Gå til innhold

Betaler foreldre for bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For oss er det ikke noen spørsmål hvis vi gifter oss. Mine eller samboerens foreldre har ikke råd til å hjelpe oss økonomisk men de hadde nok gjort det viss de kunne. Jeg føler at bryllup er noe som vi betaler ettersom det er vi som planlegger bryllupet 😊

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er ikke vanlig.  Mange av våre venners barn har giftet seg de siste årene, og ingen av dem har fått  økonomisk bidrag fra foreldrene.  Selv giftet meg midt på 70-tallet, og selv om begge våre foreldre satt godt i det økonomisk, så var det en selvfølge at vi bekostet bryllupet selv.  

Tror det er noe som var vanlig da døtre måtte forsørges av foreldrene dersom de ikke ble giftet bort :)   

• Liker 4
Skrevet
On 24.1.2021 at 12:30 PM, AnonymBruker said:

Har det noe med alder å gjøre? Dattera mi på 20 skal gifte seg neste år eller året etter. Vi tenker å bidra med minst 50 000. 

Anonymkode: 2d002...1c0

Nei, har med foreldrene å gjøre. 

Anonymkode: e2c9b...a23

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.03):

Vi skal gifte oss i 2022/2023 og lurte i den forbindelse på hva som faktisk var vanlig. Har alltid tatt utgangspunkt i at vi skal betale dette bryllupet selv, og har tatt dette som en selvfølge. Vi har helt gjennomsnitlig økonomi, og det har også foreldrene våre, men nesten alle vi snakket med sier «jammen foreldrene deres hjelper vel å betale litt?». Alle venneparene våre som skal gifte seg og ca har samme økonomi som oss får også økonomisk støtte av foreldrene til bryllupet sitt. Her varierer det alt fra 25-50K per forelder. Vi mener dette er veldig rart å forvente av foreldrene sine? Vi har da tatt dette valget selv, og man kan da ikke forvente sånt? Søskena til forloveden har også sagt «snakk med mamma og pappa da, de bidrar jo sikkert». 

Er dette seriøst vanlig?

Anonymkode: d02a0...010

Tror en del foreldre spytter inn litt... Men tenker det er grei bryllupsgave? Tenker de ikke trenger å gi gave utenom det liksom? 

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (På 24.1.2021 den 11.05):

Noen foreldre hjelper til, andre ikke. Vi fikk støtte på 10000 kr av foreldre til sammen, og 15000 fra besteforeldre. Bryllupet kom på 130 000, så resten dekket vi selv. 

Shit er det så dyrt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 12.30):

Har det noe med alder å gjøre? Dattera mi på 20 skal gifte seg neste år eller året etter. Vi tenker å bidra med minst 50 000. 

Seriøst? Hun er jo alt for ung. Jeg hadde nekta å bidra med mindre hun venta med bryllup til hun var iallefall 25

• Liker 3
Skrevet
Zienna skrev (16 minutter siden):

Nei, dette er ikke vanlig.  Mange av våre venners barn har giftet seg de siste årene, og ingen av dem har fått  økonomisk bidrag fra foreldrene.  Selv giftet meg midt på 70-tallet, og selv om begge våre foreldre satt godt i det økonomisk, så var det en selvfølge at vi bekostet bryllupet selv.  

Tror det er noe som var vanlig da døtre måtte forsørges av foreldrene dersom de ikke ble giftet bort :)   

Her tar du feil. Mulig det ikke er vanlig i dine kretser, men det er ganske vanlig rundt omkring.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 12.30):

Ja, det har med alder å gjøre. En ungdom som tenker på å gifte seg til sommeren  eller kanskje neste sommer ville jeg ha vært svært skeptisk til å betale for. Er vel omtrent 85% sikker at de ikke er gift om 5 år.

Endret av Brunello
  • Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (31 minutter siden):

Her tar du feil. Mulig det ikke er vanlig i dine kretser, men det er ganske vanlig rundt omkring.

Men hvorfor?  I gamle dager hadde de i det minste en grunn - å bli kvitt kostnaden for å ha en datter i kosten.  

Jeg leser i blant på siden den siden om bryllup og sånt her på KG.  Mange unge har høye forventninger til hvordan bryllupet deres skal være.  Alt i fra ring, kjole, fest og bryllupsreise.  Spør meg selv hvorfor de velger å legge så mye penger i denne ene dagen, når utfordringene for å etablere seg står i kø.  

