Gå til innhold

Betaler foreldre for bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.52):

Nei, vi betaler med glede selv, og tror ikke jeg bare har vært i ett bryllup hvor foreldre bidro (da skal det stå i invitasjonen).

Ikke normalt i min omgangskrets, og vi har også helt normale lønninger :)

Anonymkode: d5cdb...aa9

Da skal det stå i invitasjonen? Det har jeg aldri hørt om.. vi fikk dekket alt til vårt bryllup av våre foreldrepar, men dette var da overhodet ikke noe de ville at skulle snakkes om utad. Og vi hadde fint klart å betalt bryllupet vårt selv, men dette var noe de ønsket på egen hånd ☺️

Anonymkode: ce622...5f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger bryllup til sommeren (krysser fingrene for at det er mulig å gjennomføre det slik som vi ønsker). Har faste jobber med grei inntekt, ingen store oppsparte midler, leier bolig men er på husjakt. Har ikke tenkt tanken på at foreldre skulle betale for vår dag. 

Anonymkode: 0be2d...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte alt selv, kr 160 000-170 000 ble det vel. 

Skal sies at vi fra den ene siden fikk en bryllupsgave (penger) som var langt mer raus enn jeg hadde sett for meg. Tror kanskje de hadde tenkt vi kunne bruke de for å betale litt av bryllupet,  men vi fikk jo først vite om gaven 2 dager før selve dagen. Og da hadde vi naturligvis spart opp til hele bryllupet 😅 

Anonymkode: 8b73c...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.03):

Vi skal gifte oss i 2022/2023 og lurte i den forbindelse på hva som faktisk var vanlig. Har alltid tatt utgangspunkt i at vi skal betale dette bryllupet selv, og har tatt dette som en selvfølge. Vi har helt gjennomsnitlig økonomi, og det har også foreldrene våre, men nesten alle vi snakket med sier «jammen foreldrene deres hjelper vel å betale litt?». Alle venneparene våre som skal gifte seg og ca har samme økonomi som oss får også økonomisk støtte av foreldrene til bryllupet sitt. Her varierer det alt fra 25-50K per forelder. Vi mener dette er veldig rart å forvente av foreldrene sine? Vi har da tatt dette valget selv, og man kan da ikke forvente sånt? Søskena til forloveden har også sagt «snakk med mamma og pappa da, de bidrar jo sikkert». 
 

Er dette seriøst vanlig?

Anonymkode: d02a0...010

Man betaler bryllupet sitt selv og så får man gjerne en gave av foreldrene som at de dekker toastmaster, band, bil eller bryllupskake eller hotellrom.

Anonymkode: a398a...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hverken forventet eller spurt; vi gifter oss neste år og både foreldrene mine og foreldrene til min samboer ønsker å bidra. Det er vi utrolig takknemlige for :) Jeg er student, så det å spare til et bryllup, hadde blitt utfordrende.

Hvor vanlig det er generelt, vet jeg ikke 🤷🏼‍♀️ Kjenner veldig få som har giftet seg enda.

Anonymkode: d25b5...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da skal det stå i invitasjonen? Det har jeg aldri hørt om.. vi fikk dekket alt til vårt bryllup av våre foreldrepar, men dette var da overhodet ikke noe de ville at skulle snakkes om utad. Og vi hadde fint klart å betalt bryllupet vårt selv, men dette var noe de ønsket på egen hånd ☺️

Anonymkode: ce622...5f2

Da var dere heldige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 2000 kr av svigerfar i gave. Ingenting av svigermor, og 1000 kr av foreldrene mine. Betalt alt selv. 

Anonymkode: e2985...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi fikk 2000 kr av svigerfar i gave. Ingenting av svigermor, og 1000 kr av foreldrene mine. Betalt alt selv. 

Anonymkode: e2985...9fa

Svigers skilt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 22.53):

Vi betalte alt selv, kr 160 000-170 000 ble det vel. 

Skal sies at vi fra den ene siden fikk en bryllupsgave (penger) som var langt mer raus enn jeg hadde sett for meg. Tror kanskje de hadde tenkt vi kunne bruke de for å betale litt av bryllupet,  men vi fikk jo først vite om gaven 2 dager før selve dagen. Og da hadde vi naturligvis spart opp til hele bryllupet 😅 

Anonymkode: 8b73c...a7d

Fint å ha til bryllupsreisen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brudekjolen av mine foreldre, noe som var veldig hyggelig! Resten betalte vi selvsagt selv, kom på ca 150.000,- ++

Anonymkode: 9e99e...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte bryllupet da sønnen vår giftet seg, det stod ikke i invitasjonen hvem som betalte nei! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla og sparte, og skulle betale alt selv (kr. 250.000,-). Men tett opptil bryllupsdagen ønsket mine foreldre å betale for middag, og mine svigerforeldre ønsket å betale for alkohol. I tillegg betalte min mor for brudekjolen min, men dette visste jeg at hun ønsket før vi startet planleggingen. 

