Gå til innhold

Korsstingsbroderi – har gjort mye feil, rive ut alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget at jeg har brodert et større parti helt feil. Er det vits å bruke tid på å løsne hvert sting slik at jeg kan gjenbruke tråden, eller er det like greit å bare sprette opp og kaste? Hva pleier dere å gjøre når dere har gjort større feil? 

Anonymkode: 10dcf...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg er helt sikker på at jeg har nok tråd til resten av bildet, spretter jeg opp. Hvis ikke, prøver jeg å gjenbruke.

Anonymkode: 4af49...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sydd korssting etter sånne broderipakker, men da har jeg alltid hatt rikelig med garn igjen når jeg er ferdig. 

Så jeg tenker at tida mi er verdt enn garnet. Hvis jeg må bruke masse tid for å spare en tråd med garn, er det ikke verdt det. Jeg er gjerrig, da, så jeg prøver likevel. 

Den største feilen jeg har gjort var ikke kjempestor, men det var et parti med flere farger i små sting, og å prøve å rekke opp var helt håpløst - trådene var vikla inn i hverandre og kom ut krøllete og flisete, med kattehår og misfarging fra de andre trådene. 

Hvis det bare er et parti med én farge, en bit himmel f.eks., hadde jeg kanskje prøvd å rekke opp stingene.

Anonymkode: dd021...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en pakke med mønster + aida og som kom med en bestemt mengde tråd, så dersom jeg spretter opp stingene vil jeg antagelig måtte kjøpe ny tråd. Det er et stort parti med 7-8 ulike farger, noen steder er det bare ett sting i hver farge. Det vil jo koste litt å kjøpe inn ny tråd, men er usikker på om det i det hele tatt er noe vits å prøve å dra ut stingene, er redd for at tråden vil bli stygg sånn som ABdcb nevner, og da må jeg jo uansett kjøpe ny tråd.
Uff, mistet helt motet nå. Er så sur på meg selv for at jeg ikke oppdaget feilen tidligere. Men, men, vi må vel alle oppleve å gjøre feil en eller annen gang, og dette er faktisk første gang jeg gjør feil mer enn bare noen få sting. 

Anonymkode: 10dcf...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sånne pakker jeg har sydd har hatt med seg mye mer tråd enn nødvendig. Det er ikke sikkert du trenger å kjøpe mer, iallefall ikke av alle fargene. 

Du kan jo bare prøve å plukke ut noen sting og se hvordan det går. Kanskje du ikke syr så smått og stramt som meg. Du kan kanskje spare den "brukte" tråden til andre områder der det bare er noen få sting av den fargen, da vil det kanskje ikke vises så godt. Og kanskje mørkere farger holder seg bedre enn lyse f.eks. 

Eller kan du prøve å trikse litt på mønsteret? Hvis du har forskjøvet alt med ei rute, kan du dikte inn ei rad og skjule det? Hvis det er veldig smått og detaljert er det ikke sikkert det blir så synlig til slutt. Hvis jeg oppdager et sting jeg har sydd feil midt inne i noe, pleier jeg bare å sy et sting med den riktige fargen oppå det som var feil, det pleier ikke å vises.

Du må ikke miste motet, korssting kan vel ikke brukes til noe nyttig, det skal bare være koselig og avslappende, mener nå jeg. 

Anonymkode: dd021...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...