alltid lytte.

Jeg tror vi er på en farlig vei dersom vi lar aktivister, for det ene eller det andre, styre menneskets utvikling i fremtiden. Vi vet at det meste drives frem av et jag etter oppmerksomhet og det å ikke måtte være som alle andre.

Så det handler verken om frykt eller usikkerhet. Det handler om at enkelte mennesker kanskje behøver noen motstemmer for å beskytte dem selv.

For det er noe rart når unge, svarte mennesker i 2021 hevder å være et offer for slavehandel som gir begrensninger i deres liv og fremtid. Slavehandel ble altså forbudt i USA som nest siste land for 156 år siden...

Og hva vil skje den dagen disse aktivistene innrømmes rett? Hva er det neste som skal endres?

Er det historien vår som skal omskrives, eller er det at seksualisert omgang med nyfødte barn eller dyr skal legaliseres? Hvem vet - det vi vet er at grensene stadig må flyttes for at noen skal få oppmerksomheten de jager - hvert sekund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (4 timer siden):

En bør nok skille kjønn, i betydningen biologisk kjønn, og kjønnsidentitet. Biologisk kjønn er så vidt jeg kan forstå en noenlunde objektiv størrelse der en ut fra gitte kriterier relativt enkelt kan definere det overveldende flertallet som enten kvinner eller menn. I noen ekstremt sjeldne tilfeller forekommer det avvik fra dette, men det er igjen noe ganske annet enn moderne "trans". 

Kjønnsidentitet virker å være en rent subjektiv størrelse uten objektive kriterier eller mål, og gitt at dette virker å være opp til den enkelte tenker jeg at antallet kjønnsidentiteter må kunne sies å henge sammen med hvor mange nye uttrykk hver enkelt velger å ta i bruk. Så har jeg samtidig vanskelig for å se hva en slik kjønnsidentitet gir oss som samfunn, gitt at det vanskelig blir noe en kan forvente at majoriteten skal kunne forholde seg til. 

Det er veldig riktig, genetikken tilsier at et sted godt over 99% enten tilhører gruppen med XX kromosomer eller XY kromosomer som da hhv. er kvinner og menn. Det finnes ikke noe spektrum her, men det finnes visse genetiske abnormaliteter, som for eksempel at noen kan være født med XXY men dette er ikke et normalt utfall. Om man kan bruke et ord som "design" så er den menneskelige repdroduksjonsprosessen laget slik at den med mindre noe går galt, produserer en rent biologisk mannlig eller kvinnelig person avhengig av hvorvidt sædcellen inneholder et X eller Y kromosom (eggcellen er alltid X).

Alle som hevder noe annet enn at menneskelig biologisk kjønn er binært men med noen medisinske abnormaliteter (som gjerne også har redusert reproduktiv funksjon).

Sosialt kjønn er en konstruksjon som er bygd oppå det biologiske kjønnet, dette kan som man ser, variere fra kultur til kultur, men er fortsatt i veldig stor grad binært for de aller fleste, da det er store fellestrekk mellom de som deler biologisk kjønn. Dette kan man også observere i så godt som alle samfunn. Om folk vil finne opp en ny kjønnsidentitet for seg selv, så må det være opp til de, men de har ett biologisk kjønn og det er kjønnet deres, alt annet er bare en sosial konstruksjon.

P.S da har jeg ikke begynt å nevne noe om transfolk enda, som er et veldig spennende tema, da det finnes noe bevis på at kjønnsinkongruens er biologisk betinget (f.eks kan fMRI scans av hjernen til transfolk vise unormale likheter til det motsatte biologiske kjønnet, som man normalt ikke ville sett i en person av et gitt biologisk kjønn).

- Stipendiat som jobber med genetikk 

Anonymkode: c94e6...253

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...