Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #41 Skrevet 17. august 2005 Spis det du liker du! Det som er in(n) i dag, er ut i morgen... ← Bokstavlig talt når det gjelder mat...
philippa starck Skrevet 17. august 2005 #42 Skrevet 17. august 2005 Jeg er veldig langt fra å være matsnobb, og er så kresen at jeg ikke engang alltid LIKER alt det rare de serverer på de trendy restaurantene... Men jeg har fått med meg at bernaisesaus og tacos er ut! 1
Gjest Embla s Skrevet 17. august 2005 #43 Skrevet 17. august 2005 Grunnen til at bernaise saus regnes som "harry" er vel at den (i likhet med ketchup og tousand island) blir "missbrukt"? Og at det serveres store mengder dårlige bernaise sauser?
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #44 Skrevet 17. august 2005 Det er jo skikkelig delikat da: en seig kjøttbit som flyter i (smør)bernaisesaus, på en seng av dvasken kinakål og en dæsj hamburgerdressing Nå var jeg matsnobb
Gjest gjest1 Skrevet 17. august 2005 #45 Skrevet 17. august 2005 Ja, de to siste innleggene over meg viser hvorfor det har blitt harry! Det var sikkert nytt og "fint" for noen tiår siden, noe de rike fikk tak i på eksklusive restauranter. Og så ble det gjort tilgjengelig for hvermannsen, og havnet i dårlige varianter på billige gatekjøkken, med folk som sier: "Æ ska ha biff me bærnes!" He he at nesten alle (inkl. meg selv hvis jeg ikke tenker meg om) uttaler bearnaise feil har vel også litt å si til at det blir noe harry over det...
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #46 Skrevet 17. august 2005 Sushi er også på vei ut nå.. (men det smaker fremdeles godt ) Grandis og kinakål har aldri vært godt.. Hva i alle dager er galt med å smake på de nye tingene som kommer å la seg utvikle litt i mativeien? Liker både kjøttboller i brun saus, middelhavsmat, østensk mat, japansk mat, søramerikansk mat osv osv, jeg..
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #47 Skrevet 17. august 2005 (endret) Jeg er ihvertfall ingen matsnobb, jeg er fornøyd hvis jeg får pølse med lompe.... Endret 17. august 2005 av Tex
Gjest Bellatrix Skrevet 17. august 2005 #48 Skrevet 17. august 2005 Jeg er ihvertfall ingen matsnobb, jeg er fornøyd hvis jeg får pølse med lompe.... ← Jeg også. Det viktigste er at maten er god. Hva andre syhnes får være deres sak.
Gjest Turi Skrevet 17. august 2005 #49 Skrevet 17. august 2005 Jeg har sluttet å spise bernaise. Ikke fordi det er harry, men fordi det er fett. Det er vel litt trendrelatert - med kostholdsfokuset som er kommet i det siste. Det samme gjelder Thousand Island og taco - masse fett, masse kcalorier. Visste ikke det før. Så jeg bruker rødvinssaus eller sjysaus i stedet for bernaise på biffen, italiensk oljebasert salatdressing, kyllingfilet i pitabrød i stedet for taco og ruccolablanding istedet for kinakål i salaten. Gjør det meg trendy? Neppe Om du velger annerledes, tenker jeg ikke "harry". Men hadde jeg fått det servert (taco/bernaise/th.island), ville jeg nok tenkt "så fett"..... Og når jeg skal ut og spise kjøper jeg aldri - aldri - aldri biff. Den kan jeg steke hjemme. Hjemme spiser jeg gjerne boksmais også, men enig i at den ikke har noe på restaurant å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #50 Skrevet 17. august 2005 Enig med Sissan over her... Spiser riktignok taco innimellom, og bernaisesaus sånn en gang i året - har aldri vært glad i Thousand I. dressing eller pølser. Og foretrekker å spise fisk ute
philippa starck Skrevet 17. august 2005 #51 Skrevet 17. august 2005 . Det samme gjelder Thousand Island og taco - masse fett, masse kcalorier. Visste ikke det før. ← Taco fett? Du tenker på kjøttdeigen da? Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, mye bedre og mye lavere fettinnhold. Vips dere - nå ble tacos trendy igjen!!
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #52 Skrevet 17. august 2005 Taco fett? Du tenker på kjøttdeigen da? Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, mye bedre og mye lavere fettinnhold. Vips dere - nå ble tacos trendy igjen!! ←
NullHull Skrevet 17. august 2005 #53 Skrevet 17. august 2005 Taco fett? Du tenker på kjøttdeigen da? Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, mye bedre og mye lavere fettinnhold. Vips dere - nå ble tacos trendy igjen!! ← Karbonadedeig er ikke så ille nei, men, bare sånn til opplysning, så er selve taco-skjellene ganske så kraftige saker Nesten 500kcal/100 g og 25,4 g fett er like mye som potetgull og annen lignende snacks inneholder. Dog er det vel kanskje ikke tacoskjellene man lesser ned på når man spiser taco? (Jeg vet ikke, for jeg spiser det ikke selv )
Gjest 1111 Skrevet 17. august 2005 #54 Skrevet 17. august 2005 Du må spise 7 taco-skjell for å oppnå kaloriverdien 500 kcal. Dvs at taco kan være ganske så mager mat om man velger riktig kjøttdeig og spiser mer av grønnsakene enn man gjør av kjøttdeigen, osten og rømmen.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. august 2005 #55 Skrevet 17. august 2005 Jepp. Og taco kan spises med kylling. Nå settes snart grandisen i ovnen her.
Arkana Skrevet 17. august 2005 #57 Skrevet 17. august 2005 Blir så sulten av alt matpratet her ← Samme her. Fikk faktisk lyst på taco, med maiskorn selvsagt.
Piglet Skrevet 18. august 2005 #60 Skrevet 18. august 2005 Jeg synes også at man skal spise det man vil, og det man trives med. Men det er jo ikke noe galt i å utvide sin mathorisont, heller... Men når det er sagt, så er det vel ikke noen diskusjon om at noe mat er mere trendy enn annen (som så mye annet, klær f.eks.) Det kommer en trend og så kommer det en mottrend, som f.eks. slow food som beskrevet over her. Trendforskning er jo et eget område, og ihvertfall noe jeg synes er veldig spennende. I denne sammenhengen er det også interesant og notere seg at normenn bruker ca. 10% av sitt samlede bruksbeløp på mat, mens man i Frankrike bruker over det dobelte. Her kan man vel sikkert finne noe av forklaringen på kinakålens, boksemaisens og thousand island dressingens popularitet. Av mattrender som er oppe i tiden nå, vil jeg peke på f.eks. helse og sunnhet, som f.ekw low carb (ja, sunnhetsverdien kan diskuteres), men også fokus på nytelse og en hedonisktisk inngangsvinkel til mat - bruke langt tid på tilberedelsen, mange retter, økologi, spesielle råvarer. Middagsselskaper hvor man imponerer med nye retter er ganske hipt. Ellers vil jeg ogå si at sushi er på vei ut (som skrevet over), men andre typer småretter og mat man deler er fortsatt populært (tapas, mez (heter det det? sånne småretter fra Tunis f.eks.?) Piglet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå