Gå til innhold

Betaler foreldre for bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss i 2022/2023 og lurte i den forbindelse på hva som faktisk var vanlig. Har alltid tatt utgangspunkt i at vi skal betale dette bryllupet selv, og har tatt dette som en selvfølge. Vi har helt gjennomsnitlig økonomi, og det har også foreldrene våre, men nesten alle vi snakket med sier «jammen foreldrene deres hjelper vel å betale litt?». Alle venneparene våre som skal gifte seg og ca har samme økonomi som oss får også økonomisk støtte av foreldrene til bryllupet sitt. Her varierer det alt fra 25-50K per forelder. Vi mener dette er veldig rart å forvente av foreldrene sine? Vi har da tatt dette valget selv, og man kan da ikke forvente sånt? Søskena til forloveden har også sagt «snakk med mamma og pappa da, de bidrar jo sikkert». 
 

Er dette seriøst vanlig?

Anonymkode: d02a0...010

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen foreldre hjelper til, andre ikke. Vi fikk støtte på 10000 kr av foreldre til sammen, og 15000 fra besteforeldre. Bryllupet kom på 130 000, så resten dekket vi selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte alt selv. Kunne aldri falt meg inn å tatt imot hjelp til å betale for noe vi selv har valgt å arrangere (bryllupsfest). 

Anonymkode: b2047...852

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått ut i fra at dere får hjelp økonomisk. Mine ville aldri betalt ei krone, og det handler ikke bare om økonomi nei.. 

Anonymkode: 68eb0...efd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke penger på en bryllupsfest er egentlig i mine øyne de mest bortkastede pengene. Det er jo ganske spesielt å bruke bortimot 100000 på en fest! Så å la ens egne foreldre stå for en del av regninga på noe som egentlig er litt tull og tøys er for meg veldig merkelig, selv om de tilbyr seg å betale noe. 

Anonymkode: b2047...852

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi betaler med glede selv, og tror ikke jeg bare har vært i ett bryllup hvor foreldre bidro (da skal det stå i invitasjonen).

Ikke normalt i min omgangskrets, og vi har også helt normale lønninger :)

Anonymkode: d5cdb...aa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk penger av svigers.

De hadde bidratt med 50 000 til begge søsken som gifta seg tidlig. Vanskelig å ikke ta imot når de hadde satt av samne sum til oss..

Anonymkode: 5c594...2f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe med alder å gjøre? Dattera mi på 20 skal gifte seg neste år eller året etter. Vi tenker å bidra med minst 50 000. 

Anonymkode: 2d002...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler alt selv, men min far hjelper til med catering, noe som settes stor pris på. Ingen av oss er vant med å få hjelp av foreldrene våre, og det føles også litt rart at dette skal være deres ansvar. Med det sagt så hadde jeg glatt tatt imot hvis jeg ble tilbudt :)

Anonymkode: f84c1...89b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 27 og 28 år når vi giftet oss. God etablert med hus, bil, jobb, barn osv. Altså vi hadde opparbeidet oss mye allerede. Var helt forberedt på å betale alt selv. Svigerfar hadde uventet betalt for hele middagen med drikke. Hadde avtalt uten at vi visste det med arrangøren. Utrolig takknemlig, men absolutt ikke forventet. 

Anonymkode: 34f45...88c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at foreldrene mine har bidratt en god del til mine søskens bryllup, uten at jeg vet noe om sum eller andel - fordi de ville og kunne, fordi deres foreldre i sin tid gjorde det samme for dem og fordi de syntes det var hyggelig å ha en anledning til å kunne samle familien og gjerne bidro til at økonomi ikke skulle legge for mye føringer på gjestelisten. Jeg tror, uten at det er noe vi har diskutert i særlig grad, at de fleste i min omgangskrets som har hatt bryllup av litt størrelse, har fått støtte fra foreldrene sine varierende grad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var og er godt etablerte, og betalte for hele bryllupet selv. Takket nei da begge sett med foreldrene tilbød økonomisk hjelp, delvis fordi vi ville bestemme alt som hadde med bryllupet å gjøre. De endte med å gi oss penger i gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi planla ut fra at vi selv skulle betale alt. Det kom som en hyggelig overraskelse i ettertid at begge foreldrepar ga oss penger. Kunne ikke falle meg inn å spørre etter penger.

Anonymkode: 3c236...ff8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har sagt vi skal få 30 000kr til bryllupet. Svigers har ikke sagt noe, men de hjelper oss/gir oss penger hele tiden ellers, så forventer ikke noe av de. 

Anonymkode: 28d5d...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke tenkt noe på dette da vi forlova oss, men fikk senere vite at svigers hadde gitt 50.000 i støtte til svogeren min sitt bryllup. Vi hadde i utgangspunktet regnet med å dekke det selv, men setter stor pris på støtten. På en måte er det jo lettere når et søsken allerede har fått økonomisk støtte, siden foreldrene vil gjøre det likt. På min side er det annerledes da min far er død, så selv om mamma har sagt at hun vil støtte oss litt, så regner jeg ikke inn de pengene i budsjettet.

Anonymkode: 98fc1...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger å ønske oss feks noe av drikken eller maten eller lokale eller lignende i bryllupsgave av foreldre, slik at de ikke trenger å gi noe annet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 25000 i gave som kunne brukes til bryllupet/kjole. Mamma ville så veldig gjerne betale kjolen! + pappa leide buss og sjåfør til og fra bryllupet,  ble sikkert en del tusen det også ... Brukte litt på kjole og resten på bryllupet. Da svigers hørte det ville de også gi 25000 😆 de kunne jo ikke være dårligere. Det ble gaven fra dem 

Anonymkode: 32e1c...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke falt meg inn å forvente at foreldrene mine skulle bidra økonomisk engang. Vi betalte alt selv, og det ser jeg på som en selvfølge. 

Jeg hadde syntes det var ubehagelig om mine/svigers ville gi oss penger. Da ville jeg kvidd meg for å bruke penger på "tull" og unødvendigheter. Bruke andre sine penger på sånt, liksom.. 

Anonymkode: f4d30...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...