Gå til innhold

Betaler foreldre for bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen foreldre tilbyr eller insisterer. Ellers betaler man selv.

Anonymkode: e0418...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi la opp til å betale alt selv, da det var en selvfølge for oss.  Så spurte på ingen måte om noe bidrag, allikevel ble vi sponset med 80 000,- til sammen fra begge sider. Dette var selvsagt velkomment og kom godt med☺️

Anonymkode: 5d093...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.03):

Vi skal gifte oss i 2022/2023 og lurte i den forbindelse på hva som faktisk var vanlig. Har alltid tatt utgangspunkt i at vi skal betale dette bryllupet selv, og har tatt dette som en selvfølge. Vi har helt gjennomsnitlig økonomi, og det har også foreldrene våre, men nesten alle vi snakket med sier «jammen foreldrene deres hjelper vel å betale litt?». Alle venneparene våre som skal gifte seg og ca har samme økonomi som oss får også økonomisk støtte av foreldrene til bryllupet sitt. Her varierer det alt fra 25-50K per forelder. Vi mener dette er veldig rart å forvente av foreldrene sine? Vi har da tatt dette valget selv, og man kan da ikke forvente sånt? Søskena til forloveden har også sagt «snakk med mamma og pappa da, de bidrar jo sikkert». 
 

Er dette seriøst vanlig?

Anonymkode: d02a0...010

Da jeg og kona giftet oss i 1999 betalte våre foreldre hele bryllupet, unntatt dress/kjole, sko, frisør og limousin-leie. Nå hadde vi et alkoholfritt bryllup i et rimelig festlokale, så det hjalp jo noe.

Jeg tror det er vanlig at foreldrene bidrar, men det er sikkert veldig forskjellig. Folk er ulike, foreldre er ulikt stil økonomisk, noen har skilte foreldre so ikke er på talefot. Ingen familiesituasjon er lik.

Tror også det kan ha mye med når man gifter seg. Hvis man gifter seg i forbindelse med at man etablerer seg og flytter sammen, og før man får barn, er jo det litt annerledes enn om man utsetter bryllupet til man har vært samboere i 10 år. Og hvis foreldrene har sponset første bryllup, er det ikke sikkert de har anledning til å bidra i ditt andre, tredje eller fjerde bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg giftet meg så ble regningen delt på 3. mine foreldre, svigerforeldre og vi som giftet oss. Det kom gjester vi aldri vurderte å be, men som hadde vært våre foreldres omgangsvenner siden tidenes morgen. Vi ble 100 tilsammen og totalt kostet bryllupet 38000.- totalt.

Om mine barn skal gifte seg så vil jeg absolutt bidra med både penger, matlaging, baking og hva det måtte være. Ser ikke ut som mine skal gifte seg på lenge ennå og det er også helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Da jeg giftet meg så ble regningen delt på 3. mine foreldre, svigerforeldre og vi som giftet oss. Det kom gjester vi aldri vurderte å be, men som hadde vært våre foreldres omgangsvenner siden tidenes morgen. Vi ble 100 tilsammen og totalt kostet bryllupet 38000.- totalt.

Om mine barn skal gifte seg så vil jeg absolutt bidra med både penger, matlaging, baking og hva det måtte være. Ser ikke ut som mine skal gifte seg på lenge ennå og det er også helt greit.

Bare 38 000 kr? Jøss. Bare mat og drikke for oss det, med 65 gjester

Anonymkode: 5afe0...b74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde budsjettbryllup. Vi ønsket å gifte oss og ønsket å dele dagen med familie og venner. Vi prioriterte å invitere KUN de Vi ønsket å ha der og brukte mest penger på mat, drikke og lokale/servitører/hjelp. Vi fikk trubadur/livemusikk (ca. 6000,-) i gave hos foreldrene mine, ellers ingen økonomisk støtte til bryllupet. Vi betalte alt selv. Brukte vel ca. 140 000,- på selve bryllupet. 

Vi prioriterte å heller bruke mye penger på bryllupsreise da dette er noe som er viktig for oss. Så vi brukte vel ca. Samme sum på bryllupsreisen... 

Anonymkode: 3d7c0...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare 38 000 kr? Jøss. Bare mat og drikke for oss det, med 65 gjester

Anonymkode: 5afe0...b74

Er mange år samt en skilsmisse siden jeg giftet meg. Vi kjente folk som lagde god hjemmebrent, så vi kjøpte billig alkohol. Hadde en bartender som ordnet denne alkoholen før bryllupet, spør meg ikke hva han gjorde. Blanda det ut ett eller annet. Han blandet drinker gjennom hele bryllupet vårt også. Mat kjøpte vi nærmest gratis av en jeger og kjente en kokk som lagde middagen for oss. Leide velhuset for å få plass til alle. Klær til bryllupet fikk vi leie for slikk og ingenting siden vi kjente de som drev med utleie. 
Vi fikk også god pris på bandet som spilte i bryllupet.

Vi gjorde en del selv også før bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 16.24):

Bare 38 000 kr? Jøss. Bare mat og drikke for oss det, med 65 gjester

Anonymkode: 5afe0...b74

Ikke maten engang hos oss🙈 Det blir vel på ca. 45.000,- for 90 gjester 

Anonymkode: 0304b...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 16.28):

Vi hadde budsjettbryllup. Vi ønsket å gifte oss og ønsket å dele dagen med familie og venner. Vi prioriterte å invitere KUN de Vi ønsket å ha der og brukte mest penger på mat, drikke og lokale/servitører/hjelp. Vi fikk trubadur/livemusikk (ca. 6000,-) i gave hos foreldrene mine, ellers ingen økonomisk støtte til bryllupet. Vi betalte alt selv. Brukte vel ca. 140 000,- på selve bryllupet. 

Vi prioriterte å heller bruke mye penger på bryllupsreise da dette er noe som er viktig for oss. Så vi brukte vel ca. Samme sum på bryllupsreisen... 

Anonymkode: 3d7c0...020

140k og du kaller det budsjettbryllup?😳😅

Anonymkode: cc59e...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste to tilfellene der jeg har hørt at foreldrene betaler er i bryllupet til min indiske venninne, og i bryllupet til min mann sin tremenning i USA. Dette var i et overklassemiljø der foreldrene har masse penger og datteren var nyetablert og nettop ferdig med studiene, så de ville vel gi brudeparet en god start på samlivet. Mine foreldre betalte ingenting, men vi valgte å bruke de 10 000,- kr vi fikk i gave av dem til å betale for alle blomstene og brudebuketten i bryllupet.

Anonymkode: 15276...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal straks i gang med planleggingen nå. Da svigers fikk nyss om at min samboer ville fri, fikk vi beskjed om at de bidrar med 50.000kr til bryllupet. Hvordan vi bruker dem, hva vi planlegger etc er helt og holdent opp til oss, så det mange sier om at de ville følt pengene "hang" over dem og at de ville følt seg forplikta til å bruke dem på dét og dét stemmer ikke i vårt tilfelle. 

 

Anonymkode: dc23d...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en god sum av mine foreldre, som dekket lokale, mat og alkohol til maten. FIkk 10.000 av min morfar som bidrag til kjole. Ellers betalte vi fotograf, dj, pynt, kake, vi hadde doughnut vogn og litt sånn. Gifta oss i UK. De fleste jeg kjenner både i Norge og i UK har fått hjelp av foreldre. 

Anonymkode: 94afa...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Vi fikk det meste dekket på 90 tallet av svigers og mine foreldre når jeg giftet meg. Jeg er med og betaler deler av bryllupet når mine barn gifter seg. 

Anonymkode: c596e...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...