Men du har kanskje rett - at det er foreldrene som betaler.  Da er jeg redd at de gjør barna sine en bjørnetjeneste.   

• Liker 4
Skrevet
Zienna skrev (8 timer siden):

Men hvorfor?  I gamle dager hadde de i det minste en grunn - å bli kvitt kostnaden for å ha en datter i kosten.  

Jeg leser i blant på siden den siden om bryllup og sånt her på KG.  Mange unge har høye forventninger til hvordan bryllupet deres skal være.  Alt i fra ring, kjole, fest og bryllupsreise.  Spør meg selv hvorfor de velger å legge så mye penger i denne ene dagen, når utfordringene for å etablere seg står i kø.  

Men du har kanskje rett - at det er foreldrene som betaler.  Da er jeg redd at de gjør barna sine en bjørnetjeneste.   

Hvorfor er det en bjørnetjeneste å hjelpe til med en stor kostnad? Et bryllup har nesten alltid vært noe mer enn brudens dag. (Historisk kan man vel egentlig si at et bryllup var alle andre enn brudens dag, men det kan vi la ligge.) Et bryllup har vært en fest for familie og venner, og foreldrene har bidratt for at regningen ikke skal bli for stor for brudeparet. Og delvis for å unngå at de ikke ber personer foreldrene mener bør bli invitert.

Tidligere giftet folk seg tidligere, slik at de ikke hadde økonomi til å betale selv. Tidligere var det heller ingen som bare ba noen få på grunn av sosial angst. I og med at bryllup for en del nå har blitt et ego-prosjekt for folk midt i 30-åra med god økonomi, er det mulig tiden for at foreldrene bidrar begynner å avta. Spesielt når «forventet levetid» for ekteskapet er 5,4 år eller noe deromkring. 

Men jeg håper mine barn velger et tradisjonelt bryllup når den tid kommer. Og da bidrar jeg gjerne økonomisk.

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (13 timer siden):

Shit er det så dyrt? 

Det er jo variabelt. Noen bruker mindre, andre bruker mer. Vårt bryllup hadde 60 gjester og kostnadene fordelte seg slik omtrent..

Brudekjole, tiara og slør 20000

Dress til mannen med tilbehør 4000

Sko til begge ca 1500

Brudebukett 2500

Brudeoppsats med sminke 5000

Bryllupskake 8000

Alkohol og mineralvann 10000

Leie av lokale 10000

Mat 15000, lagde eget koldtbord 

Frukt, snacks, diverse 1000

Hår extentions til meg 7000

Pynt, servietter, lys 1500

Innbydelser, sanghefter, kirkeprogram, bordkort, ca 6000. Det gikk mye blekk til dette..

Leie av bil 5000

Vielse i annen kirke enn den vi Sognet til + prest, husker ikke konkret sum men mener det var et par tusen 

Fotograf 15000

Servitører 10000 

....

Skrevet
Brunello skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det en bjørnetjeneste å hjelpe til med en stor kostnad? Et bryllup har nesten alltid vært noe mer enn brudens dag. (Historisk kan man vel egentlig si at et bryllup var alle andre enn brudens dag, men det kan vi la ligge.) Et bryllup har vært en fest for familie og venner, og foreldrene har bidratt for at regningen ikke skal bli for stor for brudeparet. Og delvis for å unngå at de ikke ber personer foreldrene mener bør bli invitert.

Tidligere giftet folk seg tidligere, slik at de ikke hadde økonomi til å betale selv. Tidligere var det heller ingen som bare ba noen få på grunn av sosial angst. I og med at bryllup for en del nå har blitt et ego-prosjekt for folk midt i 30-åra med god økonomi, er det mulig tiden for at foreldrene bidrar begynner å avta. Spesielt når «forventet levetid» for ekteskapet er 5,4 år eller noe deromkring. 

Men jeg håper mine barn velger et tradisjonelt bryllup når den tid kommer. Og da bidrar jeg gjerne økonomisk.

Fordi jeg mener at ingen har godt av å få økonomisk hjelp hvis man egentlig er i stand til å klare seg selv. Synes de unge må legge opp til bryllupsfest som de vil, og da selvfølgelig vurdere og prioritere selv.  Man lærer ingenting om økonomi dersom foreldre bidrar til at man kan velge på øverste hylle, når man egentlig ikke har råd til det.  

I dag blir 50% av ekteskap brutt.  "Forventet levetid er 5,4 år", skriver du.  Det tror jeg på.  Da er det et paradoks at så mange likevel setter seg i gjeld for å lage et viktig minne av denne ene dagen.  I det flotteste bryllupet jeg har vært i, varte ekteskapet 1 år!  

Vi hjelper gjerne våre barn økonomisk hvis de uventet kommer i problemer, f.eks. ved et samlivsbrudd.  Vi har også hjulpet våre med å komme inn på boligmarkedet.  

• Liker 4
Skrevet

Vi fikk 10 000,- av hver av foreldreparene våre. Resten betalte vi selv. Kom på ca 150 000,-.

Anonymkode: 472e1...84a

Skrevet

Vi giftet oss i 2013, og da spyttet svigers inn 25 000, mens mine foreldre kjøpte en skikkelig dyr gave. De resterende 100 000 betalte vi selv. 

Anonymkode: 1d1c7...9c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi giftet oss i 2013, og da spyttet svigers inn 25 000, mens mine foreldre kjøpte en skikkelig dyr gave. De resterende 100 000 betalte vi selv. 

Anonymkode: 1d1c7...9c8

Fy flate er det så sinnsykt dyrt å gifte seg? Tror jeg tar det på rådhuset med enkel middag jeg ass... 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg giftet meg i 2002, og det var aldri snakk om at jeg skulle få penger av foreldrene mine til det. Ikke mannens heller. Faren min sa han kunne dekke utgiftene til catering i selskapet som bryllupsgave til oss, og det gjorde han (ikke så stort selskap). Ellers betalte vi alt selv, og det har de jeg kjenner gjort også. 

Det var i gamle dager at foreldre betalte for bryllupet, og da brudens foreldre, ikke brudgommens. Man betalte liksom for å bli kvitt datteren sin, en slags medgift. Dette er virkelig gammeldags og ikke noe man driver med lenger, i våre moderne dager.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

De fleste jeg kjenner har fått bistand fra foreldre, alt fra bryllupskake eller beløp dra 5009-50 000. Den dagen jeg selv gifter meg, legger jeg ikke det inn i budsjettet at foreldre skal hjelpe oss. Om de gjør det er det selvfølgelig en kjempebonus jeg lett tar i mot😅

Mine søsken har fått litt i sine bryllup, og svigers er mer pengesterke enn mine foreldre og er ganske så rause og gavmilde, så jeg ville nesten blitt overrasket om ikke de tilbyr seg å bidra med noe, sjøl om jeg absolutt ikke krever det.

Får jeg egne barn bidrar jeg med noe i alle fall. 

• Liker 1
Skrevet
On 1/30/2021 at 9:59 AM, Brunello said:

Er man voksen nok til å gifte seg er man voksen nok til å betale det selv. Selv har jeg ikke fått økonomisk (eller annen) hjelp av foreldre etter at jeg flyttet ut da jeg var 17 år. Man blir voksen av sånt.

Anonymkode: f6766...8e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man voksen nok til å gifte seg er man voksen nok til å betale det selv. Selv har jeg ikke fått økonomisk (eller annen) hjelp av foreldre etter at jeg flyttet ut da jeg var 17 år. Man blir voksen av sånt.

Anonymkode: f6766...8e8

Jeg er også blitt voksen. Til tross for at jeg har fått en del penger. Det er ingen motsetninger mot å få penger av foreldrene sine og ha en selvstendig økonomi. 

• Liker 3
Skrevet
tussi84 skrev (På 30.1.2021 den 13.49):

Det er jo variabelt. Noen bruker mindre, andre bruker mer. Vårt bryllup hadde 60 gjester og kostnadene fordelte seg slik omtrent..

Brudekjole, tiara og slør 20000

Dress til mannen med tilbehør 4000

Sko til begge ca 1500

Brudebukett 2500

Brudeoppsats med sminke 5000

Bryllupskake 8000

Alkohol og mineralvann 10000

Leie av lokale 10000

Mat 15000, lagde eget koldtbord 

Frukt, snacks, diverse 1000

Hår extentions til meg 7000

Pynt, servietter, lys 1500

Innbydelser, sanghefter, kirkeprogram, bordkort, ca 6000. Det gikk mye blekk til dette..

Leie av bil 5000

Vielse i annen kirke enn den vi Sognet til + prest, husker ikke konkret sum men mener det var et par tusen 

Fotograf 15000

Servitører 10000 

....

Kjøper man brudekjole brukt på finn trengs det ikke å koste så mye for den da

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...