AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #61 Skrevet 25. februar 2021 Tror ikke våre dekker noen ting.. Og det er greit! Flaut å motta svære summer fra foreldre svidd av på én fest. Anonymkode: 23b79...ba5 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #62 Skrevet 7. mars 2021 Vi giftet oss da vi var 25 år og hadde ikke veldig god råd. Vi hadde derfor få gjester, men la penger i det som betød mest for oss (god mat, fri bar, flott lokale). Kjøpte brudekjolen brukt på Finn osv. Vi budsjetterte og planla å betale alt selv, men på selve bryllupsdagen fortalte foreldrene mine at de hadde gitt beskjed til lokalet at de skulle ta hele regningen. Det inkluderte mat, drikke, bryllupskake, blomstene, overnatting (dette var et historisk hotell), frokost m.m. Aner ikke hva det kom på, men ca. 50 000 kr kanskje? Det var i alle fall det vi hadde budsjettert. Dette er noen år siden. Jeg hadde ALDRI forventet det, spurt om det eller hintet til det, men synes det var en veldig fin gest, selvfølgelig. 😄 Anonymkode: 4b549...072 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #63 Skrevet 7. mars 2021 Foreldrene til brudgommen skal betale drikken tror jeg, fra gammelt av 😄 og brudens foreldre betaler bryllupet. Men det er noe annerledes når de giftet seg før og nå i alder og sted i livet de fleste befinner seg. I dag har mange jobb, hus, kanskje også barn før de gifter seg. Og har da mer enn nok råd selv til å betale. Anonymkode: 762ba...31f
Trøndere1 Skrevet 23. mars 2021 #64 Skrevet 23. mars 2021 Voksne folk som får penger for å feste og drikke. Det er helt utrolig. 150 tusen på bryllup. Har folk sett statistikk over skilsmisser. 🤔🤔. Ha i det minste stolthet nok til å bare kaste bort egne penger da. 1
Alice123 Skrevet 25. mars 2021 #65 Skrevet 25. mars 2021 Dette varierer helt ekstremt. Noen foreldre dekker hele kalaset, andre dekker deler av det, og andre foreldre bidrar på andre måter (praktisk, som ved å pynte/lage mat/bake kaker/rydde/etc). Om du tar i mot økonomisk/praktisk hjelp, så vil jeg minne deg på at det ofte kommer med betingelser. Som at foreldre/svigers får en finger med i gjestelista, menyen, lokalet, etc. Dette skjer så klart ikke alltid, men er noe du birde ha i bakhodet når du avtaler betingelsene for eventuell hjelp.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #66 Skrevet 26. mars 2021 Tror vi kommer til å få mellom 50 og 75 000 av foreldrene våre. Bryllupet kommer til å koste 230-250 000, så mesteparten betaler vi fortsatt selv. De har ingen betingelser, og sier vi får gjøre som vi vil med gjesteliste osv. Anonymkode: 98fcd...cff
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #67 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 14.49): Det er en gammel norsk tradisjon at brudens foreldre betalte for datterens bryllup, slik at ekteparet kunne skaffe seg en utdannelse og forsørge seg selv. Dette har falt litt fra siden de fleste i dag gifter seg etter at de har skaffet seg utdanning og ofte hus i tillegg. Anonymkode: 2b26e...b7c Er det en gammel norsk tradisjon at et par skaffer seg en utdannelse? Dette er helt ukjent for meg. Jeg trodde det var uvanlig generelt med utdannelse før i tiden, og i hvert fall at gifte kvinner tok det. Anonymkode: 736ba...fad
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #68 Skrevet 26. mars 2021 Mine foreldre ønsket å bidra med penger, men ønsket da også at vi inkluderte tanter og onkler (Altså deres søsken) i gjestelista. Vi tok imot tilbudet, og inviterte 10 personer mer enn vi hadde planlagt med om vi skulle betalt alt selv. Hadde ingen forventninger om dette, det var noe de tilbød selv, og som de ønsket å bidra med. (Er ganske så sikker på at øvrige søsken har fått og benyttet seg av samme tilbud.) Ut over å øke gjestelista, påvirket det ikke hvordan vi planla dagen. Vi brukte pengene akkurat som vi hadde tenkt, men hadde litt mer "i reserve" enn vi ville hatt. (Dvs. hadde igjen mer penger på bok etter bryllupet.) Anonymkode: 77ded...58d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #69 Skrevet 26. mars 2021 Maleficenta skrev (På 30.1.2021 den 0.23): Seriøst? Hun er jo alt for ung. Jeg hadde nekta å bidra med mindre hun venta med bryllup til hun var iallefall 25 De har vært sammen siden de var 15 da... Anonymkode: 2d002...1c0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #70 Skrevet 26. mars 2021 Brunello skrev (På 30.1.2021 den 0.32): Ja, det har med alder å gjøre. En ungdom som tenker på å gifte seg til sommeren eller kanskje neste sommer ville jeg ha vært svært skeptisk til å betale for. Er vel omtrent 85% sikker at de ikke er gift om 5 år. De har vært sammen i 5 år allerede, selv giftet jeg meg også i den alderen og vi er fortsatt gift... Anonymkode: 2d002...1c0
