Gå til innhold

Stor helseangst for ALS

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har også helseangst, men for kreft, ta prøver hos legen evt andre undersøkelser, det roer din uro

Anonymkode: 34ebc...6a8

Ikke ta for mange undersøkelser som jeg en gang tok...

Anonymkode: 0e88d...6cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke ta for mange undersøkelser som jeg en gang tok...

Vi andre får ikke tatt mange nok undersøkelser....

Anonymkode: 6ffa1...777

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Uff, kjenner igjen dette dessverre 🙁

Er veldig lettet etter legebesøk, også er det bare på an igjen dagen etter... Enten kommer et nytt «symptom», eller så begynner «men tenk om» tankegangen... 

Fryktelig slitsomt å ha denne angsten, uff. 

TS 

Anonymkode: ca637...42d

Trøst deg med at helseangsten di vil gi deg et evulosjonsmessig fortrinn dersom det kommer en pandemi som er verre enn korona. Du kommer til å ta det på alvor.

Anonymkode: 5425d...557

Skrevet

Tråden er ryddet for helskeskadelige råd, brukerangrep, brukerdebatt, avsporinger og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi andre får ikke tatt mange nok undersøkelser....

Fortell

Skrevet

Det må være fryktelig slitsomt å ha det slik. Jeg vil råde deg til å skygge unna artikler som vil trigge en slik helseangst. Samtidig kan det virke som at du kan ha litt å hente på å snakke med noen profesjonelle om denne angsten.

• Nyttig 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Synes du bør snakke med psykolog om det. De er der for å hjelpe. For å prøve å roe ned angsten litt kan du si til deg selv at

1. Als er en sjelden sykdom så sjansen for å få det er liten.

2. Legen hadde henvist deg videre hvis hun mistenkte at noe var galt.

3. Det er bortkastet å gå rundt å være redd for noe du ikke kan styre/gjøre noe med. Sånn som døden og det å få en alvorlig sykdom. 

Jeg vet det er lettere sagt enn gjort for jeg sliter med angst selv, men prøv å si de 3 punkta høyt til deg selv. 

Så bør du unngå å lese artikler som gjør deg redd. 

Endret av Warrior
Skrevet
Warrior skrev (1 time siden):

Synes du bør snakke med psykolog om det. De er der for å hjelpe. For å prøve å roe ned angsten litt kan du si til deg selv at

1. Als er en sjelden sykdom så sjansen for å få det er liten.

2. Legen hadde henvist deg videre hvis hun mistenkte at noe var galt.

3. Det er bortkastet å gå rundt å være redd for noe du ikke kan styre/gjøre noe med. Sånn som døden og det å få en alvorlig sykdom. 

Jeg vet det er lettere sagt enn gjort for jeg sliter med angst selv, men prøv å si de 3 punkta høyt til deg selv. 

Så bør du unngå å lese artikler som gjør deg redd. 

Hjelper det å tenke: "Det er ikke så mye jeg kan gjøre. Hvis det kommer, det kommer"? Ha en mer avslappet holdning til det, på en måte. 

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hjelper det å tenke: "Det er ikke så mye jeg kan gjøre. Hvis det kommer, det kommer"? Ha en mer avslappet holdning til det, på en måte. 

Det hjelper nok mer enn «tenk om» tanker ja. Gå rundt å være redd for at noe vi ikke kan styre selv skal skje er jo bortkastet. Og som jeg har hørt noen si «skjer det så får vi ta det der og da når det skjer hvis det skjer, ikke bruke tiden på å frykte noe som mest sannsynlig ikke skjer» 

Endret av Warrior
Skrevet
Warrior skrev (6 minutter siden):

Det hjelper nok mer enn «tenk om» tanker ja. Gå rundt å være redd for at noe vi ikke kan styre selv skal skje er jo bortkastet. 

Dessuten har man uansett ingen garanti, da fastlegen kan ha en dårlig dag på jobben!

Gjest Warrior
Skrevet

Kan også ta det opp med legen en gang til å si du har veldig angst for det og at det plager deg i hverdagen. 

Skrevet

Huff jeg synes så fryktelig synd på deg nå. Helseangst er en helt forferdelig lidelse og spesielt når man er «overbevist» om at man har en sykdom så forferdelig som det der. 
jeg er 32 år nå og fikk angst for ALS når jeg var 24 år. Startet med at jeg fikk rykninger i musklene i beina. Jeg googlet selvsagt hva det kunne være og ramlet over denne diagnosen. Dette var min første erfaring med hypokondri og etter jeg fikk vite hva ALS var ble jeg overbevist om at det var det jeg hadde. Jeg fikk totalt panikk og dro til legen flere ganger. Ingenting de sa kunne berolige meg. Jeg var jo ekstremt ung og dette en en sykdom som i all hovedsak rammer eldre mennesker men for meg var det en uviktig detalj. Jeg ble faktisk henvist til nevrolog og han kunne heller ikke finne ut hva som var galt. Men de hadde ingen forklaring på symptomene mine (muskelrykningene). Det eneste som hjalp for meg var å ta tiden til hjelp. Dette er en sykdom som vanligvis utvikler seg veldig raskt så når det hadde gått en stund klarte jeg etterhvert å betrygge meg med at det ville forverret seg innen nå. Men det var en fæl periode. I ettertid har jeg slitt en del med helseangst og vært igjennom både frykt for MS, kreft og hjertefeil. Jeg har en veldig flink fastlege som sier at jeg alltid kan komme innom hvis frykten blir så stor at jeg ønsker at hun undersøker meg. Det hjelper synes jeg. Med årene har jeg blitt mye bedre. Bedre fordi jeg er kjent med min helseangst og at det erfaringsmessig aldri viser seg å være hold i fryktene mine. Jeg har blitt flinkere til å kutte katastrofetanker før de setter seg og jeg har en avtale med meg selv om å alltid se an noe i tre uker før jeg drar til legen. Nesten alltid er symptomene borte innen den tid. Og ALDRI Google symptomer. Det er rota til de fleste helseangster. 
Man kan faktisk fremprovosere ekstremt mange fysiske symptomer med tankekraft så jo mer man tenker på noe jo tydeligere blir tegnene på «sykdommen»

Begynte forresten å kjenne etter om fingrene mine er stive nå og de virker litt stive faktisk 😛 så den tanken må jeg slå fra meg raskt nå før den setter seg.

Anonymkode: 79e16...07d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er kanskje helt feil. Men leger under utdanning går gjennom en periode der de kjenner på bortimot alle symptomer på alvorlige sykdommer de leser om. Kanskje du skal sette deg inn i alle alvorlige sykdommer og deres symptomer? Da finner du til slutt ut at du må gi opp den tenkingen.

De aller fleste symptomer skyldes ikke alvorlig sykdom, og de går over. Sånn er det bare.

Men selvsagt skal man gå til lege og få det sjekket opp, om man merker symptomer på noe som kan være alvorlig.

• Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke at legen ikke henviser deg videre til behandling for angsten. Du bør gå i terapi, ikke sikkert det trenger vare lenge en gang! Noen blir helt kvitt angst.

Anonymkode: 7e4a5...677

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke at legen ikke henviser deg videre til behandling for angsten. Du bør gå i terapi, ikke sikkert det trenger vare lenge en gang! Noen blir helt kvitt angst.

De fleste blir aldri kvitt angst. Det er som regel en del av personligheten din. Jeg er engstelig, usikker og ser mange ting i svart-hvitt. Ingen psykolog kan på en magisk vis gjøre meg til en super happy og positiv person. 

Skrevet

De fleste blir aldri kvitt angst. Det er som regel en del av personligheten din. Jeg er engstelig, usikker og ser mange ting i svart-hvitt. Ingen psykolog kan på en magisk vis gjøre meg til en super happy og positiv person. 

Mange blir kvitt angst, eller «noen» skrev jeg, ikke alle. Kommer an på hva det gjelder. Men fobier for slanger, flyskrekk, angst for å tale i forsamlinger, helseangst mm kan ramme mange som ellers fungerer bra på andre områder, og det går an å jobbe med dette. Gode terapeuter som gir praktiske øvelser, tankeverktøy mm kan hjelpe.

• Nyttig 1
Skrevet

Mange blir kvitt angst, eller «noen» skrev jeg, ikke alle. Kommer an på hva det gjelder. Men fobier for slanger, flyskrekk, angst for å tale i forsamlinger, helseangst mm kan ramme mange som ellers fungerer bra på andre områder, og det går an å jobbe med dette. Gode terapeuter som gir praktiske øvelser, tankeverktøy mm kan hjelpe.

Tro meg, jeg har prøvd maaaange psykologer, og de sier akkurat det samme, ting som vi alle vet, men det fikser ikke problemet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han har en gang sagt til en syk mann at denne mannen er frisk, men bare tenker for mye....

En gang i løpet av nærmere 50 års praksis? Det er mye bedre enn de fleste andre leger. 

Anonymkode: 46ff7...cae

Skrevet

Jeg har hatt litt helseangst og kom over en veldig bra artikkel i Aftenposten: 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/K1b64/hypokonderlegen-slik-faar-du-kontroll-i-livet

Dette er noe av det beste jeg har lest rundt helseangst. F. eks at mange bekymrer seg for å få hjerteinfarkt, og omtrent planlegger hva de skal gjøre hvis de skulle skje. Men så går de kanskje hele livet da uten å få infarkt. Så mye bortkastet energi på noe man overhodet ikke har kontroll over. 

Og det gjelder jo det meste av sykdommer. 

Anonymkode: f7b2f...048

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt litt helseangst og kom over en veldig bra artikkel i Aftenposten: 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/K1b64/hypokonderlegen-slik-faar-du-kontroll-i-livet

Dette er noe av det beste jeg har lest rundt helseangst. F. eks at mange bekymrer seg for å få hjerteinfarkt, og omtrent planlegger hva de skal gjøre hvis de skulle skje. Men så går de kanskje hele livet da uten å få infarkt. Så mye bortkastet energi på noe man overhodet ikke har kontroll over. 

Og det gjelder jo det meste av sykdommer. 

Anonymkode: f7b2f...048

Disse artiklene er så naive....Han er klar over at mange faktisk blir syke og at folk dør hver eneste dag? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...