Vi var utrolig takknemlige for at de ønsket å bidra, og det kom godt med ettersom vi bygde hus samtidig. Men det var aldri noe vi beregnet inn i budsjettet eller planla med at skulle skje. Våre foreldre stilte heller ingen betingelser for bidraget. 

Jeg vet ikke hvor "vanlig" dette er, men alle våre bekjente har fått økonomiske bidrag fra foreldre på en eller annen måte. 

 

Anonymkode: 5583f...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde bare pakistanere betalte for bryllupet til barna sine. I pakistansk kultur er det tross alt de som arrangerer det. 

Anonymkode: 1ee2d...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (På 5.2.2021 den 10.40):

Vi betalte bryllupet da sønnen vår giftet seg, det stod ikke i invitasjonen hvem som betalte nei! 🤣

Tror egentlig det var vanlig "før i tiden", da foreldre betalte for det meste av bryllupet, at det var de som inviterte til bryllup. Da jeg giftet meg i 1988, var det i hvert fall ganske vanlig at foreldrene sto som vertskap i invitasjonen. Det var til og med ferdig trykte invitasjoner med teksten: "Kari og Knut har den gleden av å invitere dere til vår datter Anne og Petters bryllup". 

Det er vel blitt mer vanlig at brudeparet selv betaler for bryllupet, men mange foreldre bidrar med pengegave eller betaler for lokale, kjoler, drikkevarer eller hva det måtte være. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (49 minutter siden):

Tror egentlig det var vanlig "før i tiden", da foreldre betalte for det meste av bryllupet, at det var de som inviterte til bryllup. Da jeg giftet meg i 1988, var det i hvert fall ganske vanlig at foreldrene sto som vertskap i invitasjonen. Det var til og med ferdig trykte invitasjoner med teksten: "Kari og Knut har den gleden av å invitere dere til vår datter Anne og Petters bryllup". 

Det er vel blitt mer vanlig at brudeparet selv betaler for bryllupet, men mange foreldre bidrar med pengegave eller betaler for lokale, kjoler, drikkevarer eller hva det måtte være. 

Tror også det var vanlig før ja, at foreldrene til jenten var vertskap i bryllupet! Men det var ikke vi, det var brudeparet selv som inviterte og vi hadde ikke noe behov for at alle skulle vite at det var vi som betalte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal gifte oss, men jeg har ikke hatt inntekt på 6 mnder pga. korona. Egentlig skulle vi betale mesteparten selv, med noe hjelp fra mine foreldre, men nå har det forandret seg. 

Vi får ingenting av hans foreldre, ikke fysisk hjelp engang. Så før jul vurderte vi å avlyse. Da faren min hørte det, sa han at vi skulle spare pengene våre, og at han betaler for alt vi ikke har betalt for ennå. 

Takk og lov at jeg har foreldre som har lyst og mulighet til å hjelpe oss. 

 

Anonymkode: 3724c...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi skal gifte oss i februar 2022 og skal ha middels/stort bryllup. Har kommet fram til tall på ca. 150 000,-. Vi betaler heldigvis ikke en krone for kjole/dress, sminke/hår, lokaler/kirke, blomsterbukett og en del annet (går for diverse løsninger som gjenbruk osv), så det er nesten kun mat og drikke som koster her. Begge foreldre spytter inn 30 000,- hver og det er selvfølgelig hyggelig! Ikke noe vi forventer eller krever, men de fikk det av sine foreldre og om en 30-års tid skal jeg hjelpe mine barn med bryllup. Tror ikke min økonomiske sans blir ødelagt av det da jeg er 31 år og har stabil økonomi med fast jobb og det som hører til.  

Anonymkode: be233...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammel norsk tradisjon at brudens foreldre betalte for datterens bryllup, slik at ekteparet kunne skaffe seg en utdannelse og forsørge seg selv. Dette har falt litt fra siden de fleste i dag gifter seg etter at de har skaffet seg utdanning og ofte hus i tillegg.

Anonymkode: 2b26e...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av våre foreldre bidro økonomisk, og vi ønsket heller ikke økonomisk hjelp. 

Anonymkode: 59129...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...