SuperVandreren Skrevet 26. mars 2021 #71 Skrevet 26. mars 2021 Foreldrene til dama skal betale bryllupet. Hvis de ikke har spart opp penger så må man finne alternativer. Hvis foreldrene mine ikke hadde betalt bryllupet så ville de ikke ha blitt innvitert. Jeg sparer til mine døtre sine bryllup
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #72 Skrevet 26. mars 2021 Våre foreldre betalte bryllupet vårt, men de bestemte også alt, og jeg var veldig ung brud. I dag er ofte brudeparet etablert, samboere, og gjerne med egne barn, og begge arbeider. Klarer ikke å se at det skal være foreldrenes ansvar å betale da. Mine barn er innstilt på å betale selv, men vi kommer til å gi en pengegave, så velger de selv om den går til festen eller noe annet. Vi lever i 2021, og de gamle brullupstradisjonene er ikke lengre hensiktsmessige. Anonymkode: 45da7...d45
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #73 Skrevet 26. mars 2021 SuperVandreren skrev (15 minutter siden): Foreldrene til dama skal betale bryllupet. Hvis de ikke har spart opp penger så må man finne alternativer. Hvis foreldrene mine ikke hadde betalt bryllupet så ville de ikke ha blitt innvitert. Jeg sparer til mine døtre sine bryllup Er dine foreldre så lite verdt da? Anonymkode: 45da7...d45
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #74 Skrevet 26. mars 2021 Jeg er glad vi kan betale alt selv jeg. Ikke blir det dyrt heller pga lite coronabryllup. Vi har råd og trenger ikke spare opp lenge, men hadde gledelig gjort det ved behov hvis vi ønsket en stor feiring. Syns det hadde vært direkte flaut om min mor på 60 skulle spandert en fest for meg på 32. Anonymkode: d5cdb...aa9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #75 Skrevet 26. mars 2021 Vi fikk(nesten) alt. Men så var også mor&svigermor med på planleggingen og ønsket seg en familier-blir-kjent-fest. Er litt usikker på om vi ville invitert tanter og onkler hvis ikke, ville nok heller holdt liten fest med nærmeste familie og noen utvalgte venner. Vi var unge med fulle studielån og enda større boliglån. Anonymkode: 4d565...ff3
Maskinfører Skrevet 25. oktober 2022 #76 Skrevet 25. oktober 2022 Når jeg ser hva bryllupp koster er jeg glad jeg aldri skal gifte meg hørte om ett til 250 000,- 🙂
Thessa97 Skrevet 22. desember 2022 #77 Skrevet 22. desember 2022 Noen hjelper til, andre ikke. var mer vanlig før.
Rosa Sløyfe Skrevet 22. desember 2022 #78 Skrevet 22. desember 2022 Det var vanlig før i tiden at foreldrene betalte men nå er det ikke så vanlig lenger fordi det er ikke alle som har foreldre som har råd til det. Mine foreldre har ikke det. Man må jo spare selv vi må spare i 3 år for og ha råd til bryllupet
milla80 Skrevet 22. desember 2022 #79 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.03): Vi har da tatt dette valget selv, og man kan da ikke forvente sånt? Kan ikke snakke for meg selv da jeg giftet meg i smug på Tinghuset da jeg var 21 😆 men da min søster giftet seg vet jeg at både mine foreldre og hans foreldre var med og betalte for bryllupet . Tror våre foreldre valgte dette selv ,vel og merke. De insisterte på å hjelpe til . (Selv om de- brudeparet hadde grei økonomi selv) Dette er mange år siden så ting har muligens forandret seg litt ? Burde ikke dette være opp til hver enkelt hva som er riktig å gjøre tenker jeg ? 😊 Dette er deres valg ,og da bør folk respektere dere for dette synes jeg 😊
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #80 Skrevet 22. desember 2022 Ja, vi fikk 50.000 kr i støtte fra mine foreldre. Det hjelper mye, men vi forventet det på ingen måte ikke. Vi betaler resterende 300.000 kr selv, men summen vi får hjelper jo mye☺️☺️ Anonymkode: 7658a...2b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå